Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Rörelseförmåga i idrott och hälsa

En bok om rörelse, kunskap och lärande

Skickas följande arbetsdag

I ämnet idrott och hälsa ska eleverna få möjlighet att utveckla sin rörelse­förmåga. Men vad är rörelseförmåga egentligen? Innebär det att vara framgångsrik i bollspel, att kunna springa fort eller att behärska en satstagning för en rotation i luften? Genom att ge en bild av vad rörelseförmåga kan vara, hur rörelse­förmåga kan utvecklas och vad det kan betyda för elever att röra sig på olika sätt i olika sammanhang, bidrar Rörelseförmåga i idrott och hälsa med tankar och idéer om hur undervi...

Läs mer

I ämnet idrott och hälsa ska eleverna få möjlighet att utveckla sin rörelse­förmåga. Men vad är rörelseförmåga egentligen? Innebär det att vara framgångsrik i bollspel, att kunna springa fort eller att behärska en satstagning för en rotation i luften? Genom att ge en bild av vad rörelseförmåga kan vara, hur rörelse­förmåga kan utvecklas och vad det kan betyda för elever att röra sig på olika sätt i olika sammanhang, bidrar Rörelseförmåga i idrott och hälsa med tankar och idéer om hur undervisning i ämnet kan utformas. Boken handlar också om hur vi kan utmana normer som påverkar elevers lärande, undervisningens innehåll samt våra föreställningar om vad som räknas som ”bra i idrott”. Författarna hoppas att boken ska kunna bidra till ett perspektivskifte som utmanar de (ofta outtalade och förgivettagna) kvalitetskrav som etablerade och formaliserade idrotter bär med sig till undervisningen i idrott och hälsa. Boken vänder sig främst till studerande som ska bli lärare i idrott och hälsa samt verksamma lärare, men också till andra som har intresse av undervisning i rörelse och rörelseförmåga.

Stäng
    • 7
      Författarpresentation
    • 9
      Förord
    • 11
      Inledning
  • Del I Vad är rörelseförmåga?
      • 1
        21
        Idrott och hälsa – ett rörligt ämne
        • 21
          Skolämne och vetenskaplig disciplin
        • 23
          Idrottsämnets kunskapsuppdrag – en kort historik
        • 26
          Ämneskunskaper i idrott och hälsa
        • 29
          Idrott och hälsa – ett ämne med otydliga kunskapsmål
        • 31
          Det ”dolda” lärandet och den underförstådda idrottsliga förmågan
        • 34
          Det ”dolda” lärandet och hälsosam livsstil som framtida mål
      • 2
        39
        Vad är kunskap i ett praktiskt ämne?
        • 39
          Den praktiska kunskapens bördor
        • 42
          Rörelseförmåga – som ämneskunskap
        • 47
          Lärares uppdrag – att utveckla förmågor
      • 3
        53
        Kunskap, kunnande och lärande
        • 53
          Vad är kunskap?
        • 54
          Praktik och teori i skolan
        • 56
          En utmaning av kunskapsdualismen – knowing how
        • 61
          Kunnandets tysta dimension
        • 65
          Lärande – som utveckling av rörelseförmåga
        • 66
          Teorier om motoriskt lärande
        • 69
          Motoriska förmågor
        • 71
          Lärande som utökat erfarande
        • 73
          Kunnande som att erfara fenomen
      • 4
        77
        Vad kan rörelseförmåga innebära?
        • 77
          Forskningsprojektets syfte
        • 78
          Att undersöka rörelsekunnande
        • 79
          Rörelsekunnande hos nybörjare
        • 84
          Rörelsekunnande hos experter
        • 85
          Tekniskt korrekt eller kunnande i förgrunden
        • 86
          Stavhopparnas rörelsekunnande
        • 92
          Freeskiåkarnas rörelsekunnande
        • 103
          Sammanfattning – vad rörelseförmåga kan innebära
        • 105
          Didaktisk kommentar
  • Del II Att undervisa i rörelseförmåga
      • 5
        111
        Att utveckla rörelseförmåga i undervisningen
        • 111
          Undervisningsexemplen
        • 112
          Urskilja sitt sätt att röra sig – löpning
        • 115
          Introduktion och uppvärmning
        • 116
          Erfara skillnad mellan spända och avslappnade armar
        • 116
          Erfara armföringens olika möjliga riktningar
        • 117
          Erfara anspänning och lägen i axlar, armbågar, nacke, bål och skulderblad
        • 117
          Erfara armföringens betydelse för syftet med löpningen
        • 118
          Sammanfattning och reflektion
        • 119
          Urskilja sitt eget sätt att röra sig – exemplet gympa
        • 124
          Sammanfattning och reflektion
        • 125
          Lösa rörelseproblem
        • 127
          Rotera framåt så långsamt eller snabbt som möjligt
        • 128
          Öka och minska rotationshastigheten
        • 130
          Sammanfattning och reflektion
        • 131
          Erfara och förstå samband mellan rörelser
        • 133
          Uppvärmning
        • 133
          Armrörelsernas påverkan på längden
        • 134
          Armrörelsernas påverkan på höjden
        • 135
          Armrörelsernas påverkan på rotation i luften
        • 136
          Sammanfattning och reflektion
        • 137
          Exempel är alltid exempel på något
      • 6
        139
        Kropp och rörelse i ämnet idrott och hälsa …|– fler didaktiska utmaningar
        • 139
          Föreställningar om kropp och rörelse – att utmana rådande normer
        • 144
          Att tänka på i undervisningen
        • 147
          Att utmana underförstådda standards of excellence
        • 152
          Att utmana föreställningar om flickors och pojkars sätt att röra sig
        • 155
          Att tänka på i undervisningen
        • 159
          Sammanfattning och reflektion
      • 7
        161
        Avslutande diskussion
        • 162
          Några ord om bedömning
        • 164
          Utmaningar i undervisningen
    • 167
      Litteraturförteckning
    • 175
      Person- och sakregister
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144111629

Utgivningsår:

2016

Artikelnummer:

39149-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

176
 ;