
Rörelseförmåga i idrott och hälsa
En bok om rörelse, kunskap och lärande
- 7Författarpresentation
- 9Förord
- 11Inledning
- Del I Vad är rörelseförmåga?
- 121Idrott och hälsa – ett rörligt ämne
- 21Skolämne och vetenskaplig disciplin
- 23Idrottsämnets kunskapsuppdrag – en kort historik
- 26Ämneskunskaper i idrott och hälsa
- 29Idrott och hälsa – ett ämne med otydliga kunskapsmål
- 31Det ”dolda” lärandet och den underförstådda idrottsliga förmågan
- 34Det ”dolda” lärandet och hälsosam livsstil som framtida mål
- 239Vad är kunskap i ett praktiskt ämne?
- 39Den praktiska kunskapens bördor
- 42Rörelseförmåga – som ämneskunskap
- 47Lärares uppdrag – att utveckla förmågor
- 353Kunskap, kunnande och lärande
- 53Vad är kunskap?
- 54Praktik och teori i skolan
- 56En utmaning av kunskapsdualismen – knowing how
- 61Kunnandets tysta dimension
- 65Lärande – som utveckling av rörelseförmåga
- 66Teorier om motoriskt lärande
- 69Motoriska förmågor
- 71Lärande som utökat erfarande
- 73Kunnande som att erfara fenomen
- 477Vad kan rörelseförmåga innebära?
- 77Forskningsprojektets syfte
- 78Att undersöka rörelsekunnande
- 79Rörelsekunnande hos nybörjare
- 84Rörelsekunnande hos experter
- 85Tekniskt korrekt eller kunnande i förgrunden
- 86Stavhopparnas rörelsekunnande
- 92Freeskiåkarnas rörelsekunnande
- 103Sammanfattning – vad rörelseförmåga kan innebära
- 105Didaktisk kommentar
- Del II Att undervisa i rörelseförmåga
- 5111Att utveckla rörelseförmåga i undervisningen
- 111Undervisningsexemplen
- 112Urskilja sitt sätt att röra sig – löpning
- 115Introduktion och uppvärmning
- 116Erfara skillnad mellan spända och avslappnade armar
- 116Erfara armföringens olika möjliga riktningar
- 117Erfara anspänning och lägen i axlar, armbågar, nacke, bål och skulderblad
- 117Erfara armföringens betydelse för syftet med löpningen
- 118Sammanfattning och reflektion
- 119Urskilja sitt eget sätt att röra sig – exemplet gympa
- 124Sammanfattning och reflektion
- 125Lösa rörelseproblem
- 127Rotera framåt så långsamt eller snabbt som möjligt
- 128Öka och minska rotationshastigheten
- 130Sammanfattning och reflektion
- 131Erfara och förstå samband mellan rörelser
- 133Uppvärmning
- 133Armrörelsernas påverkan på längden
- 134Armrörelsernas påverkan på höjden
- 135Armrörelsernas påverkan på rotation i luften
- 136Sammanfattning och reflektion
- 137Exempel är alltid exempel på något
- 6139Kropp och rörelse i ämnet idrott och hälsa …|– fler didaktiska utmaningar
- 139Föreställningar om kropp och rörelse – att utmana rådande normer
- 144Att tänka på i undervisningen
- 147Att utmana underförstådda standards of excellence
- 152Att utmana föreställningar om flickors och pojkars sätt att röra sig
- 155Att tänka på i undervisningen
- 159Sammanfattning och reflektion
- 7161Avslutande diskussion
- 162Några ord om bedömning
- 164Utmaningar i undervisningen
- 167Litteraturförteckning
- 175Person- och sakregister
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144111629Utgivningsår:
2016Artikelnummer:
39149-01Upplaga:
FörstaSidantal:
176