Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan
Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Didaktiska modeller för miljö- och hållbarhetsutbildning

Skickas följande arbetsdag

Didaktiska modeller för miljö- och hållbarhetsutbildning

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 294 kr inkl. moms
Studora e-bok 182 kr inkl. moms

Miljö och hållbar utveckling hör till vår tids stora ödesfrågor, och mycket talar för att vi behöver förändra vårt samhälle och sätt att leva i grunden. Utbildningen spelar en nyckelroll i denna omställning som kräver nya kunskaper, synsätt och värderingar. Men att utbilda för förändring ställer också lärare inför nya didaktiska utmaningar. I denna bok presenteras didaktiska modeller som stödjer lärares arbete med miljö- och hållbarhetsutbildning. Modellerna utgör tankeverktyg som lärare kan...

Läs mer

Miljö och hållbar utveckling hör till vår tids stora ödesfrågor, och mycket talar för att vi behöver förändra vårt samhälle och sätt att leva i grunden. Utbildningen spelar en nyckelroll i denna omställning som kräver nya kunskaper, synsätt och värderingar. Men att utbilda för förändring ställer också lärare inför nya didaktiska utmaningar. I denna bok presenteras didaktiska modeller som stödjer lärares arbete med miljö- och hållbarhetsutbildning. Modellerna utgör tankeverktyg som lärare kan använda vid val av innehåll och arbetsformer när de planerar sin undervisning. Innehållet i boken bygger på didaktisk forskning som författarna har bedrivit de senaste två decennierna, och lägger särskilt fokus på de etiska och politiska aspekterna av miljö- och hållbarhetsutbildning. Didaktiska modeller för miljö och hållbarhetsutbildning vänder sig till lärarstuderande, lärarutbildare och verksamma lärare som undervisar om miljö och hållbar utveckling på grundskolans högstadium, gymnasiet och inom högre utbildning och folkbildning.

Stäng

Författarpresentationer 11

Förord 13

Introduktion 15

Hållbar utveckling som perspektiv på utbildning 16

Utbildning för hållbar utveckling – ett omtvistat begrepp 18

En demokratisk miljö- och hållbarhetsutbildning 19

Olika dimensioner av hållbar utveckling 22

Olika slags miljö- och hållbarhetsproblem  26

En didaktik för miljö- och hållbarhetsundervisning 28

Didaktikens karaktärsdrag 29

Bokens modeller 32

Pragmatism som utgångspunkt 33

Bokens kapitel 38

DEL I. Didaktiska perspektiv 38

DEL II. Etiska och moraliska perspektiv 38

DEL III. Politiska perspektiv  39

Referenser 40

Del I Didaktiska perspektiv

 1 1  En utvidgad didaktisk triangel 45

Om bildning 48

Om didaktiska val 50

Om den utvidgade didaktiska triangeln 53

Didaktiska frågor  57

Referenser 58

 2 2  Tre undervisningstraditioner  59

Den faktabaserade traditionen 64

Den normerande traditionen 65

Den pluralistiska traditionen 67

Traditionernas styrkor och svagheter 69

Faktabaserad – pålitlig, men utelämnar värden 69

Normerande – effektiv förändring, men demokratiskt tveksam 71

Pluralistisk – demokratisk, men en utmaning att skapa engagemang 73

Skillnader mellan traditionerna  75

Referenser 77

 3 3  Ett hållbart engagemang 79

Didaktik och pragmatism  81

Modell för ett hållbart engagemang 83

Den intellektuella aspekten 85

Den praktiska aspekten 87

Den emotionella aspekten 89

Lärarens roll  93

Referenser 96

 4 4  Två lärandevanor 97

Skolvanan 98

Utforskandevanan  100

Lärandevanor och lärarens didaktiska uppgift 104

Referenser 107

Del II Etiska och moraliska perspektiv

 5 5  Den etiska tendensen 111

Något om typologins teoretiska utgångspunkter 113

Den etiska tendensen 115

Moraliska reaktioner 115

Normer för korrekt beteende 116

Etiska reflektioner 118

Didaktiska principer för undervisning i etik och moral  119

Utgå från elevernas moraliska reaktioner och erfarenheter 120

Medvetandegör moraliska normer och vanor  122

Stimulera ett etisk undersökande 124

Moraliskt växande  126

Referenser 128

 6 6  Moraliskt lärande 129

Etik som en öppen undersökning  130

Modell för moraliskt lärande 132

Från omgivning till moralisk miljö 132

Lärandeprocessen  134

Olika former av reflektion  137

Lärarens roll och undervisning  140

Utmaningar och förändring  142

Referenser 144

 7 7  Global hållbarhet och rättvisa – ett didaktiskt reflektionsverktyg 145

Rapporter om världens tillstånd 146

Att dela upp världen  147

Global rättvisa 148

Globala hållbarhets- och rättvise­frågor ur kritiska perspektiv 151

Modernitetens ljusa och mörka sida 152

Uppdelning av klimatkrisen och de globala orättvisorna 154

Förnekelse och utbildningens roll 156

Ett didaktiskt reflektionsverktyg för undervisning om globala hållbarhets- och rättvisefrågor  157

HEADS UP 158

Ett klassrumsexempel 159

Referenser 163

Del III Politiska perspektiv

 8 8  Att undervisa om politiska frågor 167

När politiska frågor tar plats i undervisningen 168

Det deliberativa arbetssättet 170

Det agonistiska arbetssättet 173

Skillnaden mellan deliberation och agonism 179

Diskussionens gränser 181

Referenser 182

 9 9  Att lära sig argumentera 183

Det goda argumentets beståndsdelar  185

I diskussioner använder eleverna sina kunskaper 187

Lärarens betydelse för elevernas argumentation 188

Didaktisk modell för att stödja elevernas argumentation 190

Kunskaper, värden och argument 193

Referenser 194

 10 10  Strategier för politiska känslor 195

Politiska känslor 196

Simplifiering som didaktisk strategi  198

Cirkulering som didaktisk strategi 201

Att hitta ett bra avslut på känsloladdade diskussioner  204

Mer än politiska känslor  205

Referenser 206

 11 11  Riktlinjer för en kritisk pluralistisk utbildning 207

Kritisk pluralism 210

En demokratisk miljö- och hållbarhetsutbildning 211

En kritisk pluralistisk utbildning 213

Behovet av en kritisk pluralistisk utbildning 215

Tolv riktlinjer för en kritisk pluralistisk utbildning 217

Referenser 220

Person- och sakregister 221

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144180953

Utgivningsår:

2025

Artikelnummer:

47231-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

224
 ;

Miljö och hållbar utveckling hör till vår tids stora ödesfrågor, och mycket talar för att vi behöver förändra vårt samhälle och sätt att leva i grunden. Utbildningen spelar en nyckelroll i denna omställning som kräver nya kunskaper, synsätt och värderingar. Men att utbilda för förändring ställer också lärare inför nya didaktiska utmaningar. I denna bok presenteras didaktiska modeller som stödjer lärares arbete med miljö- och hållbarhetsutbildning. Modellerna utgör tankeverktyg som lärare kan...

Läs mer

Miljö och hållbar utveckling hör till vår tids stora ödesfrågor, och mycket talar för att vi behöver förändra vårt samhälle och sätt att leva i grunden. Utbildningen spelar en nyckelroll i denna omställning som kräver nya kunskaper, synsätt och värderingar. Men att utbilda för förändring ställer också lärare inför nya didaktiska utmaningar. I denna bok presenteras didaktiska modeller som stödjer lärares arbete med miljö- och hållbarhetsutbildning. Modellerna utgör tankeverktyg som lärare kan använda vid val av innehåll och arbetsformer när de planerar sin undervisning. Innehållet i boken bygger på didaktisk forskning som författarna har bedrivit de senaste två decennierna, och lägger särskilt fokus på de etiska och politiska aspekterna av miljö- och hållbarhetsutbildning. Didaktiska modeller för miljö och hållbarhetsutbildning vänder sig till lärarstuderande, lärarutbildare och verksamma lärare som undervisar om miljö och hållbar utveckling på grundskolans högstadium, gymnasiet och inom högre utbildning och folkbildning.

Stäng
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144194387

Utgivningsår:

2025

Artikelnummer:

47231-SB01

Upplaga:

Första
 ;