
Undervisningens konst
Författarpresentationer 11
Inledning 13
Ylva Lindberg, Linda Baccstig & Joakim Öberg
Introduktion – bildens plats i undervisningen 13
Konsten i undervisningen – tre utgångspunkter 17
Att se på konst 17
Att uppleva konst 20
Att undervisa med konst 22
Bokens tematiska upplägg 25
Del I – Konsten tar plats 25
Del II – Konsten stödjer lärandets praktik 26
Del III – Konsten verkar tematiskt 26
Del IV – Konsten belyser historien 27
Efterord 27
Referenser 28
1. Konsthistoria möter historieundervisning i
lärarutbildningen 31
Linda Baccstig & Joakim Öberg
Dags för kursstart 32
Studenternas utmaning 36
Öppna undervisningsresurser 38
Studenternas val 39
||About: The Blank Pages|| (2015) 40
Studenternas produktion 41
Kategorier av material och teknik 42
Konstnärer 42
Dags för inlämning 43
Filip 44
Angelica 50
Malin 55
Avslutning 61
Referenser 62
2. Estetisk verkanskraft i undervisning med historiska
dimensioner 65
Linda Baccstig & Ylva Lindberg
Undervisningen före förändring 67
||||||Sankt Hieronymus|||||| – ett konsthistoriskt exempel för bildanalys 67
En analysmodell för att stödja seendet och tolkandet 70
Reflektioner om lärande och estetisk verkanskraft 73
Aktivt utforskande lärande 74
Estetik och estetiska lärprocesser 76
Estetiken som radikal 78
Undervisningen utvecklas mot aktivt lärande 81
Iscensättning av estetiska lärprocesser 82
Utveckling av undervisningsmomentet 84
Studentexempel i den gestaltande uppgiften 88
Avslutning – estetisk verkanskraft 95
Referenser 97
3. ”Jag vet att han blev ledsen när Gustav III dog” 99
– förskolebarn lär sig historia genom estetiska lärprocesser
Johannes Heuman & Isabel Wiberg
Mötet med historien börjar i leken 101
Den estetiska lärprocessen i ateljén 105
Avslutning 121
Referenser 123
4. Äldre texter i det moderna klassrummet 125
Om bilder som möjliggörare i litteraturundervisningen
Stina-Karin Skillermark & Maritha Johansson
Multimodalt meningsskapande och receptionsteori 126
Hektor och Andromaches avsked 128
Analys av den litterära texten 129
De fyra versionerna av den litterära texten 132
Meningsskapande om Hektor och Andromaches avsked 138
Att skapa inre bilder 138
Bilder och kontextualisering 141
Bilder – en möjlig förstärkning 143
Frågor om bilder – en dörröppnare 146
Bilders potential i arbetet med äldre litterära texter 148
Avslutning 153
Referenser 153
5. Hjältar och drakar i konsten och historien 157
Anette Svensson & Klas Öhling
Legenden om Sankt Göran och draken 158
Medeltiden: Träskulpturen ||Sankt Göran och draken|| (1489) 160
Renässansen: Målningen ||Sankt Göran och draken|| (1506) 164
Upplysningen: Dikten ||Riddar Sankt Göran|| (1795) 169
Modern tid: ||Map of England. A Modern St. George & the Dragon|| (1888) 171
Populärkultur: Filmen ||George and the Dragon ||(2004) 174
Didaktiska perspektiv – att arbeta med hjältar och drakar 177
Referenser 182
6. Konsten att bekämpa hudfärgsrasism 185
Laila Nielsen
Hur konstverk kan motverka hudfärgsrasism 185
Hudfärgsrasism och antirasism i tre konstverk 187
Att vara vit och skriva om svarta 190
Slavhandel och kolonialism 191
Strategier mot hudfärgrasism i slavhandelns och kolonialismens era 193
Hudfärgsrasism under slavhandel och kolonialism 194
Abolitioniströrelsen och konstverket ||Slave Trade|| 198
Rassegregation och medborgarrättsrörelse 199
Strategier mot hudfärgrasism under rassegregation 199
Rassegregation och Jim Crow-lagar 201
Medborgarrättsrörelsen för jämlikhet mellan svarta och vita 203
Förespråkare och motståndare till skolintegration 205
Little Rock Nine 206
Konstverket ||Racism/Incident at Little Rock|| av Domingo Ulloa 207
Hudfärgsrasism och en färgblind antirasism i dagens Sverige 208
Konsten att utveckla strategier mot hudfärgrasism i dagens Sverige 208
Konstinstallationen ||Painful Cake|| väckte känslor och debatt 210
Makode Linde om sitt antirasistiska konstverk 213
Historisk tillbakablick på svensk hudfärgsrasism och rasbiologi 214
Afrofobi utifrån hudfärgsrasism 217
Den svenska färgblinda antirasismen 219
Avslutning 221
Referenser 222
7. Funktionshinder som bild och idé genom tiderna 225
Radu Harald Dinu
Kritiska och historiska perspektiv på funktionshinder 228
Funktionsnedsättning och fattigdom 232
Mellan vördnad och åtlöje – kortväxthet under tidig modern tid 236
Otto Dix och de krigsskadade 243
Avslutning 248
Referenser 249
8. Futurismen och första världskriget – konstnärer i
förvandling 253
Jennie Karlsson & Joakim Öberg
Rovdjuret 253
Il Futurismo 255
Hurra – kriget är här! 258
Så även Epstein 259
Förvandlingen 260
Italien – futurismens förlovade land 262
Christopher Nevinson och hans svängning 264
Hundra år senare i klassrummet 269
Del 1: Från Battle droids till Rock Drill 270
Del 2: Konstverken och den historiska kontexten 273
Del 3: Konstverken och bilden av hur kriget förändras 278
Avslutning 279
Referenser 280
9. Dadaismen – sprungen ur kriget, mot kriget 283
Joakim Öberg
Lektionen inleds 283
Cabaret Voltaire 284
Dadaismen – kort och intensiv, men viktig på sikt 286
Tillbaka till den inledande lektionen 288
En trio besöker klassrummet 290
Hannah Höch: Att inte passa in 290
Marcel Duchamp: Vad är egentligen konst? 294
John Heartfield: Att reta gallfeber på makten 297
Konstens speglingar av första världskriget 300
Avslutning – didaktiska funderingar 302
Referenser 303
10. Totalitarismens bildkonst 305
Radu Harald Dinu & Jennie Karlsson
Introduktion 305
Bakgrund 307
Nationalsocialismens människobild 310
Stalinismens politiska ikonografi 315
Den totalitära konsten i historieundervisningen 319
Del 1: Konstverken introduceras 320
Att fritt granska och beskriva ||Bondefamiljen från Kahlenberg|| (1938) 320
Att fritt granska och beskriva ||Kom, kamrat, följ med oss till kolchosen!|| (1930) 322
Del 2: Konstverken kontextualiseras 323
Del 3: Jämförelse, analys och kritiskt tänkande 328
Bilden av familjen då och nu 329
Skapa en egen målning eller propagandaaffisch 331
Avslutning 331
Referenser 332
11. Otto Dix – en konstnär i världshändelsernas mitt 335
Joakim Öberg
Varför just Otto Dix? 335
Första världskriget och Dix konstnärsvärld 337
Didaktisk reflektion 1 341
Den nya sakligheten och 1920-talet 343
Didaktisk reflektion 2 349
Mörkret börjar sänka sig 350
Didaktisk reflektion 3 354
Kalla kriget och därefter 355
Didaktisk reflektion 4 357
Avslutning 357
Referenser 358
Efterord – om konst, bildning och undervisningens politik 361
Peter Karlsson
Konsten och emotioners betydelse för lärandet 366
Referenser 371
Bildkällor 373
Sak- och personregister 377
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144156095Utgivningsår:
2023Artikelnummer:
44920-01Upplaga:
FörstaSidantal:
381