Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Undervisningens konst

Skickas följande arbetsdag

Hur kan bilden i konsthistorien användas för att levandegöra undervisningen? Utifrån konst går det att skapa större förståelse för vår samtid, belysa maktstrukturer och normer, visualisera och konkretisera människors tankevärldar i olika tider samt sätta in den enskilda individen i ett historiskt sammanhang. I Undervisningens konst vill författarna lyfta fram bildens didaktiska kraft som ett aktivt och medvetet komplement till olika ämnen, till exempel historia och litteratur. Genom konsthis...

Läs mer

Hur kan bilden i konsthistorien användas för att levandegöra undervisningen? Utifrån konst går det att skapa större förståelse för vår samtid, belysa maktstrukturer och normer, visualisera och konkretisera människors tankevärldar i olika tider samt sätta in den enskilda individen i ett historiskt sammanhang. I Undervisningens konst vill författarna lyfta fram bildens didaktiska kraft som ett aktivt och medvetet komplement till olika ämnen, till exempel historia och litteratur. Genom konsthistoriska bilder, illustrationer och en variation av didaktiska upplägg visar de hur bilden kan fördjupa kunskaper samt engagera elever och studenter till ett kritiskt tänkande och engagerat lärande. Boken vänder sig till lärare, lärarutbildare, studenter och andra som är intresserade av bilden och bildningen. Den spänner över förskola, grundskola, gymnasieskola samt högre utbildning.

Stäng

Författarpresentationer 11
 

Inledning      13

Ylva Lindberg, Linda Baccstig & Joakim Öberg

Introduktion – bildens plats i undervisningen     13

Konsten i undervisningen – tre utgångspunkter      17

Att se på konst     17

Att uppleva konst     20

Att undervisa med konst     22

Bokens tematiska upplägg     25

Del I – Konsten tar plats      25

Del II – Konsten stödjer lärandets praktik      26

Del III – Konsten verkar tematiskt     26

Del IV – Konsten belyser historien      27

Efterord     27

Referenser     28
 

1. Konsthistoria möter historieundervisning i 
lärarutbildningen     31

Linda Baccstig & Joakim Öberg

Dags för kursstart     32

Studenternas utmaning     36

Öppna undervisningsresurser      38

Studenternas val     39

||About: The Blank Pages|| (2015)     40

Studenternas produktion     41

Kategorier av material och teknik     42

Konstnärer     42

Dags för inlämning     43

Filip     44

Angelica     50

Malin     55

Avslutning     61

Referenser     62
 

2. Estetisk verkanskraft i undervisning med historiska 
dimensioner      65

Linda Baccstig & Ylva Lindberg

Undervisningen före förändring     67

||||||Sankt Hieronymus|||||| – ett konsthistoriskt exempel för bildanalys     67

En analysmodell för att stödja seendet och tolkandet     70

Reflektioner om lärande och estetisk verkanskraft     73

Aktivt utforskande lärande     74

Estetik och estetiska lärprocesser      76

Estetiken som radikal      78

Undervisningen utvecklas mot aktivt lärande     81

Iscensättning av estetiska lärprocesser      82

Utveckling av undervisningsmomentet     84

Studentexempel i den gestaltande uppgiften     88

Avslutning – estetisk verkanskraft     95

Referenser     97
 

3. ”Jag vet att han blev ledsen när Gustav III dog”     99

– förskolebarn lär sig historia genom estetiska lärprocesser

Johannes Heuman & Isabel Wiberg

Mötet med historien börjar i leken     101

Den estetiska lärprocessen i ateljén     105

Avslutning     121

Referenser     123
 

4. Äldre texter i det moderna klassrummet     125

Om bilder som möjliggörare i litteraturundervisningen

Stina-Karin Skillermark & Maritha Johansson 

Multimodalt meningsskapande och receptionsteori     126

Hektor och Andromaches avsked      128

Analys av den litterära texten      129

De fyra versionerna av den litterära texten     132

Meningsskapande om Hektor och Andromaches avsked     138

Att skapa inre bilder     138

Bilder och kontextualisering      141

Bilder – en möjlig förstärkning      143

Frågor om bilder – en dörröppnare      146

Bilders potential i arbetet med äldre litterära texter     148

Avslutning     153

Referenser      153
 

5. Hjältar och drakar i konsten och historien     157

Anette Svensson & Klas Öhling

Legenden om Sankt Göran och draken     158

Medeltiden: Träskulpturen ||Sankt Göran och draken|| (1489)     160

Renässansen: Målningen ||Sankt Göran och draken|| (1506)     164

Upplysningen: Dikten ||Riddar Sankt Göran|| (1795)     169

Modern tid: ||Map of England. A Modern St. George & the Dragon|| (1888)     171

Populärkultur: Filmen ||George and the Dragon ||(2004)     174

Didaktiska perspektiv – att arbeta med hjältar och drakar     177

Referenser     182
 

6. Konsten att bekämpa hudfärgsrasism     185

Laila Nielsen

Hur konstverk kan motverka hudfärgsrasism     185

Hudfärgsrasism och antirasism i tre konstverk     187

Att vara vit och skriva om svarta     190

Slavhandel och kolonialism      191

Strategier mot hudfärgrasism i slavhandelns och kolonialismens era     193

Hudfärgsrasism under slavhandel och kolonialism     194

Abolitioniströrelsen och konstverket ||Slave Trade||     198

Rassegregation och medborgarrättsrörelse      199

Strategier mot hudfärgrasism under rassegregation     199

Rassegregation och Jim Crow-lagar     201

Medborgarrättsrörelsen för jämlikhet mellan svarta och vita     203

Förespråkare och motståndare till skolintegration     205

Little Rock Nine     206

Konstverket ||Racism/Incident at Little Rock|| av Domingo Ulloa      207

Hudfärgsrasism och en färgblind antirasism i dagens Sverige     208

Konsten att utveckla strategier mot hudfärgrasism i dagens Sverige     208

Konstinstallationen ||Painful Cake|| väckte känslor och debatt     210

Makode Linde om sitt antirasistiska konstverk     213

Historisk tillbakablick på svensk hudfärgsrasism och rasbiologi     214

Afrofobi utifrån hudfärgsrasism     217

Den svenska färgblinda antirasismen     219

Avslutning     221

Referenser     222
 

7. Funktionshinder som bild och idé genom tiderna     225

Radu Harald Dinu

Kritiska och historiska perspektiv på funktionshinder      228

Funktionsnedsättning och fattigdom     232

Mellan vördnad och åtlöje – kortväxthet under tidig modern tid     236

Otto Dix och de krigsskadade      243

Avslutning     248

Referenser     249
 

8. Futurismen och första världskriget – konstnärer i 
förvandling     253

Jennie Karlsson & Joakim Öberg

Rovdjuret     253

Il Futurismo     255

Hurra – kriget är här!     258

Så även Epstein     259

Förvandlingen     260

Italien – futurismens förlovade land     262

Christopher Nevinson och hans svängning     264

Hundra år senare i klassrummet      269

Del 1: Från Battle droids till Rock Drill      270

Del 2: Konstverken och den historiska kontexten     273

Del 3: Konstverken och bilden av hur kriget förändras     278

Avslutning      279

Referenser     280
 

9. Dadaismen – sprungen ur kriget, mot kriget      283

Joakim Öberg

Lektionen inleds     283

Cabaret Voltaire     284

Dadaismen – kort och intensiv, men viktig på sikt     286

Tillbaka till den inledande lektionen     288

En trio besöker klassrummet     290

Hannah Höch: Att inte passa in     290

Marcel Duchamp: Vad är egentligen konst?     294

John Heartfield: Att reta gallfeber på makten     297

Konstens speglingar av första världskriget     300

Avslutning – didaktiska funderingar     302

Referenser     303
 

10. Totalitarismens bildkonst     305

Radu Harald Dinu & Jennie Karlsson

Introduktion     305

Bakgrund     307

Nationalsocialismens människobild     310

Stalinismens politiska ikonografi      315

Den totalitära konsten i historieundervisningen     319

Del 1: Konstverken introduceras     320

Att fritt granska och beskriva ||Bondefamiljen från Kahlenberg|| (1938)     320

Att fritt granska och beskriva ||Kom, kamrat, följ med oss till kolchosen!|| (1930)     322

Del 2: Konstverken kontextualiseras     323

Del 3: Jämförelse, analys och kritiskt tänkande      328

Bilden av familjen då och nu     329

Skapa en egen målning eller propagandaaffisch     331

Avslutning     331

Referenser     332
 

11. Otto Dix – en konstnär i världshändelsernas mitt      335

Joakim Öberg

Varför just Otto Dix?     335

Första världskriget och Dix konstnärsvärld     337

Didaktisk reflektion 1     341

Den nya sakligheten och 1920-talet     343

Didaktisk reflektion 2     349

Mörkret börjar sänka sig     350

Didaktisk reflektion 3     354

Kalla kriget och därefter     355

Didaktisk reflektion 4     357

Avslutning     357

Referenser     358
 

Efterord – om konst, bildning och undervisningens politik      361

Peter Karlsson

Konsten och emotioners betydelse för lärandet      366

Referenser     371

Bildkällor 373

Sak- och personregister 377

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144156095

Utgivningsår:

2023

Artikelnummer:

44920-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

381

Författare

 ;