Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Undervisning, metodik och lärande

Med variationsteori som grund

Skickas följande arbetsdag

Undervisning, metodik och lärande

Med variationsteori som grund

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 287 kr inkl. moms
Studora e-bok 178 kr inkl. moms

Debatten om skolan fastnar lätt i diskussioner om hur klassrummet arrangeras, om det är elevaktivt eller lärarstyrt. Sådant kan vara viktigt, men i första hand är undervisning en fråga om att skapa möjlighet för lärande av ett specifikt ämnesinnehåll. Denna insikt är central för variationsteorin som utgör grunden för denna bok. Undervisning metodik och lärande erbjuder konkreta och detaljerat beskrivna undervisningsförslag inom olika ämnesområden och årskurser. Innehållet vilar på vetenskapl...

Läs mer

Debatten om skolan fastnar lätt i diskussioner om hur klassrummet arrangeras, om det är elevaktivt eller lärarstyrt. Sådant kan vara viktigt, men i första hand är undervisning en fråga om att skapa möjlighet för lärande av ett specifikt ämnesinnehåll. Denna insikt är central för variationsteorin som utgör grunden för denna bok. Undervisning metodik och lärande erbjuder konkreta och detaljerat beskrivna undervisningsförslag inom olika ämnesområden och årskurser. Innehållet vilar på vetenskaplig grund; det är teoretiskt grundat och utvecklat genom praktiknära forskning i samarbete mellan lärare och forskare. Resultaten från de studier som redovisas är alla vetenskapligt granskade och publicerade i form av artiklar och/eller avhandlingar. Studierna är genomförda i den ordinarie klassrumsundervisningen och har, i de allra flesta fall, utgått från frågor som de medverkande lärarna har ställt. Undervisning, metodik och lärande vänder sig till verksamma lärare och lärarstudenter.

Stäng

Förord11

1 Inledning15

Bokens innehåll och riktning16

Bokens disposition och användning17

2 Den vetenskapliga grunden19

Att studera uppfattningar och vad som lärs20

Studier av vad som görs möjligt att lära och vad eleverna måste lära22

Den vetenskapliga grunden25

Fenomenografi och variationsteori26

3 Eleven, innehållet och läraren29

Lärandets innehåll 29

Undervisning – en didaktisk treenighet 31

Eleven i centrum – vad är det? 32

Elevernas förståelse–innehållet–undervisningen 40

Motsättningen elev–innehåll måste upplösas 44

Sammanfattning 45

Att diskutera 45

4 Den lärandes perspektiv 47

Lärares professionella kunskap 47

Sätt att förstå – inte missuppfattningar 49

Att inte ta elevernas förståelse för given50

Att förstå elevens svar som logiskt51

Elevens svar har en innebörd53

Uppfatta, se, erfara – olika benämningar på samma sak55

Erfarande och handling57

Vi handlar utifrån hur något erfars59

Lärares uppfattningar av undervisning 60

Variation i uppfattningar – vad betyder det? 61

Sammanfattning 62

Att diskutera 63

5 Kritiska aspekter – vad elever behöver lära65

Lärande och medvetande65

Att rikta uppmärksamheten mot delar och helheter66

Medvetandet är riktat67

Strategier och urskiljning68

Lärande som förändrat sätt att erfara71

Kritiska aspekter – det som ännu inte har urskilts74

Att finna kritiska aspekter74

Vad kan eleverna innan de undervisas? 76

Att utvärdera elevresultat kvalitativt 79

Är kritiska aspekter generella?81

Prövning och utveckling av kritiska aspekter82

Skilda sätt att erfara kritiska aspekter85

Sammanfattning88

Att diskutera89

6 Variation och lärande91

Hur lär vi oss vad en hund är?91

En förändrad relation mellan individen och världen92

Lära genom att se skillnader – inte likheter92

Aspekter och dimensioner av variation93

Urskiljning förutsätter en erfaren dimension av variation94

Att lära genom att själv skapa variation 95

Att utforska hur rörelse, hastighet och avstånd avbildas på skärmen96

Dimensioner av variation öppnas upp98

Interaktion och variation 100

Ett interaktionistiskt perspektiv – förhandling om mening100

Ett variatonsteoretiskt perspektiv – systematisk variation och invarians102

Vad ska varieras? 102

Samma innehåll olika variationsmönster103

Sammanfattning107

Att diskutera108

7 Variationsteori i praktiken109

Teori – praktik110

Teori – praktik, ett glapp?111

Lärare behöver teorier – men vilka?111

Teori–praktik-glappet kan lösas upp112

Mötet praxisteori–variationsteori113

Att finna vad eleverna behöver lära – en teoretiserande process114

Att tillägna sig variationsteorin117

Variationsteori för utvecklat ämnesdidaktiskt kunnande118

Variationsteori för att studera lärandemöjligheter120

Relationen mellan lärande och undervisning är inte kausal 121

Avsett, erbjudet och erfaret lärandeobjekt 121

Att studera lärandemöjligheter – det erbjudna lärandeobjektet 122

Variationsteori och det erfarna lärandeobjektet130

Sammanfattning132

Att diskutera133

8 Klassrums­interaktion och lärande­möjligheter135

Mönster av interaktion135

Roller och förväntningar136

Elevinspel och lärandemöjligheter137

Interaktionens pris 137

Interaktionsmönstrens inramning 139

Att ta vara på elevinspel 139

Elevinspel för förbättrat lärande140

Att lyssna till elevernas inlägg141

Att använda och utveckla elevernas bidrag142

Interaktion i helklass och i grupp144

Sammanfattning147

Att diskutera147

9 Göra skillnad genom skillnad149

Att synliggöra kritiska aspekter genom kontrast149

Att lära sig att löpa effektivt150

Urskiljning genom kontrast150

Visa fel?153

Felsvar som kontrast 154

Felsvar som hypoteser 158

Skillnader och likheter 161

Sammanfattning 162

Att diskutera 162

10 Sekvens och samtidighet163

Att inte förvirra eleverna163

Sekvens och variationsmönster166

Ett tempus i taget eller två samtidigt?167

Progressiv form i engelska168

Att skilja mellan tempus och progressiv form168

Lektion 1 – endast ett tempus behandlas169

Lektion 2 – två tempus behandlas169

Ordningen på tempus ändras170

Från delar till helhet eller tvärtom?171

Två begrepp – ett i taget eller två samtidigt? 171

Undervisningens organisering och sekvens 174

Sekvens och lärandemöjligheter 175

Sammanfattning177

Att diskutera178

11 Kraftfulla exempel179

Att medvetet välja exempel 179

Exempel kan skymma innebörden 180

Val av exempel för att visa minutvisarens placering180

Val av tal i exemplen181

Exempel kan öppna upp för innebörd – val av verb och tempus183

Exempel kan öppna upp för innebörd och relateras till flera kritiska aspekter185

Att skriva ett meddelande på engelska185

Uppgifter, aspekter och dimensioner av variation193

Exempel och metaforer194

Sammanfattning195

Att diskutera195

12 Lärande och under­­visning på variations­teoretisk grund197

Erfarande, lärandeobjekt och kritiska aspekter – en återblick197

Lärandets nödvändiga villkor199

Lärandeobjekt199

Vad ska eleverna lära sig?200

Mönster av variation201

Mer än variation?203

Lärarens roll204

Att utforma undervisningssituationer204

Utmaningar och möjligheter 209

Kollektivt lärararbete 211

Learning study och ämnesdidaktiskt kollegium 212

I lärarutbildning 213

Sammanfattning214

Att diskutera214

Litteraturförteckning215

Register223

Information

Författare:

Ulla Runesson Kempe

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144175935

Utgivningsår:

2025

Artikelnummer:

46582-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

224
 ;

Debatten om skolan fastnar lätt i diskussioner om hur klassrummet arrangeras, om det är elevaktivt eller lärarstyrt. Sådant kan vara viktigt, men i första hand är undervisning en fråga om att skapa möjlighet för lärande av ett specifikt ämnesinnehåll. Denna insikt är central för variationsteorin som utgör grunden för denna bok. Undervisning metodik och lärande erbjuder konkreta och detaljerat beskrivna undervisningsförslag inom olika ämnesområden och årskurser. Innehållet vilar på vetenskapl...

Läs mer

Debatten om skolan fastnar lätt i diskussioner om hur klassrummet arrangeras, om det är elevaktivt eller lärarstyrt. Sådant kan vara viktigt, men i första hand är undervisning en fråga om att skapa möjlighet för lärande av ett specifikt ämnesinnehåll. Denna insikt är central för variationsteorin som utgör grunden för denna bok. Undervisning metodik och lärande erbjuder konkreta och detaljerat beskrivna undervisningsförslag inom olika ämnesområden och årskurser. Innehållet vilar på vetenskaplig grund; det är teoretiskt grundat och utvecklat genom praktiknära forskning i samarbete mellan lärare och forskare. Resultaten från de studier som redovisas är alla vetenskapligt granskade och publicerade i form av artiklar och/eller avhandlingar. Studierna är genomförda i den ordinarie klassrumsundervisningen och har, i de allra flesta fall, utgått från frågor som de medverkande lärarna har ställt. Undervisning, metodik och lärande vänder sig till verksamma lärare och lärarstudenter.

Stäng
Information

Författare:

Ulla Runesson Kempe

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144195049

Utgivningsår:

2025

Artikelnummer:

46582-SB01

Upplaga:

Första
 ;