![](/globalassets/inriver/resources/978-91-44-17593-5_02_coverimage.jpg?preset=quality90)
Undervisning, metodik och lärande
Med variationsteori som grund
![](/globalassets/inriver/resources/978-91-44-19504-9_01_coverimage.jpg?preset=quality90)
Undervisning, metodik och lärande
Med variationsteori som grund
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Förord 11
1 Inledning 15
Bokens innehåll och riktning 16
Bokens disposition och användning 17
2 Den vetenskapliga grunden 19
Att studera uppfattningar och vad som lärs 20
Studier av vad som görs möjligt att lära och vad eleverna måste lära 22
Den vetenskapliga grunden 25
Fenomenografi och variationsteori 26
3 Eleven, innehållet och läraren 29
Lärandets innehåll 29
Undervisning – en didaktisk treenighet 31
Eleven i centrum – vad är det? 32
Elevernas förståelse–innehållet–undervisningen 40
Motsättningen elev–innehåll måste upplösas 44
Sammanfattning 45
Att diskutera 45
4 Den lärandes perspektiv 47
Lärares professionella kunskap 47
Sätt att förstå – inte missuppfattningar 49
Att inte ta elevernas förståelse för given 50
Att förstå elevens svar som logiskt 51
Elevens svar har en innebörd 53
Uppfatta, se, erfara – olika benämningar på samma sak 55
Erfarande och handling 57
Vi handlar utifrån hur något erfars 59
Lärares uppfattningar av undervisning 60
Variation i uppfattningar – vad betyder det? 61
Sammanfattning 62
Att diskutera 63
5 Kritiska aspekter – vad elever behöver lära 65
Lärande och medvetande 65
Att rikta uppmärksamheten mot delar och helheter 66
Medvetandet är riktat 67
Strategier och urskiljning 68
Lärande som förändrat sätt att erfara 71
Kritiska aspekter – det som ännu inte har urskilts 74
Att finna kritiska aspekter 74
Vad kan eleverna innan de undervisas? 76
Att utvärdera elevresultat kvalitativt 79
Är kritiska aspekter generella? 81
Prövning och utveckling av kritiska aspekter 82
Skilda sätt att erfara kritiska aspekter 85
Sammanfattning 88
Att diskutera 89
6 Variation och lärande 91
Hur lär vi oss vad en hund är? 91
En förändrad relation mellan individen och världen 92
Lära genom att se skillnader – inte likheter 92
Aspekter och dimensioner av variation 93
Urskiljning förutsätter en erfaren dimension av variation 94
Att lära genom att själv skapa variation 95
Att utforska hur rörelse, hastighet och avstånd avbildas på skärmen 96
Dimensioner av variation öppnas upp 98
Interaktion och variation 100
Ett interaktionistiskt perspektiv – förhandling om mening 100
Ett variatonsteoretiskt perspektiv – systematisk variation och invarians 102
Vad ska varieras? 102
Samma innehåll olika variationsmönster 103
Sammanfattning 107
Att diskutera 108
7 Variationsteori i praktiken 109
Teori – praktik 110
Teori – praktik, ett glapp? 111
Lärare behöver teorier – men vilka? 111
Teori–praktik-glappet kan lösas upp 112
Mötet praxisteori–variationsteori 113
Att finna vad eleverna behöver lära – en teoretiserande process 114
Att tillägna sig variationsteorin 117
Variationsteori för utvecklat ämnesdidaktiskt kunnande 118
Variationsteori för att studera lärandemöjligheter 120
Relationen mellan lärande och undervisning är inte kausal 121
Avsett, erbjudet och erfaret lärandeobjekt 121
Att studera lärandemöjligheter – det erbjudna lärandeobjektet 122
Variationsteori och det erfarna lärandeobjektet 130
Sammanfattning 132
Att diskutera 133
8 Klassrumsinteraktion och lärandemöjligheter 135
Mönster av interaktion 135
Roller och förväntningar 136
Elevinspel och lärandemöjligheter 137
Interaktionens pris 137
Interaktionsmönstrens inramning 139
Att ta vara på elevinspel 139
Elevinspel för förbättrat lärande 140
Att lyssna till elevernas inlägg 141
Att använda och utveckla elevernas bidrag 142
Interaktion i helklass och i grupp 144
Sammanfattning 147
Att diskutera 147
9 Göra skillnad genom skillnad 149
Att synliggöra kritiska aspekter genom kontrast 149
Att lära sig att löpa effektivt 150
Urskiljning genom kontrast 150
Visa fel? 153
Felsvar som kontrast 154
Felsvar som hypoteser 158
Skillnader och likheter 161
Sammanfattning 162
Att diskutera 162
10 Sekvens och samtidighet 163
Att inte förvirra eleverna 163
Sekvens och variationsmönster 166
Ett tempus i taget eller två samtidigt? 167
Progressiv form i engelska 168
Att skilja mellan tempus och progressiv form 168
Lektion 1 – endast ett tempus behandlas 169
Lektion 2 – två tempus behandlas 169
Ordningen på tempus ändras 170
Från delar till helhet eller tvärtom? 171
Två begrepp – ett i taget eller två samtidigt? 171
Undervisningens organisering och sekvens 174
Sekvens och lärandemöjligheter 175
Sammanfattning 177
Att diskutera 178
11 Kraftfulla exempel 179
Att medvetet välja exempel 179
Exempel kan skymma innebörden 180
Val av exempel för att visa minutvisarens placering 180
Val av tal i exemplen 181
Exempel kan öppna upp för innebörd – val av verb och tempus 183
Exempel kan öppna upp för innebörd och relateras till flera kritiska aspekter 185
Att skriva ett meddelande på engelska 185
Uppgifter, aspekter och dimensioner av variation 193
Exempel och metaforer 194
Sammanfattning 195
Att diskutera 195
12 Lärande och undervisning på variationsteoretisk grund 197
Erfarande, lärandeobjekt och kritiska aspekter – en återblick 197
Lärandets nödvändiga villkor 199
Lärandeobjekt 199
Vad ska eleverna lära sig? 200
Mönster av variation 201
Mer än variation? 203
Lärarens roll 204
Att utforma undervisningssituationer 204
Utmaningar och möjligheter 209
Kollektivt lärararbete 211
Learning study och ämnesdidaktiskt kollegium 212
I lärarutbildning 213
Sammanfattning 214
Att diskutera 214
Litteraturförteckning 215
Register 223
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144175935Utgivningsår:
2025Artikelnummer:
46582-01Upplaga:
FörstaSidantal:
224Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144195049Utgivningsår:
2025Artikelnummer:
46582-SB01Upplaga:
Första