Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Spår av teorier i praktiken

Skickas följande arbetsdag

Blivande lärare förväntas behöva vetenskaplig kunskap. Men på ­vilka sätt kan den komma till nytta i lärares klassrum? I denna bok undersöker författaren hur lärare förhåller sig till den vetenskapliga kunskapen om elevers lärande, som presenterats på lärarutbildningen, i praktiken. Läsaren får följa en handfull lärare över tid, som berättar hur de inspirerats av forskning om lärande. Genom lärarberättelserna belyser författaren förhållandet mellan teori och skolpraktik. I denna reviderade u...

Läs mer

Blivande lärare förväntas behöva vetenskaplig kunskap. Men på ­vilka sätt kan den komma till nytta i lärares klassrum? I denna bok undersöker författaren hur lärare förhåller sig till den vetenskapliga kunskapen om elevers lärande, som presenterats på lärarutbildningen, i praktiken. Läsaren får följa en handfull lärare över tid, som berättar hur de inspirerats av forskning om lärande. Genom lärarberättelserna belyser författaren förhållandet mellan teori och skolpraktik. I denna reviderade upplaga har ytterligare lärare tillkommit som inte bara lyfter de senare idéerna kring digita­lisering men som också har andra tankar kring var man kan hämta kunskap. Boken vänder sig i första hand till lärare och lärarstudenter. Den kan också läsas av dem som har ett allmänt intresse för teori- och praxisfrågor och det som händer med en professionsutbildning som förläggs vid universitet och högskola.

Stäng

Förord till första upplagan 9

Förord till andra upplagan 13

Förord till tredje upplagan 15

1. Bakgrund 17

Teori och praktik 20

Några filosofiska och didaktiska riktningar och förgrundsgestalter 22

2. Teorier om hur elever tänker …|eller erfar något 33

Konstruktivism 34

Sociokulturell inriktning 42

Fenomenografi, variationsteori och learning study 48

Skolan och teorier om lärande 56

Likheter och skillnader mellan inriktningarna 59

3. Tre undersökningar 61

Enkätstudie om lärares intresse för elevtänkande 61

Intervjuer om hur teori påverkar praktik 64

På besök hos fem lärare 67

Teoretisk bakgrund för forskning 68

Adam 71

Adams konstruktivism i praktiken 73

Trevande försök i fenomenografisk anda 81

Bertil 87

Motigheter och ett fenomenografiskt inslag 90

Åskådningsundervisning 95

Svårigheter vid observation 97

Bättre tider 99

Cecilia 103

Cecilias fenomenografi som praktik 104

Ramfaktorer spelar in 108

Dagny 114

I klassrummet 116

Dagny och den sociokulturella inriktningen 117

En teori i praktiken 119

Elin 124

Det digitala klassrummet 125

Inspiration 128

4. Relation mellan teori och praktik 135

Förtrogenhetskunskap 137

Livsvärlden  140

Lärarutbildning och lärarutveckling 144

Från nybörjare till mästare 144

Lärarutbildningens komponenter 147

Reflektionens betydelse 151

Hjälpmedel för att skapa distans till undervisning 155

Teorier i praktiken 157

Fronesis och gestalt 160

Variationens betydelse 161

Problem och lösningar 167

5. Hur gick det sedan? 171

Adam 171

Bertil 178

Cecilia 184

Dagny 190

Vad innebär förändringen? 193

Litteratur 197

Person- och sakregister 203

Silwa Claesson, lärare, lektor och docent i pedagogik, redogör översiktligt för några av de teorier som har vägt tungt inom pedagogiken under många år och om hur de har ersatt varandra. Det i sig gör boken intressant, men den verkliga behållningen ligger just i de intervjuade lärarnas syn på didaktikens teoribas. Texten sätter den senare i ett välbehövligt perspektiv, men den visar också på det möjliga att låta den egna praktiken vila på en eller flera teorier. Både blivande och verksamma lärare torde ha glädje av den här upplagan.

Information

Författare:

Silwa Claesson

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144058382

Utgivningsår:

2016

Revisionsår:

2020

Artikelnummer:

8018-03

Upplaga:

Tredje

Sidantal:

208
 ;