
Spår av teorier i praktiken
Förord till första upplagan 9
Förord till andra upplagan 13
Förord till tredje upplagan 15
1. Bakgrund 17
Teori och praktik 20
Några filosofiska och didaktiska riktningar och förgrundsgestalter 22
2. Teorier om hur elever tänker …|eller erfar något 33
Konstruktivism 34
Sociokulturell inriktning 42
Fenomenografi, variationsteori och learning study 48
Skolan och teorier om lärande 56
Likheter och skillnader mellan inriktningarna 59
3. Tre undersökningar 61
Enkätstudie om lärares intresse för elevtänkande 61
Intervjuer om hur teori påverkar praktik 64
På besök hos fem lärare 67
Teoretisk bakgrund för forskning 68
Adam 71
Adams konstruktivism i praktiken 73
Trevande försök i fenomenografisk anda 81
Bertil 87
Motigheter och ett fenomenografiskt inslag 90
Åskådningsundervisning 95
Svårigheter vid observation 97
Bättre tider 99
Cecilia 103
Cecilias fenomenografi som praktik 104
Ramfaktorer spelar in 108
Dagny 114
I klassrummet 116
Dagny och den sociokulturella inriktningen 117
En teori i praktiken 119
Elin 124
Det digitala klassrummet 125
Inspiration 128
4. Relation mellan teori och praktik 135
Förtrogenhetskunskap 137
Livsvärlden 140
Lärarutbildning och lärarutveckling 144
Från nybörjare till mästare 144
Lärarutbildningens komponenter 147
Reflektionens betydelse 151
Hjälpmedel för att skapa distans till undervisning 155
Teorier i praktiken 157
Fronesis och gestalt 160
Variationens betydelse 161
Problem och lösningar 167
5. Hur gick det sedan? 171
Adam 171
Bertil 178
Cecilia 184
Dagny 190
Vad innebär förändringen? 193
Litteratur 197
Person- och sakregister 203
Silwa Claesson, lärare, lektor och docent i pedagogik, redogör översiktligt för några av de teorier som har vägt tungt inom pedagogiken under många år och om hur de har ersatt varandra. Det i sig gör boken intressant, men den verkliga behållningen ligger just i de intervjuade lärarnas syn på didaktikens teoribas. Texten sätter den senare i ett välbehövligt perspektiv, men den visar också på det möjliga att låta den egna praktiken vila på en eller flera teorier. Både blivande och verksamma lärare torde ha glädje av den här upplagan.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144058382Utgivningsår:
2016Revisionsår:
2020Artikelnummer:
8018-03Upplaga:
TredjeSidantal:
208