Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Lärares hållning

Klassiska undervisningsidéer och observationer av undervisning

Skickas följande arbetsdag

Genom att både beskriva teorier av i dag och äldre klassiska undervisningsidéer öppnas möjligheten för ett gemensamt språk för alla typer av lärare. Ett språk som lägger grunden för samtal i en tid då lärare inte bara går in i sitt eget klassrum och stänger dörren om sig utan också förväntas arbeta tillsammans med kollegerna. Boken består av fyra delar. Den första delen beskriver några undervisningsidéer med rötter hundratals år bakåt i tiden. Idéer som har skiftat genom tiderna, men ändå lev...

Läs mer

Genom att både beskriva teorier av i dag och äldre klassiska undervisningsidéer öppnas möjligheten för ett gemensamt språk för alla typer av lärare. Ett språk som lägger grunden för samtal i en tid då lärare inte bara går in i sitt eget klassrum och stänger dörren om sig utan också förväntas arbeta tillsammans med kollegerna. Boken består av fyra delar. Den första delen beskriver några undervisningsidéer med rötter hundratals år bakåt i tiden. Idéer som har skiftat genom tiderna, men ändå levt vidare. I andra delen presenterar författaren en vetenskaplig observationsmetod för klassrumsstudier. Bokens tredje del presenterar klassrumsobservationer och hur de kan mynna ut i identifikation av nya idéer om undervisning – idéer som lärare själva har skapat och använder och som är exklusiva för vår tid. Bokens avslutande del fyra är en diskussion av det som behandlats i de första tre delarna. Boken vänder sig till alla som är intresserade av idéer om undervisning t.ex. lärarstudenter, lärare i grund- och gymnasieskola samt de som undervisar i postgymnasiala utbildningar. Den vänder sig också till dem som vill ha en idé om hur forskning om undervisning kan gå till.

Stäng
    • 5
      Förord
    • 7
      Inledning
  • 11
    DEL 1
    • 13
      KAPITEL 1 Idéer om undervisning – tillbaka i tiden
        • 15
          Skillnad mellan pedagogik, didaktik och metodik
        • 17
          Vad, hur och varför
        • 18
          Undervisningsidéer
        • 20
          Den didaktiska triangeln
    • 23
      KAPITEL 2 Fem undervisningsidéer
        • 1
          24
          Helhet och del
        • 2
          29
          Åskådlighet
        • 3
          34
          Naturen som förebild
        • 4
          39
          Handens arbete
        • 5
          43
          Dialog
        • 49
          Anvisning för fortsatt läsning
  • 51
    DEL 2
    • 55
      KAPITEL 3 Livsvärldsansats och metod
        • 55
          Ontologisk utgångspunkt
        • 57
          Livsvärld
        • 62
          Kontextualiserad ontologi
        • 63
          Intersubjektivitet
        • 67
          Intentionalitet
        • 68
          Hållning
        • 72
          Tillvägagångssätt
        • 75
          Observationer
        • 80
          Analys
  • 83
    DEL 3
    • 85
      KAPITEL 4 Observationer – undervisningsidéer av idag
        • 85
          Spänningsfält
        • 87
          Person
        • 102
          Innehåll
    • 109
      KAPITEL 5 Som-seende
        • 111
          Inspiration
        • 116
          … och eleverna får fråga
        • 117
          Stämning
        • 120
          Äppel, päppel
        • 125
          Som-seende och den didaktiska triangeln
  • 127
    DEL 4
    • 129
      KAPITEL 6 Avslutande reflektioner
        • 130
          Varför klassiker
        • 132
          Lärares hållning
        • 133
          Som-seende som undervisningsid
        • 135
          Lärares lärande
        • 141
          Tyst kunskap, praxisteori och reflektion
        • 143
          Lärares kunskap och teorier
        • 145
          Kunskapsformer
        • 147
          Intervju och observation
        • 149
          Själen och undervisning
        • 151
          Slutligen
    • 153
      Referenser
    • 159
      Person- och sakregister
Information

Författare:

Silwa Claesson

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144053202

Utgivningsår:

2009

Artikelnummer:

33264-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

160
 ;