
Lärares hållning
Klassiska undervisningsidéer och observationer av undervisning
- 5Förord
- 7Inledning
- 11DEL 1
- 13KAPITEL 1 Idéer om undervisning – tillbaka i tiden
- 15Skillnad mellan pedagogik, didaktik och metodik
- 17Vad, hur och varför
- 18Undervisningsidéer
- 20Den didaktiska triangeln
- 23KAPITEL 2 Fem undervisningsidéer
- 124Helhet och del
- 229Åskådlighet
- 334Naturen som förebild
- 439Handens arbete
- 543Dialog
- 49Anvisning för fortsatt läsning
- 51DEL 2
- 55KAPITEL 3 Livsvärldsansats och metod
- 55Ontologisk utgångspunkt
- 57Livsvärld
- 62Kontextualiserad ontologi
- 63Intersubjektivitet
- 67Intentionalitet
- 68Hållning
- 72Tillvägagångssätt
- 75Observationer
- 80Analys
- 83DEL 3
- 85KAPITEL 4 Observationer – undervisningsidéer av idag
- 85Spänningsfält
- 87Person
- 102Innehåll
- 109KAPITEL 5 Som-seende
- 111Inspiration
- 116… och eleverna får fråga
- 117Stämning
- 120Äppel, päppel
- 125Som-seende och den didaktiska triangeln
- 127DEL 4
- 129KAPITEL 6 Avslutande reflektioner
- 130Varför klassiker
- 132Lärares hållning
- 133Som-seende som undervisningsid
- 135Lärares lärande
- 141Tyst kunskap, praxisteori och reflektion
- 143Lärares kunskap och teorier
- 145Kunskapsformer
- 147Intervju och observation
- 149Själen och undervisning
- 151Slutligen
- 153Referenser
- 159Person- och sakregister
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144053202Utgivningsår:
2009Artikelnummer:
33264-01Upplaga:
FörstaSidantal:
160