Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Dialog, samspel och lärande

Skickas följande arbetsdag

En av de största utmaningarna inom utbildningsområdet är att hitta en lagom balans mellan individ och grupp, mellan en individualiserande undervisning och läroformer inriktade på samverkan. Skolan har fortfarande potential att vara både kulturbärare och skapare av en kultur som tolererar och värdesätter olikhet. Det innebär att skolan måste ge plats för individuella läroerfarenheter och samtidigt odla samverkansprocesserna. Hur detta ska göras i praktiken har med både lärosyn och didaktisk ko...

Läs mer

En av de största utmaningarna inom utbildningsområdet är att hitta en lagom balans mellan individ och grupp, mellan en individualiserande undervisning och läroformer inriktade på samverkan. Skolan har fortfarande potential att vara både kulturbärare och skapare av en kultur som tolererar och värdesätter olikhet. Det innebär att skolan måste ge plats för individuella läroerfarenheter och samtidigt odla samverkansprocesserna. Hur detta ska göras i praktiken har med både lärosyn och didaktisk kompetens att göra. Dessa frågor tas upp i boken och exempel ges på en rad konkreta inlärningssituationer. I fokus står lärande i samspel med andra. Att få detta att fungera bra, det vill säga att resultatet faktiskt blir lärande, är en stor utmaning. En av de kritiska punkterna är vad som binder samman den enskildes erfarenheter med de andras. Den viktigaste länken mellan kollektiva och individuella erfarenheter är olika slags kommunikation, vilket gör språket till ett centralt tema. Samtidigt är det ofrånkomligt att använda ämnesövergripande metoder. Därför omfattar boken bidrag av författare från olika fackområden – pedagogik, psykologi och ämnesdidaktik. Boken är angelägen för alla som ägnar sig åt lärande, kulturförmedling och kunskapsutveckling och som vill skaffa sig en bättre insikt i kommunikations- och samspelsprocesserna samt i hur kvaliteten på dessa skulle kunna förbättras. Boken riktar sig i synnerhet till dem som ska bli lärare och handledare på alla nivåer i utbildningssystemet liksom andra som behöver pedagogisk kompetens i sitt arbete. Översättning: Inger Lindelöf

Stäng
      • 5
        Förord
      • 7
        Om sambandet mellan dialog, samspel och lärande
      • Olga Dysthe
      • 31
        Sociokulturella teoriperspektiv på kunskap och lärande
      • Olga Dysthe
      • 75
        Vygotskij och sociokulturell teori
      • Olga Dysthe och Mari-Ann Igland
      • 95
        Mikhail Bakhtin och sociokulturell teori
      • Mari-Ann Igland och Olga Dysthe
      • 119
        Perspektivtagning, rekonstruktion av erfarenhet och kreativa läroprocesser
      • Sveinung Vaage
      • 143
        Det intersubjektiva rummet
      • Karsten Hundeide
      • 167
        Klassrumssamtal, deltagarstrukturer och lärande
      • Vibeke Grøver Aukrust
      • 195
        Handledningssamtal i Bakhtin-perspektiv
      • Kaare Skagen
      • 219
        Samtal, samarbete och samsyn
      • Roger Säljö, Eva Riesbeck, Jan Wyndhamn
      • 243
        Medan texten blir till
      • Mari-Ann Igland
      • 273
        Ord på vandring: Elever i samtal om texter
      • Torlaug Løkensgard Hoel
      • 295
        Dialogperspektiv på elektroniska diskussioner
      • Olga Dysthe
      • 321
        Om förhållandet mellan individ och grupp i portföljprocessen
      • Olga Dysthe
      • 343
        Författarpresentationer
Information

Redaktörer:

Olga Dysthe

Författare:

Eva Riesbeck

Översättare:

Inger Lindelöf

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144041957

Utgivningsår:

2003

Artikelnummer:

31024-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

344
 ;