
Att undervisa i hållbar utveckling
Relationellt perspektiv

Att undervisa i hållbar utveckling
Relationellt perspektiv
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Författare 13
Förord 17
Introduktion 19
Margaretha Häggström
Skolans demokratiska uppdrag 20
Undervisning som stödjer demokratiska arbetsformer 22
Relationellt förhållningssätt 22
Omsorg om individen och tilltro till elevens potential 24
Skolprojekt som integrerar demokratiska förhållningssätt, relationell pedagogik och hållbar utveckling 25
Meningsskapande undervisning 26
Aktionsforskningsprojekt 28
Rektor har ordet 29
Lärarna har ordet 32
Lärarstudenterna har ordet 33
Redaktören har ordet 34
Bokens upplägg och innehåll 35
Referenser 38
1. Hållbar utveckling och resiliens 41
Margaretha Häggström
Hållbar utveckling – en historisk tillbakablick 41
Antropocentriskt fokus 42
Internationella grundprinciper och styrdokument 43
Resiliens 44
Social-ekologisk innovation 45
Hållbarhet i ett pedagogiskt och didaktiskt sammanhang 46
Didaktiska utgångspunkter 46
Pluralistisk undervisningstradition 49
Hållbar utveckling och svenska skolans läroplan 49
Hållbarhet och resiliens i F–3 och 4–6 50
Traditioner gällande undervisning för hållbar utveckling 51
Kritik mot undervisning för hållbar utveckling 52
Hållbar utveckling i bokens projekt 53
Referenser 55
2. Relationscentrerad undervisning: storyline i fokus 57
Margaretha Häggström
Storyline 58
Utmärkande drag 60
Teoretiska utgångspunkter om lärande 62
Socialkonstruktivistisk grund 63
Sociokulturell grund 64
Pragmatism och erfarenhetsbaserat lärande 68
Teoretiska perspektiv på storyline 69
Multimodalt perspektiv på storyline 71
Lärares tysta kunskap: vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet 73
Referenser 76
3. Berättande och karaktärer 79
Helena Lindqvist, Jessica Hansson & Margaretha Häggström
Den berättande människan 79
Berättelsens kraft 80
Berättande i utbildningssammanhang 81
Dramaturgi 83
Berättelsens förlopp 83
Berättelsen i storylinearbete 84
Att var någon annan och sig själv 85
Rollek 86
Storyline som processdrama – en teoretisk utgångspunkt 87
Karaktärernas roll i en storyline 88
Tillverkning av karaktären 91
Att tänka på 92
Referenser 93
4. Storyline och föreställningsvärldar 97
Oliver Jönsson
Berättelsens betydelse 98
Berättelsen som pedagogiskt redskap 99
Drama och rollspel som pedagogiskt redskap 101
Föreställningsvärldar och fiktionsförståelse 102
Fiktionsförståelse 102
Litterära föreställningsvärldar 104
Dramaturgins struktur 106
Berättelsens roll i Hållbar marknad 106
Tema 107
Tid, plats och miljö 109
Handling 111
Att tänka på 114
Referenser 115
5. Elevers agens 117
Torbjörn Nyberg
Elevers agens 118
Elevens handlingskompetens 118
Effekter av agens 119
Förutsättningar för elevers agensutövning 120
Kritiska aspekter för lärande genom agensutövning 121
Storyline som approach för att stärka elevers agens 122
Teoretisk förankring 122
Fenomenologiska utgångspunkter 123
Dewey: elevers aktiva roll och erfarenheter i lärande 124
Elevers utsagor 126
Agens och de ändliga världarna 127
Intersubjektivitet och demokratiska beslut 128
Beslut om frågor om hållbar utveckling 129
Agens genom karaktärerna 131
Kollaborativ agensutövning 134
Slutsatser som studien har lett till 134
Agens och hållbar utveckling 135
Begränsning av agensutövning 136
Storyline som potent undervisningsform för elevers känsla av agens 136
Iscensätta undervisning för och med elevers agens 137
Att tänka på 138
Referenser 139
6. Planering av storylineundervisning 141
Lovisa Thor & Sara Carlsson
Didaktisk medvetenhet 141
Didaktiska frågor som utgångspunkt för genomtänkt planering 142
Didaktisk planering 143
Hur och var börjar planeringen? 143
Planeringsmatris för storyline 144
Planering av storyline i projektet 146
Inkludera miljöperspektiv och hållbarhetsfrågor i planeringen 147
Länka samman olika hållbarhetsaspekter 148
Bedömning 148
Förankring i skolans styrdokument 149
Teoretisk förankring 151
Tips 153
Tidsaspekten 153
Den röda tråden 154
Anpassning och stöttning 155
Utnyttja närsamhället 155
Att tänka på 156
Vänta med att bygga? 156
Avslutande ord 156
Referenser 157
7. Händelser i en storyline 159
Anna Johansson, Hanna Averby & Charlotta Acevski
Händelsens roll i en storyline 161
Elever söker lösningar 162
Initiativ till händelser 162
Exempel på lärarinitierad händelse 163
Exempel på elevinitierad händelse 167
Händelsers olika funktioner 169
Händelsens syfte och funktion i uppstarten 169
Händelsens syfte och funktion under berättelsens gång 170
Händelsens syfte och funktion i slutet 171
Händelser som involverar idéer om ett hållbart samhälle 173
Händelser i relation till social hållbarhet 173
Händelser i relation till ekonomisk hållbarhet 174
Händelser i relation till ekologiskt perspektiv 174
Teoretisk förankring 175
Tips för att integrera händelser i undervisningen 176
Att tänka på 177
Referenser 177
8. Nyckelfrågor och elevers förförståelse 179
Margaretha Häggström
Nyckelfrågor som aktiverar eleverna 179
Förförståelsen som grund 183
Vikten av att reflektera 184
Tidens betydelse för reflektionens kvalitet 185
Reflektion för att förstå undervisningens lärande innehåll 186
Nyckelfrågornas roll 187
Olika typer av nyckelfrågor 188
En fråga om organisation 190
Vad tycker eleverna om arbetet med nyckelfrågor? 191
Nyckelfrågor i en tid med klimathot i fokus 194
Teoretisk förankring 195
Att tänka på 196
Referenser 197
9. Visualisering och estetiska erfarenheter 201
Felicia Ramsén & Margaretha Häggström
Synliggöra lärandeprocesser och kunskapsområden 201
Estetiska erfarenheter och lärprocesser 202
Estetik, bild och meningsskapande 204
Bild som ämnesneutralt didaktiskt verktyg 205
Teoretisk analysmodell 206
Exempel från observationsstudie 209
Introduktion: Vara i båten 209
Skapa karaktärer, rekvisita och byggnader 211
Lek vid skapande och uppvisande av stad 212
Kopplingar till skolans läroplan 214
Didaktiska implikationer 216
Referenser 217
10. Storyline och hållbar utveckling: En summering 219
Nea Eliasson, Jessica Hansson, Anders Norén, Karin Glänneskog, Eva Marsh & Margaretha Häggström
Hållbar utveckling i projektet 219
Hållbar utveckling i de olika storylineuppläggen 220
Eleverna och hållbar utveckling 226
Lärarnas reflektioner över arbetet 227
Dilemman 228
Lärdomar 229
Avslutande ord 230
Referenser 231
Register 233
Information
Illustratör:
Jonny HallbergSpråk:
SvenskaISBN:
9789144156132Utgivningsår:
2022Artikelnummer:
44919-01Upplaga:
FörstaSidantal:
234Information
Illustratör:
Jonny HallbergSpråk:
SvenskaISBN:
9789144189505Utgivningsår:
2022Artikelnummer:
44919-SB01Upplaga:
Första