Att spegla världen
Läromedelsstudier i teori och praktik
Information
ISBN:
9789144059204Utgivningsår:
2011Artikelnummer:
33680-01Upplaga:
FörstaSidantal:
360På torsdag 14/11 och fredag 15/11 görs inga utleveranser, på grund av inventering. Du kan beställa som vanligt från oss, men produkterna skickas inte förrän på måndag 18/11 när leveranserna kommer igång igen.
Det verkar som att du besöker studentlitteratur.se via en enhet utanför Sverige. Vi erbjuder inte leveranser utanför Sverige. För att kunna slutföra ett köp måste leveransadressen vara i Sverige. Läs mer
Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna
Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala för förskoleklass till sjätte klass.
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala, för högstadiet.
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala, för Gy och Vux.
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala för förskoleklass till sjätte klass.
Hitta alltVår kurslitteratur bygger på vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och målgruppsanpassade pedagogiska upplägg. Den tas fram i nära samverkan med företrädare för universitet och högskola och skrivs av välmeriterade författare.
Hitta alltHär hittar du litteratur, utbildningar och digitala informationstjänster för din kompetensutveckling. Våra produkter grundar sig på aktuell forskning förmedlad på ett inspirerande och verksamhetsnära sätt.
Hitta alltHär hittar du som student kurslitteratur, tips och inspiration om våra böcker och produkter.
Hitta alltVåra författare är vår viktigaste resurs. Bland dessa hittar du forskare, undervisande lärare och experter inom en rad ämnen. Kanske vill du bli en av dem?
Hitta alltPriserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna
Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura
Läromedelsstudier i teori och praktik
inkl. moms
Exkl. moms: 365 kr
inkl. moms
Exkl. moms: 365 kr
Läromedel i vid bemärkelse, och läroböcker i synnerhet, är i många sammanhang närvarande och betydelsefulla för elever och lärare. Denna bok tar sin utgångspunkt i olika ämnesdiscipliner och består av tre delar som belyser olika aspekter av läromedel och läromedelsanalys. Den första delen handlar om läroboken som fenomen i samhället, historien och undervisningen. Här presenteras en forskningsöversikt och analys av hur pedagogiska texter designas. Författarna analyserar läroboken som både verk...
Läs merLäromedel i vid bemärkelse, och läroböcker i synnerhet, är i många sammanhang närvarande och betydelsefulla för elever och lärare. Denna bok tar sin utgångspunkt i olika ämnesdiscipliner och består av tre delar som belyser olika aspekter av läromedel och läromedelsanalys. Den första delen handlar om läroboken som fenomen i samhället, historien och undervisningen. Här presenteras en forskningsöversikt och analys av hur pedagogiska texter designas. Författarna analyserar läroboken som både verkan av och orsak till hur samhället gestaltar sig. I den andra delen presenterar, tillämpar och diskuterar författarna olika metoder och redskap för att analysera läromedlens innehåll. Här presenteras exempel på hur läromedel kan analyseras med utgångspunkt i teorier om bl.a. genus, mångkulturalitet, språk, bild, det vidgade textbegreppet och ämnesdidaktik. I bokens tredje del behandlar författarna olika aspekter av lärobokens funktion i praktisk undervisning. Det handlar till exempel om texters svårighetsgrad, relationen mellan lärobok och arbetssätt samt elevers inflytande över undervisningen. Boken vänder sig i första hand till lärarstuderande och verksamma lärare inom alla skolformer och ämnen. För forskare med intresse för läromedelsforskning ger boken boken en bred och grundläggande introduktion till ämnet.
StängRedaktörer:
Niklas AmmertISBN:
9789144059204Utgivningsår:
2011Artikelnummer:
33680-01Upplaga:
FörstaSidantal:
360För att kunna använda vår hemsida krävs en uppdaterad webbläsare. En uppdaterad webbläsare är säkrare för dig som användare och kan leverera en snabbare och bättre användarupplevelse.