
Utvärdering
- ett systemperspektiv

Utvärdering
- ett systemperspektiv
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Förord 9
Inledning 11
1. Vad är utvärdering? 17
1.1 Syftet med en utvärdering 20
1.2 Kartläggning inför en utvärdering 24
1.3 Utvärderingsfrågor och datainsamlingsfrågor 34
1.4 Värderingskriterier 36
1.5 Datainsamlings- och analysmetoder 40
1.6 Utvärderingsrapporten 43
1.7 Uppföljning versus utvärdering 47
1.8 Vad är kvalitet i utvärderingar? 50
1.9 Utvärderingskultur 53
2. Åtgärdscykeln 55
2.1 PDCA-modellen 56
2.2 Åtgärdscykeln för en lärandeutvärdering 58
2.3 Åtgärdscykeln för andra syften 61
2.4 Initiering av en åtgärd 61
2.5 Skapa utvärderingsbarhet 62
2.6 Analys av åtgärdens intressenter 64
3. Problemanalys 67
3.1 Grundmodell för problemträdet 67
3.2 Analys av det centrala oönskade tillståndets egenskaper och orsaker 71
3.3 Former för analysarbetet 73
3.4 Olika typer av centrala oönskade tillstånd 73
3.5 Testa olika nivåer för det centrala oönskade tillståndet 74
3.6 Systemskiftande orsaker 80
3.7 Förutsättningar och ambitioner 83
3.8 Aktörsnivåer 87
4. Förändringsteori 93
4.1 Från problemträd till uppslag till förändringsteori 93
4.2 Lägga till aktiviteter 95
4.3 Antaganden om kausalitet 99
4.4 ||Killing factor|| 101
4.5 Justeringar 102
5. De tre planerna 111
5.1 Åtgärdsplanen 111
5.2 Uppföljningsplanen 114
5.3 Utvärderingsplanen 119
5.4 Inför och under genomförandet av åtgärden 120
6. Utvärderingsprocessen 123
6.1 Förberedelser 124
6.2 Förfrågningsunderlag 127
6.3 Anbudsutvärdering 144
6.4 Implementeringsplan 145
6.5 Genomförande: datainsamling, analys, lärotillfällen och utvärderingsrapport 145
6.6 Spridning och publicering 146
6.7 Tillvaratagande av rekommendationer 147
7. Bedömning av en organisations utvärderingsfunktionalitet 151
7.1 Modell 152
7.2 Problemanalys 154
7.3 Bedömningskriterier 156
8. Utvärdering – ett systemperspektiv 159
8.1 Är allt detta värt mödan? 159
Källförteckning 161
Register 165
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144177342Utgivningsår:
2024Artikelnummer:
46959-01Upplaga:
FörstaSidantal:
167Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144190983Utgivningsår:
2024Artikelnummer:
46959-SB01Upplaga:
Första