Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan
Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Organisationer, samhälle och globalisering

Skickas följande arbetsdag

Det sägs ofta att vi lever i en tid av stora och snabba förändringar. Ändå är det mycket som vi känner igen från förr. I denna bok analyseras ett samhällsliv där ingenting är som det varit men där ingenting heller blir helt förändrat. Bokens författare beskriver förändring som ett samspel mellan parallella processer av tröghet och förnyelse. Genom att se samhället som ett socialt landskap som till stor del består av organisationer, beskrivs en växelverkan mellan hur gamla organisationers trög...

Läs mer

Det sägs ofta att vi lever i en tid av stora och snabba förändringar. Ändå är det mycket som vi känner igen från förr. I denna bok analyseras ett samhällsliv där ingenting är som det varit men där ingenting heller blir helt förändrat. Bokens författare beskriver förändring som ett samspel mellan parallella processer av tröghet och förnyelse. Genom att se samhället som ett socialt landskap som till stor del består av organisationer, beskrivs en växelverkan mellan hur gamla organisationers tröghet och rationaliseringar skapar utrymmen för nya organisationer. I spänningen mellan tröghet och förnyelse, och mellan flyttnings- och spridningsprocesser, blir världen mer sammanlänkad. Resultatet blir inte ett nytt utan ett tätare samhälle, med både gamla välkända och nya överraskande inslag. Nya organisationer tillkommer mellan eller vid sidan av de gamla, och nya relationer mellan organisationer uppstår. I boken analyseras ett antal fallstudier av olika organisationer och deras framväxt, såsom Ikea, Metro, McDonald’s, Anonyma Alkoholister, Miljöpartiet och Innebandyförbundet. I denna andra upplaga har analysen kompletterats med tre fallstudier av organisationer som alla funnit ett nytt utrymme genom internet och blivit på en gång globala och en del av vardagsverkligheten för många människor: Amazon, Google och Wikipedia. I den andra upplagan anknyts diskussionen även till nya teoretiska bidrag och aktuell forskning inom området.

Stäng
      • 7
        Förord till första upplagan
      • 11
        Förord till andra upplagan
      • 1
        13
        Organiserade människor
        • 13
          Interaktion mellan miljarder
        • 16
          Banden mellan människor och organisationer
        • 24
          Människors interaktion inne i, mellan och utanför organisationer
        • 29
          Kan man tänka sig ett samhälle utan organisationer?
      • 2
        35
        Det sociala landskapets konturer
        • 35
          Organisation, samhälle och globalisering
        • 47
          Organisationer och institutioner
        • 51
          Det sociala landskapet
        • 53
          Öppenhet
        • 54
          Spridning
        • 54
          Blandning
        • 55
          Friktion
        • 56
          Teoretisk pluralism
      • 3
        59
        Tröghet och förnyelse i det sociala landskapet
        • 59
          Samhällsförändring genom utvecklingsstadier
        • 62
          Historiska arv och samtida möjligheter
        • 66
          Stabilitet och förändring – samspelet mellan gamla och nya organi-sationer
        • 70
          Tröghetens mekanismer
        • 73
          Oförmåga
        • 76
          Ovilja
        • 78
          Tröghet: några fallstudier
        • 84
          Trycket på förändring
        • 93
          En relativ tröghet
      • 4
        97
        Gläntor, öppna utrymmen och etableringen av organisationer
        • 97
          Om utrymmen och tomrum
        • 103
          Olika typer av utrymmen
        • 110
          Öppna utrymmen och nya organisationer
        • 119
          Gamla organisationer på nya platser: spridning och flyttning av orga-nisationer och resurser
        • 121
          Initiativ
        • 124
          Fortsatta relationer
        • 128
          Interaktion mellan nya och gamla organisationer
      • 5
        137
        Ett tätnande landskap
        • 137
          Lokal mångfald och global likriktning
        • 143
          Mer organisation och färre människor
        • 144
          Rationalisering av medlemskapsorganisationer
        • 148
          Övergivna utrymmen och nya frivilligorganisationer
        • 151
          Förökning genom delning
        • 154
          Staters invävdhet
        • 158
          Interaktion mellan organisationer: från administration till transaktion
        • 165
          Förtätning, fragmentering och försvagade band mellan människor och organisationer
      • 171
        Bilaga: Fakta om fallstudierna
        • 171
          Frivilligorganisationer
        • 171
          Anonyma Alkoholister
        • 172
          Farsor och morsor på stan
        • 173
          Livets Ord
        • 174
          Miljöpartiet
        • 175
          Svenska Innebandyförbundet
        • 176
          Wikipedia
        • 178
          Företagsetableringar
        • 178
          Amazon
        • 179
          Google
        • 180
          Ikea
        • 181
          McDonald’s
        • 182
          Metro
        • 183
          Radio Nord
        • 184
          Svenska Innebandyligan
    • 185
      Noter
    • 199
      Referenser
    • 219
      Sakregister
    • 223
      Personregister
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144096209

Utgivningsår:

2002

Revisionsår:

2014

Artikelnummer:

8073-02

Upplaga:

Andra

Sidantal:

224
 ;