
AI-journalistik
Artificiell intelligens och algoritmer på redaktionen

AI-journalistik
Artificiell intelligens och algoritmer på redaktionen
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
1 Introduktion 9
Varför behövs denna bok? 11
Bokens upplägg 13
2 Vad är AI? 17
AI-begreppets framväxt 18
Grundläggande definitioner 26
AI:s tillämpningsområden i journalistiken 34
Samverkan med teknologin 41
Labbet 43
3 Hur kan AI användas i journalistiken? 47
Idéarbete och research 49
Producera och redigera 52
AI anpassar utbudet till publiken 60
Engagera publiken 64
Faktagranskning 68
AI-assisterad journalistik 70
Immersiv journalistik och metaversum 71
Journalistik om AI 75
Labbet 78
4 Vilka är de största utmaningarna? 81
Kontroll – den mänskliga överblicken 82
Transparens 83
Integritet och datasäkerhet 86
Tillförlitlighet 87
När ska man inte använda AI alls? 91
Resursutmaningen 92
Labbet 95
5 Att arbeta innovativt i en traditionstyngd kultur 99
Uppdaterade affärsmodeller och intäktsströmmar 106
Nya roller och kompetenser, interprofessionella samarbeten 111
Ledningsperspektivet 118
Strategisk integration av AI 120
Strategier och policyer 123
Labbet 127
6 Hur påverkar AI journalistiken som profession? 129
Nya mindset 130
Från magkänsla till UX 131
Kentauren på redaktionen 137
Framväxten av nya roller och kompetenser 138
Nya kompetenser och förmågor 142
Labbet 145
7 En renodling av journalistikens grundvärden 147
Vad datorerna inte kan göra – men du kan 148
Bortom hypen 150
Postmänsklig journalistik? 153
Journalisternas ut- och fortbildning 155
Utblick 160
Labbet 164
Ordlista 167
Referenser 173
Register 187
lyfter fram såväl möjligheterna som de etiska och professionella utmaningarna och frågeställningarna som kan uppstå. /…/ ger en bra grund att stå på och en stor fördel är att olika perspektiv belyses och att även baksidor och fallgropar synas. /…/ Sammanfattningsvis en pedagogisk, handfast bok som ger en ökad förståelse för AI och dess tillämpningsområden inom olika delar av journalistiken.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144161327Utgivningsår:
2025Artikelnummer:
45600-01Upplaga:
FörstaSidantal:
190Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144194660Utgivningsår:
2025Artikelnummer:
45600-SB01Upplaga:
Första