Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Barnbokens byggklossar

Skickas följande arbetsdag

Barnbokens byggklossar

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 353 kr inkl. moms
Studora e-bok 219 kr inkl. moms

Sedan Barnbokens byggklossar skrevs för tjugo år sedan har barnlitteraturens värld förändrats på ett sätt som var omöjligt att förutsäga och en ny upplaga känns mer angelägen än någonsin. I den mångfacetterade utgivningen har boken en bestämd plats med sin undersökning av berättartekniken i äldre och nyare barnböcker. Denna tredje upplaga har både utökats och kortats ned. Harry Potter-romanerna intar en framträdande plats, inte bara för att böckerna är välkända och ingår i många högskolekurs...

Läs mer

Sedan Barnbokens byggklossar skrevs för tjugo år sedan har barnlitteraturens värld förändrats på ett sätt som var omöjligt att förutsäga och en ny upplaga känns mer angelägen än någonsin. I den mångfacetterade utgivningen har boken en bestämd plats med sin undersökning av berättartekniken i äldre och nyare barnböcker. Denna tredje upplaga har både utökats och kortats ned. Harry Potter-romanerna intar en framträdande plats, inte bara för att böckerna är välkända och ingår i många högskolekurser i barnlitteratur, utan även för att de utgör ett tacksamt material för olika diskussioner kring barnlitteraturens beståndsdelar. Den mest framträdande kompletteringen har skett inom området kognitiv narratologi, som både anknyter direkt till bokens huvudtanke och är ett av de mest dynamiska forskningsfälten inom den internationella barnlitteraturforskningen. Av de övriga nyare teorierna har författaren lagt särskild vikt på funktionshinderstudier, posthumanistiska studier och djurstudier, eftersom de har tillfogat barnlitteraturforskningen flera nya och spännande aspekter. Boken är en systervolym till Bilderbokens pusselbitar och avsedd för studenter i litteraturvetenskap vid universitet och högskolor samt för alla med intresse för barnlitteratur.

Stäng
    • 7
      Förord till tredje upplagan
      • 1
        13
        Är barnlitteratur verkligen annorlunda?
        • 13
          Vad är barnlitteratur?
        • 17
          Om att (inte) definiera barnlitteratur
        • 24
          Crossover
        • 26
          Barnlitteratur som maktutövning
        • 32
          Barnlitteratur i ett socialt och historiskt perspektiv
        • 34
          Barnlitterära genrer
        • 39
          Barnboksforskningens teorier och metoder
        • 44
          Narratologi: historia och berättelse
        • 49
          Kognitiv narratologi
        • 52
          Litteratur
      • 2
        63
        Historia: händelser
        • 63
          Fabel eller intrig
        • 64
          Biografiskt, moraliskt och romantiskt handlingsförlopp
        • 65
          Komiskt och tragiskt handlingsförlopp
        • 67
          Konflikttyper i en intrig
        • 69
          Händelsernas förhållande till varandra
        • 70
          Kärnhändelser och sidohändelser
        • 70
          Handlingens komposition
        • 72
          Det typiska handlingsförloppet i barnlitteratur
        • 76
          Sidohandlingar och parallellhandlingar
        • 77
          Lyckligt slut
        • 81
          Några redskap för att analysera handlingsförloppet
        • 84
          Unga läsares förståelse av handlingsförloppet
        • 86
          Litteratur
      • 3
        89
        Historia: tema och motiv
        • 89
          Barnlitteraturens typiska teman och motiv
        • 92
          Matens roll i barnlitteraturen
        • 94
          Peter Pan-komplexet
        • 96
          Döden
        • 98
          Mångfald och intersektionalitet
        • 100
          Invandrartemat i svensk barn- och ungdomslitteratur
        • 108
          Funktionshindertemat i Det vita mörkret
        • 113
          Litteratur
      • 4
        115
        Historia: miljö
        • 119
          Tidrum – kronotop
        • 123
          Miljöns betydelse
        • 125
          Miljöskildring i Här ligger jag och blöder
        • 130
          Unga läsares förståelse av skönlitterära miljöer
        • 141
          Litteratur
      • 5
        145
        Historia: personer
        • 146
          De litterära personernas ontologi
        • 149
          Synen på litterära karaktärer: från Aristoteles till kognitiv narratologi
        • 154
          Huvudpersonen
        • 156
          Kollektiv huvudperson
        • 159
          Bipersoner och personkonstellationer
        • 161
          Personkonstellationen i Mio, min Mio
        • 163
          Redskap för att analysera litterära personer
        • 166
          Statiska och dynamiska, platta och runda
        • 169
          Personskildringen i Pippi Långstrump: statisk, men rund
        • 172
          Personskildringen i Janne, min vän: rund, men statisk?
        • 176
          Personskildringen i Anne på Grönkulla: rund och dynamisk
        • 184
          Personskildringen i Hungerspelen: rund, dynamisk och motsägelsfull
        • 191
          Genus och andra alteriteter i persongestaltningen
        • 197
          Från crossdressing till könsbyte: genusperformativitet i Pojkarna
        • 202
          Den nya svenska flickan
        • 206
          Det posthumanistiska subjektet
        • 211
          Unga läsares förståelse av litterära personer
        • 213
          Mentalisering i Häxan och lejonet
        • 220
          Mentalisering i Den hemliga trädgården
        • 228
          Litteratur
      • 6
        235
        Berättelse: perspektivet
        • 236
          Berättandets kommunikationskedja
        • 237
          Personligt och opersonligt berättande
        • 239
          Opersonligt berättande
        • 241
          Personligt berättande
        • 243
          Narraten
        • 246
          Offentligt och privat berättande
        • 248
          Berättarmodus
        • 248
          Berättarens närvaro i texten
        • 251
          Berättelsens nivåer och berättarens förhållande till historien
        • 255
          Synvinklarna
        • 258
          Fokalisering
        • 261
          Berättarrösten och synvinkeln
        • 263
          Ironi, tillförlitlighet, auktoritet
        • 268
          Berättarperspektivet i Ronja Rövardotter
        • 272
          Makt och berättande
        • 283
          Den manliga rösten
        • 288
          Den kvinnliga rösten
        • 298
          Multipelt och blandat berättande
        • 306
          Unga läsares förståelse av berättarperspektivet
        • 311
          Litteratur
      • 7
        315
        Berättelse: temporalitet
        • 315
          Ordning
        • 316
          Prolepser och analepser
        • 317
          Räckvidd och omfattning
        • 319
          Synkronisering
        • 321
          Tidsstrukturen i Janne, min vän
        • 324
          Tidsstrukturen i Agnes Cecilia – en sällsam historia
        • 328
          Paralepser
        • 329
          Akroni
        • 330
          Hastighet
        • 331
          Scen
        • 331
          Sammanfattning
        • 332
          Ellips
        • 334
          Paus
        • 334
          Stretch
        • 335
          Temporal struktur och berättarkontroll
        • 336
          Tempoväxlingen i barnboken
        • 341
          Frekvens
        • 344
          Litteratur
      • 8
        345
        Texten som helhet
        • 345
          Fortsättningsböcker och långserieböcker
        • 350
          Intertextualitet
        • 354
          Metafiktion
        • 356
          Litteratur
      • 9
        359
        Varför är barnlitteratur viktig?
    • 363
      Primärlitteratur
    • 369
      Sekundärlitteratur
    • 385
      Titelregister
    • 389
      Sakregister

Jeg vil hevde at Barnbokens byggklossar er det mest velholdte og tilrettelagte treningsfeltet for studenter som skal øve på litterære analyser av barne- og ungdomslitteratur og at Nikolajeva er dette feltets mest helstøpt trener. Med andre ord. Den som skal studere eller undervise i barnelitteratur i Skandinavia, eller ved institusjoner i andre land med avdelinger for skandinavisk språk og litteratur, kan ikke overse den nyeste utgaven av Maria Nikolajevas Barnbokens byggklossar. Det er bare å skaffe seg den og begynne å planlegge hvordan man skal føre dialogen med de mange perspektiv og eksempler den byr på.

Mer information

Läs mer om Bilderbokens pysselbitar här.

Information

Författare:

Maria Nikolajeva

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144114675

Utgivningsår:

1998

Revisionsår:

2017

Artikelnummer:

6567-03

Upplaga:

Tredje

Sidantal:

393
 ;

Sedan Barnbokens byggklossar skrevs för tjugo år sedan har barnlitteraturens värld förändrats på ett sätt som var omöjligt att förutsäga och en ny upplaga känns mer angelägen än någonsin. I den mångfacetterade utgivningen har boken en bestämd plats med sin undersökning av berättartekniken i äldre och nyare barnböcker. Denna tredje upplaga har både utökats och kortats ned. Harry Potter-romanerna intar en framträdande plats, inte bara för att böckerna är välkända och ingår i många högskolekurs...

Läs mer

Sedan Barnbokens byggklossar skrevs för tjugo år sedan har barnlitteraturens värld förändrats på ett sätt som var omöjligt att förutsäga och en ny upplaga känns mer angelägen än någonsin. I den mångfacetterade utgivningen har boken en bestämd plats med sin undersökning av berättartekniken i äldre och nyare barnböcker. Denna tredje upplaga har både utökats och kortats ned. Harry Potter-romanerna intar en framträdande plats, inte bara för att böckerna är välkända och ingår i många högskolekurser i barnlitteratur, utan även för att de utgör ett tacksamt material för olika diskussioner kring barnlitteraturens beståndsdelar. Den mest framträdande kompletteringen har skett inom området kognitiv narratologi, som både anknyter direkt till bokens huvudtanke och är ett av de mest dynamiska forskningsfälten inom den internationella barnlitteraturforskningen. Av de övriga nyare teorierna har författaren lagt särskild vikt på funktionshinderstudier, posthumanistiska studier och djurstudier, eftersom de har tillfogat barnlitteraturforskningen flera nya och spännande aspekter. Boken är avsedd för studenter i litteraturvetenskap vid universitet och högskolor samt för alla med intresse för barnlitteratur.

Stäng

Mer information

Läs mer om Bilderbokens pysselbitar här.

Information

Författare:

Maria Nikolajeva

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144170688

Utgivningsår:

1998

Revisionsår:

2017

Artikelnummer:

6567-SB03

Upplaga:

Tredje
 ;