
Barnbokens byggklossar

Barnbokens byggklossar
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
- 7Förord till tredje upplagan
- 113Är barnlitteratur verkligen annorlunda?
- 13Vad är barnlitteratur?
- 17Om att (inte) definiera barnlitteratur
- 24Crossover
- 26Barnlitteratur som maktutövning
- 32Barnlitteratur i ett socialt och historiskt perspektiv
- 34Barnlitterära genrer
- 39Barnboksforskningens teorier och metoder
- 44Narratologi: historia och berättelse
- 49Kognitiv narratologi
- 52Litteratur
- 263Historia: händelser
- 63Fabel eller intrig
- 64Biografiskt, moraliskt och romantiskt handlingsförlopp
- 65Komiskt och tragiskt handlingsförlopp
- 67Konflikttyper i en intrig
- 69Händelsernas förhållande till varandra
- 70Kärnhändelser och sidohändelser
- 70Handlingens komposition
- 72Det typiska handlingsförloppet i barnlitteratur
- 76Sidohandlingar och parallellhandlingar
- 77Lyckligt slut
- 81Några redskap för att analysera handlingsförloppet
- 84Unga läsares förståelse av handlingsförloppet
- 86Litteratur
- 389Historia: tema och motiv
- 89Barnlitteraturens typiska teman och motiv
- 92Matens roll i barnlitteraturen
- 94Peter Pan-komplexet
- 96Döden
- 98Mångfald och intersektionalitet
- 100Invandrartemat i svensk barn- och ungdomslitteratur
- 108Funktionshindertemat i Det vita mörkret
- 113Litteratur
- 4115Historia: miljö
- 119Tidrum – kronotop
- 123Miljöns betydelse
- 125Miljöskildring i Här ligger jag och blöder
- 130Unga läsares förståelse av skönlitterära miljöer
- 141Litteratur
- 5145Historia: personer
- 146De litterära personernas ontologi
- 149Synen på litterära karaktärer: från Aristoteles till kognitiv narratologi
- 154Huvudpersonen
- 156Kollektiv huvudperson
- 159Bipersoner och personkonstellationer
- 161Personkonstellationen i Mio, min Mio
- 163Redskap för att analysera litterära personer
- 166Statiska och dynamiska, platta och runda
- 169Personskildringen i Pippi Långstrump: statisk, men rund
- 172Personskildringen i Janne, min vän: rund, men statisk?
- 176Personskildringen i Anne på Grönkulla: rund och dynamisk
- 184Personskildringen i Hungerspelen: rund, dynamisk och motsägelsfull
- 191Genus och andra alteriteter i persongestaltningen
- 197Från crossdressing till könsbyte: genusperformativitet i Pojkarna
- 202Den nya svenska flickan
- 206Det posthumanistiska subjektet
- 211Unga läsares förståelse av litterära personer
- 213Mentalisering i Häxan och lejonet
- 220Mentalisering i Den hemliga trädgården
- 228Litteratur
- 6235Berättelse: perspektivet
- 236Berättandets kommunikationskedja
- 237Personligt och opersonligt berättande
- 239Opersonligt berättande
- 241Personligt berättande
- 243Narraten
- 246Offentligt och privat berättande
- 248Berättarmodus
- 248Berättarens närvaro i texten
- 251Berättelsens nivåer och berättarens förhållande till historien
- 255Synvinklarna
- 258Fokalisering
- 261Berättarrösten och synvinkeln
- 263Ironi, tillförlitlighet, auktoritet
- 268Berättarperspektivet i Ronja Rövardotter
- 272Makt och berättande
- 283Den manliga rösten
- 288Den kvinnliga rösten
- 298Multipelt och blandat berättande
- 306Unga läsares förståelse av berättarperspektivet
- 311Litteratur
- 7315Berättelse: temporalitet
- 315Ordning
- 316Prolepser och analepser
- 317Räckvidd och omfattning
- 319Synkronisering
- 321Tidsstrukturen i Janne, min vän
- 324Tidsstrukturen i Agnes Cecilia – en sällsam historia
- 328Paralepser
- 329Akroni
- 330Hastighet
- 331Scen
- 331Sammanfattning
- 332Ellips
- 334Paus
- 334Stretch
- 335Temporal struktur och berättarkontroll
- 336Tempoväxlingen i barnboken
- 341Frekvens
- 344Litteratur
- 8345Texten som helhet
- 345Fortsättningsböcker och långserieböcker
- 350Intertextualitet
- 354Metafiktion
- 356Litteratur
- 9359Varför är barnlitteratur viktig?
- 363Primärlitteratur
- 369Sekundärlitteratur
- 385Titelregister
- 389Sakregister
Jeg vil hevde at Barnbokens byggklossar er det mest velholdte og tilrettelagte treningsfeltet for studenter som skal øve på litterære analyser av barne- og ungdomslitteratur og at Nikolajeva er dette feltets mest helstøpt trener. Med andre ord. Den som skal studere eller undervise i barnelitteratur i Skandinavia, eller ved institusjoner i andre land med avdelinger for skandinavisk språk og litteratur, kan ikke overse den nyeste utgaven av Maria Nikolajevas Barnbokens byggklossar. Det er bare å skaffe seg den og begynne å planlegge hvordan man skal føre dialogen med de mange perspektiv og eksempler den byr på.
Mer information
Läs mer om Bilderbokens pysselbitar här.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144114675Utgivningsår:
1998Revisionsår:
2017Artikelnummer:
6567-03Upplaga:
TredjeSidantal:
393Mer information
Läs mer om Bilderbokens pysselbitar här.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144170688Utgivningsår:
1998Revisionsår:
2017Artikelnummer:
6567-SB03Upplaga:
Tredje