
Frågor, fält och filter
- 9Författarpresentation
- 11Inledning
- 121Etnografi: En forskningsansats där forskaren är det främsta verktyget
- Ingrid Lander
- 1.121Inledning
- 1.222Från skrivbordssociologi till forskning som meningsskapande processer
- 1.325Att göra etnografisk forskning
- 1.3.130Möten som meningsskapande processer
- 1.3.233Dokumentationen som en pågående analys som leder framåt i forskningsprocessen
- 1.434Forskarroll och etnografi – en avslutande diskussion
- 1.537Litteratur
- 241Aktivister och trafikanter – reflektioner över två observationsstudier
- Eva Tiby
- 2.141Inledning
- 2.243Trafikanterna
- 2.345Reflektioner över trafikantstudien
- 2.447Aktivisterna
- 2.550Reflektioner över aktiviststudien
- 2.653Avslutning
- 2.755Litteratur
- 357Det blir vad vi gör det till
- Om att skapa och analysera ett intervjumaterial
- Jenny Karlsson & Tove Pettersson
- 3.157Kvalitativa intervjuer och kunskapsproduktion
- 3.259Disposition
- 3.359Vetenskapsteoretiska utgångspunkter
- 3.463Vår fokusgruppsintervjustudie – ett exempel på en intervjuundersökning
- 3.4.163Beskrivning av syftet och upplägget av fokusgruppsintervjustudien
- 3.4.266Genomförandet av intervjuerna
- 3.4.369Vi som del i produktionen av kunskap
- 3.4.471Att analysera ett intervjumaterial, två strategier
- 3.580Avslutande reflektioner
- 3.681Litteratur
- 485Ungas utsatthet och rädslor – med egna ord
- Eva Tiby
- 4.185Inledning
- 4.286Syften
- 4.2.186Syftet med studien
- 4.2.286Syftet med detta kapitel
- 4.387Unga, brott, utsatthet och rädsla
- 4.3.188Unga och utsatthet för sexuella övergrepp
- 4.489Olika sätt att skildra unga, brott och rädsla
- 4.592Metodval och tillvägagångssätt
- 4.5.192Utgångspunkter
- 4.5.297Bearbetning av berättelserna
- 4.5.3100Tematiseringsförsök
- 4.6101Berättelserna
- 4.6.1101Rädsla för annat än brott
- 4.6.2102Rädsla för brott
- 4.7103Tema: sexuella övergrepp
- 4.7.1103Inledning
- 4.7.210914-åringarna
- 4.7.3111Avvikande fall
- 4.7.4112Pojkars rädsla för sexövergrepp
- 4.8113Avslutning: Genus och rädsla för sexbrott
- 4.9114Litteratur
- 5119Intolerans
- Att mäta ungas attityder till och upplevelser av antisemitism, homofobi, islamofobi och invandrarfientlighet
- Jonas Ring
- 5.1119Inledning
- 5.2121Begrepp
- 5.3125Syfte och frågeställningar
- 5.4125Metod
- 5.5126Operationaliseringar
- 5.6130Urval
- 5.7133Material
- 5.8135Resultat
- 5.8.1135De flesta elever är positivt inställda till olika minoriteter
- 5.8.2136Flickor är mindre intoleranta än pojkar
- 5.8.3136Åldersskillnaderna är små
- 5.8.4137Skillnader i inställning efter skolprogram
- 5.8.5137Ursprungsland och religionstillhörighet har viss betydelse
- 5.8.6138Spridning av extremistisk propaganda vanligare bland de intoleranta
- 5.8.7138Andelen ”inte alls säkra” på att Förintelsen ägt rum har minskat
- 5.8.813940 procent av utlandsfödda elever någon gång retade på grund av sitt ursprung
- 5.8.91401,5 procent anger att man slagit någon på grund av dennes utländska ursprung
- 5.8.10141Tydliga samband mellan intolerans och delaktighet i antisocialt beteende
- 5.8.11142Intolerans är förknippad med bland annat skolmisslyckanden
- 5.8.12143Riskfaktorerna för intolerans samma som för kriminalitet
- 5.8.13144Attitydpåverkan viktig
- 5.9145Litteratur
- 6149Betydelsen av anonymitet, kontext och bortfall vid självrapportundersökningar
- Lena Roxell
- 6.1149Inledning
- 6.1.1150En diskussion om vetenskapsperspektiv
- 6.2150Tidigare forskning om självrapportundersökningar
- 6.2.1150Kort historik
- 6.2.2151Användningsområde
- 6.2.3152Metodproblem
- 6.2.4157Tillförlitlighet och giltighet i självrapportundersökningar
- 6.2.5158Kritik mot självrapportundersökningar
- 6.3159En jämförande studie
- 6.3.1159Material och urval
- 6.3.2161Variabler
- 6.3.3163Analysmetoder
- 6.3.4164Resultat
- 6.3.5168Sammanfattning och diskussion
- 6.4172Litteratur
- 7175Svensk våldtäktsstatistik i internationell belysning
- Hanns von Hofer
- 7.1177Statistiska förhållanden
- 7.1.1177När upprättas statistiken
- 7.1.2178Hur räknas brott
- 7.1.3179Hur räknas försök till våldtäkt
- 7.1.4179Vilken tidpunkt avser statistiken
- 7.1.5180Andringar av statistikrutiner
- 7.2182Rättsliga förhållanden
- 7.2.1182Legaldefinitioners betydelse
- 7.2.2184Processrättens betydelse
- 7.2.3184Sammanfattning
- 7.3185Faktiska förhållanden
- 7.3.1185Anmälningsbenägenhet
- 7.3.2186Registreringsbenägenhet
- 7.3.3186Faktisk brottslighet
- 7.4186Slutsatser
- 7.5189Litteratur
- 8191Vem begår brott med vem? Nätverksanalys av registerdata
- Lena Roxell
- 8.1191Inledning
- 8.1.1192Vetenskapsteoretiska utgångspunkter
- 8.2192Officiell kriminalstatistik och registerdata
- 8.2.1194Registret över personer som är misstänkta för brott
- 8.3195Nätverksanalys
- 8.3.1197Nätverksanalysens begränsningar och möjligheter
- 8.3.2198Några exempel på kriminologisk forskning med nätverksperspektiv
- 8.4199Ett exempel med nätverksanalytisk metod
- 8.5203Diskussion
- 8.6205Litteratur
- 9207En analys av kulturbegreppet i debatten om ’det mångkulturella samhället
- Kristina Boréus
- 9.1210Metafor och tanke
- 9.2215Kulturbegreppet i debatten om ’det mångkulturella samhället
- 9.2.1215Forskningsfrågorna
- 9.2.2217Val av ord för analysen
- 9.2.3217Orden i sammanhang
- 9.2.4221Metaforanalysen
- 9.2.5224Tolkning av resultaten
- 9.3228Litteratur
- 10231Att arbeta med juridiskt material – metodologiska möjligheter och problem
- Görel Granström
- 10.1233Vad är juridik
- 10.2234Det rättsliga källmaterialet
- 10.2.1235Lagen
- 10.2.2236Förarbeten
- 10.2.3238Rättspraxis
- 10.2.4240Etiska överväganden vid användandet av rättsfall
- 10.2.5240Juridisk doktrin
- 10.2.6241Vad ska man tänka på när man använder olika rättskällor
- 10.3241Varför ser den juridiska metoden ut som den gör
- 10.3.1243Juristen som forskare
- 10.4244En studie om värnpliktsvägran
- 10.4.1244Hur gjorde jag
- 10.4.2245Materialanvändning och metodöverväganden
- 10.4.3247Vad kom jag fram till
- 10.5248Avslutning
- 10.6249Litteratur
- 11253Efterfrågestyrd metod
- Magnus Hörnqvist
- 11.1253Valet av fråga
- 11.2257En bra metod
- 11.3262Nya tolkningar
- 11.4268Litteratur
- 12271Perspektiv på utvärdering
- Bo Sandberg
- 12.1274Exempel på olika typer av utvärderingar
- 12.1.1275Mål- och effektutvärdering
- 12.1.2280Meta-analys
- 12.1.3282Aktörsfokuserad utvärdering
- 12.1.4286Teoribaserad utvärdering
- 12.1.5290Sammansatt utvärdering
- 12.1.6291Avslutning
- 12.2293Litteratur
- 297Bilaga 1
- 301Bilaga 2
- 319Bilaga 3
- 327Sakregister
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144047034Utgivningsår:
2006Artikelnummer:
32417-01Upplaga:
FörstaSidantal:
336