
Historien är närvarande
Historiedidaktik som teori och tillämpning

Historien är närvarande
Historiedidaktik som teori och tillämpning
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
- 17Inledning
- Klas-Göran Karlsson & Ulf Zander
- 9Bokens uppläggning
- 213Historia, historiedidaktik och historiekultur …|– teori och perspektiv
- Klas-Göran Karlsson
- 13Historia finns överallt
- 21En väg till historiedidaktiken
- 29Begrepp, definitioner och gränser
- 38Den kulturella vändningen
- 44Funktionalistiska och hermeneutiska perspektiv
- 48Genetiska och genealogiska perspektiv
- 53Tid och rum
- 57Historiemedvetande
- 65Historiekultur
- 70Historiebruk
- 80Progression i historisk kunskap och historiskt tänkande
- 85Historiens lärdomar
- 391Historiekulturella manifestationer …|– historia i ord, bilder och musik
- Ulf Zander
- 97Historikerna och fiktionen
- 102Material och metoder
- 106Representationer av historien och samtiden
- 113Fiktionen och historiska sanningar
- 128Om avsändare och mottagare
- 133Mediering, remediering och den mångtydiga historien
- 141Medier förr och nu
- 148Formler, genrer och historieskrivning
- 151Historiekultur och urvalens betydelse
- 155Makt och motstånd
- 161Verkliga och virtuella minnesplatser
- 168Fiktion och verkningshistoria
- 172Borderline events: historiemedvetande och medier
- 4177Den historiska berättelsen i teori och praktik
- Ingmarie Danielsson Malmros
- 177Berättelsen om lördagsgodis
- 181Slaget om berättelserna
- 191Ambivalens och arv
- 195Vad vi bör berätta
- 198Interkulturell kompetens
- 200Narrativ identitet
- 203Historieläroboken som identitetslegitimerande berättelse
- 206Berättelser om Sverige och svenskhet i historieläroböcker
- 220Förvaltare, förmedlare och förvandlare – elevernas berättelser
- 227Varför läroboksförfattare och elever berättar som de gör
- 234Begreppet frihet som värdemätare i historieläroböcker
- 236Begrepp från två olika perspektiv
- 240Positiv och negativ frihet
- 242Frihet i läroböckerna
- 5249Historieämnet i de nya läroplanerna
- Per Eliasson
- 251Kritiken av 1990-talets styrdokument
- 255Nya läroplaner – Lgr11 och kursplanen i historia
- 261Nya läroplaner – Gy2011 och ämnesplanen i historia
- 265Styrdokumenten och historiedidaktisk forskning
- 6273Progression i historisk kunskap och nationella prov i historia
- Per Eliasson
- 273Progression i historisk kunskap – tre aspekter
- 275Kunskapsbedömning och externa prov
- 277En ny betygsskala och fler nationella prov
- 279Kunskapssyn och kunskapskrav i historia
- 281Kursplanen och validitet
- 282Bedömningsanvisningar och reliabilitet
- 283Konkretisering av kunskapskrav och progression
- 287Att erfara och tolka historia för orientering
- 290Att orientera sig med historiebruk
- 293Att utveckla ett reflekterande och självreflexivt historiemedvetande
- 295Kommenterad litteraturlista
- 313Om författarna
- 317Person- och sakregister
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144096384Utgivningsår:
2014Artikelnummer:
38301-01Upplaga:
FörstaSidantal:
320Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144171029Utgivningsår:
2014Artikelnummer:
38301-SB01Upplaga:
Första