Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Historien är närvarande

Historiedidaktik som teori och tillämpning

Skickas följande arbetsdag

Historien är närvarande

Historiedidaktik som teori och tillämpning

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 341 kr inkl. moms
Studora e-bok 211 kr inkl. moms

Historiedidaktiker intresserar sig för människors möten med historia och för den historiska dimensionens plats i kultur och samhällsliv. I vår tid spelar bruk, representationer och tolkningar av historia en viktig roll inte bara i skola och vetenskap, på arkiv och museer, utan också på arenor där historia tidigare inte fått så stor uppmärksamhet, som i politik och massmedier, på film och i dataspel. Historia finns i själva verket överallt; alla människor har ett historiemedvetande, som är en ...

Läs mer

Historiedidaktiker intresserar sig för människors möten med historia och för den historiska dimensionens plats i kultur och samhällsliv. I vår tid spelar bruk, representationer och tolkningar av historia en viktig roll inte bara i skola och vetenskap, på arkiv och museer, utan också på arenor där historia tidigare inte fått så stor uppmärksamhet, som i politik och massmedier, på film och i dataspel. Historia finns i själva verket överallt; alla människor har ett historiemedvetande, som är en nödvändig förutsättning för att vi ska kunna orientera oss i tiden, erfara och minnas. Historien är närvarande har fyra huvuddelar. I den första läggs en teoretisk, analytisk och begreppslig grund för historiedidaktiken. Den andra delen tar fasta på frågor om hur historia kommer till uttryck i film, monument och annan historiekultur. I den tredje delen som för historiedidaktiken närmare utbildning, läroböcker och elever, står den historiska berättelsens teori och praktik i fokus. I den skolorienterade fjärde delen, slutligen, analyseras historieämnets styrdokument och nationella prov, insatta i ett historiedidaktiskt ramverk. Historien är närvarande vänder sig särskilt till studenter och lärarstuderande i historia på universitet och högskolor samt till yrkesverksamma historiker och historielärare, men den har mycket att erbjuda alla med intresse för hur historia används och verkar i samhället.

Stäng
      • 1
        7
        Inledning
        • Klas-Göran Karlsson & Ulf Zander
        • 9
          Bokens uppläggning
      • 2
        13
        Historia, historiedidaktik och historiekultur …|– teori och perspektiv
        • Klas-Göran Karlsson
        • 13
          Historia finns överallt
        • 21
          En väg till historiedidaktiken
        • 29
          Begrepp, definitioner och gränser
        • 38
          Den kulturella vändningen
        • 44
          Funktionalistiska och hermeneutiska perspektiv
        • 48
          Genetiska och genealogiska perspektiv
        • 53
          Tid och rum
        • 57
          Historiemedvetande
        • 65
          Historiekultur
        • 70
          Historiebruk
        • 80
          Progression i historisk kunskap och historiskt tänkande
        • 85
          Historiens lärdomar
      • 3
        91
        Historiekulturella manifestationer …|– historia i ord, bilder och musik
        • Ulf Zander
        • 97
          Historikerna och fiktionen
        • 102
          Material och metoder
        • 106
          Representationer av historien och samtiden
        • 113
          Fiktionen och historiska sanningar
        • 128
          Om avsändare och mottagare
        • 133
          Mediering, remediering och den mångtydiga historien
        • 141
          Medier förr och nu
        • 148
          Formler, genrer och historieskrivning
        • 151
          Historiekultur och urvalens betydelse
        • 155
          Makt och motstånd
        • 161
          Verkliga och virtuella minnesplatser
        • 168
          Fiktion och verkningshistoria
        • 172
          Borderline events: historiemedvetande och medier
      • 4
        177
        Den historiska berättelsen i teori och praktik
        • Ingmarie Danielsson Malmros
        • 177
          Berättelsen om lördagsgodis
        • 181
          Slaget om berättelserna
        • 191
          Ambivalens och arv
        • 195
          Vad vi bör berätta
        • 198
          Interkulturell kompetens
        • 200
          Narrativ identitet
        • 203
          Historieläroboken som identitetslegitimerande berättelse
        • 206
          Berättelser om Sverige och svenskhet i historieläroböcker
        • 220
          Förvaltare, förmedlare och förvandlare – elevernas berättelser
        • 227
          Varför läroboksförfattare och elever berättar som de gör
        • 234
          Begreppet frihet som värdemätare i historieläroböcker
        • 236
          Begrepp från två olika perspektiv
        • 240
          Positiv och negativ frihet
        • 242
          Frihet i läroböckerna
      • 5
        249
        Historieämnet i de nya läroplanerna
        • Per Eliasson
        • 251
          Kritiken av 1990-talets styrdokument
        • 255
          Nya läroplaner – Lgr11 och kursplanen i historia
        • 261
          Nya läroplaner – Gy2011 och ämnesplanen i historia
        • 265
          Styrdokumenten och historiedidaktisk forskning
      • 6
        273
        Progression i historisk kunskap och nationella prov i historia
        • Per Eliasson
        • 273
          Progression i historisk kunskap – tre aspekter
        • 275
          Kunskapsbedömning och externa prov
        • 277
          En ny betygsskala och fler nationella prov
        • 279
          Kunskapssyn och kunskapskrav i historia
        • 281
          Kursplanen och validitet
        • 282
          Bedömningsanvisningar och reliabilitet
        • 283
          Konkretisering av kunskapskrav och progression
        • 287
          Att erfara och tolka historia för orientering
        • 290
          Att orientera sig med historiebruk
        • 293
          Att utveckla ett reflekterande och självreflexivt historiemedvetande
    • 295
      Kommenterad litteraturlista
    • 313
      Om författarna
    • 317
      Person- och sakregister
Information

Kapitelförfattare:

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144096384

Utgivningsår:

2014

Artikelnummer:

38301-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

320
 ;

Historiedidaktiker intresserar sig för människors möten med historia och för den historiska dimensionens plats i kultur och samhällsliv. I vår tid spelar bruk, representationer och tolkningar av historia en viktig roll inte bara i skola och vetenskap, på arkiv och museer, utan också på arenor där historia tidigare inte fått så stor uppmärksamhet, som i politik och massmedier, på film och i dataspel. Historia finns i själva verket överallt; alla människor har ett historiemedvetande, som är en ...

Läs mer

Historiedidaktiker intresserar sig för människors möten med historia och för den historiska dimensionens plats i kultur och samhällsliv. I vår tid spelar bruk, representationer och tolkningar av historia en viktig roll inte bara i skola och vetenskap, på arkiv och museer, utan också på arenor där historia tidigare inte fått så stor uppmärksamhet, som i politik och massmedier, på film och i dataspel. Historia finns i själva verket överallt; alla människor har ett historiemedvetande, som är en nödvändig förutsättning för att vi ska kunna orientera oss i tiden, erfara och minnas. Historien är närvarande har fyra huvuddelar. I den första läggs en teoretisk, analytisk och begreppslig grund för historiedidaktiken. Den andra delen tar fasta på frågor om hur historia kommer till uttryck i film, monument och annan historiekultur. I den tredje delen som för historiedidaktiken närmare utbildning, läroböcker och elever, står den historiska berättelsens teori och praktik i fokus. I den skolorienterade fjärde delen, slutligen, analyseras historieämnets styrdokument och nationella prov, insatta i ett historiedidaktiskt ramverk. Historien är närvarande vänder sig särskilt till studenter och lärarstuderande i historia på universitet och högskolor samt till yrkesverksamma historiker och historielärare, men den har mycket att erbjuda alla med intresse för hur historia används och verkar i samhället.

Stäng
Information

Kapitelförfattare:

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144171029

Utgivningsår:

2014

Artikelnummer:

38301-SB01

Upplaga:

Första
 ;