
Historiedidaktik och historieundervisning
Förutsättningar, utmaningar, möjligheter

Historiedidaktik och historieundervisning
Förutsättningar, utmaningar, möjligheter
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Introduktion 9
Del I Historieundervisningens förutsättningar
1. Historia i samhället och i människors liv 17
Vad är historia? 21
Historia i samhället 25
Historia i människors liv 28
Elevers möten med historia 29
2. Historiedidaktisk teori 33
Didaktik och historia 34
Historiedidaktiken och dess begrepp 40
Två historiedidaktiska teoretiska traditioner 46
Historieundervisning exemplifierad i tre modeller 49
3. Kunskap och historia 57
Elever om kunskap om historia 62
Lärare om kunskap om historia 64
Elever, lärare och kunskap om historia 67
4. Historia – ett värdefullt ämne 71
Elevers uppfattningar om värden och historia 76
Att gottgöra – tillämpning av värden 81
5. Kurs- och ämnesplaner i historia 85
Kursplanen i historia – grundskolan 87
Betygskriterier i grundskolan 95
Gy25 – ämnesplanen för gymnasie-skolans historieundervisning 97
Betygskriterier i gymnasieskolan 100
Relationen mellan grundskolans och gymnasiets styrdokument för historia 107
6. Betyg – en föränderlig historia 109
Normrelaterade, relativa betyg i historia i grundskola och gymnasieskola 110
Från normrelaterade till kriterie-relaterade betyg i historia 1994 113
Från ämnesbetyg till kursbetyg i gymnasieskolan 1994 119
Åter till ämnesbetyg i gymnasieskolan 2025 120
Del II Historieundervisningens genomförande: tillämpningar, exempel och modeller
7. Läromedel i historia 125
Läromedel – en bakgrund och översikt 127
Läromedlens funktion 133
Innehåll och framställning 136
Språk och text 142
8. Historieundervisning: erfarenheter, modeller och exempel 147
Planering 148
Arbetssätt och modeller 155
9. Historiebruk 171
Teoretisk förankring 174
Historiebruk i undervisningen 177
10. Bedömning och betygssättning i historia 193
Formativ och summativ bedömning 195
Olika typer av bedömning 197
Samstämmighet vid konstruktion av uppgifter 203
Dokumentation av bedömningar 212
Betygssättning 215
Referenser 219
Författarpresentation 229
Sakregister 231
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144184593Utgivningsår:
2025Artikelnummer:
47420-01Upplaga:
FörstaSidantal:
234Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144196442Utgivningsår:
2025Artikelnummer:
47420-SB01Upplaga:
Första