Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Historiedidaktik och historieundervisning

Förutsättningar, utmaningar, möjligheter

Skickas följande arbetsdag

Historiedidaktik och historieundervisning

Förutsättningar, utmaningar, möjligheter

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 305 kr inkl. moms
Studora e-bok 190 kr inkl. moms

Historiedidaktik är ett kunskapsområde för dem som ägnar sig åt att iscensätta eller studera möten med historia. Det kan handla om hur historia undervisas i skolan, men också om hur historia presenteras, förmedlas och används i bredare samhälleliga sammanhang. Det här är en bok om historia som ett ämne i skolan och om förmedling av historia, men varken skolans historieundervisning, historia som vetenskaplig disciplin eller människors vardagliga möten med historia är isolerad; Historia finns ...

Läs mer

Historiedidaktik är ett kunskapsområde för dem som ägnar sig åt att iscensätta eller studera möten med historia. Det kan handla om hur historia undervisas i skolan, men också om hur historia presenteras, förmedlas och används i bredare samhälleliga sammanhang. Det här är en bok om historia som ett ämne i skolan och om förmedling av historia, men varken skolans historieundervisning, historia som vetenskaplig disciplin eller människors vardagliga möten med historia är isolerad; Historia finns i samhället och i våra liv, något som denna bok tar sin utgångspunkt i. Boken ger en introduktion till historiedidaktisk teori och visar tillämpade exempel i historiedidaktisk praktik. Historiedidaktik och historieundervisning vänder sig till såväl blivande som verksamma lärare i historia.

Stäng

Introduktion 9

 

Del I Historieundervisningens förutsättningar

1. Historia i samhället och i människors liv 17

Vad är historia? 21

Historia i samhället 25

Historia i människors liv 28

Elevers möten med historia 29

 

2. Historiedidaktisk teori 33

Didaktik och historia 34

Historiedidaktiken och dess begrepp 40

Två historiedidaktiska teoretiska traditioner 46

Historieundervisning exemplifierad i tre modeller 49

 

3. Kunskap och historia 57

Elever om kunskap om historia 62

Lärare om kunskap om historia 64

Elever, lärare och kunskap om historia 67

 

4. Historia – ett värdefullt ämne 71

Elevers uppfattningar om värden och historia 76

Att gottgöra – tillämpning av värden 81

 

5. Kurs- och ämnesplaner i historia 85

Kursplanen i historia – grundskolan 87

Betygskriterier i grundskolan 95

Gy25 – ämnesplanen för gymnasie-skolans historieundervisning  97

Betygskriterier i gymnasieskolan 100

Relationen mellan grundskolans och gymnasiets styrdokument för historia 107

 

6. Betyg – en föränderlig historia 109

Normrelaterade, relativa betyg i historia i grundskola och gymnasieskola 110

Från normrelaterade till kriterie-relaterade betyg i historia 1994 113

Från ämnesbetyg till kursbetyg i gymnasieskolan 1994 119

Åter till ämnesbetyg i gymnasieskolan 2025 120

 

Del II Historieundervisningens genomförande: tillämpningar, exempel och modeller

7. Läromedel i historia 125

Läromedel – en bakgrund och översikt 127

Läromedlens funktion 133

Innehåll och framställning 136

Språk och text 142

 

8. Historieundervisning: erfarenheter, modeller och exempel 147

Planering 148

Arbetssätt och modeller 155

 

9. Historiebruk 171

Teoretisk förankring 174

Historiebruk i undervisningen 177

 

10. Bedömning och betygssättning i historia 193

Formativ och summativ bedömning 195

Olika typer av bedömning 197

Samstämmighet vid konstruktion av uppgifter 203

Dokumentation av bedömningar 212

Betygssättning 215

Referenser 219

Författarpresentation 229

Sakregister 231

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144184593

Utgivningsår:

2025

Artikelnummer:

47420-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

234
 ;

Historiedidaktik är ett kunskapsområde för dem som ägnar sig åt att iscensätta eller studera möten med historia. Det kan handla om hur historia undervisas i skolan, men också om hur historia presenteras, förmedlas och används i bredare samhälleliga sammanhang. Det här är en bok om historia som ett ämne i skolan och om förmedling av historia, men varken skolans historieundervisning, historia som vetenskaplig disciplin eller människors vardagliga möten med historia är isolerad; Historia finns ...

Läs mer

Historiedidaktik är ett kunskapsområde för dem som ägnar sig åt att iscensätta eller studera möten med historia. Det kan handla om hur historia undervisas i skolan, men också om hur historia presenteras, förmedlas och används i bredare samhälleliga sammanhang. Det här är en bok om historia som ett ämne i skolan och om förmedling av historia, men varken skolans historieundervisning, historia som vetenskaplig disciplin eller människors vardagliga möten med historia är isolerad; Historia finns i samhället och i våra liv, något som denna bok tar sin utgångspunkt i. Boken ger en introduktion till historiedidaktisk teori och visar tillämpade exempel i historiedidaktisk praktik. Historiedidaktik och historieundervisning vänder sig till såväl blivande som verksamma lärare i historia.

Stäng
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144196442

Utgivningsår:

2025

Artikelnummer:

47420-SB01

Upplaga:

Första
 ;