Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Universitetspedagogik

Skickas följande arbetsdag

Universitetspedagogik är en bred, forskningsbaserad lärobok i högskolepedagogik. Den är skriven ur den praktiskt verksamma universitets­lärarens synvinkel med utgångspunkt i svensk utbildningskontext. Boken erbjuder möjlighet till reflektion kring den egna undervisningspraktiken, genom följande och liknande frågor: Vilka faktorer gynnar lärande i högre utbildning? Hur formar jag min pedagogiska filosofi och hur kan jag omsätta den i praktik? Hur utgår jag från studenterna och deras behov? På...

Läs mer

Universitetspedagogik är en bred, forskningsbaserad lärobok i högskolepedagogik. Den är skriven ur den praktiskt verksamma universitets­lärarens synvinkel med utgångspunkt i svensk utbildningskontext. Boken erbjuder möjlighet till reflektion kring den egna undervisningspraktiken, genom följande och liknande frågor: Vilka faktorer gynnar lärande i högre utbildning? Hur formar jag min pedagogiska filosofi och hur kan jag omsätta den i praktik? Hur utgår jag från studenterna och deras behov? På vilket sätt kan jag variera undervisning och examination för att stödja ett gott lärande? Hur kan jag utveckla min pedagogiska skicklighet i växelspel med studenter och kollegor? Universitetspedagogik vill bidra till ett integrerat perspektiv där komplexiteten i högre utbildning inte förenklas. Avsikten är att vara ett stöd under lärares utvecklingsresa mot ökat kunnande, personlig utveckling, breddad pedagogisk kompetens och ökad medvetenhet. Boken kan användas såväl inom universitets- och högskolepedagogisk utbildning som för enskilda lärares kompetensutveckling.

Stäng
    • Förord till tredje upplagan
    • Förord till första upplagan
      • 1
        11
        Upptakt
      • 2
        17
        Kunskap och lärande
        • 18
          Vad är lärande?
        • 20
          Yt- och djupinriktade lärstrategier
        • 25
          Kunskap, färdigheter och förhållningssätt
        • 28
          Kort om kunskapsteori
        • 30
          De pedagogiska forskningstraditionerna
        • 39
          Minne
        • 43
          Teorier kopplade till hjärna och nervsystem
        • 45
          Reflektionsfrågor
        • 45
          Lästips
      • 3
        47
        Vad gynnar lärande?
        • 48
          Ett gott undervisningsklimat
        • 49
          Motivation och engagemang
        • 50
          Arbete med förförståelse och kognitiva konflikter
        • 52
          Tydliga och välavvägda mål
        • 54
          Konstruktiv länkning
        • 56
          Aktivitet och samverkan mellan studenter
        • 57
          Variation
        • 57
          Återkoppling
        • 58
          Egen kontroll och metakognitiv kompetens
        • 59
          Reflektionsfrågor
        • 60
          Lästips
      • 4
        61
        Studenterna
        • 62
          Förkunskaper och förförståelse
        • 64
          Förståelse av centrala begrepp
        • 66
          Formativa utvärderingar
        • 68
          Förväntningar och motivation
        • 73
          Studenters utveckling av kunskapssyn
        • 79
          Hur kan lärare möta olika lärstilar?
        • 88
          Hur kan mångfalden mötas och tillvaratas
        • 96
          Mötet med studenten
        • 97
          Studenter som medskapare
        • 99
          Summativa kursvärderingar
        • 109
          Reflektionsfrågor
        • 110
          Lästips
      • 5
        111
        Lärarrollen
        • 112
          Lärarutveckling
        • 117
          Den didaktiska triangeln
        • 119
          Relationen mellan lärare och student
        • 120
          Ett prövande förhållningssätt
        • 130
          Att finna sin egen stil
        • 131
          Ramar
        • 134
          Att visa pedagogisk skicklighet
        • 136
          Reflektionsfrågor
        • 137
          Lästips
      • 6
        139
        Att välja och formulera mål
        • 141
          Utgångspunkter vid val av mål
        • 152
          Kursmål för olika kompetenser och kunskapsdjup
        • 166
          Konstruktiv länkning
        • 167
          Reflektionsfrågor
        • 168
          Lästips
      • 7
        169
        Undervisning och andra läraktiviteter
        • 170
          Att välja undervisningsform
        • 180
          Studentaktiv undervisning
        • 200
          Retorik i undervisningen
        • 212
          Läraktiviteter för att utveckla presentation, dialog och debatt
        • 213
          Forskningsanknytning och vetenskapligt förhållningssätt
        • 216
          Arbetslivsanknytning och anställningsbarhet
        • 217
          Handledning i verksamhetsförlagd utbildning
        • 221
          Handledning av självständiga arbeten
        • 227
          Handledning av grupper
        • 231
          Jämförelse mellan olika problembaserade metoder
        • 235
          Konstruktiv och utvecklande återkoppling
        • 241
          Reflektionsfrågor
        • 242
          Lästips
      • 8
        245
        Examination
        • 246
          Varför examinera?
        • 247
          Examinationen styr
        • 249
          Varierad examination
        • 262
          Att bedöma komplex kunskap
        • 265
          Systematisk provkonstruktion och poängsättning
        • 270
          Bedöma med hjälp av kriterier och taxonomier
        • 278
          Med inbyggd återkoppling
        • 282
          Formalia inklusive fusk och plagiat
        • 284
          Reflektionsfrågor
        • 285
          Lästips
      • 9
        287
        Pedagogisk utveckling
        • 287
          Utgångspunkter
        • 291
          En modell för lärarutveckling
        • 294
          Kreativa utbildningsmiljöer och akademiskt ledarskap
        • 295
          Former för samverkan och utveckling
        • 301
          Att genomföra utvecklingsprojekt
        • 307
          Att balansera ambitioner och realitet
        • 307
          Reflektionsfrågor
        • 308
          Lästips
    • 09
      Referenser
        • 309
          Böcker och artiklar
        • 323
          Länkar till webbsidor
        • 324
          Offentligt tryck
    • 325
      Person- och sakregister
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144108353

Utgivningsår:

2010

Revisionsår:

2015

Artikelnummer:

38142-03

Upplaga:

Tredje

Sidantal:

336
 ;