Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Demokrati för förskolebarn

Undervisning i åtta nyckelkompetenser

Skickas följande arbetsdag

Det finns en stark koppling mellan lärande och demokrati. För att kunna verka i demokratin som samhällsmedborgare behövs flera olika kompetenser och EU har formulerat åtta nyckelkompetenser för livslångt lärande. Lärandet är en demokratisk rättighet, något som varje barn i förskolan har rätt att få med sig från sin tid där, och då behöver barnet få god undervisning i de åtta nyckelkompetenserna. Att undervisa för lärande kräver att förskolepersonalen har kunskap inom de åtta kompetensområ...

Läs mer

Det finns en stark koppling mellan lärande och demokrati. För att kunna verka i demokratin som samhällsmedborgare behövs flera olika kompetenser och EU har formulerat åtta nyckelkompetenser för livslångt lärande. Lärandet är en demokratisk rättighet, något som varje barn i förskolan har rätt att få med sig från sin tid där, och då behöver barnet få god undervisning i de åtta nyckelkompetenserna. Att undervisa för lärande kräver att förskolepersonalen har kunskap inom de åtta kompetensområdena och de kompetenser och förmågor som läroplanen framhäver att barnen ska få med sig från förskolan. I boken går författarna in på hur förskolan – i både teori och praktik – kan nyttja förskolans vardags-och undervisningsrutiner så att barnen dels ges möjlighet att utveckla sitt inflytande och sitt demokratiska tänkande, dels ges möjlighet att utvecklas så långt det är möjligt inom de åtta kompetensområdena. Boken inspirerar till en samtalande, inkluderande, likvärdig och demokratisk förskola. Boken vänder sig till förskollärarstudenter i utbildning och förskollärare och personal i arbetslag, till förste förskollärare och rektorer i förskolan.

Stäng

1 Inledning 11

Barnets rätt till utbildning och inflytande 11

Åtta nyckelkompetenser 12

Bokens innehåll 13

Bokens kapitel  13

Bokens författare 15

 

2 Läs- och skrivkunnighet 17

Läs- och skrivkunnighetskompetensens innehåll 18

Läs- och skrivkunnighet i teori och forskning 19

Barns språkutveckling 20

Fonologi 21

Semantik 21

Grammatik 22

Pragmatik 22

Vardagsspråk – ämnesspråk  22

Samtal – förskolans viktigaste demokratiska redskap 23

Lika talutrymme 24

Fördjupade samtal 25

Samtalsfrågor 26

Högläsning 27

Högläsningens syfte 28

Textens nivå 30

Varierat läsutbud 31

Berättande 34

Folksagans struktur 35

Sagoberättande 36

Metaspråklig medvetenhet 36

Lek 37

Dramatisering 39

Utvecklingen av läs- och skrivkunnighet 41

Läs- och skrivkunnighet och demokrati 42

Arbetsformer för läs- och skrivkunnighet 42

Högläsning och samtal om text 43

Berättande och återberättande 50

Metaspråklighet 53

Skriftlig produktion 55

Ord- och begreppsanvändning 58

Progression i läs- och skrivkunnighet 60

Diskutera kapitlet 61

Läs med barnen 62

Läs mer själv 62

 

3 Flerspråkighet 63

Den flerspråkiga kompetensens innehåll 64

Flerspråkighet i teori och forskning 65

Första- och andraspråk 66

Myter om flerspråkighet 68

Transspråkande 69

Interkulturellt förhållningssätt  70

Barnlitteratur och samtal om text 71

Ordlösa böcker  72

Tvilling- och parallellbok 73

Stärk kulturmötet genom sagoberättande 74

Böcker, berättelser och sagor i hemmen 74

Flerspråkig interaktion 75

Arbetsformer för flerspråkighet 76

Flerspråkig utveckling 76

Förståelse för språk och olika kulturer 77

Flerspråkighet och demokrati 78

Progression i flerspråkighet 79

Diskutera kapitlet 79

Läs med barnen  80

Läs mer själv 80

 

4 Matematisk kompetens 81

Den matematiska kompetensens innehåll 82

Matematikens språk 83

Taluppfattningen utvecklas över tid 84

Den viktiga räkneramsan 85

Några viktiga insikter som barnet behöver 86

Matematisk problemlösning 87

Matematikens logiska system 88

Matematik och demokrati 90

Arbetsformer för matematisk kompetens 91

Arbetsformer för taluppfattning 91

Arbetsformer för problemlösning 92

Diskutera kapitlet 95

Läs med barnen  95

Läs mer själv 95

 

5 Kompetens inom naturvetenskap, teknik och ingenjörsvetenskap 97

Naturvetenskapskompetensens innehåll 97

Teknik och ingenjörsvetenskap 99

Naturvetenskap i teori och forskning 99

Naturvetenskapen i dagens förskola och skola 101

Ett naturvetenskapligt förhållningssätt 105

Naturvetenskapliga arbetssätt 106

Naturvetenskapliga begrepp visar förhållningssättet 106

Naturvetenskapligt innehåll i förskolan 110

Naturvetenskap och demokrati 112

Arbetsformer för naturvetenskap, teknik och ingenjörsvetenskap 113

Undervisningens arbetsformer 113

Undervisningens innehåll 121

Progression i naturvetenskap, teknik och ingenjörsvetenskap 123

Diskutera kapitlet 124

Läs med barnen 124

Läs mer själv 125

 

6 Digital kompetens 127

Den digitala kompetensens innehåll 128

Pedagogers digitala kompetens 130

Pedagogers intresse för barns digitala aktiviteter 131

Digitala verktyg 131

Barn som producenter 132

Barns integritet 133

Datalogiskt tänkande 133

Söka och kritiskt granska information 135

Undervisning i informationssökning och källkritik 135

Kritiskt förhållningssätt  136

Digital kompetens – en demokratifråga 137

Arbetsformer för digital kompetens 138

Biblioteket – en plats för olika medier 139

Facklitteratur – hur vet författaren det? 140

Radio och tidningar 141

Museum och källors trovärdighet 142

Webbsidor – vad kan man göra på internet? 142

Kritisk granskning av bild och rörlig bild  143

Har du hört …? – rykten och felaktiga uppfattningar 145

Immaterialrätt 145

Barns inflytande 146

Progression i digital kompetens 146

Diskutera kapitlet 147

Läs med barnen 147

Läs mer själv 147

 

7 Personlig och social kompetens samt kompetens att lära sig att lära 149

Den sociala kompetensens innehåll 149

Lärandeidentitet i teori och forskning 151

Lärandeidentitetens innehåll 152

Tilltro till sin förmåga att lära 153

Lärandestrategier 154

Kreativitet och problemlösning 155

Omsorg och relationer 156

De viktiga relationerna 157

Livsglädje och en sund livsstil 157

Social kompetens, lärandeidentitet och demokrati 159

En förskola för alla barn 159

Alla barns rätt till utbildning 160

Arbetsformer för social kompetens och lärandeidentitet 161

Formativ återkoppling 162

Stötta ett dynamiskt tänkande 162

Utveckla lärandestrategier 163

Kooperativt lärande 164

Ansvar i utvecklingssamtalet 165

Den sunda livsstilens arbetsformer 165

Progression i social kompetens och lärandeidentitet 166

Diskutera kapitlet 166

Läs med barnen 166

Läs mer själv 166

 

8 Medborgarkompetens 167

Medborgarkompetensens innehåll 167

Medborgarkompetens i teori och forskning 169

Demokratibegreppet 169

Förskolans demokratiska roll 170

Medborgarkompetensen i förskolan 172

Medborgarkompetens och demokrati 175

En skala från låg till hög grad av delaktighet 176

Förskolan som gruppens lärgemenskap  177

Fyra delar i utvecklandet av medborgarkompetens 179

Arbetsformer för medborgarkompetens 180

Formell demokrati i förskolegruppen 180

Utveckla en lärgemenskap 184

Diskutera kapitlet 190

Läs med barnen 190

Läs mer själv 191

 

9 Entreprenörskompetens 193

Entreprenörskompetensens innehåll 194

Entreprenörskompetens i teori och forskning 195

Problemlösning och kreativitet –två viktiga områden 195

Entreprenörskompetens och demokrati 197

Arbetsformer för entreprenörskompetens 198

Projektinriktad, tematisk undervisning  199

Planera för ett entreprenöriellt projekt 200

Nyfiken, lyhörd och förebildlig personal 202

Diskutera kapitlet  203

Läs med barnen 203

Läs mer själv 203

 

10 Kulturell medvetenhet och kulturyttringar  205

Den kulturella kompetensens innehåll 205

Kulturkompetens i teori och forskning 207

Ett kulturarv 207

Traditioner 208

Normkritik i förskolan 209

Uttrycksformer 212

Perspektiv på estetisk undervisning 213

Pedagogiska intentioner 214

Kultur och demokrati 215

Arbetsformer för kulturell medvetenhet och kulturyttringar 216

Bild och form 216

Rörelse och dans 218

Sång och musik 219

Progression 220

Diskutera kapitlet 221

Läs med barnen  221

Läs mer själv 222

 

11 Efter de åtta kompetenserna 223

BilagaA Projekt inaturvetenskap

Referenser 263

Person- och sakregister 289

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144143750

Utgivningsår:

2021

Artikelnummer:

43731-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

296
 ;