
Demokrati för förskolebarn
Undervisning i åtta nyckelkompetenser
1 Inledning 11
Barnets rätt till utbildning och inflytande 11
Åtta nyckelkompetenser 12
Bokens innehåll 13
Bokens kapitel 13
Bokens författare 15
2 Läs- och skrivkunnighet 17
Läs- och skrivkunnighetskompetensens innehåll 18
Läs- och skrivkunnighet i teori och forskning 19
Barns språkutveckling 20
Fonologi 21
Semantik 21
Grammatik 22
Pragmatik 22
Vardagsspråk – ämnesspråk 22
Samtal – förskolans viktigaste demokratiska redskap 23
Lika talutrymme 24
Fördjupade samtal 25
Samtalsfrågor 26
Högläsning 27
Högläsningens syfte 28
Textens nivå 30
Varierat läsutbud 31
Berättande 34
Folksagans struktur 35
Sagoberättande 36
Metaspråklig medvetenhet 36
Lek 37
Dramatisering 39
Utvecklingen av läs- och skrivkunnighet 41
Läs- och skrivkunnighet och demokrati 42
Arbetsformer för läs- och skrivkunnighet 42
Högläsning och samtal om text 43
Berättande och återberättande 50
Metaspråklighet 53
Skriftlig produktion 55
Ord- och begreppsanvändning 58
Progression i läs- och skrivkunnighet 60
Diskutera kapitlet 61
Läs med barnen 62
Läs mer själv 62
3 Flerspråkighet 63
Den flerspråkiga kompetensens innehåll 64
Flerspråkighet i teori och forskning 65
Första- och andraspråk 66
Myter om flerspråkighet 68
Transspråkande 69
Interkulturellt förhållningssätt 70
Barnlitteratur och samtal om text 71
Ordlösa böcker 72
Tvilling- och parallellbok 73
Stärk kulturmötet genom sagoberättande 74
Böcker, berättelser och sagor i hemmen 74
Flerspråkig interaktion 75
Arbetsformer för flerspråkighet 76
Flerspråkig utveckling 76
Förståelse för språk och olika kulturer 77
Flerspråkighet och demokrati 78
Progression i flerspråkighet 79
Diskutera kapitlet 79
Läs med barnen 80
Läs mer själv 80
4 Matematisk kompetens 81
Den matematiska kompetensens innehåll 82
Matematikens språk 83
Taluppfattningen utvecklas över tid 84
Den viktiga räkneramsan 85
Några viktiga insikter som barnet behöver 86
Matematisk problemlösning 87
Matematikens logiska system 88
Matematik och demokrati 90
Arbetsformer för matematisk kompetens 91
Arbetsformer för taluppfattning 91
Arbetsformer för problemlösning 92
Diskutera kapitlet 95
Läs med barnen 95
Läs mer själv 95
5 Kompetens inom naturvetenskap, teknik och ingenjörsvetenskap 97
Naturvetenskapskompetensens innehåll 97
Teknik och ingenjörsvetenskap 99
Naturvetenskap i teori och forskning 99
Naturvetenskapen i dagens förskola och skola 101
Ett naturvetenskapligt förhållningssätt 105
Naturvetenskapliga arbetssätt 106
Naturvetenskapliga begrepp visar förhållningssättet 106
Naturvetenskapligt innehåll i förskolan 110
Naturvetenskap och demokrati 112
Arbetsformer för naturvetenskap, teknik och ingenjörsvetenskap 113
Undervisningens arbetsformer 113
Undervisningens innehåll 121
Progression i naturvetenskap, teknik och ingenjörsvetenskap 123
Diskutera kapitlet 124
Läs med barnen 124
Läs mer själv 125
6 Digital kompetens 127
Den digitala kompetensens innehåll 128
Pedagogers digitala kompetens 130
Pedagogers intresse för barns digitala aktiviteter 131
Digitala verktyg 131
Barn som producenter 132
Barns integritet 133
Datalogiskt tänkande 133
Söka och kritiskt granska information 135
Undervisning i informationssökning och källkritik 135
Kritiskt förhållningssätt 136
Digital kompetens – en demokratifråga 137
Arbetsformer för digital kompetens 138
Biblioteket – en plats för olika medier 139
Facklitteratur – hur vet författaren det? 140
Radio och tidningar 141
Museum och källors trovärdighet 142
Webbsidor – vad kan man göra på internet? 142
Kritisk granskning av bild och rörlig bild 143
Har du hört …? – rykten och felaktiga uppfattningar 145
Immaterialrätt 145
Barns inflytande 146
Progression i digital kompetens 146
Diskutera kapitlet 147
Läs med barnen 147
Läs mer själv 147
7 Personlig och social kompetens samt kompetens att lära sig att lära 149
Den sociala kompetensens innehåll 149
Lärandeidentitet i teori och forskning 151
Lärandeidentitetens innehåll 152
Tilltro till sin förmåga att lära 153
Lärandestrategier 154
Kreativitet och problemlösning 155
Omsorg och relationer 156
De viktiga relationerna 157
Livsglädje och en sund livsstil 157
Social kompetens, lärandeidentitet och demokrati 159
En förskola för alla barn 159
Alla barns rätt till utbildning 160
Arbetsformer för social kompetens och lärandeidentitet 161
Formativ återkoppling 162
Stötta ett dynamiskt tänkande 162
Utveckla lärandestrategier 163
Kooperativt lärande 164
Ansvar i utvecklingssamtalet 165
Den sunda livsstilens arbetsformer 165
Progression i social kompetens och lärandeidentitet 166
Diskutera kapitlet 166
Läs med barnen 166
Läs mer själv 166
8 Medborgarkompetens 167
Medborgarkompetensens innehåll 167
Medborgarkompetens i teori och forskning 169
Demokratibegreppet 169
Förskolans demokratiska roll 170
Medborgarkompetensen i förskolan 172
Medborgarkompetens och demokrati 175
En skala från låg till hög grad av delaktighet 176
Förskolan som gruppens lärgemenskap 177
Fyra delar i utvecklandet av medborgarkompetens 179
Arbetsformer för medborgarkompetens 180
Formell demokrati i förskolegruppen 180
Utveckla en lärgemenskap 184
Diskutera kapitlet 190
Läs med barnen 190
Läs mer själv 191
9 Entreprenörskompetens 193
Entreprenörskompetensens innehåll 194
Entreprenörskompetens i teori och forskning 195
Problemlösning och kreativitet – två viktiga områden 195
Entreprenörskompetens och demokrati 197
Arbetsformer för entreprenörskompetens 198
Projektinriktad, tematisk undervisning 199
Planera för ett entreprenöriellt projekt 200
Nyfiken, lyhörd och förebildlig personal 202
Diskutera kapitlet 203
Läs med barnen 203
Läs mer själv 203
10 Kulturell medvetenhet och kulturyttringar 205
Den kulturella kompetensens innehåll 205
Kulturkompetens i teori och forskning 207
Ett kulturarv 207
Traditioner 208
Normkritik i förskolan 209
Uttrycksformer 212
Perspektiv på estetisk undervisning 213
Pedagogiska intentioner 214
Kultur och demokrati 215
Arbetsformer för kulturell medvetenhet och kulturyttringar 216
Bild och form 216
Rörelse och dans 218
Sång och musik 219
Progression 220
Diskutera kapitlet 221
Läs med barnen 221
Läs mer själv 222
11 Efter de åtta kompetenserna 223
Bilaga A Projekt i naturvetenskap
Referenser 263
Person- och sakregister 289
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144143750Utgivningsår:
2021Artikelnummer:
43731-01Upplaga:
FörstaSidantal:
296