
Från sårbarhet till hållbarhet i lärande och undervisning

Från sårbarhet till hållbarhet i lärande och undervisning
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Författarpresentationer 9
Inledning 13
Barbro Bruce
Med fokus på individen 15
Med fokus på språket 17
Med fokus på pedagogiken 19
Sårbarheter kan utvecklas till möjligheter 21
Bokens kapitel 22
Referenser 23
Kapitel 1 Sårbarhet som relation mellan helhet och del 25
Anders Persson
Ritualisering och ständigt lurande sårbarhet 29
Sårbarhet och ordningsskapande 32
Tillfälligt fungerande konsensus: interaktionens kalla krig 36
Ordningen skapar sin egen sårbarhet och vice versa 39
Avslutande ord 39
Referenser 40
Kapitel 2 Språkliga krav i läroplanstexter – lärarens pedagogiska möjligheter 43
Eva Borgfeldt & Petra Magnusson
Språk och lärande – lärande och språk 45
Språkliga förmågor i skolans olika ämnen 49
Grundskolans läroplan, Lgr 11 49
Gymnasieskolans läroplan, Gy 11 53
Lärarens pedagogiska möjligheter 54
Att utgå från elevernas erfarenheter 55
Att stimulera språklig aktivitet 55
Att erbjuda språklig stöttning 56
Avslutande ord 57
Referenser 58
Kapitel 3 Språkliga utmaningar och en språkligt tillgänglig undervisning 61
Ulrika Ivarsson & Elin Jälmbrant
När språkutvecklingen utmanar 63
Pedagogisk sårbarhet 65
Med sikte på språklig tillgänglighet 67
En kommunikationsstödjande lärmiljö 69
Tillgänglighet i undervisningens digitala rum 72
Avslutande ord 73
Referenser 73
Internetlänkar 75
Kapitel 4 Sårbarhet i skolans bedömnings- och betygspraktik 77
Anders Jönsson & Lotta Leden
Bedömning och betygsättning 79
Upplevd rättvisa 80
Att få visa vad man kan 81
Att bli rättvist bedömd 82
Bedömningens konsekvenser för elevers lärande 84
Elevernas uppfattning om sin egen förmåga 85
Social jämförelse 86
Avslutande ord 87
Referenser 88
Kapitel 5 Språklig och pedagogisk sårbarhet i matematiken 89
Cecilia Segerby
Språklig sårbarhet i matematiken 91
Läsa texter i matematiken 92
Avkodning 93
Läsförståelse 93
Kontext 99
Skriva och ställa upp svar i matematiken 100
Pedagogisk sårbarhet i matematikundervisningen 100
Språkutvecklande matematikundervisning 101
Avslutande ord 103
Referenser 104
Kapitel 6 Språklig och pedagogisk sårbarhet i en flerspråkig skola 107
Maria Rubin & Ulrika Ivarsson
Språkliga och pedagogiska utmaningar i möte med nya språk 109
Undervisning på flera språk 112
Sårbarhet och möjligheter i flerspråkiga klassrum 116
Digital teknik i möte med nya språk 118
Att organisera en flerspråkig skola 119
Avslutande ord 122
Referenser 123
Kapitel 7 Språklig och pedagogisk sårbarhet i gymnasieskolan 127
Maria Rubin
Höga förväntningar och krav 129
Elever med språklig sårbarhet i bagaget 130
Gymnasielärarens pedagogiska utmaningar – och sårbarhet 133
Undervisning för språklig självständighet 134
Avslutande ord 139
Referenser 139
Kapitel 8 Mobila och digitala läraktiviteter – sårbarhet och möjligheter 141
Lisbeth Amhag
Lärande med digitala verktyg 143
Utmaningar och sårbarhet i digital lärmiljö 145
Lärarutbildares digitala kompetens – och sårbarhet 147
Möjligheter med mobila läraktiviteter 152
Avslutande ord 155
Referenser 156
Kapitel 9 Sårbart lärande på distans 159
Sofia Lindberg
En sårbar utbildningsform 161
Upplevelser av sårbart lärande 162
Pedagogisk sårbarhet 164
Att öka tillgängligheten i distansstudier 166
Att öka delaktigheten i distansstudier 168
Avslutande ord 171
Referenser 172
Kapitel 10 Sårbarhet i möte med akademisk literacy 175
Anna-Karin Svensson
Studenters möte med högre utbildning 177
Pedagogisk sårbarhet i högre utbildning 178
Att erövra akademisk literacy 179
Studenternas egna berättelser 180
Behov av tydliga stödstrukturer 182
Behov av lärares feedback 183
Behov av att använda sitt pedagogiska kapital 185
Avslutande ord 186
Referenser 187
Kapitel 11 Från sårbar till hållbar skrivutveckling i högre utbildning 189
Lotta Bergman
Språkliga och pedagogiska utmaningar 191
Språklig sårbarhet och rädsla att misslyckas 193
Pedagogisk sårbarhet och hur den kan mötas 195
Att förstå och kritiskt granska texter 198
Lärar- och kamratrespons för en hållbar skrivutveckling 200
Studenterna blickar tillbaka och ser hur de utvecklats 203
Avslutande ord 204
Referenser 205
Kapitel 12 Från sårbar till hållbar läsning 207
Jenny Edvardsson & Anna-Karin Svensson
Läsningens helhet och delar 209
Läsaren 211
Aktiviteten 215
Texten 216
Exempel ur en läsarbana 217
På väg att bli en läsare 218
Den gemensamma läsningen 220
Den skönlitterära texten 221
Avslutande ord 223
Referenser 223
Avslutning 225
Barbro Bruce
På tal om att tala om sårbarhet i skolan 226
Pedagogisk sårbarhet 228
Språklig sårbarhet 231
Sakregister 237
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144138824Utgivningsår:
2020Artikelnummer:
43024-01Upplaga:
FörstaSidantal:
240Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144178486Utgivningsår:
2020Artikelnummer:
43024-SB01Upplaga:
Första