
Specialpedagogisk verksamhet
- för ALLA barn i förskolan

Specialpedagogisk verksamhet
- för ALLA barn i förskolan
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Författarpresentation 11
Inledning 15
Bokens indelning 16
Litteratur 18
1 Introduktion till förskolan – en specialpedagogisk lärmiljö 19
Ann-Katrin Swärd
Fysisk lärmiljö 21
Social lärmiljö 22
Att skapa en social lärmiljö 23
Tidsanpassad lärmiljö 24
Möjligheter och hinder i lärmiljön utifrån barns olika stödbehov 25
Möjligheter 26
Hinder 27
Sammanfattning 28
Litteratur 29
2 Specialpedagogiskt förhållningssätt 31
Ann-Katrin Swärd och Gunilla Westman Andersson
Specialpedagogik och allmän pedagogik 31
Allmän pedagogik 33
Specialpedagogik 34
Alla barn har rätt att få stöd 35
Varierande behov 36
När behövs specialpedagogiskt stöd – några exempel 37
Gemensamma drag oavsett diagnos 40
Vad kan ett ”problem” innebära 41
Intersektionalitet 43
Sammanfattning 44
Litteratur 45
3 Kompetens att möta alla barn – utgångspunkt i kvalitetsarbetet 47
Ann-Charlotte Lindgren och Cecilia Johansson
Systematiskt kvalitetsarbete och dokumentation i förskolan 47
Alla ska med i en inkluderande verksamhet 49
Behövs särskild dokumentation för barn i behov av särskilt stöd? 50
Förskollärarens ledarskap 53
Att leda barngruppen och undervisningen i förskolan 55
Att leda kollegor i målstyrda processer och utvecklandet av en gemensam pedagogisk idé 57
Gemensam barn- och kunskapssyn 59
Specialpedagogens roll i förskolan 61
Målorienterad undervisning som ger varje barn förutsättning till delaktighet och lärande 63
Värdegrunden som utgångspunkt och prioriterat område för kvalitetsarbetet 63
Språkutveckling som utgångspunkt och prioriterat område för utvecklingsarbetet 64
Lek och social kompetens som utgångspunkt och prioriterat område för kvalitetsarbetet 70
Diagnosens betydelse för konstruktionen av barnet och förskolans verksamhet 73
Hur diagnosen styr blicken 74
Vem kan ge relevant stöd? 75
Sammanfattning 77
Litteratur 78
4 Samverkan med vårdnadshavare och andra professioner 81
Gunilla Westman Andersson och Ann-Katrin Swärd
Bronfenbrenners utvecklingsekologiska teori 82
Betydelsen av samverkan i förskolans verksamhet 82
Samverkan mellan förskola och vårdnadshavare 84
Att vara vårdnadshavare 85
Vårdnadshavare i samverkan med andra aktörer 86
Svåra samtal 87
Förskolan i samverkan med övriga aktörer 88
Handledning 90
Rektorns roll vid samverkan 91
Sammanfattning 91
Litteratur 92
5 Förskolan Villekullas lärmiljöer – ett arbetssätt som passar alla barn 95
Hanna Grännö Johansson, Veronica Ingesson, Josefina Nyberg, Karin Olsson och Ann-Charlotte Svärd
Förhållningssätt och bemötande 97
Reflektion och dokumentation 98
Rummets utformning och dess material 100
Undervisning 103
Rutinsituationer 104
Tydliggörande pedagogik 104
Barns olikheter berikar 105
Stationer 106
Utemiljö 113
Sammanfattning 113
Litteratur 114
6 Inkluderande matematikdidaktik i förskolan 115
Ann-Charlotte Lindgren och Maria Alkhede
Att utveckla god rums- och taluppfattning 116
Vad innefattar rumsuppfattning 118
Barnets egen rörelse och förflyttning viktigt för spatial förståelse 121
Vad innefattar taluppfattning 122
Barns lärande i förskolan – en pågående process utan avgränsade ämnen eller tid 127
Att arbeta proaktivt 129
Att omsätta barns behov till en inkluderande didaktik 130
Matematik och språk 133
Sammanfattning 136
Litteratur 137
7 Språkutveckling och kommunikation – grunden till allt lärande 141
Ann-Katrin Swärd och Kia Kimhag
Språkutvecklingen börjar tidigt och ökar snabbt i förskoleåldrarna 141
Kommunikationens betydelse för den språkliga utvecklingen 143
När språkutvecklingen tar en annan väg 146
Språkets och kommunikationens betydelse för det livslånga lärandet 148
Förskolan som flerspråkig miljö 149
Interkulturellt förhållningssätt 152
Vårdnadshavare 154
Sammanfattning 155
Litteratur 155
8 Olika bakgrund och upplevelser ska mötas i förskolans verksamhet 159
Kia Kimhag
Erfarenhet och lärdom från olika internationella projekt 160
Normaliseringens betydelse 162
Betydelsen av utbildningsinsatser i projekten 163
Ny kontext, dess normer och värderingar 164
Samverkan har betydelse 165
Identitet, attityder och synsätt 166
Förskolans stöd till barn med upplevda traumatiska händelser 168
Leken som stöd vid läkning av trauma 171
Vårdnadshavare, stöd och förståelse i projektet PARENTable 173
Sammanfattning 174
Litteratur 175
9 En inkluderande förskola – i ett internationellt perspektiv 177
Ann-Katrin Swärd och Kia Kimhag
Samverkan med andra lärosäten ger vinster 177
Förskolan i internationellt samarbete i EU-projekt 181
EU:s rapport om förskolor – en jämförande rapport 184
En jämförande studie med barnens röster 185
Vad vet vi om inkludering och särskilt stöd i förskolan? 186
Inkludering väcker olika känslor och frågor 188
Särskilt stöd i Europa kan se olika ut 188
En översiktsstudie om interventioner i inkluderande verksamhet 189
Sammanfattning 190
Litteratur 191
10 Mobbning och kränkningar i förskolan – ett etiskt problem 193
Ann-Katrin Swärd och Kia Kimhag
Kunskap finns om mobbning och kränkningar 193
Vilka mobbar och vilka blir mobbade 195
Förskollärarens och övrig personals betydelse 195
Hur vanligt är mobbning i förskolan 196
När vuxna i förskolan kränker barn 197
Sammanfattning 199
Litteratur 200
Sakegister 203
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144151830Utgivningsår:
2022Artikelnummer:
44160-01Upplaga:
FörstaSidantal:
208Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144178677Utgivningsår:
2022Artikelnummer:
44160-SB01Upplaga:
Första