Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Pratlust och talängslan

om selektiv mutism

Skickas följande arbetsdag

Pratlust och talängslan

- om selektiv mutism

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 288 kr inkl. moms
Studora e-bok 178 kr inkl. moms

I boken beskrivs diagnosen selektiv mutism och konsekvenserna av att inte klara av att kommunicera verbalt och aktuell forskning presenteras översiktligt. Fokus ligger på hur man genom sam­verkan mellan barnets familjenätverk, förskola, skola samt vård­givare kan identifiera, utreda och hjälpa. Den här boken vänder sig till personer som i sitt arbete möter barn som har svårigheter att utveckla sin verbala kommunikation och sitt språk på grund av ångestreaktion (logopeder, special­pedagoger, b...

Läs mer

I boken beskrivs diagnosen selektiv mutism och konsekvenserna av att inte klara av att kommunicera verbalt och aktuell forskning presenteras översiktligt. Fokus ligger på hur man genom sam­verkan mellan barnets familjenätverk, förskola, skola samt vård­givare kan identifiera, utreda och hjälpa. Den här boken vänder sig till personer som i sitt arbete möter barn som har svårigheter att utveckla sin verbala kommunikation och sitt språk på grund av ångestreaktion (logopeder, special­pedagoger, barnpsykologer) men även till andra inom vård, ­förskola och skola samt inte minst till vårdnadshavare.

Stäng
    • 11
      Förord
    • Lotta Andersson, Lena Holmberg, Sofie Levander och Anna Nyrn
    • 13
      Varför skrev jag denna bok?
    • 14
      Vem kan ha nytta av denna bok?
    • 15
      Tack
    • 17
      Inledning
  • Del 1 En översiktlig beskrivning av språkutveckling och språkstörning
      • 1
        23
        Vad krävs för att utveckla ett åldersadekvat språk?
      • 2
        27
        Vad är -språkstörning?
      • Anna Eva Hallin
  • Del 2 Ångest, talängslan och psykiatriska svårigheter
      • 3
        33
        Vilket är sambandet mellan talängslan och ångest?
      • Tine Ernholdt
        • 33
          Vad är ångest?
        • 35
          Hur sker inlärning?
        • 37
          Habituering
      • 4
        39
        Kan selektiv mutism -förklaras av -psykiatriska -svårigheter?
  • Del 3 Selektiv mutism
      • 5
        45
        Vad är då -selektiv mutism?
      • 6
        47
        Hur vanligt är selektiv mutism?
      • 7
        49
        När debuterar selektiv mutism?
      • 8
        53
        Är selektiv mutism ärftligt?
      • 9
        55
        Vilka andra svårigheter är vanliga vid selektiv mutism?
  • Del 4 Talängslan kopplat till selektiv mutism och andra närliggande diagnoser
      • 10
        59
        Definition
      • 11
        61
        Selektiv mutism eller autism?
      • 12
        65
        Selektiv mutism eller språkstörning?
        • 67
          Språkförståelse vid selektiv mutism
        • 68
          Berättarförmåga vid selektiv mutism
        • 69
          Pragmatiska svårigheter och pragmatisk språkstörning
      • 13
        71
        Selektiv mutism och flerspråkighet
      • 14
        73
        Selektiv mutism eller psykogen dysfoni?
  • Del 5 Selektiv Mutism inom förskola och skola
      • 15
        79
        Allmänt om anpassningar inom förskolan (3–6 år)
      • 16
        83
        Förutsägbarhet
      • 17
        87
        Trygghet
      • 18
        89
        Humor
      • 19
        91
        Ögonkontakt
      • 20
        93
        Tillsägelser
      • 21
        95
        Frågor
      • 22
        97
        Misstag
      • 23
        101
        Gruppen
      • 24
        105
        Råd om anpassningar inom skola (6–12 år)
      • 25
        115
        Vart ska vårdnadshavare vända sig?
      • 26
        117
        Omhändertagande
  • Del 6 Klinisk tillämpning
      • 27
        123
        Modell från remiss till behandlingsplan
        • 123
          Selektiv mutism, bedömning
      • 28
        141
        Föräldrautbildning
        • 142
          Syftet med kursen
      • 29
        147
        Logopedens roll vid selektiv mutism
      • 30
        151
        Shaping och sliding in
      • 31
        155
        Beröm
      • 32
        157
        Förberedelser för kommunikations-övningar enligt shaping- och -sliding in-metodiken
  • Del 7 Behandlings-samverkan mellan logoped och pedagog
      • 33
        163
        Intervention på -förskola eller skola med stöd av logoped
  • Del 8 Fallbeskrivningar utifrån ett behandlar-perspektiv
      • 34
        169
        Miro
      • 35
        173
        Alexander
      • 36
        177
        Maja
  • Del 9 Kommunikations-övningar
      • 37
        183
        Exempel på kommunikations-lekar
  • Del 10 Berättelser
      • 38
        195
        Noahs berättelse
      • 39
        201
        Fridas berättelse
      • 40
        217
        Frida och walkie-talkie--metoden
      • 41
        227
        Erikas berättelse
  • Del 11 Bilagor, referenser och förslag på litteratur
      • 42
        233
        Bilagor
    • 249
      Referenser
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144125282

Utgivningsår:

2019

Artikelnummer:

39891-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

256
 ;

I boken beskrivs diagnosen selektiv mutism och konsekvenserna av att inte klara av att kommunicera verbalt och aktuell forskning presenteras översiktligt. Fokus ligger på hur man genom samverkan mellan barnets familjenätverk, förskola, skola samt vårdgivare kan identifiera, utreda och hjälpa. Den här boken vänder sig till personer som i sitt arbete möter barn som har svårigheter att utveckla sin verbala kommunikation och sitt språk på grund av ångestreaktion (logopeder, specialpedagoger, bar...

Läs mer

I boken beskrivs diagnosen selektiv mutism och konsekvenserna av att inte klara av att kommunicera verbalt och aktuell forskning presenteras översiktligt. Fokus ligger på hur man genom samverkan mellan barnets familjenätverk, förskola, skola samt vårdgivare kan identifiera, utreda och hjälpa. Den här boken vänder sig till personer som i sitt arbete möter barn som har svårigheter att utveckla sin verbala kommunikation och sitt språk på grund av ångestreaktion (logopeder, specialpedagoger, barnpsykologer) men även till andra inom vård, förskola och skola samt inte minst till vårdnadshavare.

Stäng
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144172781

Utgivningsår:

2019

Artikelnummer:

39891-SB01

Upplaga:

Första
 ;