
Bättre samspel med socialt bildstöd
Handbok för förskola och skola

Bättre samspel med socialt bildstöd
Handbok för förskola och skola
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
- 7Förord
- 1Bakgrund
- 13Barn i samspelssvårigheter
- 15Kort om språk, kommunikation och pragmatik
- 16Språkberget
- 2Om förutsättningar och att skapa goda förutsättningar för socialt språk
- 25Bädda för utvecklingen av samspelet
- 32Förutsättningar för god pragmatisk förmåga
- 32Theory of mind och mentaliseringsförmåga
- 34Grices maximer
- 35Central koherens – om att kunna se skogen för alla träd
- 36Vad menar vi med god pragmatisk förmåga?
- 36Om bildstöd i arbetet med samspel
- 43Att synliggöra och tydliggöra förväntningarna i samspelet för barnet
- 62Koppling pragmatik och inlärning
- 3Verktygslåda i arbetet med samspel – strategier och bildstöd
- 69Lyft upp oskrivna regler och förväntningar till ytan!
- 70Använd ögonen
- 72Samma samtalsämne
- 73Dialog – monolog
- 76Tänk på helheten
- 79Om att förlora i spel
- 80Överraskande beteende i en social situation
- 83Säga eller bara tänka i sitt eget huvud?
- 86Om jag säger ”Jag är bäst på fotboll” – vilka tankar om mig ger det andra?
- 87Ljuga för att vara snäll
- 88Modellera omtänksamhet
- 89Om att inte ha sig själv som måttstock
- 89"Inre bägare"
- 91”Han gjorde det med flit!” – om andras avsikt
- 96Ibland bubblar orden i huvudet över
- 98Hur kan man bli sams igen?
- 99Andra kan inte veta att jag inte gillar när de kommer för nära
- 100”Det sociala klistret” som håller ihop samspelet
- 102Om sociala medier och att föreställa sig vilka tankar i huvudet det ger andra
- 104Träning av perspektivtagande
- 106Håll upp din sociala spegel!
- 107Reflektera över hur du som vuxen uttrycker dig – less is more
- 109Avslutning
- 111Förslag på diskussionsfrågor för arbetslaget
- 113Referenser
- 115Person- och sakregister
Jag kan känna att det liksom ”kliar i fingrarna” av att vilja prova arbetssättet själv, och det tänker jag beror på att det presenteras så tydligt. Att ge barn och elever stöd i samspel är ofta komplext och många har nog svårt att veta i vilken ände man ska börja. Med denna bok finns ett verktyg och en strategi och jag vill varmt rekommendera den till alla som möter barn som behöver stöd i sitt samspel.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144136189Utgivningsår:
2019Artikelnummer:
40705-01Upplaga:
FörstaSidantal:
120Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144183879Utgivningsår:
2019Artikelnummer:
40705-SB01Upplaga:
Första