Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Bättre samspel med socialt bildstöd

Handbok för förskola och skola

Skickas följande arbetsdag

Bättre samspel med socialt bildstöd

Handbok för förskola och skola

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 300 kr inkl. moms
Studora e-bok 186 kr inkl. moms

Större kunskap, bredare förståelse och fler verktyg hos de vuxna som träffar barnen varje dag optimerar möjligheterna för barnen att lyckas i sitt samspel. Eva-Lotta Heide lyfter på ett enkelt och tillgängligt sätt upp de oskrivna samtals- och samspelsreglerna till ytan. Hon ger exempel på strategier och bildstöd som pedagoger i förskola och skola kan använda i arbetet med att utveckla barnens samspel på både individ- och gruppnivå och beskriver även hur detta arbete får positiva effekter på...

Läs mer

Större kunskap, bredare förståelse och fler verktyg hos de vuxna som träffar barnen varje dag optimerar möjligheterna för barnen att lyckas i sitt samspel. Eva-Lotta Heide lyfter på ett enkelt och tillgängligt sätt upp de oskrivna samtals- och samspelsreglerna till ytan. Hon ger exempel på strategier och bildstöd som pedagoger i förskola och skola kan använda i arbetet med att utveckla barnens samspel på både individ- och gruppnivå och beskriver även hur detta arbete får positiva effekter på inlärningen. I boken introducerar författaren begreppet socialt bildstöd som ett samlingsnamn för visuella verktyg vilka i kombination med samtal på metanivå synliggör och förklarar sociala situationer för barnen. Genom socialt bildstöd får barnen en helhetsbild av det sociala sammanhanget och strategier för att utveckla sin förståelse av de osynliga samspelsreglerna och sin förmåga att inta andras perspektiv. Boken bidrar till ett gemensamt språkbruk som underlättar i arbetet med samspel. Den innehåller många färdiga sociala bildstöd, strategier och förslag på övningar som man kan använda direkt i barnens vardagsmiljö. Arbetssättet ger helt enkelt förutsättningar för fler barn att lyckas i samspelet. Boken vänder sig till pedagoger i förskola och skola, grundsärskola och fritidshem, men alla som arbetar med eller runt barn och elever i behov av att utveckla samspelsförmågan har nytta av innehållet.

Stäng
    • 7
      Förord
      • 1Bakgrund
        • 13
          Barn i samspelssvårigheter
        • 15
          Kort om språk, kommunikation och pragmatik
        • 16
          Språkberget
      • 2Om förutsättningar och att skapa goda förutsättningar för socialt språk
        • 25
          Bädda för utvecklingen av samspelet
        • 32
          Förutsättningar för god pragmatisk förmåga
        • 32
          Theory of mind och mentaliseringsförmåga
        • 34
          Grices maximer
        • 35
          Central koherens – om att kunna se skogen för alla träd
        • 36
          Vad menar vi med god pragmatisk förmåga?
        • 36
          Om bildstöd i arbetet med samspel
        • 43
          Att synliggöra och tydliggöra förväntningarna i samspelet för barnet
        • 62
          Koppling pragmatik och inlärning
      • 3Verktygslåda i arbetet med samspel – strategier och bildstöd
        • 69
          Lyft upp oskrivna regler och förväntningar till ytan!
        • 70
          Använd ögonen
        • 72
          Samma samtalsämne
        • 73
          Dialog – monolog
        • 76
          Tänk på helheten
        • 79
          Om att förlora i spel
        • 80
          Överraskande beteende i en social situation
        • 83
          Säga eller bara tänka i sitt eget huvud?
        • 86
          Om jag säger ”Jag är bäst på fotboll” – vilka tankar om mig ger det andra?
        • 87
          Ljuga för att vara snäll
        • 88
          Modellera omtänksamhet
        • 89
          Om att inte ha sig själv som måttstock
        • 89
          "Inre bägare"
        • 91
          ”Han gjorde det med flit!” – om andras avsikt
        • 96
          Ibland bubblar orden i huvudet över
        • 98
          Hur kan man bli sams igen?
        • 99
          Andra kan inte veta att jag inte gillar när de kommer för nära
        • 100
          ”Det sociala klistret” som håller ihop samspelet
        • 102
          Om sociala medier och att föreställa sig vilka tankar i huvudet det ger andra
        • 104
          Träning av perspektivtagande
        • 106
          Håll upp din sociala spegel!
        • 107
          Reflektera över hur du som vuxen uttrycker dig – less is more
    • 109
      Avslutning
    • 111
      Förslag på diskussionsfrågor för arbetslaget
    • 113
      Referenser
    • 115
      Person- och sakregister

Jag kan känna att det liksom ”kliar i fingrarna” av att vilja prova arbetssättet själv, och det tänker jag beror på att det presenteras så tydligt. Att ge barn och elever stöd i samspel är ofta komplext och många har nog svårt att veta i vilken ände man ska börja. Med denna bok finns ett verktyg och en strategi och jag vill varmt rekommendera den till alla som möter barn som behöver stöd i sitt samspel.

Information

Författare:

Eva-Lotta Heide

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144136189

Utgivningsår:

2019

Artikelnummer:

40705-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

120
 ;

Större kunskap, bredare förståelse och fler verktyg hos de vuxna som träffar barnen varje dag optimerar möjligheterna för barnen att lyckas i sitt samspel. Eva-Lotta Heide lyfter på ett enkelt och tillgängligt sätt upp de oskrivna samtals- och samspelsreglerna till ytan. Hon ger exempel på strategier och bildstöd som pedagoger i förskola och skola kan använda i arbetet med att utveckla barnens samspel på både individ- och gruppnivå och beskriver även hur detta arbete får positiva effekter på...

Läs mer

Större kunskap, bredare förståelse och fler verktyg hos de vuxna som träffar barnen varje dag optimerar möjligheterna för barnen att lyckas i sitt samspel. Eva-Lotta Heide lyfter på ett enkelt och tillgängligt sätt upp de oskrivna samtals- och samspelsreglerna till ytan. Hon ger exempel på strategier och bildstöd som pedagoger i förskola och skola kan använda i arbetet med att utveckla barnens samspel på både individ- och gruppnivå och beskriver även hur detta arbete får positiva effekter på inlärningen. I boken introducerar författaren begreppet socialt bildstöd som ett samlingsnamn för visuella verktyg vilka i kombination med samtal på metanivå synliggör och förklarar sociala situationer för barnen. Genom socialt bildstöd får barnen en helhetsbild av det sociala sammanhanget och strategier för att utveckla sin förståelse av de osynliga samspelsreglerna och sin förmåga att inta andras perspektiv. Boken bidrar till ett gemensamt språkbruk som underlättar i arbetet med samspel. Den innehåller många färdiga sociala bildstöd, strategier och förslag på övningar som man kan använda direkt i barnens vardagsmiljö. Arbetssättet ger helt enkelt förutsättningar för fler barn att lyckas i samspelet. Boken vänder sig till pedagoger i förskola och skola, grundsärskola och fritidshem, men alla som arbetar med eller runt barn och elever i behov av att utveckla samspelsförmågan har nytta av innehållet.

Stäng
Information

Författare:

Eva-Lotta Heide

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144183879

Utgivningsår:

2019

Artikelnummer:

40705-SB01

Upplaga:

Första
 ;