
Autism i ett utvecklingsperspektiv
Småbarns- och förskoleåren

Autism i ett utvecklingsperspektiv
Småbarns- och förskoleåren
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Förord 11
Introduktion 13
Förskolans betydelse för tidig upptäckt av autism 17
Bokens upplägg 17
Referenser 18
Åldersangivelser 18
Barnen och ”vi” i boken 18
1 Begrepp i boken 19
Autism och andra utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar 21
Utvecklingsspår 25
Typisk, atypisk och autistisk 26
Funktion i vardagen 27
Trivialisera kontra problematisera 28
Hög grad 28
Två discipliner möts i boken 29
Behov av gemensamma begrepp 29
2 Antaganden om autism 31
Tidiga automatiska inlärningsbeteenden vid typisk utveckling 33
Tidiga automatiska inlärningsbeteenden vid autistisk utveckling 34
Prokommunikativa beteenden hos typiska barn 36
Prokommunikativ utveckling hos autistiska barn 38
Kvarstående automatiska inlärningsbeteenden påverkar den sociokommunikativa utvecklingen 38
Olika beteendeprofiler vid autism 43
3 Motorik och automatiska inlärningsbeteenden 45
Motorisk utveckling hos typiska barn 47
Motoriska repetitiva inlärningsbeteenden hos typiska barn 49
Motorisk utveckling hos autistiska barn 50
Försenad motorik och påverkan på andra förmågor 51
Motoriska repetitiva inlärningsbeteenden hos autistiska barn 51
Observation av motoriska automatiska inlärningsbeteenden 53
4 Kognition och automatiska inlärningsbeteenden 55
Utforskande, repetitiva inlärningsbeteenden och upptäckt av funktion hos typiska barn 57
Utforska med munnen och sinnesupplevelser 57
Repetitivt utforskande och icke-funktionell användning av objekt 59
Repetitivt funktionellt utforskande 59
Utforskande, repetitiva inlärningsbeteenden och upptäckt av funktion hos autistiska barn 61
Observation av icke-funktionellt och funktionellt utforskande 63
Intensiva inlärningsbeteenden och kunskapsinhämtning hos typiska barn 64
Intensiva inlärningsbeteenden och kunskapsinhämtning hos autistiska barn 65
Observation av intensiva intressen 66
Inflexibla inlärningsbeteenden och kunskapsinhämtning hos typiska barn 67
Upprepade teman 68
Starka vanor och ritualer 68
Exakthet 69
En ansträngande period 69
Inflexibla inlärningsbeteenden och kunskapsinhämtning hos autistiska barn 69
Observation av inflexibla beteenden 71
5 Talat språk och automatiska inlärningsbeteenden 75
Språklig utveckling hos typiska barn 77
Verbala automatiska inlärningsbeteenden hos typiska barn 79
Språklig utveckling hos autistiska barn 86
Verbala automatiska inlärningsbeteenden hos autistiska barn 86
Observation av verbala automatiska inlärningsbeteenden 91
6 Sociokommunikativa förmågor och färdigheter 93
En modell för sociokommunikation 95
7 Uppmärksamhet 99
Uppmärksamhet hos typiska barn 101
Uppmärksamhet hos autistiska barn 104
Observation av delad uppmärksamhet 106
8 Prokommunikativa beteenden 107
Ögonkontakt hos typiska barn 109
Använda andra som referens 110
Dela upplevelser med blicken som styrmedel 111
Ögonkontakt hos autistiska barn 111
Gester hos typiska barn 112
Be om-, ge-, visa- och pekgester 114
Konventionella gester 114
Funktionella gester 114
Beskrivande gester 115
Talkoordinerade gester 115
Gester hos autistiska barn 116
Ansiktsuttryck hos typiska barn 117
Ansiktsuttryck hos autistiska barn 118
Satsmelodi hos typiska barn 119
Satsmelodi hos autistiska barn 119
Samordning av prokommunikativa beteenden hos typiska barn 120
Samordning av prokommunikativa beteenden hos autistiska barn 121
Observation av prokommunikativa beteenden och talnivå 122
9 Social anpassning 125
Social anpassning hos typiska barn 127
Exekutiva funktioner 129
Sociokulturella kunskaper 129
Social insikt 130
Social anpassning hos autistiska barn 132
Exekutiva funktioner 132
Sociokulturella kunskaper 133
Social insikt 134
Observation av social anpassning 135
10 Samspelsfärdigheter 137
Initiativ och gensvar hos typiska barn 140
Effektivitet och lämplighet 141
Att återberätta 142
Initiativ och gensvar hos autistiska barn 144
Observation av initiativ och gensvar 145
Samtalsfärdigheter hos typiska barn 146
Samtalsfärdigheter hos autistiska barn 149
Observation av samtalsfärdigheter 151
Att leka 151
Lek och intresse för andra hos typiska barn 151
Lek och intresse för andra hos autistiska barn 154
Observation av lek 155
11 Autism som diagnos 157
Tidiga tecken på autism 159
Tillbakagång i beteenden 159
Tidpunkt för diagnos 160
Andel och orsaker 161
Diagnostiska kriterier 163
Sensorisk under- respektive överkänslighet 163
Kriteriet för funktionshinder 164
Olika autistiska profiler 165
Samtidiga tillstånd vid autism 166
Särskilja olika tillstånd 168
Somatisk bedömning 172
12 Observation och kartläggning av autistiska beteenden i förskolemiljö 175
Att genomföra en valid observation 177
Observation av beteenden 179
Observationssammanfattning och åtgärdsplanering 180
Åtgärdsplanering 180
Slutord 183
Referenser 185
Det är en väl underbyggd text med tydlig formalia där författaren visar skillnaden mellan förväntad respektive autistisk utvecklingskurva. Läsaren får en god kunskapsgrund kring särskilda behov och bemötande av barn inom autismspektrumet.
En fullpoängare för alla som vill förstå skillnader i utveckling hos barn med och utan autism. Ett utmärkt hjälpmedel för oss som arbetar med diagnostik men även för förskolepersonal som är den huvudsakligt tilltänkte gruppen läsare.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144145129Utgivningsår:
2024Artikelnummer:
43854-01Upplaga:
FörstaSidantal:
200Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144193465Utgivningsår:
2022Artikelnummer:
43854-SB01Upplaga:
Första