Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Autism i ett utvecklingsperspektiv

Småbarns- och förskoleåren

Skickas följande arbetsdag

Autism i ett utvecklingsperspektiv

Småbarns- och förskoleåren

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 312 kr inkl. moms
Studora e-bok 193 kr inkl. moms

I förskolan möter personalen en mångfald av barn. En del av dem är autistiska. Vi vet idag att tidig upptäckt av autistiska beteenden och det anpassade stöd som det möjliggör, är central för barnets fortsatta utveckling. Den här boken introducerar en modell för hur vi kan förstå autism och visar hur vi kan upptäcka autistiska beteenden hos barn i förskoleåldern. Begreppet automatiska inlärningsbeteenden introduceras för beteenden som annars beskrivs som udda, begränsade och repetitiva. Förfa...

Läs mer

I förskolan möter personalen en mångfald av barn. En del av dem är autistiska. Vi vet idag att tidig upptäckt av autistiska beteenden och det anpassade stöd som det möjliggör, är central för barnets fortsatta utveckling. Den här boken introducerar en modell för hur vi kan förstå autism och visar hur vi kan upptäcka autistiska beteenden hos barn i förskoleåldern. Begreppet automatiska inlärningsbeteenden introduceras för beteenden som annars beskrivs som udda, begränsade och repetitiva. Författaren beskriver typisk och autistisk utveckling från spädbarnsålder och hela förskoleperioden parallellt, där likheter och skillnader i utvecklingen blir tydliga. Boken tar sin utgångspunkt i förskolemiljön och ger många exempel på beteenden hos typiska och autistiska barn och ger riktlinjer för hur beteenden kan observeras. Ett kapitel handlar om diagnosen autism och hur autism kan särskiljas från andra tillstånd som adhd, intellektuell funktionsnedsättning och utvecklingsrelaterad språkstörning. Autism i ett utvecklingsperspektiv vänder sig till blivande och verksamma förskollärare samt till personal inom hälso- och sjukvården och omsorgen men kan även med behållning läsas av vårdnadshavare till barn i förskolan.

Stäng

Förord  11

Introduktion 13

Förskolans betydelse för tidig upptäckt av autism 17

Bokens upplägg 17

Referenser 18

Åldersangivelser 18

Barnen och ”vi” i boken  18
 

           1  Begrepp i boken 19

Autism och andra utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar 21

Utvecklingsspår 25

Typisk, atypisk och autistisk 26

Funktion i vardagen 27

Trivialisera kontra problematisera 28

Hög grad  28

Två discipliner möts i boken 29

Behov av gemensamma begrepp 29
 

           2  Antaganden om autism 31

Tidiga automatiska inlärningsbeteenden vid typisk utveckling 33

Tidiga automatiska inlärningsbeteenden vid autistisk utveckling 34

Prokommunikativa beteenden hos typiska barn 36

Prokommunikativ utveckling hos autistiska barn 38

Kvarstående automatiska inlärningsbeteenden påverkar den sociokommunikativa utvecklingen  38

Olika beteendeprofiler vid autism 43
 

           3  Motorik och automatiska inlärningsbeteenden 45

Motorisk utveckling hos typiska barn 47

Motoriska repetitiva inlärningsbeteenden hos typiska barn 49

Motorisk utveckling hos autistiska barn 50

Försenad motorik och påverkan på andra förmågor 51

Motoriska repetitiva inlärningsbeteenden hos autistiska barn 51

Observation av motoriska automatiska inlärningsbeteenden 53
 

           4  Kognition och automatiska inlärningsbeteenden  55

Utforskande, repetitiva inlärningsbeteenden och upptäckt av funktion hos typiska barn 57

Utforska med munnen och sinnesupplevelser  57

Repetitivt utforskande och icke-funktionell användning av objekt 59

Repetitivt funktionellt utforskande 59

Utforskande, repetitiva inlärningsbeteenden och upptäckt av funktion hos autistiska barn 61

Observation av icke-funktionellt och funktionellt utforskande  63

Intensiva inlärningsbeteenden och kunskapsinhämtning hos typiska barn 64

Intensiva inlärningsbeteenden och kunskapsinhämtning hos autistiska barn 65

Observation av intensiva intressen 66

Inflexibla inlärningsbeteenden och kunskapsinhämtning hos typiska barn 67

Upprepade teman 68

Starka vanor och ritualer 68

Exakthet 69

En ansträngande period 69

Inflexibla inlärningsbeteenden och kunskapsinhämtning hos autistiska barn 69

Observation av inflexibla beteenden 71
 

           5  Talat språk och automatiska inlärningsbeteenden 75

Språklig utveckling hos typiska barn 77

Verbala automatiska inlärningsbeteenden hos typiska barn 79

Språklig utveckling hos autistiska barn 86

Verbala automatiska inlärningsbeteenden hos autistiska barn 86

Observation av verbala automatiska inlärningsbeteenden  91
 

           6  Sociokommunikativa förmågor och färdigheter  93

En modell för sociokommunikation 95
 

           7  Uppmärksamhet 99

Uppmärksamhet hos typiska barn 101

Uppmärksamhet hos autistiska barn 104

Observation av delad uppmärksamhet  106
 

           8  Prokommunikativa beteenden  107

Ögonkontakt hos typiska barn 109

Använda andra som referens 110

Dela upplevelser med blicken som styrmedel  111

Ögonkontakt hos autistiska barn 111

Gester hos typiska barn 112

Be om-, ge-, visa- och pekgester 114

Konventionella gester 114

Funktionella gester  114

Beskrivande gester  115

Talkoordinerade gester 115

Gester hos autistiska barn 116

Ansiktsuttryck hos typiska barn  117

Ansiktsuttryck hos autistiska barn  118

Satsmelodi hos typiska barn  119

Satsmelodi hos autistiska barn  119

Samordning av prokommunikativa beteenden hos typiska barn  120

Samordning av prokommunikativa beteenden hos autistiska barn  121

Observation av prokommunikativa beteenden och talnivå 122
 

           9  Social anpassning  125

Social anpassning hos typiska barn 127

Exekutiva funktioner 129

Sociokulturella kunskaper 129

Social insikt 130

Social anpassning hos autistiska barn 132

Exekutiva funktioner 132

Sociokulturella kunskaper 133

Social insikt 134

Observation av social anpassning  135
 

           10  Samspelsfärdigheter  137

Initiativ och gensvar hos typiska barn 140

Effektivitet och lämplighet  141

Att återberätta 142

Initiativ och gensvar hos autistiska barn 144

Observation av initiativ och gensvar 145

Samtalsfärdigheter hos typiska barn 146

Samtalsfärdigheter hos autistiska barn 149

Observation av samtalsfärdigheter 151

Att leka  151

Lek och intresse för andra hos typiska barn 151

Lek och intresse för andra hos autistiska barn 154

Observation av lek 155
 

           11  Autism som diagnos  157

Tidiga tecken på autism 159

Tillbakagång i beteenden  159

Tidpunkt för diagnos 160

Andel och orsaker 161

Diagnostiska kriterier  163

Sensorisk under- respektive överkänslighet 163

Kriteriet för funktionshinder 164

Olika autistiska profiler  165

Samtidiga tillstånd vid autism 166

Särskilja olika tillstånd 168

Somatisk bedömning 172
 

           12  Observation och kartläggning av autistiska beteenden i förskolemiljö 175

Att genomföra en valid observation 177

Observation av beteenden 179

Observationssammanfattning och åtgärdsplanering 180

Åtgärdsplanering 180

Slutord 183

Referenser 185

Det är en väl underbyggd text med tydlig formalia där författaren visar skillnaden mellan förväntad respektive autistisk utvecklingskurva. Läsaren får en god kunskapsgrund kring särskilda behov och bemötande av barn inom autismspektrumet.

En fullpoängare för alla som vill förstå skillnader i utveckling hos barn med och utan autism. Ett utmärkt hjälpmedel för oss som arbetar med diagnostik men även för förskolepersonal som är den huvudsakligt tilltänkte gruppen läsare.

Information

Författare:

Elisabeth Nilsson Jobs

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144145129

Utgivningsår:

2024

Artikelnummer:

43854-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

200
 ;

I förskolan möter personalen en mångfald av barn. En del av dem är autistiska. Vi vet idag att tidig upptäckt av autistiska beteenden och det anpassade stöd som det möjliggör, är central för barnets fortsatta utveckling. Den här boken introducerar en modell för hur vi kan förstå autism och visar hur vi kan upptäcka autistiska beteenden hos barn i förskoleåldern. Begreppet automatiska inlärningsbeteenden introduceras för beteenden som annars beskrivs som udda, begränsade och repetitiva. Förfa...

Läs mer

I förskolan möter personalen en mångfald av barn. En del av dem är autistiska. Vi vet idag att tidig upptäckt av autistiska beteenden och det anpassade stöd som det möjliggör, är central för barnets fortsatta utveckling. Den här boken introducerar en modell för hur vi kan förstå autism och visar hur vi kan upptäcka autistiska beteenden hos barn i förskoleåldern. Begreppet automatiska inlärningsbeteenden introduceras för beteenden som annars beskrivs som udda, begränsade och repetitiva. Författaren beskriver typisk och autistisk utveckling från spädbarnsålder och hela förskoleperioden parallellt, där likheter och skillnader i utvecklingen blir tydliga. Boken tar sin utgångspunkt i förskolemiljön och ger många exempel på beteenden hos typiska och autistiska barn och ger riktlinjer för hur beteenden kan observeras. Ett kapitel handlar om diagnosen autism och hur autism kan särskiljas från andra tillstånd som adhd, intellektuell funktionsnedsättning och utvecklingsrelaterad språkstörning. Autism i ett utvecklingsperspektiv vänder sig till blivande och verksamma förskollärare samt till personal inom hälso- och sjukvården och omsorgen men kan även med behållning läsas av vårdnadshavare till barn i förskolan.

Stäng
Information

Författare:

Elisabeth Nilsson Jobs

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144193465

Utgivningsår:

2022

Artikelnummer:

43854-SB01

Upplaga:

Första
 ;