Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Traumamedvetenhet i förskolan

Skickas följande arbetsdag

Traumamedvetenhet i förskolan vänder sig till den som möter barn som varit utsatta för svåra påfrestningar och trauma. Det kan handla om barn som upplevt krig och flykt, barn som bevittnat eller utsatts för våld och övergrepp eller barn som upplevt omsorgssvikt. Boken är indelad i två delar. Den första delen har en mer teoretisk prägel med psykologiska aspekter på trauma och dess påverkan på ett litet barns utveckling och mående. I den andra delen omsätts förståelsen till förskolans vardag i ...

Läs mer

Traumamedvetenhet i förskolan vänder sig till den som möter barn som varit utsatta för svåra påfrestningar och trauma. Det kan handla om barn som upplevt krig och flykt, barn som bevittnat eller utsatts för våld och övergrepp eller barn som upplevt omsorgssvikt. Boken är indelad i två delar. Den första delen har en mer teoretisk prägel med psykologiska aspekter på trauma och dess påverkan på ett litet barns utveckling och mående. I den andra delen omsätts förståelsen till förskolans vardag i konkreta strategier och arbetssätt för pedagoger med syfte att kunna möta traumarelaterade behov hos små barn. Boken är fylld av konkreta exempel för att tydliggöra teoriers innebörd, diskussionsfrågor till arbetslaget utifrån bokens teman och för den som vill fördjupa sig vidare ges många tips på fortsatt läsning. Med sina nio kapitel om Traumamedvetenhet i förskolan, Vad är trauma?, Barn som lever i utsatthet, Anknytningsteorin, Barnhjärnan och trauma, Välkommen till förskolan!, Trygghet i förskolan, Relationsarbete i förskolan och Reglering och Regleringsstöd bidrar boken med viktig praktisk och teoretisk kunskap om ett ämne som är högst aktuellt i dagens förskola. Boken riktar sig till förskolans personal – pedagoger, specialpedagoger, förskolechefer och andra professioner – liksom till studenter på förskol­lärarutbildningen. Det finns många barn i vårt samhälle som av olika anledningar är utsatta och de allra yngsta möter vi i förskolan. Därför är Traumamedvetenhet i förskolan en i tiden viktig bok, för en viktig målgrupp.

Stäng
    • 11
      Förord
    • 13
      Inledning
      • 14
        Guidning till läsaren
      • 1
        17
        Traumamedvetenhet i förskolan
        • 17
          Traumamedveten omsorg
        • 18
          Bokens positionering till traumamedveten omsorg
        • 18
          Att vara en viktig vuxen
        • 19
          Baths tre pelare
        • 20
          Trygghet
        • 20
          Relationer
        • 21
          Coping
        • 21
          Smärtuttryck och sekundära smärtupplevelser
        • 23
          Värdegrunden bakom ett traumamedvetet förhållningssätt
        • 23
          Att arbeta traumamedvetet i förskolan
      • 2
        27
        Vad är trauma?
        • 27
          Vad är trauma?
        • 28
          Olika typer av trauma
        • 28
          Enskilda trauman
        • 29
          Komplexa trauman och utvecklingstrauma
        • 30
          Att upptäcka traumatiserade barn i förskolan
        • 31
          Traumareaktioner syns i beteendet
        • 32
          Potentiella tecken på traumatisering
        • 33
          Att stödja barns svåra erfarenheter i förskolans vardag
      • 3
        39
        Barn som lever i utsatthet
        • 39
          Barns utsatthet
        • 40
          Barn som flytt
        • 41
          Barn som misshandlas och lever med våld i familjen
        • 42
          Barn som lever i vårdnadstvister
        • 43
          Vad behöver det lilla barnet?
        • 43
          Basen för att lära sig samspela med och lita på sin omgivning
        • 44
          När basen brister
        • 44
          Gränssättning
        • 44
          Om föräldern själv är traumatiserad
        • 46
          Professionellas ansvar och möjligheter att stödja utsatta barn
        • 46
          När annat stöd är nödvändigt
        • 47
          Hur påverkas det fortsatta livet av svåra upplevelser tidigt i livet?
        • 47
          ACE-studien
        • 47
          Studiens resultat
        • 51
          Resiliens
      • 4
        55
        Anknytningsteorin
        • 55
          Anknytningsteorins plats i förskolan
        • 56
          En historisk tillbakablick
        • 57
          Anknytningsteorin på vetenskaplig grund
        • 58
          Vad är anknytning?
        • 59
          Flera anknytningsrelationer
        • 61
          Anknytningen är inte allt
        • 61
          Behovet av att utforska växer fram
        • 62
          Den vuxne som en trygg bas och säker hamn
        • 63
          De inre arbetsmodellerna
        • 63
          Anknytningsmönster
        • 64
          Att studera anknytningsmönster
        • 65
          Organiserat respektive desorganiserat anknytningsmönster
        • 65
          Tryggt respektive otryggt anknytningsmönster
        • 66
          Det trygga anknytningsmönstret
        • 66
          Det undvikande anknytningsmönstret
        • 67
          Det ambivalenta anknytningsmönstret
        • 68
          Det desorganiserade anknytningsmönstret
        • 70
          Desorganiserade beteenden hos barn
        • 71
          Kontrollerade beteendestrategier hos barn med desorganiserad anknytning
        • 72
          Ett anknytningsperspektiv på trauma
        • 74
          När anknytningen nått sin höjdpunkt
      • 5
        77
        Barnhjärnan och trauma
        • 78
          De tidiga relationella erfarenheterna
        • 78
          Sociala relationer som grund för hjärnans utveckling
        • 79
          Hjärnans organisering
        • 79
          Hjärnans basala delar
        • 79
          Centralt belägna hjärnstrukturer
        • 80
          Hjärnans högre fungerande processer
        • 80
          Nervcellernas mognad och uppbyggnad
        • 81
          Alarm- och regleringssystemet
        • 82
          Ett hot upptäcks och analyseras av hjärnan
        • 83
          Alarm- och regleringssystemet hos små barn
        • 84
          Samreglering
        • 84
          När goda regleringserfarenheter uteblir
        • 86
          Potentiella effekter av bristande omsorg på hjärnans utveckling
        • 86
          Reglering av affekt, känsla och kroppsliga tillstånd
        • 87
          Reglering av uppmärksamhet och beteende
        • 87
          Socioemotionell reglering
        • 87
          Att använda kunskap om hjärnan i förskolans vardag
      • 6
        91
        Välkommen till förskolan!
        • 91
          Att börja förskolan
        • 92
          Vikten av en god inskolningsprocess
        • 92
          Inskolningssamtal
        • 93
          Nyanlända familjer
        • 94
          När föräldrar mår dåligt och har upplevt trauma
        • 94
          Att manövrera ett utmanande samtal
        • 95
          Icke-verbal kommunikation
        • 96
          Lyssna aktivt och ställa frågor
        • 96
          Genomtänkt struktur
        • 97
          Använda jag-budskap
        • 98
          Stämma av och sammanfatta
        • 98
          Att kunna sätta gränser i samtalet
        • 100
          Att lägga grunden för ett gott föräldrasamarbete
      • 7
        103
        Trygghet i förskolan
        • 103
          Det mänskliga behovet av trygghet
        • 104
          Att skapa trygghet i förskolans vardag
        • 105
          Att se bakom det konkreta beteendet
        • 105
          De små barnen har inget val
        • 106
          Olika trygghetsdimensioner
        • 106
          Fysisk trygghet
        • 106
          Trygghetsvandring
        • 107
          Känslomässig trygghet
        • 108
          Social trygghet
        • 108
          Kulturell trygghet
        • 108
          Arbete med likabehandlingsplanen
        • 109
          Aktiviteter som kan vara trygghetsskapande för barn med en annan kulturell bakgrund
        • 110
          Trygghetssymbolerna nappen och snutten
        • 111
          Kompletterande anknytningsperson på förskola
      • 8
        115
        Relationsarbete i förskolan
        • 115
          Att bemästra svåra situationer tillsammans med någon som det går att lita på
        • 116
          Sterns teori om självets utveckling – en grund till att förstå relationsskapande
        • 117
          Fem relaterandedomäner
        • 118
          Samvaro
        • 118
          Samspel
        • 119
          Samförstånd
        • 120
          Samtal
        • 120
          Sammanhang
        • 121
          Sterns teori i den praktiska vardagen
        • 121
          Den ständigt pågående intoningen
        • 122
          När kanaler är otillgängliga
        • 124
          Strategier för att skapa nära relationer i förskolan
        • 124
          Leken som arena för relationsbyggande
        • 124
          Att som pedagog ta initiativ till kontakt
        • 125
          Svara positivt på barnets signaler och inviter till relation
        • 126
          Möta behov
        • 127
          Ritualer som inkluderar och lugnar
        • 128
          Rytmicitet
        • 129
          Viktiga hörnstenar i relationsbyggande
        • 129
          Ömsesidiga upplevelser
        • 130
          Utgå från barnets nyfikenhet och intresse
        • 131
          Aktiviteter som ger känslan av att få lyckas
        • 132
          Upplevelser som medför trygga känslomässiga och fysiska reaktioner
        • 134
          Det viktiga i att få bli sedd
        • 135
          Skillnaden mellan att bemöta och möta
        • 136
          Att pendla mellan polerna i professionella sammanhang
      • 9
        139
        Reglering och regleringsstöd
        • 139
          Barnets förmåga till självreglering
        • 141
          Affektteorin
        • 142
          Affektsmitta
        • 142
          Affektsmitta hos små barn
        • 143
          Fortsatt sensitivitet för affektsmitta
        • 144
          Toleransfönstret
        • 145
          Toleransfönstrets uppbyggnad
        • 146
          Små barn har ett smalare toleransfönster
        • 146
          Toleransfönstret hos barn som utsatts för trauma
        • 147
          Toleransfönstret hos den som är en viktig vuxen
        • 147
          På väg ut ur toleransfönstret
        • 148
          Att hjälpa ett barn tillbaka innanför toleransfönstret när det tappat självkontrollen
        • 150
          Oacceptabla beteenden
        • 150
          Om tillrättavisningar och skäll
        • 152
          Avslutande om reglering
    • 153
      Referenser
    • 161
      Person- och sakregister

Ett medvetet förhållningssätt och arbete med traumatiserade barn är en god social och ekonomisk investering för framtiden och en viktigare och mer nödvändig kompetensutveckling inom förskolan finns inte idag.

Vill du veta mer?

Läs vår intervju med Anna Hellberg.

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144117355

Utgivningsår:

2017

Artikelnummer:

39497-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

163
 ;