Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Professionell yrkesutövning i förskola

Kontinuitet och förändring

Skickas följande arbetsdag

Professionell yrkesutövn i förskolan

Kontinuitet och förändring

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 303 kr inkl. moms
Studora e-bok 189 kr inkl. moms

Det här är en bok för dig som avser att arbeta med professionell yrkesutövning i förskolan. Författarna belyser hur förskolans uppdrag ställer komplexa och förändrade krav på den professionella kompetensen. Boken tar upp en rad teman, till exempel att leda och organisera att skapa trygghet och välbefinnande att samverka, utveckla vetenskapligt förhållningssätt och forskningsbasera att undervisa, dokumentera och sambedöma att bedriva forsknings- och utvecklingsarbete. Boken handlar om profes...

Läs mer

Det här är en bok för dig som avser att arbeta med professionell yrkesutövning i förskolan. Författarna belyser hur förskolans uppdrag ställer komplexa och förändrade krav på den professionella kompetensen. Boken tar upp en rad teman, till exempel att leda och organisera att skapa trygghet och välbefinnande att samverka, utveckla vetenskapligt förhållningssätt och forskningsbasera att undervisa, dokumentera och sambedöma att bedriva forsknings- och utvecklingsarbete. Boken handlar om professionell yrkesutövning i förskolan i ett nutida perspektiv med historiska kopplingar. Centrala aspekter på detta ämne diskuteras i teman och relateras till styrdokument, forskning och empiriska exempel. Underrubriken Kontinuitet och förändring vill framhäva att trots att många förändringar har skett i uppdraget finns det en kontinuitet att vara medveten om. Många av de professionella kompetenser som efterfrågas i förskolan har en gedigen bas i förskolans och förskollärarprofessionens historia. Professionell yrkesutövning i förskola vänder sig till studenter i förskollärarutbildning. Det är en kursbok lämplig att återkomma till under hela utbildningen. Den vänder sig också till verksamma pedagoger, arbetslag, förskolechefer, skolpolitiker och skoladministratörer som ansvarar för eller berörs av frågor kopplade till professionell yrkesutövning i förskola.

Stäng
    • 11
      Författarpresentation
    • 13
      Introduktion
  • Del I Förskola och förskollärarprofession i kontinuitet och förändring
    Ingegerd Tallberg Broman
    • 1
      23
      Förskola i förändring
      • 24
        Förskola i förändring – tidiga insatser
      • 24
        Educare
      • 26
        Förskolan i siffror
      • 26
        Antal barn
      • 27
        Huvudmän
      • 27
        Gruppstorlek
      • 28
        Vistelsetider
      • 29
        Förskolans personal
      • 31
        Styrdokumentens inriktningar, förskolans villkor och prioriteringar
      • 32
        Förskola – mindre enheter nära barnen och familjerna
      • 32
        New Public Management
      • 33
        Ökat fokus på förskola – och på förskolläraren
      • 34
        Både tilltro och oro
    • 2
      37
      Att utveckla profession och ledarskap i förskolan
      • 38
        Historisk tillbakablick – att forma en förskollärarprofession
      • 38
        Internationell barnträdgårdsrörelse
      • 39
        Praktikgrundade kunskaper, konstnärliga ämnen och ämnesintegrerade studier
      • 41
        Professionell gränssättning mot skolan
      • 42
        Att stärka förskolans professioner och tydliggöra ledningsfunktionerna
      • 42
        En relationell semiprofession
      • 45
        Förskollärarens ledarskap och förtydligade ansvar
      • 48
        Dilemman i förändring av yrkesroll och arbetsfördelning
      • 48
        Förskolechefen och ledningsfunktionerna
      • 49
        Starka förebilder i förskolehistorien
      • 50
        Demokratisering och delat ledarskap genom arbetslaget
      • 51
        Pedagogernas utbildning, kompetens och lyhördhet i ett förändrat uppdrag
      • 54
        Kunskap och förhållningssätt
      • 54
        Barnens förväntans- och kravprofiler
      • 55
        Förskolechefers och förskollärares förväntans- och kravprofiler
  • Del II Att samverka för trygghet, omsorg, utveckling och lärande
    Ingegerd Tallberg Broman
    • 3
      59
      Att skapa trygghet och välbefinnande
      • 60
        Statlig nivå: trygghet och lärande
      • 60
        Trygghet och lärande
      • 61
        Trygghet och lärande för barn under tre år
      • 61
        Lokal nivå: trygga barn och trygg miljö
      • 63
        Trygghet som säkerhet: Att inte bli illa behandlad
      • 65
        Förskolepersonalens arbete med trygghet och tillsyn
      • 66
        Trygghet, anknytning och relationskompetens
      • 68
        Being och becoming
      • 69
        Wellbeing – wellbecoming
      • 70
        Förskolans viktigaste uppgift
      • 70
        Att ge trygghet – skolans och förskolans viktigaste funktion
    • 4
      75
      Att samverka med barnens vårdnadshavare
      • 76
        Att utveckla professionell kompetens för samverkan
      • 77
        Flexibilitet och lyhördhet för att möta mångfald
      • 78
        Normalisering, reglering, harmonisering
      • 78
        Förskola och hem i läroplanen
      • 80
        Två syften med föräldrars ökade deltagande och inflytande
      • 82
        Spänningsfält
      • 82
        Ansvarsfördelningen mellan hem och förskola/skola
      • 85
        Vad tycker förskollärarna och föräldrarna?
      • 87
        Kontinuitet och förändring i former för föräldrasamverkan
      • 87
        Traditionella och nya former för samverkan
      • 92
        Medialisering, förrättsligande och byråkratisering
      • 93
        Att hantera oro och kritik mot föräldrarna
  • Del III Att stärka den vetenskapliga grunden
    Ingegerd Tallberg Broman
    • 5
      99
      Vetenskaplig grund och vetenskapligt förhållningssätt
      • 100
        Vetenskaplig grund
      • 101
        Forskning och forskningsbasering som central drivkraft
      • 103
        Modeller och strategier för forskningsbasering
      • 104
        Professions- och praxisnära forskning
      • 104
        Ett ständigt pågående projekt: Att stärka den vetenskapliga grunden
      • 106
        Forskning för det professionella handlandet
      • 106
        I tillbakablick: den praktiska kunskapen och forskningen
      • 108
        Osäkerhet kring innebörden av vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig grund
      • 109
        Deprofessionalisering eller stärkande av professionen?
    • 6
      111
      Att forskningsbasera förskolan – språk, matematik, naturvetenskap
      • 112
        Barns lärande – med uppmärksamhet på hur
      • 112
        Återkommande begrepp
      • 113
        Lek och lärande
      • 115
        Mål-/innehållsområden språk – matematik – naturvetenskap
      • 116
        Barn och språk
      • 120
        Barn och naturvetenskap
      • 126
        Barn och matematik
    • 7
      131
      Att forskningsbasera förskolan – sociala relationer, värden, normer, kön
      • 132
        Demokrati, jämställdhet och sociala relationer
      • 134
        Olika förväntningar och kommunikationsmönster relaterat till kön
      • 135
        Stärks könsskillnader
      • 136
        Att problematisera lärandets och kunskapsområdenas relation till kön
      • 137
        Barns delaktighet utgör både en förutsättning och en rättighet
      • 138
        Tre dilemman avspeglade i forskningen
      • 138
        Frihet kontra styrning
      • 140
        Individens kontra gruppens intresse
      • 141
        En barnreglerad verksamhet
      • 142
        Mellan omsorg och lärande
  • Del IV Att undervisa, dokumentera och sambedöma – stöd för kritisk reflektion
    Ann-Christine Vallberg Roth
    • 8
      149
      Att undervisa
      • 150
        Undervisning som begrepp
      • 153
        Mellan erkännande av och avståndstagande från undervisning i förskola
      • 154
        Studie av vad förskollärare och chefer menar kännetecknar undervisning i förskola år 2016
      • 163
        Problematisering av vad som kan känneteckna undervisning
    • 9
      173
      Undervisning i läroplanshistoriskt perspektiv
      • 174
        Läroplanshistorisk ingång
    • 10
      189
      Undervisning i utvecklingspedagogiskt och variationsteoretiskt perspektiv
      • 190
        Undervisning i utvecklingspedagogiskt perspektiv
      • 194
        Undervisning i variationsteoretiskt perspektiv
      • 195
        Learning study – exempel i förskola
    • 11
      199
      Undervisning i pragmatiskt perspektiv
      • 200
        Exempel på pragmatiskt perspektiv
      • 203
        Interaktion och transaktion
    • 12
      205
      Undervisning utifrån poststrukturell grund
      • 206
        Poststrukturell och postkonstruktionistisk ingång
      • 207
        Begrepp
      • 208
        Pedagogisk dokumentation och spaltdokumentation – barn–material–lärare i händelsernas blickpunkt
    • 13
      211
      Sammanflätning av kapitel om att undervisa
      • 212
        Redskap för flerstämmig undervisningskompetens
      • 212
        Teoretiska ingångar utifrån den didaktiska varför-frågan – vad ska undervisning vara till för?
    • 14
      217
      Att dokumentera
      • 218
        Dokumentation – ingång
      • 219
        Dokumentation som begrepp och styrning genom dokumentation
      • 220
        Olika former av dokumentation
      • 221
        Dokumentation i förskola med Reggio Emilia-inspirerad profil
      • 222
        Dokumentation i förskola med barn som unika individer
      • 222
        Dokumentation i förskola med hälsoprofil
      • 223
        Dokumentation i förskola år 2016
      • 225
        Dokumentation och etik
    • 15
      227
      Att sambedöma
      • 228
        Upptakt
      • 228
        Bedömning och sambedömning som begrepp
      • 233
        Sambedömning med omsorg i förgrunden
      • 237
        Sambedömning kopplad till olika nivåer och nätverk
      • 238
        Sambedömning – beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund
    • 16
      241
      Att flerstämmigt undervisa och sambedöma
      • 242
        Flerstämmig och metateoretisk ingång
      • 243
        Undervisning och bedömning mellan relativistiska och realistiska grunder
      • 245
        Rättssäker, mätsäker, medelsäker, icke-säker och säker bedömning
      • 246
        Rättssäker bedömning och undervisning utifrån bindande styrdokument
      • 247
        Mätsäker bedömning – undervisning som utvärderas på mätteoretisk grund
      • 248
        Medelsäker bedömning och undervisning som vilar på socialkonstruktionistisk grund
      • 250
        Öppen, icke-säker bedömning och undervisning som vilar på postkonstruktionistisk grund
      • 252
        Säker bedömning och undervisning som vilar på återhållsamt realistisk grund
      • 254
        Sam(o)säker bedömning och undervisning på skiftande grunder
  • Del V Det ständigt pågående utvecklingsarbetet
    Lena Rubinstein Reich
    • 17
      261
      Utvecklingsarbete – en historisk tillbakablick
      • 262
        Teoretiskt grundad och praktiskt utvecklad pedagogisk verksamhet
      • 263
        Att forska och utveckla den pedagogiska praktiken
      • 265
        Andra förskoleforskare med pedagogiskt syfte
      • 266
        Iakttagelser för att utveckla den pedagogiska verksamheten
      • 267
        Barnobservationer för att binda samman utbildningens olika delar
      • 269
        Kurslitteratur och ämnesbeteckning speglar olika diskurser
      • 272
        Barnobservationer blir observationer och får ett vidgat fokus
      • 273
        Lokal utvärdering och utveckling utifrån observationer
      • 275
        Pedagogisk dokumentation
    • 18
      279
      Systematiskt kvalitetsarbete som utvecklingsarbete
      • 280
        Forskning om skolutveckling
      • 281
        Lärandebaserad skolutveckling
      • 282
        Skolutveckling enligt frirumsmodellen
      • 284
        Annan forskning med relevans för skolutveckling
      • 284
        Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
      • 287
        Kommuners systematiska kvalitetsarbete
      • 288
        Utvecklingsarbete i praktiken, exempel från fem böcker
      • 289
        Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan Med barns lärande i fokus
      • 290
        Barns lärande – fokus i kvalitetsarbetet
      • 291
        Med luppen på verksamheten: att systematiskt utveckla förskolans arbete
      • 293
        Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan
      • 294
        En spagettiröra av röster Om en förskolas förändringsarbete
      • 296
        Komponenter för ett fungerande utvecklingsarbete
      • 301
        Ett institutionellt perspektiv
    • 19
      303
      Verktyg för forskning och utvecklingsarbete
      • 304
        Aktionsforskning
      • 305
        Forskningscirkel
      • 307
        Självstudier (self-study)
      • 308
        Personliga berättelser – narrative inquiry
      • 309
        Några gemensamma kännetecken
      • 309
        Ett möte mellan vetenskaplig och praktiskt grundad kunskap
      • 310
        Helhetssyn – det personliga, professionella och politiska hör ihop
      • 310
        Kollektivets betydelse, en lärande gemenskap
    • 20
      313
      Utvecklingsarbete med ett vetenskapligt förhållningssätt
      • 314
        Att tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt
      • 316
        Examensarbete
      • 317
        Utvecklingsarbete och vetenskapligt förhållningssätt
  • 319
    Litteratur
  • Författarna sluter cirkeln runt frågan om professionell yrkesutövning på ett lysande sätt. Boken är lätt att läsa och det går utmärkt att välja ut en del av den, som man är intresserad av.

    Information

    Språk:

    Svenska

    ISBN:

    9789144112596

    Utgivningsår:

    2017

    Artikelnummer:

    39237-01

    Upplaga:

    Första

    Sidantal:

    352
     ;

    Det här är en bok för dig som avser att arbeta med professionell yrkesutövning i förskolan. Författarna belyser hur förskolans uppdrag ställer komplexa och förändrade krav på den professionella kompetensen. 
Boken tar upp en rad teman, till exempel • att leda och organisera • att skapa trygghet och välbefinnande • att samverka, utveckla vetenskapligt förhållningssätt och forskningsbasera • att undervisa, dokumentera och sambedöma • att bedriva forsknings- och utvecklingsarbete. Boken...

    Läs mer

    Det här är en bok för dig som avser att arbeta med professionell yrkesutövning i förskolan. Författarna belyser hur förskolans uppdrag ställer komplexa och förändrade krav på den professionella kompetensen. 
Boken tar upp en rad teman, till exempel • att leda och organisera • att skapa trygghet och välbefinnande • att samverka, utveckla vetenskapligt förhållningssätt och forskningsbasera • att undervisa, dokumentera och sambedöma • att bedriva forsknings- och utvecklingsarbete. Boken handlar om professionell yrkesutövning i förskolan i ett nutida perspektiv med historiska kopplingar. Centrala aspekter på detta ämne diskuteras i teman och relateras till styrdokument, forskning och empiriska exempel. Underrubriken Kontinuitet och förändring vill framhäva att trots att många förändringar har skett i uppdraget finns det en kontinuitet att vara medveten om. Många av de professionella kompetenser som efterfrågas i förskolan har en gedigen bas i förskolans och förskollärarprofessionens historia. Professionell yrkesutövning i förskola vänder sig till studenter i förskollärarutbildning. Det är en kursbok lämplig att återkomma till under hela utbildningen. Den vänder sig också till verksamma pedagoger, arbetslag, förskolechefer, skolpolitiker och skoladministratörer som ansvarar för eller berörs av frågor kopplade till professionell yrkesutövning i förskola.

    Stäng
    Information

    Språk:

    Svenska

    ISBN:

    9789144173108

    Utgivningsår:

    2017

    Artikelnummer:

    39237-SB01

    Upplaga:

    Första
     ;