
Professionell yrkesutövning i förskola
Kontinuitet och förändring

Professionell yrkesutövn i förskolan
Kontinuitet och förändring
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
- 11Författarpresentation
- 13Introduktion
- Del I Förskola och förskollärarprofession i kontinuitet och förändringIngegerd Tallberg Broman
- 123Förskola i förändring
- 24Förskola i förändring – tidiga insatser
- 24Educare
- 26Förskolan i siffror
- 26Antal barn
- 27Huvudmän
- 27Gruppstorlek
- 28Vistelsetider
- 29Förskolans personal
- 31Styrdokumentens inriktningar, förskolans villkor och prioriteringar
- 32Förskola – mindre enheter nära barnen och familjerna
- 32New Public Management
- 33Ökat fokus på förskola – och på förskolläraren
- 34Både tilltro och oro
- 237Att utveckla profession och ledarskap i förskolan
- 38Historisk tillbakablick – att forma en förskollärarprofession
- 38Internationell barnträdgårdsrörelse
- 39Praktikgrundade kunskaper, konstnärliga ämnen och ämnesintegrerade studier
- 41Professionell gränssättning mot skolan
- 42Att stärka förskolans professioner och tydliggöra ledningsfunktionerna
- 42En relationell semiprofession
- 45Förskollärarens ledarskap och förtydligade ansvar
- 48Dilemman i förändring av yrkesroll och arbetsfördelning
- 48Förskolechefen och ledningsfunktionerna
- 49Starka förebilder i förskolehistorien
- 50Demokratisering och delat ledarskap genom arbetslaget
- 51Pedagogernas utbildning, kompetens och lyhördhet i ett förändrat uppdrag
- 54Kunskap och förhållningssätt
- 54Barnens förväntans- och kravprofiler
- 55Förskolechefers och förskollärares förväntans- och kravprofiler
- 359Att skapa trygghet och välbefinnande
- 60Statlig nivå: trygghet och lärande
- 60Trygghet och lärande
- 61Trygghet och lärande för barn under tre år
- 61Lokal nivå: trygga barn och trygg miljö
- 63Trygghet som säkerhet: Att inte bli illa behandlad
- 65Förskolepersonalens arbete med trygghet och tillsyn
- 66Trygghet, anknytning och relationskompetens
- 68Being och becoming
- 69Wellbeing – wellbecoming
- 70Förskolans viktigaste uppgift
- 70Att ge trygghet – skolans och förskolans viktigaste funktion
- 475Att samverka med barnens vårdnadshavare
- 76Att utveckla professionell kompetens för samverkan
- 77Flexibilitet och lyhördhet för att möta mångfald
- 78Normalisering, reglering, harmonisering
- 78Förskola och hem i läroplanen
- 80Två syften med föräldrars ökade deltagande och inflytande
- 82Spänningsfält
- 82Ansvarsfördelningen mellan hem och förskola/skola
- 85Vad tycker förskollärarna och föräldrarna?
- 87Kontinuitet och förändring i former för föräldrasamverkan
- 87Traditionella och nya former för samverkan
- 92Medialisering, förrättsligande och byråkratisering
- 93Att hantera oro och kritik mot föräldrarna
- 599Vetenskaplig grund och vetenskapligt förhållningssätt
- 100Vetenskaplig grund
- 101Forskning och forskningsbasering som central drivkraft
- 103Modeller och strategier för forskningsbasering
- 104Professions- och praxisnära forskning
- 104Ett ständigt pågående projekt: Att stärka den vetenskapliga grunden
- 106Forskning för det professionella handlandet
- 106I tillbakablick: den praktiska kunskapen och forskningen
- 108Osäkerhet kring innebörden av vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig grund
- 109Deprofessionalisering eller stärkande av professionen?
- 6111Att forskningsbasera förskolan – språk, matematik, naturvetenskap
- 112Barns lärande – med uppmärksamhet på hur
- 112Återkommande begrepp
- 113Lek och lärande
- 115Mål-/innehållsområden språk – matematik – naturvetenskap
- 116Barn och språk
- 120Barn och naturvetenskap
- 126Barn och matematik
- 7131Att forskningsbasera förskolan – sociala relationer, värden, normer, kön
- 132Demokrati, jämställdhet och sociala relationer
- 134Olika förväntningar och kommunikationsmönster relaterat till kön
- 135Stärks könsskillnader
- 136Att problematisera lärandets och kunskapsområdenas relation till kön
- 137Barns delaktighet utgör både en förutsättning och en rättighet
- 138Tre dilemman avspeglade i forskningen
- 138Frihet kontra styrning
- 140Individens kontra gruppens intresse
- 141En barnreglerad verksamhet
- 142Mellan omsorg och lärande
- 8149Att undervisa
- 150Undervisning som begrepp
- 153Mellan erkännande av och avståndstagande från undervisning i förskola
- 154Studie av vad förskollärare och chefer menar kännetecknar undervisning i förskola år 2016
- 163Problematisering av vad som kan känneteckna undervisning
- 9173Undervisning i läroplanshistoriskt perspektiv
- 174Läroplanshistorisk ingång
- 10189Undervisning i utvecklingspedagogiskt och variationsteoretiskt perspektiv
- 190Undervisning i utvecklingspedagogiskt perspektiv
- 194Undervisning i variationsteoretiskt perspektiv
- 195Learning study – exempel i förskola
- 11199Undervisning i pragmatiskt perspektiv
- 200Exempel på pragmatiskt perspektiv
- 203Interaktion och transaktion
- 12205Undervisning utifrån poststrukturell grund
- 206Poststrukturell och postkonstruktionistisk ingång
- 207Begrepp
- 208Pedagogisk dokumentation och spaltdokumentation – barn–material–lärare i händelsernas blickpunkt
- 13211Sammanflätning av kapitel om att undervisa
- 212Redskap för flerstämmig undervisningskompetens
- 212Teoretiska ingångar utifrån den didaktiska varför-frågan – vad ska undervisning vara till för?
- 14217Att dokumentera
- 218Dokumentation – ingång
- 219Dokumentation som begrepp och styrning genom dokumentation
- 220Olika former av dokumentation
- 221Dokumentation i förskola med Reggio Emilia-inspirerad profil
- 222Dokumentation i förskola med barn som unika individer
- 222Dokumentation i förskola med hälsoprofil
- 223Dokumentation i förskola år 2016
- 225Dokumentation och etik
- 15227Att sambedöma
- 228Upptakt
- 228Bedömning och sambedömning som begrepp
- 233Sambedömning med omsorg i förgrunden
- 237Sambedömning kopplad till olika nivåer och nätverk
- 238Sambedömning – beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund
- 16241Att flerstämmigt undervisa och sambedöma
- 242Flerstämmig och metateoretisk ingång
- 243Undervisning och bedömning mellan relativistiska och realistiska grunder
- 245Rättssäker, mätsäker, medelsäker, icke-säker och säker bedömning
- 246Rättssäker bedömning och undervisning utifrån bindande styrdokument
- 247Mätsäker bedömning – undervisning som utvärderas på mätteoretisk grund
- 248Medelsäker bedömning och undervisning som vilar på socialkonstruktionistisk grund
- 250Öppen, icke-säker bedömning och undervisning som vilar på postkonstruktionistisk grund
- 252Säker bedömning och undervisning som vilar på återhållsamt realistisk grund
- 254Sam(o)säker bedömning och undervisning på skiftande grunder
- 17261Utvecklingsarbete – en historisk tillbakablick
- 262Teoretiskt grundad och praktiskt utvecklad pedagogisk verksamhet
- 263Att forska och utveckla den pedagogiska praktiken
- 265Andra förskoleforskare med pedagogiskt syfte
- 266Iakttagelser för att utveckla den pedagogiska verksamheten
- 267Barnobservationer för att binda samman utbildningens olika delar
- 269Kurslitteratur och ämnesbeteckning speglar olika diskurser
- 272Barnobservationer blir observationer och får ett vidgat fokus
- 273Lokal utvärdering och utveckling utifrån observationer
- 275Pedagogisk dokumentation
- 18279Systematiskt kvalitetsarbete som utvecklingsarbete
- 280Forskning om skolutveckling
- 281Lärandebaserad skolutveckling
- 282Skolutveckling enligt frirumsmodellen
- 284Annan forskning med relevans för skolutveckling
- 284Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
- 287Kommuners systematiska kvalitetsarbete
- 288Utvecklingsarbete i praktiken, exempel från fem böcker
- 289Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan Med barns lärande i fokus
- 290Barns lärande – fokus i kvalitetsarbetet
- 291Med luppen på verksamheten: att systematiskt utveckla förskolans arbete
- 293Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan
- 294En spagettiröra av röster Om en förskolas förändringsarbete
- 296Komponenter för ett fungerande utvecklingsarbete
- 301Ett institutionellt perspektiv
- 19303Verktyg för forskning och utvecklingsarbete
- 304Aktionsforskning
- 305Forskningscirkel
- 307Självstudier (self-study)
- 308Personliga berättelser – narrative inquiry
- 309Några gemensamma kännetecken
- 309Ett möte mellan vetenskaplig och praktiskt grundad kunskap
- 310Helhetssyn – det personliga, professionella och politiska hör ihop
- 310Kollektivets betydelse, en lärande gemenskap
- 20313Utvecklingsarbete med ett vetenskapligt förhållningssätt
- 314Att tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt
- 316Examensarbete
- 317Utvecklingsarbete och vetenskapligt förhållningssätt
Författarna sluter cirkeln runt frågan om professionell yrkesutövning på ett lysande sätt. Boken är lätt att läsa och det går utmärkt att välja ut en del av den, som man är intresserad av.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144112596Utgivningsår:
2017Artikelnummer:
39237-01Upplaga:
FörstaSidantal:
352Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144173108Utgivningsår:
2017Artikelnummer:
39237-SB01Upplaga:
Första