Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Didaktisk (o)takt i förskolan

Exempel med didaktiskt ledarskap, didaktiska nätverk och specialpedagogisk didak

Skickas följande arbetsdag

Boken tar upp didaktik i förskolan med fokus på didaktisk takt och otakt. Didaktik avser konsten att undervisa. Vi utgår inte från ”one size fits all”, utan boken bidrar med rikliga exempel på didaktisk takt och otakt i relation till ledarskap och nätverk som kan skapa förutsättningar för undervisning, liksom specialpedagogisk didaktik som är inriktad på såväl alla som varje barn. Exempel i boken hämtas från material som ingår i två forsknings- och utvecklingsprogram, ett med beteckningen ...

Läs mer

Boken tar upp didaktik i förskolan med fokus på didaktisk takt och otakt. Didaktik avser konsten att undervisa. Vi utgår inte från ”one size fits all”, utan boken bidrar med rikliga exempel på didaktisk takt och otakt i relation till ledarskap och nätverk som kan skapa förutsättningar för undervisning, liksom specialpedagogisk didaktik som är inriktad på såväl alla som varje barn. Exempel i boken hämtas från material som ingår i två forsknings- och utvecklingsprogram, ett med beteckningen ”Undervisning i förskolan” (UndiF) och ett med titeln ”Flerstämmig undervisning i förskola” (FundiF). Boken kan med fördel utgöra en kursbok i förskollärarutbildning, men också i fortbildning av verksamma förskollärare, rektorer och specialpedagoger i förskola. Den kan läsas självständigt men också ses som en vidareutveckling av böckerna Professionell yrkes­utövning i förskola: kontinuitet och förändring (Rubinstein Reich, Tallberg ­Broman & Vallberg Roth, 2017) och Didaktik – flerstämmig under­visning i förskolan (Vallberg Roth, Holmberg, Löf & Stensson, 2020).

Stäng

9 Författarpresentation

11 Ett stycke ingångspoesi

13 Inledning

16 Boken

Kapitel 1

19 Introduktion – didaktik och didaktisk (o)takt

Ann-Christine Vallberg Roth och Linda Palla

21 Introduktion 

22 Didaktik i förskola 

31 Didaktiska modeller

34 Didaktisk (o)takt kan referera till ”pedagogisk takt”

36 Didaktisk (o)takt i helheten – exempel 

42 Andra huvudbegrepp 

Kapitel 2

49 Didaktiskt ledarskap – attverka för undervisning i förskola

Linda Palla och
 Ann-Christine Vallberg Roth

51 Didaktiskt ledarskap i förskola 

52 Studien i korthet 

78 Didaktiskt ledarskap – tre nivåer

79 Avslutning

Kapitel 3

85 Didaktiska nätverk 

Ann-Christine Vallberg Roth och Linda Palla 

87 Didaktiska nätverk – mellan mikro- och makronivå 

93 Organisation och ledarskap ididaktiska nätverk

97 Mikro- och makronätverk samtlikvärdighet

102 Didaktisk modellering av förutsättningar för undervisning – didaktiskt nätverkande

108 Spår av didaktik som grund inätverk och ledarskap

113 Samlad analys – modell- och begreppsprövande fokus 

120 Avslutning

Kapitel 4

121 Specialpedagogisk didaktik iförskola

Linda Palla och Ann-Christine Vallberg Roth

123 Specialpedagogisk didaktik – endel av förskolans specialpedagogik

126 Likvärdig – inte likadan – förskola i hela landet

126 Specialpedagogik i nordiska förskoleformer – kunskapsläget

128 Inkluderande ideal och specialpedagogisk didaktik i takt och otakt

129 Studien i korthet 

141 Avslutning

Kapitel 5

145 Samlad analys, metod och analysförfarande – stödför examensarbete

Ann-Christine Vallberg Roth och Linda Palla 

147 Samlad analys – med begrepps- och modellprövande fokus

150 Aktionsnivå, teoretisk nivå och metateoretisk nivå

155 Samlad analys – avslutande diskussion 

156 Design av metod – praxiografisksamverkansmetod

161 Analysförfarande

173 Avslutning

175 Referenser

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144137698

Utgivningsår:

2020

Artikelnummer:

40868-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

192
 ;