
Didaktisk (o)takt i förskolan
Exempel med didaktiskt ledarskap, didaktiska nätverk och specialpedagogisk didak
9 Författarpresentation
11 Ett stycke ingångspoesi
13 Inledning
16 Boken
Kapitel 1
19 Introduktion – didaktik och didaktisk (o)takt
Ann-Christine Vallberg Roth och Linda Palla
21 Introduktion
22 Didaktik i förskola
31 Didaktiska modeller
34 Didaktisk (o)takt kan referera till ”pedagogisk takt”
36 Didaktisk (o)takt i helheten – exempel
42 Andra huvudbegrepp
Kapitel 2
49 Didaktiskt ledarskap – att verka för undervisning i förskola
Linda Palla och
Ann-Christine Vallberg Roth
51 Didaktiskt ledarskap i förskola
52 Studien i korthet
78 Didaktiskt ledarskap – tre nivåer
79 Avslutning
Kapitel 3
85 Didaktiska nätverk
Ann-Christine Vallberg Roth och Linda Palla
87 Didaktiska nätverk – mellan mikro- och makronivå
93 Organisation och ledarskap i didaktiska nätverk
97 Mikro- och makronätverk samt likvärdighet
102 Didaktisk modellering av förutsättningar för undervisning – didaktiskt nätverkande
108 Spår av didaktik som grund i nätverk och ledarskap
113 Samlad analys – modell- och begreppsprövande fokus
120 Avslutning
Kapitel 4
121 Specialpedagogisk didaktik i förskola
Linda Palla och Ann-Christine Vallberg Roth
123 Specialpedagogisk didaktik – en del av förskolans specialpedagogik
126 Likvärdig – inte likadan – förskola i hela landet
126 Specialpedagogik i nordiska förskoleformer – kunskapsläget
128 Inkluderande ideal och specialpedagogisk didaktik i takt och otakt
129 Studien i korthet
141 Avslutning
Kapitel 5
145 Samlad analys, metod och analysförfarande – stöd för examensarbete
Ann-Christine Vallberg Roth och Linda Palla
147 Samlad analys – med begrepps- och modellprövande fokus
150 Aktionsnivå, teoretisk nivå och metateoretisk nivå
155 Samlad analys – avslutande diskussion
156 Design av metod – praxiografisk samverkansmetod
161 Analysförfarande
173 Avslutning
175 Referenser
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144137698Utgivningsår:
2020Artikelnummer:
40868-01Upplaga:
FörstaSidantal:
192