
Didaktik
- flerstämmig undervisning i förskolan

Didaktik
- flerstämmig undervisning i förskolan
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
13 Författarpresentation
15 Upptakt
16 Didaktik – flerstämmig undervisning i förskolan
17 Undervisning i förskola som samhällsutmaning
19 Undervisning – didaktik
20 Boken
IUndervisning, didaktik och sambedömning
Kapitel 1
127 Undervisning
Ann-Christine Vallberg Roth
29 Undervisning i relation till styrdokument
30 Undervisning i relation till lärande
32 Vad kan känneteckna undervisning i förskola?
33 ”Helhet” i undervisning
40 Undervisning i relation till likvärdighet
41 Flerstämmig undervisning
Kapitel 2
243 Didaktik
Ann-Christine Vallberg Roth
45 Didaktik – historiska nedslag
47 Didaktik som teori och praktik
55 Didaktiska modeller
Kapitel 3
363 Didaktisk sambedömning – kombinerad didaktisk modell
Ann-Christine Vallberg Roth
66 Sambedömning – didaktiska faser, frågor, trianglar och didaktisk bedömning
84 Didaktisk modellering
Kapitel 4
487 Teoriinformerade undervisningsupplägg
Ann-Christine Vallberg Roth
90 Undervisningsupplägg som är teoretiskt informerade
IIDidaktiskt informerat undervisningsupplägg med musik i fokus
99 Flerstämmig musikundervisning
Kapitel 5
5103 Teoretiska resurser för musikundervisning
Ylva Holmberg
105 Musikämnet som vetenskap, hantverk och konst
107 Musik – ”ett mångspektrat meningsunivers”
110 ”Mångspektrat meningsunivers” i relation till ”flerstämmig undervisning”
Kapitel 6
6111 Musikundervisning utifrån didaktisk vad-fråga
Ylva Holmberg
113 Didaktiska frågor i musikundervisningen
114 Vad? Innehåll utifrån några av musikens dimensioner
Kapitel 7
7133 Musikundervisning utifrån didaktisk hur-fråga
Ylva Holmberg
135 Undervisningens faser, moment och rumsliga placering
143 Hur? Närmande av inom-musikaliskt mål
155 Hur? Varierande hantverksmässiga moment
IIIVariationsteoretiskt informerat undervisningsupplägg med matematik i fokus
Kapitel 8
8161 Variationsteoretiska begrepp
Catrin Stensson
163 Lärandeobjekt
165 Variation – urskiljning – samtidighet
165 Variationsmönster
Kapitel 9
9169 Matematik i förskola
Catrin Stensson
171 Matematik i styrdokumenten
173 Matematiska aktiviteter
Kapitel 10
10177 Undervisningsinriktad bedömning – didaktisk varför-fråga i förgrunden
Catrin Stensson
179 Bedömning för val av innehåll
183 Bedömning av lärares undervisning som förutsättning för lärandet
183 Bedömning av tecken på barns nuvarande kunnande i relation till undervisning
184 För- och efterbedömning
189 Genomförande av för- och efterbedömningar
Kapitel 11
11193 Matematikundervisning utifrån didaktisk vad- och hur-fråga
Catrin Stensson
195 Vad-frågan – lärandeobjekt och aspekter av lärandeobjekt
203 Variationsmönster med koppling till vad- och hur-frågan
211 Hur-frågan kopplad till samhandlingar och återkoppling
211 Lärarledd samhandling
215 Lärar- och barnledd samhandling – undervisningsform med inbyggd progression
Kapitel 12
12219 Matematikundervisning utifrån didaktisk vem/vilka-, var- och när-fråga
Catrin Stensson
221 Vem/vilka
222 Var-frågan
224 När-frågan
IVPoststrukturellt informerat undervisningsupplägg med ”rytmatik” i fokus
Kapitel 13
13229 Rytmatik – ”musikmatematikundervisning” i förskola
Ylva Holmberg & Catrin Stensson
231 Inledande exempel
233 Användbara teoretiska begrepp exemplifierat utifrån studier om musik
Kapitel 14
14235 Rytmatik som möjligt innehållsområde i förskola
Ylva Holmberg & Catrin Stensson
245 Musikens form som mönster
Kapitel 15
15249 Rytmatik utifrån didaktisk vad-fråga
Ylva Holmberg & Catrin Stensson
251 ”Rytmatikundervisning” – didaktiska frågor
Kapitel 16
16281 Rytmatik utifrån didaktisk hur-fråga
Ylva Holmberg & Catrin Stensson
283 Undervisningens utgångspunkt för senare val av innehåll
VPragmatiskt informerat undervisningsupplägg med värden i fokus
Kapitel 17
17301 Pragmatiskt perspektiv som teoretisk resurs
Camilla Löf
303 Stå fast och gap
305 Riktningsgivare och undervisningsprinciper
308 Transaktion
Kapitel 18
18309 Varför-frågan i förgrunden
Camilla Löf
312 Identifiering av gap – varför?
Kapitel 19
19325 Undervisning med värden i fokus
Camilla Löf
327 Undervisning och samhandling
336 Exempel 1. Dramatisering av gap om sandleksaker på ”fel” plats
339 Exempel 2. Barnråd om knäckebröd
Kapitel 20
20347 Flerstämmigt värdeinriktad didaktik – reflektioner
Camilla Löf
349 Flerstämmigt värdeinriktad didaktik
VIFlerstämmig didaktisk modellering
361 Flerstämmig didaktisk modellering – kompass och öppen tankefigur
Kapitel 21
21363 Vad, hur, vem/vilka, var,
när och varför i undervisningsuppläggen
Ann-Christine Vallberg Roth
374 Flerstämmighet i uppläggens didaktiska frågor
Kapitel 22
22379 Didaktiska nivåer – avslutande didaktisk modell
Ann-Christine Vallberg Roth
381 Aktionsnivå, teoretisk nivå och metateoretisk nivå
Kapitel 23
23403 ”Didaktisk samvirvel” och kritisk reflektion
Ann-Christine Vallberg Roth
410 Slutord – flerstämmig didaktisk modellering relaterad till förskollärares och ledares omdöme
415 Referenser
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144137650Utgivningsår:
2020Artikelnummer:
40859-01Upplaga:
FörstaSidantal:
432Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144172729Utgivningsår:
2020Artikelnummer:
40859-SB01Upplaga:
Första