Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Didaktik

- flerstämmig undervisning i förskolan

Skickas följande arbetsdag

Didaktik

- flerstämmig undervisning i förskolan

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 370 kr inkl. moms
Studora e-bok 229 kr inkl. moms

I den här boken presenteras redskap som stöd för flerstämmig under­visning, didaktik och didaktiskt omdöme i förskolan. Förskollärare ska göra val, men de behöver också motivera sina val i relation till vetenskapliga grunder och beprövade erfarenheter. Didaktik och ­didaktiska modeller prövas, förfinas och utvecklas i flerstämmig samverkan som inkluderar förskollärare, barn, rektorer, förvaltningsledare och forskare. Boken har en struktur bestående av sex delar enligt följande: Del I: Underv...

Läs mer

I den här boken presenteras redskap som stöd för flerstämmig under­visning, didaktik och didaktiskt omdöme i förskolan. Förskollärare ska göra val, men de behöver också motivera sina val i relation till vetenskapliga grunder och beprövade erfarenheter. Didaktik och ­didaktiska modeller prövas, förfinas och utvecklas i flerstämmig samverkan som inkluderar förskollärare, barn, rektorer, förvaltningsledare och forskare. Boken har en struktur bestående av sex delar enligt följande: Del I: Undervisning, didaktik och sambedömning Del II: Didaktiskt informerat undervisningsupplägg med musik i fokus Del III: Variationsteoretiskt informerat undervisningsupplägg med matematik i fokus Del IV: Poststrukturellt informerat undervisningsupplägg med ­”rytmatik” i fokus Del V: Pragmatiskt informerat undervisningsupplägg med värden i fokus Del VI: Flerstämmig didaktisk modellering – samlande avslutning riktar sig särskilt till förskollärare och förskollärarstudenter och kan med fördel vara en kursbok i förskollärarutbildning som är lämplig att återkomma till under utbildningen. Boken kan även ge inspiration till rektorer, ledare, handledare och andra som är intresserade av didaktik och undervisning i förskolan.

Stäng

13 Författarpresentation

15 Upptakt 

16 Didaktik – flerstämmig undervisning i förskolan 

17 Undervisning i förskola som samhällsutmaning

19 Undervisning – didaktik 

20 Boken

IUndervisning, didaktik och sambedömning

Kapitel 1

127 Undervisning

Ann-Christine Vallberg Roth 

29 Undervisning i relation till styrdokument

30 Undervisning i relation till lärande

32 Vad kan känneteckna undervisning i förskola?

33 ”Helhet” i undervisning

40 Undervisning i relation till likvärdighet

41 Flerstämmig undervisning

Kapitel 2

243 Didaktik 

Ann-Christine Vallberg Roth 

45 Didaktik – historiska nedslag

47 Didaktik som teori och praktik

55 Didaktiska modeller

Kapitel 3

363 Didaktisk sambedömning – kombinerad didaktisk modell 

Ann-Christine Vallberg Roth 

66 Sambedömning – didaktiska faser, frågor, trianglar och didaktisk bedömning

84 Didaktisk modellering

Kapitel 4

487 Teoriinformerade undervisningsupplägg

Ann-Christine Vallberg Roth 

90 Undervisningsupplägg som är teoretiskt informerade

IIDidaktiskt informerat undervisningsupplägg med musik i fokus

99 Flerstämmig musikundervisning

Kapitel 5

5103 Teoretiska resurser för musikundervisning 

Ylva Holmberg 

105 Musikämnet som vetenskap, hantverk och konst 

107 Musik – ”ett mångspektrat meningsunivers” 

110 ”Mångspektrat meningsunivers” i relation till ”flerstämmig undervisning” 

Kapitel 6

6111 Musikundervisning utifrån didaktisk vad-fråga 

Ylva Holmberg 

113 Didaktiska frågor i musikundervisningen

114 Vad? Innehåll utifrån några av musikens dimensioner 

Kapitel 7

7133 Musikundervisning utifrån didaktisk hur-fråga 

Ylva Holmberg 

135 Undervisningens faser, moment och rumsliga placering

143 Hur? Närmande av inom-musikaliskt mål 

155 Hur? Varierande hantverksmässiga moment 

IIIVariations­teoretiskt informerat undervisningsupplägg med matematik i fokus

Kapitel 8

8161 Variationsteoretiska begrepp

Catrin Stensson

163 Lärandeobjekt

165 Variation – urskiljning – samtidighet

165 Variationsmönster

Kapitel 9

9169 Matematik i förskola

Catrin Stensson

171 Matematik i styrdokumenten

173 Matematiska aktiviteter

Kapitel 10

10177 Undervisningsinriktad bedömning – didaktisk varför-fråga i förgrunden

Catrin Stensson 

179 Bedömning för val av innehåll

183 Bedömning av lärares undervisning som förutsättning för lärandet

183 Bedömning av tecken på barns nuvarande kunnande i relation till undervisning

184 För- och efterbedömning

189 Genomförande av för- och efterbedömningar

Kapitel 11

11193 Matematikundervisning utifrån didaktisk vad- och hur-fråga

Catrin Stensson

195 Vad-frågan – lärandeobjekt och aspekter av lärandeobjekt

203 Variationsmönster med koppling till vad- och hur-frågan

211 Hur-frågan kopplad till samhandlingar och återkoppling

211 Lärarledd samhandling

215 Lärar- och barnledd samhandling – undervisningsform med inbyggd progression

Kapitel 12

12219 Matematikundervisning utifrån didaktisk vem/vilka-, var- och när-fråga

Catrin Stensson

221 Vem/vilka

222 Var-frågan

224 När-frågan 

IV­Poststrukturellt informerat undervisningsupplägg med ”rytmatik” i fokus 

Kapitel 13

13229 Rytmatik – ”musikmatematik­undervisning” i förskola

Ylva Holmberg & Catrin Stensson

231 Inledande exempel

233 Användbara teoretiska begrepp exemplifierat utifrån studier om musik 

Kapitel 14

14235 Rytmatik som möjligt innehållsområde i förskola

Ylva Holmberg & Catrin Stensson 

245 Musikens form som mönster

Kapitel 15

15249 Rytmatik utifrån didaktisk vad-fråga 

Ylva Holmberg & Catrin Stensson

251 ”Rytmatikundervisning” – didaktiska frågor 

Kapitel 16

16281 Rytmatik utifrån didaktisk hur-fråga 

Ylva Holmberg & Catrin Stensson

283 Undervisningens utgångspunkt för senare val av innehåll

VPragmatiskt informerat undervisningsupplägg med värden i fokus

Kapitel 17

17301 Pragmatiskt perspektiv som teoretisk resurs

Camilla Löf 

303 Stå fast och gap

305 Riktningsgivare och undervisningsprinciper 

308 Transaktion 

Kapitel 18

18309 Varför-frågan i förgrunden

Camilla Löf 

312 Identifiering av gap – varför?

Kapitel 19

19325 Undervisning med värden i fokus 

Camilla Löf 

327 Undervisning och samhandling

336 Exempel 1. Dramatisering av gap om sandleksaker på ”fel” plats 

339 Exempel 2. Barnråd om knäckebröd 

Kapitel 20

20347 Flerstämmigt värdeinriktad didaktik – reflektioner 

Camilla Löf 

349 Flerstämmigt värdeinriktad didaktik

VIFlerstämmig didaktisk modellering 

361 Flerstämmig didaktisk modellering – kompass och öppen tankefigur

Kapitel 21

21363 Vad, hur, vem/vilka, var,
 när och varför i undervisnings­uppläggen   

Ann-Christine Vallberg Roth

374 Flerstämmighet i uppläggens didaktiska frågor 

Kapitel 22

22379 Didaktiska nivåer – avslutande didaktisk modell

Ann-Christine Vallberg Roth 

381 Aktionsnivå, teoretisk nivå och metateoretisk nivå

Kapitel 23

23403 ”Didaktisk samvirvel” och kritisk reflektion

Ann-Christine Vallberg Roth 

410 Slutord – flerstämmig didaktisk modellering relaterad till förskollärares och ledares omdöme

415 Referenser

Information

Kapitelförfattare:

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144137650

Utgivningsår:

2020

Artikelnummer:

40859-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

432
 ;

I den här boken presenteras redskap som stöd för flerstämmig under­visning, didaktik och didaktiskt omdöme i förskolan. Förskollärare ska göra val, men de behöver också motivera sina val i relation till vetenskapliga grunder och beprövade erfarenheter. Didaktik och ­didaktiska modeller prövas, förfinas och utvecklas i flerstämmig samverkan som inkluderar förskollärare, barn, rektorer, förvaltningsledare och forskare. Boken har en struktur bestående av sex delar enligt följande: Del I: Underv...

Läs mer

I den här boken presenteras redskap som stöd för flerstämmig under­visning, didaktik och didaktiskt omdöme i förskolan. Förskollärare ska göra val, men de behöver också motivera sina val i relation till vetenskapliga grunder och beprövade erfarenheter. Didaktik och ­didaktiska modeller prövas, förfinas och utvecklas i flerstämmig samverkan som inkluderar förskollärare, barn, rektorer, förvaltningsledare och forskare. Boken har en struktur bestående av sex delar enligt följande: Del I: Undervisning, didaktik och sambedömning Del II: Didaktiskt informerat undervisningsupplägg med musik i fokus Del III: Variationsteoretiskt informerat undervisningsupplägg med matematik i fokus Del IV: Poststrukturellt informerat undervisningsupplägg med ­”rytmatik” i fokus Del V: Pragmatiskt informerat undervisningsupplägg med värden i fokus Del VI: Flerstämmig didaktisk modellering – samlande avslutning riktar sig särskilt till förskollärare och förskollärarstudenter och kan med fördel vara en kursbok i förskollärarutbildning som är lämplig att återkomma till under utbildningen. Boken kan även ge inspiration till rektorer, ledare, handledare och andra som är intresserade av didaktik och undervisning i förskolan.

Stäng
Information

Kapitelförfattare:

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144172729

Utgivningsår:

2020

Artikelnummer:

40859-SB01

Upplaga:

Första
 ;