Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan
Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Att rusta barn för livet

Förskolans arbete för barns positiva utveckling

Skickas följande arbetsdag

För att barn ska bli väl rustade att hantera livets upp- och nedgångar behöver de god omsorg i förskolan. Men vad innebär god omsorg och vad kan förskolans personal göra för att främja en positiv utveckling hos de yngsta barnen? Att rusta barn för livet – förskolans arbete för barns positiva utveckling består av tre delar. Bokens första del beskriver kortfattat teorier om tidig utveckling och positiva krafter i livet som en grund för psykisk hälsa. Därefter presenteras forskningsbaserad kuns...

Läs mer

För att barn ska bli väl rustade att hantera livets upp- och nedgångar behöver de god omsorg i förskolan. Men vad innebär god omsorg och vad kan förskolans personal göra för att främja en positiv utveckling hos de yngsta barnen? Att rusta barn för livet – förskolans arbete för barns positiva utveckling består av tre delar. Bokens första del beskriver kortfattat teorier om tidig utveckling och positiva krafter i livet som en grund för psykisk hälsa. Därefter presenteras forskningsbaserad kunskap om positiv utveckling hos yngre barn, bland annat om anknytning, känslor, lek och kompetens. I del två betonas vikten av glädje och goda relationer för att främja barns välbefinnande och robusthet. Psykiska besvär och varför en del barn utvecklar denna typ av svårigheter tas också upp. I bokens tredje del ges förslag på hur psykisk hälsa och förmågan att hantera livet kan främjas i förskolans vardag. I den här delen finns det dessutom reflektionsfrågor till varje tema som kan användas som utgångspunkt för egen reflektion eller gemensamma diskussioner på förskolan. Bokens målgrupp är personal i förskolan och studenter på förskollärarutbildningen, liksom alla andra som är intresserade av god kvalitet i förskolan för de yngsta barnen.

Stäng

Förord till den svenska utgåvan 7

Inledning 9

Främja positiv utveckling

1 Barns tidiga utveckling 13

Arv och miljö i samspel 13

Hjärnan är formbar 16

Stress och tidig utveckling 17

2 Positiva krafter i utvecklingsprocessen 21

Positiv psykologi 21

Det salutogena perspektivet 22

Motståndskraft (resiliens) 26

3 Psykisk hälsa 29

Vad är psykisk hälsa? 29

Hur främjas psykisk hälsa i befolkningen? 31

Psykisk hälsa hos yngre barn 33

4 Fysisk hälsa 35

Motorik 35

Kosthållning 37

Måltid 37

Lugn, återhämtning och vila 38

Vad främjar och hämmar yngre barns psykiska hälsa?

5 Lägga grunden för psykisk hälsa 47

Goda relationer och anknytning 47

Känslor 57

Social utveckling 68

Bemästringsförmåga och lärande 76

6 När psykisk hälsa hämmas 83

Psykiska besvär och psykisk ohälsa 83

Stabilitet 86

Varför utvecklar vissa barn psykisk ohälsa? 87

Att främja barnets resurser och psykiska hälsa i förskolans vardag

7 Tidiga positiva erfarenheter 97

8 God förskolekvalitet i praktiken 99

9 Bra start i förskolan 101

10 Trygghet genom goda rutiner 105

Måltider 106

Sömn 107

Lugn och närvaro 108

11 Relationen mellan vuxna och barn 111

Goda relationer 111

Trygg anknytning 111

Lyhördhet 112

Ömsesidigt samspel 113

12 Fokus på känslor 117

Att skapa gynnsamma förutsättningar för positiva känslor 117

Att känna igen känslor 118

Att sätta ord på och dela barnens känslor 118

Att förstå känslor 119

Att stödja regleringen av negativa känslor 120

13 Stödja lärande och förmåga att hantera livet 123

Lärande 123

Förmåga att hantera livet 124

14 Delaktighet 127

15 Samspel mellan barn 129

Stödja samspelet mellan barn 129

16 Att uppmärksamma barn i svårigheter 133

Att observera för att förstå 133

17 Tidiga insatser 137

Proaktiva strategier 137

Föräldrastöd 137

Att identifiera och förändra negativa relationer mellan barn och vuxna 138

Förändra negativa relationer barn emellan 141

När tidiga insatser i förskolan inte är tillräckliga 143

Avslutning 145

Referenser 149

Sakregister 161

Information

Översättare:

Anna Hellberg Björklund

Språk:

Norska

ISBN:

9789144134345

Utgivningsår:

2020

Artikelnummer:

40533-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

162
 ;