
Teknikdidaktik i förskolan

Teknikdidaktik i förskolan
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
- 9Inledning
- 113Teknik i förskolan
- 13Varför teknik i förskolan?
- 16Teknikbegreppet
- 17Begrepp inom tekniken
- 21Vardagsteknik
- 23Artefakter inspirerade av djur och natur
- 225Teknik och pedagogerna
- 25Fröbel, Dewey, Vygotskij och teknik
- 27Entreprenöriellt lärande
- 29Gruppen som läranderesurs
- 31Pedagogens roll
- 32Pedagogen som medupptäckare
- 35Forskning om teknik i förskolan
- 337Leksaker
- 37Köksredskap som leksaker
- 39Lek eller arbete
- 40Material i leksaker
- 41Leksaker förr och nu
- 45Mekaniska leksaker
- 46Exempel på leksaker att tillverka själv
- 47Snurror
- 48Modeller av bilar
- 50Sprattelfigurer och rörliga djur
- 452Teknik på gården
- 53Gården ur ett teknikdidaktiskt perspektiv
- 55Gungan
- 57Gungbrädan
- 58Rutschkanan
- 562Konstruera
- 62Konstruera med hjälp av en beskrivning
- 65Konstruera med olika material
- 68Pedagogens roll vid konstruktionsarbete
- 69Att urskilja viktiga aspekter vid konstruktionsarbete
- 73Konstruerade tekniska system
- 76Konstruera utifrån sagor
- 678Hållbar utveckling
- 78Vad jag gör spelar roll
- 79Människans roll i naturens kretslopp
- 81Vuxna förebilder och barns delaktighet
- 83Sol, vind och vatten
- 83Temperaturmätning
- 83Vindsnurror
- 85Vattenhjul
- 787Digitala redskap och förskolan
- 87Vad, hur och varför digitala redskap?
- 90Den digitala generationen
- 91Digitala redskap som en resurs i verksamheten
- 92Datorn
- 93Surfplattan
- 94Interaktiv whiteboard
- 95De digitala redskapens användningsområden
- 897Teknik och genus
- 97Jämställdhetsresonemangets grunder
- 99Begrepp inom jämställdhetsarbetet
- 100Jämställdhet i förskolan
- 103Genusfällor
- 106Egna föreställningar
- 107Föreställningar som förmedlas av media
- 109Barns föreställningar
- 111Föreställningar i bilderböcker
- 9114Pedagogisk dokumentation
- 114Dokumentation – vad och hur
- 117Etiska frågor
- 118Bedömning och utvecklingssamtal
- 121Hjälpmedel för dokumentation
- 10124Learning study
- 125Vad är en learning study
- 126Förutsättningar för en learning study
- 127Centrala begrepp
- 129En learning study i teknik
- 132Det manifesta lärandeobjektet, första cykeln
- 138Det levda lärandeobjektet, första cykeln
- 139Det manifesta lärandeobjektet, andra cykeln
- 147Det levda lärandeobjektet, andra cykeln
- 147Diskussion
- 150Avslutande ord
- 152Referenser
- 158Register
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144095837Utgivningsår:
2013Revisionsår:
2013Artikelnummer:
38127-02Upplaga:
AndraSidantal:
160Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144173085Utgivningsår:
2013Revisionsår:
2013Artikelnummer:
38127-SB02Upplaga:
Andra