Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Hållbarhet och egenmakt i förskolan

Skickas följande arbetsdag

Hållbarhet och egenmakt i förskolan

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 312 kr inkl. moms
Studora e-bok 193 kr inkl. moms

Hur kan man arbeta med hållbarhet i förskolan? Hur kommer man vidare från skräpplockarrundor och sopsortering? Hur förbereder man dagens barn på de problem de kommer att få hantera som vuxna? I Hållbarhet och egenmakt i förskolan besöker Marit Olanders tre förskolor, två i Malmö och en samisk förskola i Norge, som arbetar med dessa frågor. Hon möter Kungen i mikrosamhället Den återvunna staden, hon får se hur barn och pedagoger gör egna leksaker av trä, och hon får en inblick i respekten för...

Läs mer

Hur kan man arbeta med hållbarhet i förskolan? Hur kommer man vidare från skräpplockarrundor och sopsortering? Hur förbereder man dagens barn på de problem de kommer att få hantera som vuxna? I Hållbarhet och egenmakt i förskolan besöker Marit Olanders tre förskolor, två i Malmö och en samisk förskola i Norge, som arbetar med dessa frågor. Hon möter Kungen i mikrosamhället Den återvunna staden, hon får se hur barn och pedagoger gör egna leksaker av trä, och hon får en inblick i respekten för naturen i samisk kultur. Boken belyser också teoretiska aspekter av hållbarhet och egenmakt: barns delaktighet och tillträde till det offentliga rummet, vikten av artkunskap samt ledarskapsperspektiv. Med Hållbarhet och egenmakt i förskolan får läsaren verktyg att skapa egenmakt i teori och praktik tillsammans med barnen. Avslutningsvis diskuterar boken hur man kan förstå människans förhållande till jorden, med en jämförelse mellan västerländsk kultur och tre urfolkskulturer. Boken vänder sig till blivande förskollärare samt yrkesverksamma på olika nivåer inom förskolan.

Stäng

Medverkande författare 9

Förord 11

Inledning och bokens upplägg 13

Marit Olanders

Hållbarhet 13

Egenmakt 14

Skräpplockning och egenmakt 15

Bokens upplägg och kapitel 18

Litteraturförteckning 19

1 Barns delaktighet för en hållbar utveckling  21

Kristina Westlund

Förskolans uppdrag i arbetet för en hållbar utveckling 21

Barns delaktighet i samhället 23

Barns delaktighet enligt förskolans läroplan 25

Kommunikationens betydelse för delaktighet 27

Lek, fantasi och föreställningsförmåga 31

Delaktighet i relation till omsorg och undervisning  32

Avslutande reflektioner 36

Litteraturförteckning 37

2 Den återvunna staden –Ettprojekt om hållbar utveckling över två år 39

Marit Olanders

Sagoprojektets början 39

Så tog projektet form 41

Staden och dess karaktärer 41

Barnen som medskapare till sagan 44

Dramaturgi och dynamik upprätthåller intresset 46

Ekologiskt och ekonomiskt hållbarhetsarbete 48

Vetenskap och fantasi 55

Social hållbarhet i barngrupp och arbetslag 55

Final: Brobygget 57

Sagans slut 59

Litteraturförteckning 60

3 Platser för barn och platsskapande med barn –attbalansera mellan kontroll och tillit 61

Carina Berkhuizen

Det finns en värld utanför grinden 62

Platsskapande i relation till en fysisk plats ien mobil förskolas verksamhet – utifrån en forskares blick  66

Om fysiska staket och ett rymningsförsök –utifrån ett barndomsminne 68

Om konsten att se så att alla barn är kvar på en fysisk plats – ett minne från tiden som förskollärare 70

Balans mellan kontroll och tillit öppnar upp för nya platsskapanden 73

Litteraturförteckning 74

4 Förskola i trädkronornas skugga 77

Marit Olanders

Tar vara på det parken ger 79

Osynliga staket 79

Stationer skapar rum i rummet 80

Material – färdigköpt och egentillverkat 83

Ömtåliga material i utemiljö 87

Praktiska utmaningar med utomhusvistelse 87

5 Att leda arbetet med hållbarhet –på ett hållbart sätt 89

Gezim Isufi och Bim Riddersporre

Egenmakt  89

Hållbarhet 91

Ledarskap  92

Hållbart ledarskap med en vision som ledstjärna 97

Avslutande reflektioner 107

Litteraturförteckning 109

6 Artkunskap i förskolan 111

Anette Barr

Inledning 111

Artkunskap på stadspromenad 114

Hur artkunskap kan bli en del av vardagen i förskolan 115

”Shit vad många Grus grus” 117

Etiskt förhållningssätt 120

Avslutande reflektioner 122

Litteraturförteckning 124

7 I samklang med naturen  127

Besök på en samisk förskola

Marit Olanders

Detta är Manndalen 127

Traditionell kunskap om växter 129

Erfarenheter av döden 132

Introducera barn till knivar och öppen eld  133

Hantera naturens farliga sida 135

Omsorg och rutinsituationer 137

Kultur och språk 138

Litteraturförteckning 141

8 Vi är, därför finns jag  143

Maria Borda

Existera som del i en relation  143

Separationen 145

Naturens agens 147

Döden är en del av livet 149

Förhållandet till jorden 152

Att ge och få 153

Litteraturförteckning 155

Person- och sakregister 157

 

Information

Redaktörer:

Marit Olanders

Kapitelförfattare:

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144156545

Utgivningsår:

2022

Artikelnummer:

44985-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

160
 ;

Hur kan man arbeta med hållbarhet i förskolan? Hur kommer man vidare från skräpplockarrundor och sopsortering? Hur förbereder man dagens barn på de problem de kommer att få hantera som vuxna? I Hållbarhet och egenmakt i förskolan besöker Marit Olanders tre förskolor, två i Malmö och en samisk förskola i Norge, som arbetar med dessa frågor. Hon möter Kungen i mikrosamhället Den återvunna staden, hon får se hur barn och pedagoger gör egna leksaker av trä, och hon får en inblick i respekten för...

Läs mer

Hur kan man arbeta med hållbarhet i förskolan? Hur kommer man vidare från skräpplockarrundor och sopsortering? Hur förbereder man dagens barn på de problem de kommer att få hantera som vuxna? I Hållbarhet och egenmakt i förskolan besöker Marit Olanders tre förskolor, två i Malmö och en samisk förskola i Norge, som arbetar med dessa frågor. Hon möter Kungen i mikrosamhället Den återvunna staden, hon får se hur barn och pedagoger gör egna leksaker av trä, och hon får en inblick i respekten för naturen i samisk kultur. Boken belyser också teoretiska aspekter av hållbarhet och egenmakt: barns delaktighet och tillträde till det offentliga rummet, vikten av artkunskap samt ledarskapsperspektiv. Med Hållbarhet och egenmakt i förskolan får läsaren verktyg att skapa egenmakt i teori och praktik tillsammans med barnen. Avslutningsvis diskuterar boken hur man kan förstå människans förhållande till jorden, med en jämförelse mellan västerländsk kultur och tre urfolkskulturer. Boken vänder sig till blivande förskollärare samt yrkesverksamma på olika nivåer inom förskolan.

Stäng
Information

Redaktörer:

Marit Olanders

Kapitelförfattare:

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144178790

Utgivningsår:

2022

Artikelnummer:

44985-SB01

Upplaga:

Första
 ;