
Hållbarhet och egenmakt i förskolan

Hållbarhet och egenmakt i förskolan
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Medverkande författare 9
Förord 11
Inledning och bokens upplägg 13
Marit Olanders
Hållbarhet 13
Egenmakt 14
Skräpplockning och egenmakt 15
Bokens upplägg och kapitel 18
Litteraturförteckning 19
1 Barns delaktighet för en hållbar utveckling 21
Kristina Westlund
Förskolans uppdrag i arbetet för en hållbar utveckling 21
Barns delaktighet i samhället 23
Barns delaktighet enligt förskolans läroplan 25
Kommunikationens betydelse för delaktighet 27
Lek, fantasi och föreställningsförmåga 31
Delaktighet i relation till omsorg och undervisning 32
Avslutande reflektioner 36
Litteraturförteckning 37
2 Den återvunna staden – Ett projekt om hållbar utveckling över två år 39
Marit Olanders
Sagoprojektets början 39
Så tog projektet form 41
Staden och dess karaktärer 41
Barnen som medskapare till sagan 44
Dramaturgi och dynamik upprätthåller intresset 46
Ekologiskt och ekonomiskt hållbarhetsarbete 48
Vetenskap och fantasi 55
Social hållbarhet i barngrupp och arbetslag 55
Final: Brobygget 57
Sagans slut 59
Litteraturförteckning 60
3 Platser för barn och platsskapande med barn – att balansera mellan kontroll och tillit 61
Carina Berkhuizen
Det finns en värld utanför grinden 62
Platsskapande i relation till en fysisk plats i en mobil förskolas verksamhet – utifrån en forskares blick 66
Om fysiska staket och ett rymningsförsök – utifrån ett barndomsminne 68
Om konsten att se så att alla barn är kvar på en fysisk plats – ett minne från tiden som förskollärare 70
Balans mellan kontroll och tillit öppnar upp för nya platsskapanden 73
Litteraturförteckning 74
4 Förskola i trädkronornas skugga 77
Marit Olanders
Tar vara på det parken ger 79
Osynliga staket 79
Stationer skapar rum i rummet 80
Material – färdigköpt och egentillverkat 83
Ömtåliga material i utemiljö 87
Praktiska utmaningar med utomhusvistelse 87
5 Att leda arbetet med hållbarhet – på ett hållbart sätt 89
Gezim Isufi och Bim Riddersporre
Egenmakt 89
Hållbarhet 91
Ledarskap 92
Hållbart ledarskap med en vision som ledstjärna 97
Avslutande reflektioner 107
Litteraturförteckning 109
6 Artkunskap i förskolan 111
Anette Barr
Inledning 111
Artkunskap på stadspromenad 114
Hur artkunskap kan bli en del av vardagen i förskolan 115
”Shit vad många Grus grus” 117
Etiskt förhållningssätt 120
Avslutande reflektioner 122
Litteraturförteckning 124
7 I samklang med naturen 127
Besök på en samisk förskola
Marit Olanders
Detta är Manndalen 127
Traditionell kunskap om växter 129
Erfarenheter av döden 132
Introducera barn till knivar och öppen eld 133
Hantera naturens farliga sida 135
Omsorg och rutinsituationer 137
Kultur och språk 138
Litteraturförteckning 141
8 Vi är, därför finns jag 143
Maria Borda
Existera som del i en relation 143
Separationen 145
Naturens agens 147
Döden är en del av livet 149
Förhållandet till jorden 152
Att ge och få 153
Litteraturförteckning 155
Person- och sakregister 157
Information
Kapitelförfattare:
Språk:
SvenskaISBN:
9789144156545Utgivningsår:
2022Artikelnummer:
44985-01Upplaga:
FörstaSidantal:
160Information
Kapitelförfattare:
Språk:
SvenskaISBN:
9789144178790Utgivningsår:
2022Artikelnummer:
44985-SB01Upplaga:
Första