
Förskolans arbete med naturvetenskap och teknik

Förskolans arbete med naturvetenskap och teknik
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
- 7Författarpresentation
- 11Inledning
- Per Dahlbeck & Karin Nilsson
- 12Vilka är vi?
- 13Historik
- 14Varför undersöker vi?
- 15Faran med en naiv syn på barnet och pedagogiken
- 15… eller en orealistisk syn
- 16Förskolans uppdrag
- 17Två lärandelogiker
- 18Känt – okänt
- 19Var står naturvetenskapen?
- 21Pedagogens betydelse
- 23Pedagogens två möjliga roller
- 25Pedagogernas berättelser
- 129Titta, en Pica pica!
- Sara Persson
- 30Den dagliga naturvetenskapen
- 32Fåglar och fjärilar
- 34Miljörådet
- 36Naturvetenskap och teknik som temaarbete
- 36Ett vattenhjul
- 37Mer vattenexperiment
- 38Kallt och varmt
- 40Ett annorlunda papper
- 41Ett båtbygge
- 41Samspel
- 243Låt allt ta sin tid
- Anette Freij
- 43Två mål med temat fordon
- 44Barnen gör egna bilar
- 45Dokumentationens dubbla roll
- 45Exempel på frågor som ledde till fordonstemat
- 46Ett annat projekt – kajan
- 47Fågelräkning
- 49Förskolemiljöns betydelse
- 49Exempel på miljöer på vår förskola
- 49Myshörna
- 50Djur- och naturhörnan
- 50Fordonshörnan
- 51Rollekshörnan
- 51Bygg- och teknikhörnan
- 353Passionen som drivkraft
- 55Att åka berg-och-dalbana för första gången
- 56När det tänder till – vattenlek
- 57Göra materialet känt
- 58Ett avbrott
- 60Reflektion och analys
- 64Min berättelse
- 465Vi sågar naturvetenskap och teknik
- 67Projekt Holken
- 68Bygget drar igång
- 71Holken börjar bli klar
- 74Ännu en holk
- 75Holkarna blir bebodda
- 77Naturvetenskap och teknik i projektet
- 581Från vykort till naturvetenskapliga fenomen
- Marie Eklöv & Yvette Ohlsson
- 82Vykort
- 84Projektvägg
- 86Förflyttning, rörelse och förändring
- 88Hur hänger allt ihop här i världen?
- 90Månens olika faser
- 91Jag tror att det är solen som gör att det blir en regnbåge
- 94Väderlek
- 96Slutreflektion
- 699Att arbeta med naturvetenskap och teknik ur ett organisationsperspektiv
- Birgitta Larsson & Victoria Syrén
- 99Två exempel
- 100En organisation som stödjer lärandet
- 101En organisation växer fram
- 101Kunskap som sprids
- 102Cirklar om naturvetenskapligt arbete
- 102Lust som sprids
- 103Att ta vara på barns lust
- 104Exemplet katapult
- 105Ett lärande för framtiden
- 7107Gränsöverskridande möten mellan naturvetenskap och fantasi
- Anna Edvardsson & Marina Karlsson
- 107Förutsättningar eller motsatser?
- 109Reflektion
- 110Isägget
- 112Tillägg i form av dinosaurier
- 115Hajarna
- 119Att överskrida gränser
- 123Litteratur
I huvudsak är skribenterna aktiva förskollärare och i sina beskrivningar av praktiken på förskolorna ger de en djup och insiktsfull beskrivning av idé, genomförande och resultat. Framför allt är pedagogernas skattningar och reflektioner i processerna av stort värde. Förskolans arbete med naturvetenskap och teknik är en utmärkt bok att ta till sig i arbetslaget men också ett mycket bra inspel till den blivande pedagogen.
Vill du veta mer?
Läs vår intervju med Per Dahlbeck, en av författarna.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144114958Utgivningsår:
2018Artikelnummer:
39382-01Upplaga:
FörstaSidantal:
128Vill du veta mer?
Läs vår intervju med Per Dahlbeck, en av författarna.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144173146Utgivningsår:
2018Artikelnummer:
39382-SB01Upplaga:
Första