
Leka för att lära

Leka för att lära
Utveckling, kognition och kultur
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
- 9Förord
- 11Författarpresentation
- 15KAPITEL 1 Inledning
- Åsa Harvard och Mikael Jensen
- 16En översikt över bokens innehåll
- 17En kort presentation av varje kapitel
- 19Beröringspunkter: återkommande begrepp
- 20Utveckling
- 20Kognition
- 21Kultur
- 22Imitation
- 22Intersubjektivitet
- 23Theory of mind
- 24Identitet och roll
- 25Affordans
- 26Avslutande ord
- 29KAPITEL 2 Historiska perspektiv på lek
- Therese Weln
- 29Tidiga teorier om lek
- 341700-talet och 1800-talet
- 36De klassiska lekteorierna
- 371900-talet och framåt
- 41Avslutande diskussion
- 43KAPITEL 3 Lek ur ett evolutionärt och kognitivt perspektiv
- Peter Gärdenfors
- 43Den barnsliga människan
- 44Lekens betydelse för människan
- 46Vilka djur leker
- 47Lekens evolutionära funktion
- 50Lekens betydelse för kognitiv och social utveckling
- 53Avslutning
- 55KAPITEL 4 Lekens kontrapunktstämmor: mening och lust, likhet och variation
- Lars-Erik Berg
- 56Ett socialpsykologiskt perspektiv
- 58Leken som symbol: att vara någon annan
- 61Språket som lek
- 64Likhet och skillnad? Genom Dig
- 67Verklighet och fantasi i verklig rollek
- 69Identitetens Gestalt och Berättelse
- 72Summering
- 75KAPITEL 5 Vad lär barn när de leker
- Birgitta Knutsdotter Olofsson
- 75Grunden för lek
- 75Leksignalen
- 76Lekens ram
- 76Sociala lekregler
- 77Lekens väsen
- 78Lekens förutsättningar
- 79Vad lär barn när de leker
- 79Att tänka sig
- 80Att reflektera
- 82Att minnas
- 83Det prospektiva minnet
- 83Att kommunicera
- 84Att använda det talade och skrivna ordet
- 85Social kompetens
- 86Att behärska sin kropp
- 87Vuxnas roll i barns lek
- 90Lekens självklara plats i förskola och skola
- 90Skolbarnens lek
- 90Den fria lekens pedagogik
- 91Sammanfattande kommentar
- 93KAPITEL 6 Maktspel i lekdiskurser
- Annica Löfdahl
- 93Lek och fantasi
- 95Diskurser i leken
- 96Ett empiriskt exempel: realitetsdiskursen
- 97Hästhagen
- 98Några empiriska exempel: fantasidiskursen
- 98Tråden eller Ella hånas och blir utschasad av katten Malin
- 100Kejsarsnitten
- 103Avslutande reflektioner
- 107KAPITEL 7 Transfer: en nödvändighet för låtsaslek
- Mikael Jensen
- 109Fysisk och social kontext
- 111När flera faktorer varierar
- 112Objekt i lek och lärande
- 112Mål–medel-relationer
- 114Leksaker som substitut
- 116Metaforer och analogier
- 117Funktionell frihet
- 119Sammanfattning
- 123KAPITEL 8 Imitation och design för lek: exempel från tre sandlådor
- Åsa Harvard
- 124Den första sandlådan
- 128Teorier om imitation
- 129Från proto-dialoger till socialt klister
- 130Kulturell lärandeteori
- 132Imitation som representation
- 132Sammanfattning
- 133Den andra sandlådan: Videosandlådan
- 135Den tredje sandlådan: Cirkus Gluff-Gluff
- 137Jämförelser mellan Videosandlådan och Cirkus Gluff-gluff
- 137Synlighet
- 138Orientering och skala
- 139Hörbarhet
- 140Att tolka bilderna i sanden
- 141Problemen synliggör principen
- 142Avslutande diskussion
- 145KAPITEL 9 Kreativa lek- och lärandemiljöer i pedagogisk verksamhet
- Eva Johansson och Ingrid Pramling Samuelsson
- 145Den pedagogiska miljön – en väv av möjligheter
- 146Miljön – en helhet
- 148Förändra miljön
- 149Barns möjlighet att förändra miljön
- 150En väv av möjligheter
- 151Berättandet – att bygga världar tillsammans
- 154Dialektik mellan autenticitet och fantasi
- 156Intersubjektivitet, respekt och humor
- 158Se leken i lärandet och lärandet i leken
- 163KAPITEL 10 Lek i verklighetens utmarker
- Fredrika Mårtensson
- 164Vår tillit till utemiljön
- 166Utomhuslekens miljövillkor
- 166Barn leker inte alls överallt
- 167Utomhuslivets potential
- 170Den vidlyftiga utomhusleken
- 171Ut i den stora världen
- 174Grejandet som fotfäste
- 177Mycket spring och många effekter
- 182Utmarken som frirum
- 182Förlopp mellan plats, kropp och fantasi
- 184Värna de lekfulla mellanrummen
- 185Summering
- 189KAPITEL 11 När tryggheten känns avlägsen
- Ingrid Sandn
- 190Lekarbete
- 190Barn som kan ha behov av lekarbete
- 191Hur lekarbete går till
- 192Teorier av betydelse för lekarbete
- 192Mead och Berg
- 194Winnicott och Garvey
- 195Philip – skolår 2
- 195Philips lek
- 199Lisa – skolår 1
- 199Lisas lek
- 201Frihet och trygghet
- 202Att få vara den jag är
- 202Etiska spörsmål
- 203Avslutande reflektion
- 207KAPITEL 12 Lek och autism
- Karin Strid och Tomas Tjus
- 209Autism och låtsaslek
- 211Samordnad uppmärksamhet
- 211Imitation
- 212Att undersöka lek hos barn med autism
- 213Hur lekte barnen
- 215Intervention
- 216Avslutande diskussion – att lära genom lek
- 221KAPITEL 13 Den problematiska och nödvändiga leken
- Birgitta Qvarsell
- 222Lekens innebörder och sammanhang
- 223Lekens kunskapsbildande inslag
- 224Leka, studera, arbeta – som barns verksamheter
- 226Barnrättskonventionen
- 227Kultur och identitet
- 229Situationer och funktioner för barns villkor och kultur
- 230Nya rum och media, för lek och lärande
- 232Lek och lärande som kunskapsbildning
- 234Avslutande diskussion: barns egen syn på lek
- 237Sakregister
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144051512Utgivningsår:
2009Artikelnummer:
33154-01Upplaga:
FörstaSidantal:
256Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144172873Utgivningsår:
2009Artikelnummer:
33154-SB01Upplaga:
Första