Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Leka för att lära

Skickas följande arbetsdag

Leka för att lära

Utveckling, kognition och kultur

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 363 kr inkl. moms
Studora e-bok 225 kr inkl. moms

Lek är avgörande för barns lärande. I den här boken beskriver och analyserar en grupp svenska forskare från olika vetenskapliga discipliner barns lek och relationen mellan lek och lärande. Bokens olika kapitel bidrar till ett mångfacetterat helhetsperspektiv som vuxna behöver för att förstå lek och lärande. Aspekter som behandlas är utveckling, kommunikation, kognition, natur och kultur.

    • 9
      Förord
    • 11
      Författarpresentation
    • 15
      KAPITEL 1 Inledning
        • Åsa Harvard och Mikael Jensen
        • 16
          En översikt över bokens innehåll
        • 17
          En kort presentation av varje kapitel
        • 19
          Beröringspunkter: återkommande begrepp
        • 20
          Utveckling
        • 20
          Kognition
        • 21
          Kultur
        • 22
          Imitation
        • 22
          Intersubjektivitet
        • 23
          Theory of mind
        • 24
          Identitet och roll
        • 25
          Affordans
        • 26
          Avslutande ord
    • 29
      KAPITEL 2 Historiska perspektiv på lek
        • Therese Weln
        • 29
          Tidiga teorier om lek
        • 34
          1700-talet och 1800-talet
        • 36
          De klassiska lekteorierna
        • 37
          1900-talet och framåt
        • 41
          Avslutande diskussion
    • 43
      KAPITEL 3 Lek ur ett evolutionärt och kognitivt perspektiv
        • Peter Gärdenfors
        • 43
          Den barnsliga människan
        • 44
          Lekens betydelse för människan
        • 46
          Vilka djur leker
        • 47
          Lekens evolutionära funktion
        • 50
          Lekens betydelse för kognitiv och social utveckling
        • 53
          Avslutning
    • 55
      KAPITEL 4 Lekens kontrapunktstämmor: mening och lust, likhet och variation
        • Lars-Erik Berg
        • 56
          Ett socialpsykologiskt perspektiv
        • 58
          Leken som symbol: att vara någon annan
        • 61
          Språket som lek
        • 64
          Likhet och skillnad? Genom Dig
        • 67
          Verklighet och fantasi i verklig rollek
        • 69
          Identitetens Gestalt och Berättelse
        • 72
          Summering
    • 75
      KAPITEL 5 Vad lär barn när de leker
        • Birgitta Knutsdotter Olofsson
        • 75
          Grunden för lek
        • 75
          Leksignalen
        • 76
          Lekens ram
        • 76
          Sociala lekregler
        • 77
          Lekens väsen
        • 78
          Lekens förutsättningar
        • 79
          Vad lär barn när de leker
        • 79
          Att tänka sig
        • 80
          Att reflektera
        • 82
          Att minnas
        • 83
          Det prospektiva minnet
        • 83
          Att kommunicera
        • 84
          Att använda det talade och skrivna ordet
        • 85
          Social kompetens
        • 86
          Att behärska sin kropp
        • 87
          Vuxnas roll i barns lek
        • 90
          Lekens självklara plats i förskola och skola
        • 90
          Skolbarnens lek
        • 90
          Den fria lekens pedagogik
        • 91
          Sammanfattande kommentar
    • 93
      KAPITEL 6 Maktspel i lekdiskurser
        • Annica Löfdahl
        • 93
          Lek och fantasi
        • 95
          Diskurser i leken
        • 96
          Ett empiriskt exempel: realitetsdiskursen
        • 97
          Hästhagen
        • 98
          Några empiriska exempel: fantasidiskursen
        • 98
          Tråden eller Ella hånas och blir utschasad av katten Malin
        • 100
          Kejsarsnitten
        • 103
          Avslutande reflektioner
    • 107
      KAPITEL 7 Transfer: en nödvändighet för låtsaslek
        • Mikael Jensen
        • 109
          Fysisk och social kontext
        • 111
          När flera faktorer varierar
        • 112
          Objekt i lek och lärande
        • 112
          Mål–medel-relationer
        • 114
          Leksaker som substitut
        • 116
          Metaforer och analogier
        • 117
          Funktionell frihet
        • 119
          Sammanfattning
    • 123
      KAPITEL 8 Imitation och design för lek: exempel från tre sandlådor
        • Åsa Harvard
        • 124
          Den första sandlådan
        • 128
          Teorier om imitation
        • 129
          Från proto-dialoger till socialt klister
        • 130
          Kulturell lärandeteori
        • 132
          Imitation som representation
        • 132
          Sammanfattning
        • 133
          Den andra sandlådan: Videosandlådan
        • 135
          Den tredje sandlådan: Cirkus Gluff-Gluff
        • 137
          Jämförelser mellan Videosandlådan och Cirkus Gluff-gluff
        • 137
          Synlighet
        • 138
          Orientering och skala
        • 139
          Hörbarhet
        • 140
          Att tolka bilderna i sanden
        • 141
          Problemen synliggör principen
        • 142
          Avslutande diskussion
    • 145
      KAPITEL 9 Kreativa lek- och lärandemiljöer i pedagogisk verksamhet
        • Eva Johansson och Ingrid Pramling Samuelsson
        • 145
          Den pedagogiska miljön – en väv av möjligheter
        • 146
          Miljön – en helhet
        • 148
          Förändra miljön
        • 149
          Barns möjlighet att förändra miljön
        • 150
          En väv av möjligheter
        • 151
          Berättandet – att bygga världar tillsammans
        • 154
          Dialektik mellan autenticitet och fantasi
        • 156
          Intersubjektivitet, respekt och humor
        • 158
          Se leken i lärandet och lärandet i leken
    • 163
      KAPITEL 10 Lek i verklighetens utmarker
        • Fredrika Mårtensson
        • 164
          Vår tillit till utemiljön
        • 166
          Utomhuslekens miljövillkor
        • 166
          Barn leker inte alls överallt
        • 167
          Utomhuslivets potential
        • 170
          Den vidlyftiga utomhusleken
        • 171
          Ut i den stora världen
        • 174
          Grejandet som fotfäste
        • 177
          Mycket spring och många effekter
        • 182
          Utmarken som frirum
        • 182
          Förlopp mellan plats, kropp och fantasi
        • 184
          Värna de lekfulla mellanrummen
        • 185
          Summering
    • 189
      KAPITEL 11 När tryggheten känns avlägsen
        • Ingrid Sandn
        • 190
          Lekarbete
        • 190
          Barn som kan ha behov av lekarbete
        • 191
          Hur lekarbete går till
        • 192
          Teorier av betydelse för lekarbete
        • 192
          Mead och Berg
        • 194
          Winnicott och Garvey
        • 195
          Philip – skolår 2
        • 195
          Philips lek
        • 199
          Lisa – skolår 1
        • 199
          Lisas lek
        • 201
          Frihet och trygghet
        • 202
          Att få vara den jag är
        • 202
          Etiska spörsmål
        • 203
          Avslutande reflektion
    • 207
      KAPITEL 12 Lek och autism
        • Karin Strid och Tomas Tjus
        • 209
          Autism och låtsaslek
        • 211
          Samordnad uppmärksamhet
        • 211
          Imitation
        • 212
          Att undersöka lek hos barn med autism
        • 213
          Hur lekte barnen
        • 215
          Intervention
        • 216
          Avslutande diskussion – att lära genom lek
    • 221
      KAPITEL 13 Den problematiska och nödvändiga leken
        • Birgitta Qvarsell
        • 222
          Lekens innebörder och sammanhang
        • 223
          Lekens kunskapsbildande inslag
        • 224
          Leka, studera, arbeta – som barns verksamheter
        • 226
          Barnrättskonventionen
        • 227
          Kultur och identitet
        • 229
          Situationer och funktioner för barns villkor och kultur
        • 230
          Nya rum och media, för lek och lärande
        • 232
          Lek och lärande som kunskapsbildning
        • 234
          Avslutande diskussion: barns egen syn på lek
    • 237
      Sakregister
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144051512

Utgivningsår:

2009

Artikelnummer:

33154-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

256

Författare

 ;

Lek är avgörande för barns lärande. I den här boken beskriver och analyserar en grupp svenska forskare från olika vetenskapliga discipliner barns lek och relationen mellan lek och lärande. Bokens olika kapitel bidrar till ett mångfacetterat helhetsperspektiv som vuxna behöver för att förstå lek och lärande. Aspekter som behandlas är utveckling, kommunikation, kognition, natur och kultur.

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144172873

Utgivningsår:

2009

Artikelnummer:

33154-SB01

Upplaga:

Första

Författare

 ;