
Lek på rätt väg?
på spaning efter leken
- 9Förord
- 111Lek som mångfald
- Ole Fredrik Lillemyr
- 14Vad har vi intresserat oss för när det gäller lek?
- 16Varför är leken så viktig?
- 17Ett försök till ett holistiskt perspektiv
- 20Brian Sutton-Smith – lekens mångfald
- 23Avslutning
- 23Litteratur
- 227Det farofyllda och andra stämningar i leken
- Helle Skovbjerg Karoff
- 30Lek som ett sätt att finnas till
- 32Gemensamma lekpraktiker – det man gör i leken
- 35Fyra typer av gemensamma lekpraktiker och det farofyllda
- 38Lekstämning som lekens varandeform
- 39Fyra typer av lekstämningar uttryckta genom fyra typer av gemensamma lekpraktiker
- 42Slutsats
- 42Litteratur
- 345Lek – det som gör livet värt att leva
- Maria Øksnes och Einar Sundsdal
- 45Leklandet – ett land olikt alla andra länder i världen
- 46Inteleklandet?
- 47Med rätt att leka?
- 49Leken som medel
- 50Det lekande lärande barnet i en målstyrd förskola
- 53Pedagogikens tidsålder
- 54Pedagogiken är ett tveeggat svärd
- 55Leken gör livet värt att leva
- 58Leken gör att vi klarar av att leva
- 60Kulturrelativ lekform (att skämta)
- 62Mot en mer omfattande teori om lek
- 64Litteratur
- 467Det är väl bara på låtsas
- En rundtur på en dansk förskola
- Torben Hangaard Rasmussen
- 67Inne
- 68Ute
- 70Lekens banalitet
- 72Lek och allvar
- 73Fyra utsiktsposter
- 74Tid och rum
- 75Lekens sannolika värld
- 77Att vara någon annan
- 79Lekens filosofi
- 80Lek, lekar och spel
- 83Avslutning
- 84Litteratur
- 585Den sociala fantasilekens förändringspotential
- Symboliska och verkliga identiteter i förskolan
- Ditte Winther-Lindqvist
- 86Ett lekbaserat pedagogiskt synsätt
- 88De vuxna spelar en viktig roll för leken och lekmiljön
- 88Lekens former och barns utveckling
- 91Den sociala fantasilekens format
- 92Den sociala fantasilekens olika verklighetssfärer
- 94Hur verklighetssfärerna hänger samman inbördes
- 95Fokus på fiktionen i leken
- 95Agerande: verklig och symbolisk identitet i leken
- 96Exempel på en sexuellt överskridande gemensam fantasilek
- 97Analys av lekexemplet
- 98Att vara sig själv och mer än sig själv i leken
- 99Social identitet i förskolan
- 100Status, ålder och kön
- 100Lekens möjlighet att förändra
- 101Litteratur
- 6105Om leken som symboliskt mirakel
- Lars-Erik Berg
- 106Lek som innehåll och form
- 107Leken som symbolisering
- 109Låtsasleken – basen för rollek
- 110Social smitta och tidiga rollekar
- 113Rolleken som porträttet och dess fotograf
- 117Gestalt och berättelse – de två sidorna av identiteten
- 120Den första rolleken och återspeglingen
- 127Rollekar avslutas aldrig
- 127Summering
- 128Litteratur
- 7129Lekens levda etik
- Eva Johansson
- 130Barns delade (lek)världar
- 131Perspektiv
- 132Forskning om barns etik
- 135Delade (lek)världar – värda att försvaras
- 138Rätt att dela (lek)världar med andra
- 139Trohet
- 142Diskussion
- 144Litteratur
- 8149Det viktigaste är att få leka
- Om lekens relationella komplexitet och vuxnas interventioner i barns lekande
- Margareta Öhman
- 150Att leka låtsaslek tillsammans
- 150Att få leka och att få vara med och leka
- 151Lek som relationsarbete
- 159Vuxnas engagemang och interventioner
- 162Ett nyanserat lekspråk
- 163Litteratur
- 9165Sjöjungfrun, djungellek och klättring
- Ett fenomenologiskt- hermeneutiskt synsätt på lek
- Merete Lund Fasting
- 165Ett fenomenologiskt-hermeneutiskt synsätt
- 168Klättring
- 171Djungelleken
- 176Sjöjungfrun
- 178Lekens kärna
- 179Avslutning
- 180Litteratur
- 10183Hur leken uppstår i förskolan
- En affektiv materiell analys
- Nina Rossholt
- 183Vad är lek
- 185Lek och kön
- 186Affektiv tillblivelse
- 187Data i rörelse/rörelse i data
- 188Lek som en tillblivande kraft – det affektiva och könet
- 190Lek som en tillblivande kraft – det affektiva och ålder
- 192Lek och ålder som en skapande kraft och position
- 193Avslutning
- 194Litteratur
- 11199Ida och kuben – att utforska matematik och surfplatta på ett lekfullt sätt
- Monica Volden, Geir Olaf Pettersen och Elin Eriksen Ødegaard
- 200Studiens premisser och perspektiv
- 204Studiens kontext och syfte
- 208Beskrivning av artefakterna
- 210Hur Ida gör bland artefakter och människor
- 212Armband
- 213Färgläggning
- 214Spel och lek
- 216Surfplatta och samarbete
- 217Växlingar och variationer i aktiviteten
- 218Experiment med teknologi och matematik – och lek?
- 218Hur Ida använder byggklossarna och surfplattan
- 219Hur Ida beter sig i aktiviteten som fokuserar på kuben som tredimensionell form
- 219Vad innebär det att hon experimenterar i en social miljö?
- 220Men är experimenteringen lek?
- 222När lek blir experimentering
- 223Litteratur
- 12227Leksakers värde
- Eva Stai Brønstad och Maria Øksnes
- 228Leksaker i förskolan
- 229Leksaker i samhällets tjänst?
- 231Att bedöma leksakers värde
- 234Leksakens lekvärde
- 234Barn och barndom hos Fröbel
- 236Lekomsorg
- 238Lekgåvorna
- 240Leksaker i lekfulla samspel
- 242Avslutning
- 242Litteratur
- 245Författarpresentationer
Författarnas djupa kunskap, med referenser till välkända filosofer, idéhistoriker, psykologer och lekforskare gör den (boken) högst intressant och värdefull för att bättre se lekens värde och hur vi kan främja och berika barnens viktiga lek.
Information
Översättare:
Anita ErlandssonSpråk:
SvenskaISBN:
9789144106298Utgivningsår:
2016Artikelnummer:
38886-01Upplaga:
FörstaSidantal:
247