
Normkritiska perspektiv i pedagogisk verksamhet
förskola, fritidshem och skolans tidigare år

Normkritiska perspektiv i pedagogisk verksamhet
Förskola, fritidshem och skolans tidigare år
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Förord 11
Författarpresentation 13
Inledning 19
Lotta Björkman och Lena Sotevik
Pedagogiskt arbete med yngre barn 19
Normkritiska perspektiv snarare än normkritisk pedagogik 21
Bokens tre delar 22
Normkritiska perspektiv som en ||del|| av det pedagogiska arbetet 25
Referenser 26
Del I Maktkritiska perspektiv på normer
1. Normkritiska perspektiv – rötter och fötter 29
Janne Bromseth
Längtan 29
Historiska och teoretiska rötter 30
Postperspektiv och pedagogiska implikationer: nyckelbegrepp 38
Den normkritiska pedagogikens svenska fötter 41
Avslutning 46
Referenser 47
2. ”Nothing about us without us”: Ett neurodiversitetsperspektiv inom normkritisk pedagogik 51
Sofia Österborg Wiklund och Hanna Bertilsdotter Rosqvist
Neurofunktionalitet, normalitet och avvikelse 51
Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning i Sverige i dag? 52
Neurodiversitetsrörelsen och den normkritiska vändningen i Sverige 54
Neurodiversitetsperspektiv i ett bredare pedagogiskt sammanhang 57
Vad innebär neurodiversitet i teorin? 58
”Den finaste formen av lek”– neuronormativa föreställningar om barns lekande och lärande 61
Neurodivergent (av)maskering: om att (av)lära sig att dölja 64
Att fostras till en ”person”, eller neurodivergent identitetsutveckling bortom maskerande? 65
Referenser 66
3. ”Man tänker inte på det”. Frånvarande klassperspektiv i förskolan 71
Klara Dolk
Inledning 71
Förskolor i olika världar 74
Påverkan på förskolans verksamhet 77
Ett didaktiskt arbete i det tysta? 78
Fattigdom: ett historiskt fenomen? 80
Hur skapa möten? 82
Känsliga frågor och ängslighet 83
Vems måttstock ska gälla? 87
Varför är klass frånvarande som perspektiv? 88
Avslutning 90
Referenser 91
4. Normkritiska perspektiv på ålder i förskola och skola 95
Natalie Davet
Olika perspektiv på ålder 95
Ålder som maktstruktur 97
Ålder som normsystem 99
Den idealiserade vuxenheten 100
Åldersmötet som pedagogisk idé 102
Generationsmöten 104
Att upptäcka och ifrågasätta åldersnormer i vardagen 109
Referenser 110
5. Vilken färg är jag? Förskollärares pedagogiska arbete med hudfärg 115
Osa Lundberg
Strukturell rasism 115
Antirasistisk pedagogik 116
Nya förutsättningar – nya utmaningar 118
Hudfärg som en markör för likhet, olikhet och tillhörighet 119
Diskussion 128
Referenser 130
Del II Perspektiv på pedagogiskt förhållningssätt och arbetets förutsättningar
6. Kompetens och konflikt – pedagogers perspektiv på normkritiskt arbete 135
Lena Sotevik
Styrning och stöttning 137
Det kollegiala samarbetet 141
Samverkan med föräldrar 144
Ifrågasatt ||och|| efterfrågad 148
Referenser 149
7. Feministiska perspektiv på yrkesroller och professionalitet 153
Eleonor Bredlöv Eknor
Yrkesroller och professionalitet i den normkritiska pedagogiken 153
Genushistorisk bakgrund – ett skolsystem präglat av särartstanken 154
Omsorg, lärande och kön 159
En feminisering av skolan? 163
Den normkritiska pedagogen 167
Referenser 168
8. Aktiva åtgärder i förskolan – en normkritisk analys genom det systematiska kvalitetsarbetet 173
Helene Svärd
Från likabehandlingsplan till aktiva åtgärder och utmaningar på vägen 173
Från problemfokus till ett främjande och förebyggande arbete 174
Systematiskt kvalitetsarbete som en möjlig stödstruktur 176
Värdegrundsarbete integrerat genom ett tematiskt arbetssätt 177
En vilja att vara i en process – en förutsättning för arbetet 178
Reflektionens och analysens betydelse för ett normkreativt handlande 181
Barnens reflektioner – en resurs och utmaning i det normkritiska arbetet 183
Pröva och reflektera över misstagen – i en systematisk normkritisk process 185
Referenser 186
9. Lyssna, leka och låta mig förundras: Om mina försök att närma mig barns livsvärldar 189
Elin Larsson
Från vuxentolkning till barns perspektiv 190
Maktobalans i relationer mellan barn och vuxen 193
Lyssnande som strategi i normkritiskt pedagogiskt arbete 194
Lyssna eller överföra kunskap – en ständig balansgång 198
Att lyssna – finns det utrymme för det i dagens förskola? 201
Reflektera tillsammans: bjuda motstånd och våga lita på processen 203
Normkritisk pedagogik – ett arbete som aldrig blir färdigt 205
Referenser 207
10. Hen i förskolan – transperspektiv och jämställdhetsperspektiv 209
Malte Sommarö
Inledning 209
Hen – ett omdiskuterat begrepp 211
Kan språket påverka samhället? 212
Att motverka diskriminering utifrån könsidentitet – utmaningar och möjligheter 213
Att sätta mindre fokus på kön 218
Tillämpning och motstånd 219
Vidare reflektioner 222
Avslutning 225
Referenser 226
11. Normer: formning, lärande och barns psykologiska utveckling 229
Fredrik Odhammar och Ragnhild Mogren Svensén
Inledningsvis 229
Normer är osynliga och ser olika ut under olika tider 229
Hur normer formas och lärs 230
Normer och barnets psykologiska utveckling 233
Avslutningsvis 237
Referenser 238
12. Skolbibliotekets roll i normkritiskt arbete 241
Ulrika Centerwall
Skolbibliotek och (norm)kritiska perspektiv 241
Teoretiskt avstamp 242
Skolbibliotekens uppdrag 245
Demokrati, delaktighet och normkritiska perspektiv i skolbibliotek 247
Tre exempel på normkritiskt skolbiblioteksarbete 250
Avslutning 259
Referenser 259
Del III Didaktiska perspektiv och praktiker
13. Normkritiska perspektiv i lärares hela didaktiska uppdrag 265
Lotta Björkman
Funderingar kring en klacksko 265
Skolans dubbla uppdrag? 266
Undervisning i lärarens hela didaktiska uppdrag 269
Normkritiska perspektiv på och i didaktiskt arbete 276
Referenser 278
14. Normkritik i praktiken – undervisning om, genom och för demokratiska värderingar och arbetssätt 281
Sandra Brömster
Ett uppvaknande 281
||Genom|| demokrati – inte bara om och för 283
Att lära ||om|| normer 296
Förmedla och omdefiniera normer – ||för|| att fostra demokratiska medborgare 298
Normkritiskt didaktiska val bidrar till tillgänglighet 300
Referenser 301
15. Normutmanande pedagogik som, genom och i estetisk verksamhet 303
Cecilia Ferm Almqvist och Linn Hentschel
Projektet ”Alla har rätt” 303
Normkritiska perspektiv och mänskliga projekt 305
Estetisk verksamhet som didaktisk handling 307
Normutmanande pedagogiskt arbete ||som|| estetisk verksamhet 309
Normutmanande pedagogiskt arbete ||genom|| estetisk verksamhet 311
Normutmanande pedagogiskt arbete ||i|| estetisk verksamhet 313
Humor som möjlighet och utmaning 314
Att driva normutmanande estetisk verksamhet 315
Referenser 317
16. Normkritiska perspektiv på dansundervisning 319
Märtha Pastorek Gripson
En fond av danshändelser 319
Möjligheter och metoder i konstnärliga och pedagogiska kontexter 321
Vem dansar och under vilka förutsättningar? Genusperspektiv på dans 322
Dans som yttrandefrihet och kommunikativ resurs 324
Politiska jämställdhetsmål, utbildning och dans 326
Hur kan könandet i dans förstås? 327
Didaktiska implikationer för normkritisk undervisning i dans 329
Utmana, vidga rörelsevokabulär och skapa långsiktig glädje 334
Referenser 336
17. Mellanrummens didaktik – fritidshemslärares betydelse för barns identitetsskapande processer 339
Tindra Hilding Krasa och Kristina Axelsson
Fritidshemmet – en arena för identitetsskapande genom kreativa processer 340
Mellanrummens didaktik 342
Undervisningsbegreppet ur fritidshemslärares perspektiv 343
Normkritiska perspektiv i mellanrummens didaktik 345
Värdegrunden och det demokratiska uppdraget med mellanrummens didaktik 354
Referenser 355
18. Drakar, stentroll och älgmammor – att arbeta med figurer för en bredare representation 357
Maja Nystedt
Dockors och figurers pedagogiska möjligheter i förskolan 358
Representation, norm och familjekonstellationer 359
Vidgade familjebilder genom medvetna val av figurers gestaltning 362
Avslutande tankar 365
Referenser 366
19. ”Titta! Nu är du också med!” Representation i miljö och material 367
Sandra Nordin och Sandra Dögg Sæmundsdóttir
Inledning 367
Utgångspunkter 368
Exempel på förändringsarbeten 374
Avslutning 381
Referenser 383
Register 385
Information
Kapitelförfattare:
Illustratör:
Jonny HallbergSpråk:
SvenskaISBN:
9789144156088Utgivningsår:
2023Artikelnummer:
44918-01Upplaga:
FörstaSidantal:
386Information
Kapitelförfattare:
Illustratör:
Jonny HallbergSpråk:
SvenskaISBN:
9789144179605Utgivningsår:
2023Artikelnummer:
44918-SB01Upplaga:
Första