Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Ledarskap i förskolan

Föreståndare - Förskolechef - Rektor

Skickas följande arbetsdag

Ledarskap i förskolan

Föreståndare förskolechef rektor

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 278 kr inkl. moms
Studora e-bok 172 kr inkl. moms

Ewa Ivarson Alm, förskollärare och fil.dr i pedagogik, har varit verksam på Mittuniversitetet, samt arbetat med fortbildning av förskollärare och föreståndare/förskolechefer. Hennes forskningsintresse har fokus på relationen mellan hemmet och förskolan. Ledarskap i förskolan Förskolan är en frivillig verksamhet och har i och med det andra förtecken än den obligatoriska skolan. I förskolan har lärarna utvecklat ett synsätt och ett något annorlunda ledarskap än i den obligatoriska skolan,...

Läs mer

Ewa Ivarson Alm, förskollärare och fil.dr i pedagogik, har varit verksam på Mittuniversitetet, samt arbetat med fortbildning av förskollärare och föreståndare/förskolechefer. Hennes forskningsintresse har fokus på relationen mellan hemmet och förskolan. Ledarskap i förskolan Förskolan är en frivillig verksamhet och har i och med det andra förtecken än den obligatoriska skolan. I förskolan har lärarna utvecklat ett synsätt och ett något annorlunda ledarskap än i den obligatoriska skolan, vilket författaren belyser och konkretiserar i boken. Hon beskriver och speglar utvecklingen av förskolan som institution från tidigt 1950-tal och fram till 2019. Förskolans ledning har förändrats över tid och kan förtydligas och beskrivas genom bland annat de namnbyten som skett under åren, från Föreståndare till Förskole­chef och nu Rektor för förskolan. Författaren beskriver hur förskolans ledarskap konstruerats och förändrats över tid och gör kopplingar till vad som hände innan Barnstugeutredningen kom med sitt betänkande. De reformer, intentioner och direktiv som funnits tidigare för verksamheten har fått konsekvenser dels för ledarskapet, dels för arbetet med barnen, personalens sammansättning och arbetssätt. Samman­taget är boken en skildring av hur en verksamhet som initierats av några ­entusiaster med socialantroposofisk inriktning kommit att bli en verksamhet som är etablerad i alla samhällsklasser och vänder sig till alla barn vars för­äldrar arbetar eller studerar. Boken vänder sig till ledare i förskolan men är också lämplig som litteratur i kurser som vänder sig till blivande lärare i förskolan som vill utveckla sin kompetens i syfte att kunna axla uppdraget som ledare i förskolan. Andra upplagan

Stäng

Denna reviderade upplaga tar bl.a. avstamp i förskolans nya läroplan och de nya krav som ställs på rektorer. Författaren menar att dessa krav är direkt kopplade till kvaliteten och en garant för utvecklingsarbetet på förskolan. Genom de olika kapitlens frågeställningar ges möjligheter till reflektion och diskussion och boken platsar absolut i förskolerektorernas ledningsgrupper. Ledarskap i förskolan är högintressant för dem som har ambitioner att i framtiden leda en förskoleverksamhet.

Information

Författare:

Ewa Ivarson Alm

ISBN:

9789144131436

Utgivningsår:

2013

Revisionsår:

2019

Artikelnummer:

35915-02

Upplaga:

Andra

Sidantal:

168
 ;

Förskolan är en frivillig verksamhet och har i och med det andra förtecken än den obligatoriska skolan. I förskolan har lärarna utvecklat ett synsätt och ett något annorlunda ledarskap än i den obligatoriska skolan, vilket författaren belyser och konkretiserar i boken. Hon beskriver och speglar utvecklingen av förskolan som institution från tidigt 1950-tal och fram till 2019. Förskolans ledning har förändrats över tid och kan förtydligas och beskrivas genom bland annat de namnbyten som skett ...

Läs mer

Förskolan är en frivillig verksamhet och har i och med det andra förtecken än den obligatoriska skolan. I förskolan har lärarna utvecklat ett synsätt och ett något annorlunda ledarskap än i den obligatoriska skolan, vilket författaren belyser och konkretiserar i boken. Hon beskriver och speglar utvecklingen av förskolan som institution från tidigt 1950-tal och fram till 2019. Förskolans ledning har förändrats över tid och kan förtydligas och beskrivas genom bland annat de namnbyten som skett under åren, från Föreståndare till Förskolechef och nu Rektor för förskolan. Författaren beskriver hur förskolans ledarskap konstruerats och förändrats över tid och gör kopplingar till vad som hände innan Barnstugeutredningen kom med sitt betänkande. De reformer, intentioner och direktiv som funnits tidigare för verksamheten har fått konsekvenser dels för ledarskapet, dels för arbetet med barnen, personalens sammansättning och arbetssätt. Sammantaget är boken en skildring av hur en verksamhet som initierats av några entusiaster med socialantroposofisk inriktning kommit att bli en verksamhet som är etablerad i alla samhällsklasser och vänder sig till alla barn vars föräldrar arbetar eller studerar. Boken vänder sig till ledare i förskolan men är också lämplig som litteratur i kurser som vänder sig till blivande lärare i förskolan som vill utveckla sin kompetens i syfte att kunna axla uppdraget som ledare i förskolan.

Stäng
Information

Författare:

Ewa Ivarson Alm

ISBN:

9789144175454

Utgivningsår:

2013

Revisionsår:

2019

Artikelnummer:

35915-SB02

Upplaga:

Andra
 ;