Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Undervisa i pedagogiskt drama

Skickas följande arbetsdag

Ny forskning understryker betydelsen av drama och teater i skolundervisningen för att stimulera elevers kognitiva och verbala utveckling. Denna heltäckande lärobok ger praktisk handledning i hur man kan använda drama och teater i detta syfte. I boken finns mängder av tips på grundläggande lustfyllda drama- och teaterövningar. Författarna visar på ett konkret sätt hur man kan börja med enklare övningar och improvisationer för att sedan gå vidare till dramatisk gestaltning och teater. En rad e...

Läs mer

Ny forskning understryker betydelsen av drama och teater i skolundervisningen för att stimulera elevers kognitiva och verbala utveckling. Denna heltäckande lärobok ger praktisk handledning i hur man kan använda drama och teater i detta syfte. I boken finns mängder av tips på grundläggande lustfyllda drama- och teaterövningar. Författarna visar på ett konkret sätt hur man kan börja med enklare övningar och improvisationer för att sedan gå vidare till dramatisk gestaltning och teater. En rad exempel på genomförda utvecklingsarbeten som Viveka Rasmusson handlett på olika nivåer konkretiserar ytterligare hur dramaundervisning i skola och förskola kan planeras och genomföras. Det handlar t.ex. om drama i en mångkulturell barngrupp, om konfliktlösning i förskolan med hjälp av handdockor och om att resa i tiden i ett historiskt rollspel med gymnasister. En bakgrund ges också till den moderna drama- och teaterpedagogikens framväxt, den skapande processen liksom kommunikation och konflikthantering. I denna moderniserade fjärde upplaga presenteras ny såväl svensk som internationell forskning inom ämnesområdet. Undervisa i pedagogiskt drama riktar sig till studenter på lärarutbildningen samt till verksamma lärare och förskollärare. Den kan med fördel användas också av studieförbund och i annan vuxenutbildning. Fjärde upplagan

Stäng
    • 3
      Inledning
    • 13
      Vad är pedagogiskt drama?
    • 14
      Undervisa i pedagogiskt drama i ny upplaga
    • 16
      Syftet med boken
    • 16
      Författarna till boken
  • Del I 
Drama – teori och bakgrund 
Viveka Rasmusson
      • 1
        19
        Dramapedagogikens utveckling i Sverige
        • 20
          Drama – valbart ämne och pedagogisk metod
        • 21
          Drama och reformpedagogik
        • 22
          Kvinnor först ut på den dramapedagogiska arenan
        • 22
          Elsa Olenius och creative dramatics
        • 23
          Peter Slade och child drama
        • 24
          Lekfullt och interaktivt
        • 24
          Brian Way till Sverige
        • 25
          Suzanne Osten – gruppteatern och dramapedagogiken
        • 26
          Teater eller inte teater? Olika inriktningar växer fram
        • 27
          Dan Lipschütz och dynamisk pedagogik
        • 27
          Drama för att medvetandegöra eleverna om samhället
        • 28
          Socioanalytiska rollspel
        • 28
          Augusto Boal och forumteater
        • 29
          Forumteater i Sverige
        • 29
          Katrin Byréus
        • 30
          Ämnesdiskussionen tar fart
        • 31
          Fokus på estetik – Malcolm Ross
        • 31
          Intelligence of feeling – Läraren som lyhörd handledare
        • 32
          Fokus på pedagogik – Dorothy Heathcote och Gavin Bolton
        • 32
          En styrande lärarroll
        • 33
          Storyline och lärare i roll
        • 34
          Keith Johnstone och improvisationsteater
        • 35
          Dramapedagogik och nya medier
        • 37
          Aktuella forskningsperspektiv på dramapedagogik
      • 2
        41
        Kreativitet och drama
        • 42
          Kreativitet och tänkande
        • 42
          Kreativitetsprocessen
        • 43
          Kaos och kreativitet
        • 44
          Att stimulera ett kreativt arbetsklimat i drama
        • 45
          Sinnlig intelligens – Malcolm Ross
        • 46
          Kreativitet är inte ofarligt
        • 47
          Kreativitet tar tid
        • 48
          Kreativitet kräver ramar
        • 48
          Kreativa människor – finns de?
        • 50
          Kreativitet och etik
      • 3
        51
        Kommunikation och drama
        • 51
          Vad är kommunikation
        • 53
          Olika infallsvinklar på kommunikation
        • 53
          Tre rum
        • 53
          Det fysiska rummet
        • 54
          Det sociala rummet
        • 55
          Det mentala rummet
        • 56
          Kommunikation och teater
        • 56
          Kommunikation och kroppsspråk
        • 57
          Barn och kroppsspråk
        • 58
          Kläder
        • 58
          Beröring
        • 58
          Kroppsspråk i olika kulturer
        • 59
          Känslouttryck
        • 59
          Statusskillnader
        • 60
          Blicken
  • Del II 
Hur gör vi i praktiken? Grundläggande dramapedagogik 
Viveka Rasmusson & Bodil Erberth
      • 4
        63
        Metodik
        • 63
          Exempel på planering av en längre kurs
        • 63
          Fas 1) tt våga – grundövningar
        • 64
          Fas 2) emainriktade dramapass
        • 65
          Fas 3) rån improvisation till teater
        • 66
          Grupprocessen under dramaarbetet
        • 68
          Ledarskap och planering
        • 68
          Fas 1) att våga – grundövningar
        • 69
          Samtalet
        • 70
          Varierande ledarskap i drama
        • 70
          Tänk igenom instruktionerna!
        • 71
          Fas 2) emainriktade dramapass
        • 72
          Fas 3) rån improvisation till teater
        • 73
          Andra sätt att arbeta med drama
        • 74
          Praktiska råd
        • 74
          Gruppstorlek
        • 75
          Arbetspassens längd
        • 75
          Lokalen
        • 76
          Utrustning
        • 76
          Pedagogiskt drama med mindre barn – från tre år
        • 78
          Dramalek med de allra minsta – 0–3 år
      • 5
        81
        Grundövningar och lekar
        • 81
          Ursprung och användning
        • 82
          Uppvärmningsövningar
        • 82
          Om lekens betydelse
        • 84
          Grundövningar och lekar
        • 84
          Livliga lekar
        • 87
          Sånglekar
        • 88
          Rörelseövningar
        • 90
          Kommunikationsövningar
        • 91
          Namnlekar
        • 93
          Kontaktövningar
        • 97
          Tillitsövningar
        • 98
          Jämviktsövningar
        • 100
          Gruppdynamiska lekar och samarbetsövningar
        • 103
          Kreativitetsövningar
        • 104
          Avslappningsövningar
        • 107
          Sinnestränande övningar
        • 111
          Koncentrationsövningar
        • 112
          Inre bildskapande
        • 114
          Associationsövningar
        • 115
          Enkla improvisationsövningar
        • 115
          Rörelseövningar
        • 118
          Statyövningar
        • 118
          Föreställa saker
        • 119
          Talkör
        • 120
          Berättarövningar
      • 6
        123
        Dramatisk gestaltning
        • 124
          Improvisationer
        • 124
          Förberedelser
        • 124
          Handlingen och konflikten
        • 125
          Rollerna
        • 126
          Rummet
        • 126
          Tidpunkten
        • 127
          Övningsexempel
        • 128
          Allmänna råd när man övar improvisation
        • 130
          Exempel på impulser
        • 132
          Gör något på scenen!
        • 133
          Risker
        • 133
          Att dramatisera en text
        • 133
          Tillvägagångssätt
        • 134
          Att dramatisera sagor
        • 135
          Sagor för mindre barn
        • 136
          Nytt slut på sagan
        • 136
          Att hitta på egna sagor
        • 137
          Att modernisera folksagor
        • 137
          Sånger
        • 138
          Improvisation med handdockor
        • 139
          Dockspel på en enkel scen
        • 140
          Skuggspel
      • 7
        143
        Rollspel
        • 143
          Användningsområden
        • 144
          Metodik
        • 144
          Innehåll
        • 144
          Förberedelser
        • 145
          Val av roller
        • 145
          Dramatiska tekniker
        • 145
          Ovana deltagare
        • 146
          Rollspel som metod att illustrera olika lösningar på konflikter
        • 147
          I förskolan
        • 147
          Forumspel
        • 149
          Värderingsövningar
        • 151
          Argumentera mera
        • 152
          Träning inför kommande uppgifter
        • 152
          Handlingsspel
        • 152
          Rollspel som metod att levandegöra undervisningsstoff
        • 153
          Exempel
        • 153
          Rollspel som redovisningsform
        • 154
          Om barns rollekar
      • 8
        157
        Från improvisation till teater
        • 157
          Vad är drama, vad är teater?
        • 158
          Dramaturgi
        • 158
          Klassisk dramaturgi
        • 159
          De tre enheterna
        • 159
          Från klassisk dramaturgi till Hollywooddramaturgi
        • 159
          Episk dramaturgi
        • 160
          Paralleller episk teater och dramapedagogik
        • 160
          Postmodern dramaturgi
        • 161
          Paralleller performanceteater och dramapedagogik
        • 162
          Vilken dramaturgi passar övergången från improvisation till teater?
        • 162
          Utgå från eleverna!
        • 162
          Performanceföreställningar i collageform
        • 163
          Brainstorming
        • 164
          Exempel på tillvägagångssätt
        • 164
          Uppläggning i stort – stolpmanus
        • 165
          Upp på golvet och improvisera! Fortsatt manusarbete
        • 166
          Att arbeta med text
        • 167
          Hur man binder ihop scenerna
        • 167
          Ordningsföljden mellan scenerna
        • 169
          Färdiga pjäser
        • 170
          Några råd vid praktiskt teaterarbete
        • 170
          Spelplatsen
        • 171
          Övergång mellan scenerna
        • 171
          Kulisser och rekvisita
        • 173
          Början och slutet på pjäsen
        • 173
          Rollgestaltning
        • 174
          Pauser och tystnad
        • 174
          Samspelet
        • 175
          Teater som integration mellan olika ämnen
        • 175
          Olika former av teaterföreställningar
        • 175
          TIE
        • 176
          Musikal
        • 177
          Teater med mindre barn
  • Del III 
Drama och utvecklingsarbete 
Viveka Rasmusson
      • 9
        181
        Dramapedagogik och utvecklingsarbete
        • 182
          Utvecklingsarbete med hjälp av aktionsforskning
        • 183
          Första steget: att planera
        • 184
          Andra steget: att agera
        • 185
          Tredje steget: att observera
        • 185
          Fjärde steget: att reflektera
      • 10
        189
        Drama i en mångkulturell barngrupp i årskurs 2
        • 189
          Tankar om mångkultur
        • 191
          Verbal eller icke-verbal kommunikation
        • 191
          Planera – undersökningsmetod
        • 192
          Agera och genomföra
        • 192
          Förutsättningar
        • 198
          Utvärdering
        • 199
          Resultat och reflektioner
      • 11
        201
        Stoppteater i en mångkulturell femteklass
        • 202
          Läroplanen om konflikthantering
        • 202
          Modifierade forumspel
        • 203
          Planera – undersökningsmetod
        • 204
          Agera och genomföra
        • 204
          Förutsättningar
        • 208
          Resultat och reflektioner
        • 208
          Hur kan Byréus metod anpassas till gruppen?
        • 210
          Vad anser barnen att de lärt sig av stoppteater?
        • 210
          Hur ser läraren på stoppteater?
      • 12
        211
        Handdockor löser konflikter mellan förskolebarn
        • 211
          Barn och konflikter
        • 212
          Dockan som hjälpmedel
        • 213
          Planera – undersökningsmetod
        • 213
          Frågeställningar
        • 213
          Agera och genomföra
        • 214
          Dockspel: Bråk om rockring
        • 215
          Dockspel: Vild lek med filt
        • 216
          Dockspel: Du får inte vara med
        • 217
          Dockspel: Hemma hos tant Olga Jag vill också berätta!
        • 218
          Resultat och reflektioner
      • 13
        221
        Regiarbete med barn i elva–tolvårsåldern – en föreställning tar form
        • 221
          Från idé till färdig föreställning
        • 223
          Planera – undersökningsmetod och skapande skrivprocess
        • 223
          Grovplanering
        • 224
          Agera och genomföra
        • 224
          Inledningsfas – lära känna varandra och utveckla idéer
        • 226
          Ageringsfas – vem spelar vad och hur?
        • 227
          Regi- och bearbetningsfas
        • 228
          Resultat och reflektioner
      • 14
        231
        Historiskt levande rollspel – en resa i tiden med gymnasister
        • 232
          Planera – undersökningsmetod
        • 232
          Historiska rollspel
        • 234
          Agera och genomföra – rollspelet finska krigsbarn i Sverige
        • 234
          Uppstartsdagen
        • 235
          Rollspelsdagen
        • 237
          Resultat och reflektioner
        • 237
          Paralleller mellan då och nu
        • 238
          Lärarnas och elevernas uppfattningar
      • 15
        239
        Tag plats flickor! Dramapedagogik i årskurs 4
        • 240
          Flickor och pojkar
        • 241
          Dramapedagogik för att stärka flickor
        • 241
          Planera – undersökningsmetod
        • 242
          Agera och genomföra
        • 242
          Lektion 1) Enkla och roliga övningar till att börja med
        • 243
          Lektion 2) Vänskap och rollspel om lögner
        • 244
          Lektion 3 och 4) Om självförtroende
        • 245
          Lektion 5) Mera självförtroende
        • 246
          Lektion 6) Forumspel
        • 247
          Resultat och reflektioner
      • 16
        249
        Livet i fokus – ett dramapedagogiskt arbete med ungdomars värderingar
        • 249
          För litet tid till livsfrågorna
        • 250
          Planera – undersökningsmetod
        • 250
          Frågeställningar
        • 251
          Agera och genomföra
        • 251
          Lektion 1) Tema ledarskap
        • 252
          Lektion 3) Vad är meningen med livet
        • 253
          Lektion 5) Kärlek
        • 254
          Lektion 6) Grupptryck
        • 255
          Resultat och reflektioner
    • 59
      Litteratur
    • 65
      Övningsregister
    • 69
      Personregister
    • 71
      Sakregister
Information

Illustratör:

Per Åhlin

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144115306

Utgivningsår:

1991

Revisionsår:

2016

Artikelnummer:

3359-04

Upplaga:

Fjärde

Sidantal:

280
 ;