
Undervisa i pedagogiskt drama
- 3Inledning
- 13Vad är pedagogiskt drama?
- 14Undervisa i pedagogiskt drama i ny upplaga
- 16Syftet med boken
- 16Författarna till boken
- Del I Drama – teori och bakgrund Viveka Rasmusson
- 119Dramapedagogikens utveckling i Sverige
- 20Drama – valbart ämne och pedagogisk metod
- 21Drama och reformpedagogik
- 22Kvinnor först ut på den dramapedagogiska arenan
- 22Elsa Olenius och creative dramatics
- 23Peter Slade och child drama
- 24Lekfullt och interaktivt
- 24Brian Way till Sverige
- 25Suzanne Osten – gruppteatern och dramapedagogiken
- 26Teater eller inte teater? Olika inriktningar växer fram
- 27Dan Lipschütz och dynamisk pedagogik
- 27Drama för att medvetandegöra eleverna om samhället
- 28Socioanalytiska rollspel
- 28Augusto Boal och forumteater
- 29Forumteater i Sverige
- 29Katrin Byréus
- 30Ämnesdiskussionen tar fart
- 31Fokus på estetik – Malcolm Ross
- 31Intelligence of feeling – Läraren som lyhörd handledare
- 32Fokus på pedagogik – Dorothy Heathcote och Gavin Bolton
- 32En styrande lärarroll
- 33Storyline och lärare i roll
- 34Keith Johnstone och improvisationsteater
- 35Dramapedagogik och nya medier
- 37Aktuella forskningsperspektiv på dramapedagogik
- 241Kreativitet och drama
- 42Kreativitet och tänkande
- 42Kreativitetsprocessen
- 43Kaos och kreativitet
- 44Att stimulera ett kreativt arbetsklimat i drama
- 45Sinnlig intelligens – Malcolm Ross
- 46Kreativitet är inte ofarligt
- 47Kreativitet tar tid
- 48Kreativitet kräver ramar
- 48Kreativa människor – finns de?
- 50Kreativitet och etik
- 351Kommunikation och drama
- 51Vad är kommunikation
- 53Olika infallsvinklar på kommunikation
- 53Tre rum
- 53Det fysiska rummet
- 54Det sociala rummet
- 55Det mentala rummet
- 56Kommunikation och teater
- 56Kommunikation och kroppsspråk
- 57Barn och kroppsspråk
- 58Kläder
- 58Beröring
- 58Kroppsspråk i olika kulturer
- 59Känslouttryck
- 59Statusskillnader
- 60Blicken
- Del II Hur gör vi i praktiken? Grundläggande dramapedagogik Viveka Rasmusson & Bodil Erberth
- 463Metodik
- 63Exempel på planering av en längre kurs
- 63Fas 1) tt våga – grundövningar
- 64Fas 2) emainriktade dramapass
- 65Fas 3) rån improvisation till teater
- 66Grupprocessen under dramaarbetet
- 68Ledarskap och planering
- 68Fas 1) att våga – grundövningar
- 69Samtalet
- 70Varierande ledarskap i drama
- 70Tänk igenom instruktionerna!
- 71Fas 2) emainriktade dramapass
- 72Fas 3) rån improvisation till teater
- 73Andra sätt att arbeta med drama
- 74Praktiska råd
- 74Gruppstorlek
- 75Arbetspassens längd
- 75Lokalen
- 76Utrustning
- 76Pedagogiskt drama med mindre barn – från tre år
- 78Dramalek med de allra minsta – 0–3 år
- 581Grundövningar och lekar
- 81Ursprung och användning
- 82Uppvärmningsövningar
- 82Om lekens betydelse
- 84Grundövningar och lekar
- 84Livliga lekar
- 87Sånglekar
- 88Rörelseövningar
- 90Kommunikationsövningar
- 91Namnlekar
- 93Kontaktövningar
- 97Tillitsövningar
- 98Jämviktsövningar
- 100Gruppdynamiska lekar och samarbetsövningar
- 103Kreativitetsövningar
- 104Avslappningsövningar
- 107Sinnestränande övningar
- 111Koncentrationsövningar
- 112Inre bildskapande
- 114Associationsövningar
- 115Enkla improvisationsövningar
- 115Rörelseövningar
- 118Statyövningar
- 118Föreställa saker
- 119Talkör
- 120Berättarövningar
- 6123Dramatisk gestaltning
- 124Improvisationer
- 124Förberedelser
- 124Handlingen och konflikten
- 125Rollerna
- 126Rummet
- 126Tidpunkten
- 127Övningsexempel
- 128Allmänna råd när man övar improvisation
- 130Exempel på impulser
- 132Gör något på scenen!
- 133Risker
- 133Att dramatisera en text
- 133Tillvägagångssätt
- 134Att dramatisera sagor
- 135Sagor för mindre barn
- 136Nytt slut på sagan
- 136Att hitta på egna sagor
- 137Att modernisera folksagor
- 137Sånger
- 138Improvisation med handdockor
- 139Dockspel på en enkel scen
- 140Skuggspel
- 7143Rollspel
- 143Användningsområden
- 144Metodik
- 144Innehåll
- 144Förberedelser
- 145Val av roller
- 145Dramatiska tekniker
- 145Ovana deltagare
- 146Rollspel som metod att illustrera olika lösningar på konflikter
- 147I förskolan
- 147Forumspel
- 149Värderingsövningar
- 151Argumentera mera
- 152Träning inför kommande uppgifter
- 152Handlingsspel
- 152Rollspel som metod att levandegöra undervisningsstoff
- 153Exempel
- 153Rollspel som redovisningsform
- 154Om barns rollekar
- 8157Från improvisation till teater
- 157Vad är drama, vad är teater?
- 158Dramaturgi
- 158Klassisk dramaturgi
- 159De tre enheterna
- 159Från klassisk dramaturgi till Hollywooddramaturgi
- 159Episk dramaturgi
- 160Paralleller episk teater och dramapedagogik
- 160Postmodern dramaturgi
- 161Paralleller performanceteater och dramapedagogik
- 162Vilken dramaturgi passar övergången från improvisation till teater?
- 162Utgå från eleverna!
- 162Performanceföreställningar i collageform
- 163Brainstorming
- 164Exempel på tillvägagångssätt
- 164Uppläggning i stort – stolpmanus
- 165Upp på golvet och improvisera! Fortsatt manusarbete
- 166Att arbeta med text
- 167Hur man binder ihop scenerna
- 167Ordningsföljden mellan scenerna
- 169Färdiga pjäser
- 170Några råd vid praktiskt teaterarbete
- 170Spelplatsen
- 171Övergång mellan scenerna
- 171Kulisser och rekvisita
- 173Början och slutet på pjäsen
- 173Rollgestaltning
- 174Pauser och tystnad
- 174Samspelet
- 175Teater som integration mellan olika ämnen
- 175Olika former av teaterföreställningar
- 175TIE
- 176Musikal
- 177Teater med mindre barn
- Del III Drama och utvecklingsarbete Viveka Rasmusson
- 9181Dramapedagogik och utvecklingsarbete
- 182Utvecklingsarbete med hjälp av aktionsforskning
- 183Första steget: att planera
- 184Andra steget: att agera
- 185Tredje steget: att observera
- 185Fjärde steget: att reflektera
- 10189Drama i en mångkulturell barngrupp i årskurs 2
- 189Tankar om mångkultur
- 191Verbal eller icke-verbal kommunikation
- 191Planera – undersökningsmetod
- 192Agera och genomföra
- 192Förutsättningar
- 198Utvärdering
- 199Resultat och reflektioner
- 11201Stoppteater i en mångkulturell femteklass
- 202Läroplanen om konflikthantering
- 202Modifierade forumspel
- 203Planera – undersökningsmetod
- 204Agera och genomföra
- 204Förutsättningar
- 208Resultat och reflektioner
- 208Hur kan Byréus metod anpassas till gruppen?
- 210Vad anser barnen att de lärt sig av stoppteater?
- 210Hur ser läraren på stoppteater?
- 12211Handdockor löser konflikter mellan förskolebarn
- 211Barn och konflikter
- 212Dockan som hjälpmedel
- 213Planera – undersökningsmetod
- 213Frågeställningar
- 213Agera och genomföra
- 214Dockspel: Bråk om rockring
- 215Dockspel: Vild lek med filt
- 216Dockspel: Du får inte vara med
- 217Dockspel: Hemma hos tant Olga Jag vill också berätta!
- 218Resultat och reflektioner
- 13221Regiarbete med barn i elva–tolvårsåldern – en föreställning tar form
- 221Från idé till färdig föreställning
- 223Planera – undersökningsmetod och skapande skrivprocess
- 223Grovplanering
- 224Agera och genomföra
- 224Inledningsfas – lära känna varandra och utveckla idéer
- 226Ageringsfas – vem spelar vad och hur?
- 227Regi- och bearbetningsfas
- 228Resultat och reflektioner
- 14231Historiskt levande rollspel – en resa i tiden med gymnasister
- 232Planera – undersökningsmetod
- 232Historiska rollspel
- 234Agera och genomföra – rollspelet finska krigsbarn i Sverige
- 234Uppstartsdagen
- 235Rollspelsdagen
- 237Resultat och reflektioner
- 237Paralleller mellan då och nu
- 238Lärarnas och elevernas uppfattningar
- 15239Tag plats flickor! Dramapedagogik i årskurs 4
- 240Flickor och pojkar
- 241Dramapedagogik för att stärka flickor
- 241Planera – undersökningsmetod
- 242Agera och genomföra
- 242Lektion 1) Enkla och roliga övningar till att börja med
- 243Lektion 2) Vänskap och rollspel om lögner
- 244Lektion 3 och 4) Om självförtroende
- 245Lektion 5) Mera självförtroende
- 246Lektion 6) Forumspel
- 247Resultat och reflektioner
- 16249Livet i fokus – ett dramapedagogiskt arbete med ungdomars värderingar
- 249För litet tid till livsfrågorna
- 250Planera – undersökningsmetod
- 250Frågeställningar
- 251Agera och genomföra
- 251Lektion 1) Tema ledarskap
- 252Lektion 3) Vad är meningen med livet
- 253Lektion 5) Kärlek
- 254Lektion 6) Grupptryck
- 255Resultat och reflektioner
- 59Litteratur
- 65Övningsregister
- 69Personregister
- 71Sakregister
Information
Illustratör:
Per ÅhlinSpråk:
SvenskaISBN:
9789144115306Utgivningsår:
1991Revisionsår:
2016Artikelnummer:
3359-04Upplaga:
FjärdeSidantal:
280