Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Skapande verksamhet i förskolan

- kreativt arbete med analoga och digitala redskap

Skickas följande arbetsdag

Ambitionen med denna bok är att synliggöra och inspirera till estetiskt skapande arbete i förskolepedagogisk verksamhet. Synen på förskolans estetiska verksamhet är i ständig förändring och de senaste decennierna har rumsliga begrepp som snickarrum och målarrum bytts ut mot ateljé, och i stället för temaarbete används nu ofta projekt och processinriktat arbete. Men vad händer i den vardagliga skapande verksamheten, hur möts lärare, barn och material? Hur möts digital och analog teknik, och hu...

Läs mer

Ambitionen med denna bok är att synliggöra och inspirera till estetiskt skapande arbete i förskolepedagogisk verksamhet. Synen på förskolans estetiska verksamhet är i ständig förändring och de senaste decennierna har rumsliga begrepp som snickarrum och målarrum bytts ut mot ateljé, och i stället för temaarbete används nu ofta projekt och processinriktat arbete. Men vad händer i den vardagliga skapande verksamheten, hur möts lärare, barn och material? Hur möts digital och analog teknik, och hur används rummen och omvärlden? Det är några av de frågor som den här boken tar upp. Under arbetet med boken utkristalliserar sig ett antal centrala aspekter som visat sig fruktbara för pedagoger och lärare att reflektera över i relation till skapande verksamhet. Dessa är bland andra pedagogens roll, hur tid och rum organiseras, lekens betydelse liksom förhållandet mellan process och produkt. Bokens tre kapitel berör dessa aspekter på olika sätt, mer eller mindre teorinära, men den praktiska verksamheten i förskolan är central och framlyft i alla kapitel. Boken visar därmed ett stort antal exempel på skapande och estetiskt arbete från olika förskolor. Boken är användbar i lärarutbildningar för yngre barn men också i arbetslag.

Stäng
    • 5
      Författarpresentation
    • 7
      Introduktion
      • 13
        Karin, får jag bygga nåt fantastiskt
      • Marie Bendroth Karlsson
        • 13
          Inledning
        • 16
          Barnens lek blir början på ett långt projekt
        • 34
          Sagan om prinsessan och draken – från analogt till digitalt
        • 46
          Hållbarhet och växande
        • 64
          Ibland kan man koncentrera sig på bara ett barn en stund
        • 65
          Fjärilens förskola i Kungsbacka
        • 71
          Konstnärers arbetssätt och litteratur som estetiska impulser
        • 79
          Estetisk praktik och samverkan med lokalsamhället
        • 95
          Summering
        • 96
          Referenser
      • 99
        Skapande verksamhet och estetisk transformation – i rörelse mellan det analoga och det digitala
      • Lena O Magnusson
        • 100
          En inledande orientering och några centrala begrepp
          • 101
            Skapandets kapacitet och dess relationer
          • 105
            Kultur och estetik
          • 107
            Estetisk transformation och estetisk attraktion
        • 111
          Overheaden, ljuset, leken och seendet
          • 113
            Love och Kim – en återblick
          • 118
            Visuella händelser – vi gör en utställning
        • 122
          Datorn, datorplattan och pedagogiken
          • 123
            Digital kompetens och barn
          • 129
            I mötet mellan det analoga och digitala
          • 132
            Magiska förvandlingsrum
          • 137
            Tore, Nour och de dansande kropparna
        • 141
          Summering
        • 143
          Referenser
      • 147
        Förskolan som visuell kultur
      • Tarja Karlsson Häikiö
        • 147
          Bild i förskolan
        • 149
          Visuell kompetens
          • 151
            Mediakunskap och multimodalitet
          • 152
            Ateljeristan – en ny professionell roll i förskolan
          • 160
            Det analytiska ögat
          • 161
            Lek och skapande för bildning och hållbarhet i lärandet
          • 161
            Estetik och kreativitet som del av den hållbara förskolan
        • 164
          Bildpraktik i förskola
          • 167
            Bildarbete i ateljén
          • 168
            Multimodalitet och iscensättning av lärmiljöer
          • 181
            Några avslutande tankar om estetik och lärande
        • 183
          Summering
        • 184
          Referenser
    • 191
      Slutord

Författarna till denna för förskolan mycket användbara bok, Marie Bendroth Karlsson, Tarja Karlsson Häikiö och Lena O. Magnusson, har alla lång erfarenhet som forskare i konst och estetiska uttrycksformer. Tillsammans har de skapat en bok som lämpar sig som kurslitteratur både i grundutbildning och fortbildning av alla de olika yrkesgrupper som arbetar i förskolan. Ambitionen att synliggöra och inspirera till estetiskt skapande arbete i förskolepedagogisk verksamhet uppfylls till fullo.

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144123981

Utgivningsår:

2018

Artikelnummer:

39848-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

192
 ;