Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Konsten att lära barn estetik

En utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande

Skickas följande arbetsdag

Hur utvecklas barns estetiska förmåga i förskola och skola? Hur får man det estetiska att växa och bli ett pedagogiskt mål i sig, i stället för att bara använda det som ett medel för att förbättra andra förmågor? Den här boken ger ett nytt perspektiv på arbetet med att utveckla barns förmågor inom de estetiska områdena musik, poesi och rörelse/dans. Barnen i boken är mellan två och åtta år. Författarna följer dem och deras lärare, utifrån en utvecklingspedagogisk ansats, i arbetet med att utv...

Läs mer

Hur utvecklas barns estetiska förmåga i förskola och skola? Hur får man det estetiska att växa och bli ett pedagogiskt mål i sig, i stället för att bara använda det som ett medel för att förbättra andra förmågor? Den här boken ger ett nytt perspektiv på arbetet med att utveckla barns förmågor inom de estetiska områdena musik, poesi och rörelse/dans. Barnen i boken är mellan två och åtta år. Författarna följer dem och deras lärare, utifrån en utvecklingspedagogisk ansats, i arbetet med att utveckla de estetiska förmågorna. Gestaltande dans, rim och orimmad poesi, att lära sig lyssna på ett musikaliskt vis och att skapa musik är några av de verksamheter som beskrivs. I och med att utvecklingspedagogik används för att analysera och diskutera konkreta exempel från pedagogisk verksamhet, är boken användbar för verksamma pedagoger, lärarstudenter och för forskarstuderande inom pedagogik och närliggande fält. Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.

Stäng
      • 9
        Förord
      • 1
        11
        Introduktion
        • 11
          Små barn och estetiskt lärande
        • 12
          En historisk bakgrund
        • 16
          Barnpsykologins inträde
        • 17
          Förskolan, skolan och estetiken
        • 20
          Mål eller medel
        • 22
          Leken, lärandet och estetiken
        • 25
          Att lära om det för barn okända
        • 26
          Att arbeta med ett tydligt innehåll
        • 29
          Musik, poesi och dans som innehåll
        • 31
          Bokens disposition
      • 2
        32
        Litteratur inom fälten
        • 32
          Estetik, kultur och kreativitet
        • 33
          Musik
        • 35
          Barnperspektiv i sång och sånglekar
        • 36
          En begynnande barnkultur
        • 38
          Barnmusikkultur och media
        • 39
          Kommunikation och process
        • 41
          Om musikalitet och transfer
        • 43
          Utvecklingspsykologi och musikutveckling
        • 45
          Rim, ramsor, vers, visa och poesi
        • 51
          Dans och rörelse
        • 54
          Sammanfattning
      • 3
        55
        Utvecklingspedagogik
        • 56
          Erfarande
        • 56
          Metasamtal
        • 58
          Riktadhet
        • 60
          Lärandets objekt
        • 61
          Urskiljning och variation
        • 62
          Fler nödvandiga förutsattningar
        • 63
          Hur vi har arbetat
      • 4
        65
        Visuell representation och musikens arkitektur
      • 5’Rim’ som lärandets objekt och progression i barns
        • 76
          kunnande
        • 78
          Utvecklingen av barns forståelse for rim
        • 79
          Att arbeta med rim med eller utan bilder
        • 79
          Att förutsatta och att kunna
      • 6
        82
        Dansa som en banan och hoppa som en orm
        • 82
          Dansa banan
        • 86
          Dansens variationsrum
          • 90
            Dansa orm
        • Att få syn på och utveckla de yngstas förståelse i
      • 7
        93
        rörelse
        • 97
          Lärandeobjekt också for de allra yngsta
      • 8
        100
        Att lära sig lyssna på ett differentierat sätt
        • 103
          Lyssna på, måla och prata om musik
        • 108
          Lyssnande, kunskap och lärande
      • 9
        111
        Medvetenhet om rörelsekvaliteter
        • 111
          Lärarnas intention med denna lektion
        • 113
          Att bli medveten om olika sätt att hoppa
        • Att bli medveten om och gemensamt skapa
        • 113
          symmetrier
        • 114
          Vad uppfattar barnen
        • 116
          Expanderande och imploderande cirkelrörelser
        • 117
          Gestalta känslor i rörelse
        • 118
          Medvetenhet hos lärarna
        • Det poetiska språket – att arbeta med orimmad
      • 10
        120
        poesi
        • 121
          Metafor och liknelse
        • 122
          ’Orim’ – en form av poesi
        • 124
          Som om det vore eller hur det är
        • Försök att utveckla förståelse på tre olika nivaer
        • 125
          – exemplet orimmad poesi
      • 11
        126
        Spela som pollen som faller
        • 127
          Gestalta fenomen med instrument
        • 131
          Fokus pa musikaliska begrepp
        • 134
          Att variera och hålla konstant
      • 12
        136
        Att grundlägga estetiskt lärande
        • Utvecklingspedagogik och estetiska förmågor och
        • 136
          kunskaper
        • 138
          Progression i barns lärande
        • 139
          Frågors betydelse och lärarens delaktighet
        • 142
          Skilda perspektiv pa estetik och lärande
        • 143
          Perceptuellt lärande
    • 146
      Referenser
    • 158
      Sakregister
    • 159
      Personregister
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144108124

Utgivningsår:

2015

Revisionsår:

2015

Artikelnummer:

38009-03

Upplaga:

Tredje

Sidantal:

160
 ;