Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

7 vägar till drama

Grundbok i dramapedagogik för lärare i förskola och skola

Skickas följande arbetsdag

Barn går spontant in i den dramatiska leken och använder sin naturliga förmåga till teater i den fiktiva värld som de skapar. Denna fascinerande aspekt av barns lek, tillsammans med kunskapen om teaterns många uttrycksformer, bildar en viktig utgångspunkt i dramapedagogiken. I den här boken visar författaren hur drama kan användas på olika nivåer och i olika sammanhang. Läsaren ges också konkreta redskap som kan användas i dramaarbete med barn. 7 vägar till drama kombinerar praktik och teori....

Läs mer

Barn går spontant in i den dramatiska leken och använder sin naturliga förmåga till teater i den fiktiva värld som de skapar. Denna fascinerande aspekt av barns lek, tillsammans med kunskapen om teaterns många uttrycksformer, bildar en viktig utgångspunkt i dramapedagogiken. I den här boken visar författaren hur drama kan användas på olika nivåer och i olika sammanhang. Läsaren ges också konkreta redskap som kan användas i dramaarbete med barn. 7 vägar till drama kombinerar praktik och teori. Den vänder sig till blivande förskollärare, grundskolelärare, kulturskolor och andra som intresserar sig för ämnet.

Stäng
      • 7
        Förord till tredje norska utgåvan
      • 9
        Inledning
        • 9
          Kapitlen i boken
        • 11
          Arbetet med kapitlen
        • 12
          Styrdokumenten
        • 14
          Ämnets status i högre utbildning
      • 17
        KAPITEL 1 Drama – ett konstnärligt ämne
        • 17
          Begreppet drama
        • 18
          Rötter
        • 22
          Om teaterns formregister
        • 30
          Strömningar inom teatern
        • 34
          Dramabegrepp
        • 34
          Uppgifter
        • 37
          I – Att spela upp en liten scen
        • 37
          II – Klick-klick, plask-plask, sch-sch
      • 41
        KAPITEL 2 Lek och drama
        • 42
          Lekteorier, teaterformer och dramatraditioner
        • 47
          Dramatisk lek
        • 52
          Vad är lek och vad är drama
        • 57
          När leken kommer farande
        • 58
          Dramabegrepp
        • 59
          Uppgifter
        • 59
          III – Först rummet – sedan leken
        • 60
          IV – Den magiska mattan
        • 61
          V – Lek ute
        • 63
          VI – Kungens nycklar
        • 67
          VII – Snödrottningen
      • 71
        KAPITEL 3 Byggstenar i dramaarbete
        • 71
          Dramaförlopp – en samlande form
        • 73
          Metoder, tekniker och konventioner
        • 84
          Lärare-i-roll – en utmaning för ledaren
        • 95
          Sagor – en källa till dramatik
        • 98
          Dramabegrepp
        • 98
          Att utgå från böcker
        • 99
          Drama i praktiken
        • 99
          VIII – Snövit
        • 101
          IX – Glupska zebran
        • 107
          X – Jørgen + Anne
        • 112
          XI – Pojken i randig pyjamas
      • 117
        KAPITEL 4 Barnteater
        • 117
          Några barnteatertraditioner
        • 125
          Barnteater i Skandinavien
        • 128
          Figurteater som egen genre
        • 130
          Myter om barnteater
        • 134
          Kort om forskning om teater för små barn
        • 135
          Diskussion efter en barnteaterföreställning
        • 136
          Dramabegrepp
        • 136
          Uppgifter
        • 137
          XII – En märklig figur
        • 139
          XIII – En stol, en telefon, ett papper
      • 143
        KAPITEL 5 Konstdidaktik och drama
        • 143
          Vad är konstdidaktik
        • 149
          Konstdidaktik i förskola och klassrum
        • 151
          Att skapa egna dramaförlopp
        • 160
          Om exemplen
        • 161
          Planeringsuppgifter
        • 161
          Dramabegrepp
        • 162
          Exempel XIV – Sju spår i konsten
        • 183
          Exempel XV – Toxy AB
      • 197
        KAPITEL 6 Drama och progression
        • 198
          Om utveckling av dramatiska uttrycksformer i barndomen
        • 202
          Att studera dramatisk lek med teaterglasögonen på
        • 205
          Progression i olika metoder
        • 210
          Ett förlopp för de minsta där också resten av förskolan kan vara med
        • 213
          Ledarens uppgifter
        • 214
          Dramabegrepp
        • 214
          Praktiska uppgifter
        • 215
          Exempel XVI – Den lilla haren som försvann
        • 218
          Exempel XVII – Amerikakofferten
        • 220
          Exempel XVIII – DICE-ligan
      • 227
        KAPITEL 7 Drama och bedömning
        • 227
          Varför ska vi bedöma
        • 228
          Hur kan vi bedöma
        • 229
          Behövs en formell bedömning
        • 229
          Några verktyg
        • 231
          Det sista exemplet
        • 234
          Dramabegrepp
        • 234
          Observationsuppgifter
        • 235
          Exempel XVIII – De gröna barnen
        • 235
          Första traditionen – personlighetsutveckling
        • 238
          Andra traditionen – teaterproduktion
        • 240
          Tredje traditionen – processdrama
      • 243
        Efterord
        • 243
          Rekvisitans betydelse
        • 243
          Dramapedagogen – ständigt på jakt efter det
        • 244
          Var och en på sin nivå
        • 244
          Till sist
      • 245
        Litteratur
      • 253
        Person- och sakregister
Information

Författare:

Kari Mjaaland Heggstad

Översättare:

Anita Erlandsson

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144091495

Utgivningsår:

2014

Artikelnummer:

37697-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

255
 ;