
7 vägar till drama
Grundbok i dramapedagogik för lärare i förskola och skola
- 7Förord till tredje norska utgåvan
- 9Inledning
- 9Kapitlen i boken
- 11Arbetet med kapitlen
- 12Styrdokumenten
- 14Ämnets status i högre utbildning
- 17KAPITEL 1 Drama – ett konstnärligt ämne
- 17Begreppet drama
- 18Rötter
- 22Om teaterns formregister
- 30Strömningar inom teatern
- 34Dramabegrepp
- 34Uppgifter
- 37I – Att spela upp en liten scen
- 37II – Klick-klick, plask-plask, sch-sch
- 41KAPITEL 2 Lek och drama
- 42Lekteorier, teaterformer och dramatraditioner
- 47Dramatisk lek
- 52Vad är lek och vad är drama
- 57När leken kommer farande
- 58Dramabegrepp
- 59Uppgifter
- 59III – Först rummet – sedan leken
- 60IV – Den magiska mattan
- 61V – Lek ute
- 63VI – Kungens nycklar
- 67VII – Snödrottningen
- 71KAPITEL 3 Byggstenar i dramaarbete
- 71Dramaförlopp – en samlande form
- 73Metoder, tekniker och konventioner
- 84Lärare-i-roll – en utmaning för ledaren
- 95Sagor – en källa till dramatik
- 98Dramabegrepp
- 98Att utgå från böcker
- 99Drama i praktiken
- 99VIII – Snövit
- 101IX – Glupska zebran
- 107X – Jørgen + Anne
- 112XI – Pojken i randig pyjamas
- 117KAPITEL 4 Barnteater
- 117Några barnteatertraditioner
- 125Barnteater i Skandinavien
- 128Figurteater som egen genre
- 130Myter om barnteater
- 134Kort om forskning om teater för små barn
- 135Diskussion efter en barnteaterföreställning
- 136Dramabegrepp
- 136Uppgifter
- 137XII – En märklig figur
- 139XIII – En stol, en telefon, ett papper
- 143KAPITEL 5 Konstdidaktik och drama
- 143Vad är konstdidaktik
- 149Konstdidaktik i förskola och klassrum
- 151Att skapa egna dramaförlopp
- 160Om exemplen
- 161Planeringsuppgifter
- 161Dramabegrepp
- 162Exempel XIV – Sju spår i konsten
- 183Exempel XV – Toxy AB
- 197KAPITEL 6 Drama och progression
- 198Om utveckling av dramatiska uttrycksformer i barndomen
- 202Att studera dramatisk lek med teaterglasögonen på
- 205Progression i olika metoder
- 210Ett förlopp för de minsta där också resten av förskolan kan vara med
- 213Ledarens uppgifter
- 214Dramabegrepp
- 214Praktiska uppgifter
- 215Exempel XVI – Den lilla haren som försvann
- 218Exempel XVII – Amerikakofferten
- 220Exempel XVIII – DICE-ligan
- 227KAPITEL 7 Drama och bedömning
- 227Varför ska vi bedöma
- 228Hur kan vi bedöma
- 229Behövs en formell bedömning
- 229Några verktyg
- 231Det sista exemplet
- 234Dramabegrepp
- 234Observationsuppgifter
- 235Exempel XVIII – De gröna barnen
- 235Första traditionen – personlighetsutveckling
- 238Andra traditionen – teaterproduktion
- 240Tredje traditionen – processdrama
- 243Efterord
- 243Rekvisitans betydelse
- 243Dramapedagogen – ständigt på jakt efter det
- 244Var och en på sin nivå
- 244Till sist
- 245Litteratur
- 253Person- och sakregister
Information
Översättare:
Anita ErlandssonSpråk:
SvenskaISBN:
9789144091495Utgivningsår:
2014Artikelnummer:
37697-01Upplaga:
FörstaSidantal:
255