Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Myter om metod

Skickas följande arbetsdag

En rad olika idéer om vad forskning är och hur forskning bör bedrivas florerar på universitet och högskolor. En del av dessa idéer känns så självklara att de inte ens behöver diskuteras. På så sätt utgör de myter – inte för att de är falska, så som begreppet myt ibland används i vardagligt tal, utan för att de rymmer samma slags osynliga förklaringskraft och styrka som återfinns inom religionens och sagans världar. Idéerna skänker studenter, lärare och forskare mål och mening. Men vid närmare...

Läs mer

En rad olika idéer om vad forskning är och hur forskning bör bedrivas florerar på universitet och högskolor. En del av dessa idéer känns så självklara att de inte ens behöver diskuteras. På så sätt utgör de myter – inte för att de är falska, så som begreppet myt ibland används i vardagligt tal, utan för att de rymmer samma slags osynliga förklaringskraft och styrka som återfinns inom religionens och sagans världar. Idéerna skänker studenter, lärare och forskare mål och mening. Men vid närmare granskning ter de sig inte alls så självklara. I den här boken beskrivs åtta betydelsefulla myter som präglar akademiskt liv, och för varje myt formuleras ett alternativt sätt att se på akademiskt arbete. Författaren lyfter därmed fram den metodmångfald som råder inom lärosätenas väggar, och utmanar samtidigt många förgivettagna sanningar till förmån för en mer differentierad, lyhörd och reflekterande forskningspraktik.

Stäng
    • 5
      Förord
      • 1
        7
        Bakom en mur av självklarheter
        • 9
          En typisk situation
        • 13
          Typiska responser
        • 14
          Myter och dispyter
      • 2
        17
        Myten om universitetet
        • 19
          Mytbild – Det enhetliga Universitetet
        • 22
          Alternativ – Diversitetet
        • 25
          En god idé är att ...
      • 3
        27
        Myten om Vetenskapen
        • 29
          Mytbild – Den positiva Vetenskapen
        • 33
          Alternativ – Den sansade vetenskapen
        • 37
          En god idé är att ...
      • 4
        39
        Myten om teori
        • 41
          Mytbild – Den teoretiska verktygslådan
        • 45
          Alternativ – Den teoretiska språklådan
        • 49
          En god idé är att ...
      • 5
        51
        Myten om forskningsmetod
        • 53
          Mytbild – Forskning som ”kvant och kval"
        • 58
          Alternativ – Forskning som hantverkstradition
        • 60
          En god idé är att ...
      • 6
        63
        Myten om empiri
        • 65
          Mytbild – Empiri som data
        • 69
          Alternativ – Empiri som erfarenhet
        • 72
          En god idé är att ...
      • 7
        75
        Myten om problemet
        • 77
          Mytbild – Problemet som glappet mellan teori och empiri
        • 81
          Alternativ – Problemet som möjligheten att bidra till samtal
        • 85
          En god idé är att ...
      • 8
        87
        Myten om forskningsprocessen
        • 89
          Mytbild – Den linjära forskningsprocessen
        • 92
          Alternativ – Den ledtrådande forskningsprocessen
        • 97
          En god idé är att ...
      • 9
        99
        Myten om skrivande
        • 101
          Mytbild – Skrivande som avrapportering
        • 105
          Alternativ – Skrivande som narrativ metod
        • 110
          En god idé är att ...
      • 10
        113
        Bortom myterna och dispyterna?
        • 115
          Perspektiv på Myter om metod
        • 117
          Samtalet fortsätter
    • 119
      Referenser
    • 125
      Sakregister
Information

Författare:

Daniel Ericsson

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144131962

Utgivningsår:

2019

Artikelnummer:

40309-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

128
 ;