
Hur blir högre studier högre?
Om skillnaden mellan elever och studenter, trampolinhögskolor och katapulthögsko
Förord 5
Inledning 9
Första mötet med högskolan 11
Bokens disposition 15
01 /Om högskolan, lärande och kunskap 17
Skillnaden mellan elever och studenter 17
Viljan att lära 19
Kvalitetssäkrad och målstyrd utbildning? 21
Betyg, ansvar och livslångt lärande 23
Kunskap, komplexitet och betydelsen av att undanröja hinder för lärande 28
Om skillnaden mellan trampoliner och katapulter 33
Vetandets hierarki 37
Förkunskaper 41
02 /Från elev till student 47
Undervisningens tre delar 49
Förberedelse 50
Utförande 51
Efterarbete 52
Vikten av att inse sina begränsningar 53
”Det är svårt” är inget argument 56
Om stress och vikten av tålamod 60
Plugga till tentan eller lära för livet? 65
Forskarkompetens är användbar även i studier 69
Sömn, planering och allt det där andra 72
Om vikten av att förundras och kunna förlora sig i lusten att lära 76
Om faran med alltför mycket respekt för akademin 80
03 /Lär känna och förstå dina lärare 83
Lektorer, adjunkter och administrativ personal 84
Ett lärarperspektiv på utbildning 86
Frågorna är viktigare än svaren på högskolan 90
Varför delar jag inte med mig av undervisningsmaterialet? 94
Individuell feedback eller hjälp att tänka själv? 97
Om manualer och referenshantering 101
En personlig reflektion över dagens högskola 110
04 /Kunskapen i centrum 117
Om lärande som en relation och kunskap som en process 123
Texter med kunskapen i centrum 130
Några allmänna råd om texter 134
Lyssna mer på vad som sägs än på vem som talar 138
Olika sätt att läsa kurslitteratur 142
För att få information 148
För att söka fakta 148
För att utveckla kunskap 149
För att uppnå bildning 149
För att sträva efter vishet 150
Tyst kunskap och intellektuell förmåga 151
Ytterligare några ord om självständighet 158
Tre sammanfattande pedagogiska grundtips 164
Efterord 167
Referenser 177
Sakregister 181
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144135236Utgivningsår:
2020Artikelnummer:
40601-01Upplaga:
FörstaSidantal:
184