
Kvalitativa metoder i medicinsk forskning
En introduktion
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 11Förord till den svenska upplagan
- 13Förord till tredje upplagan
- DEL 1
- Grundläggande principer
- Kapitel 1
- 19Vetenskaplighet
- 19Vetenskaplig kunskap
- 21Systematisk kritisk reflektion
- 22Reflexivitet
- 25Relevans
- 26Validitet
- 29Kompromisser
- 29Referenser
- Kapitel 2
- 31Vad är kvalitativa metoder?
- 31Erfarenhet och tolkning
- 32Vilka problemställningar kan vi belysa?
- 34Att förstå innehåll och innebörd
- 35Innan vi kan räkna och mäta
- 37När vi vill veta mer om vad siffrorna betyder
- 37Kvalitativa metoder kontra kvalitetssäkring
- 39Förhållandet mellan kvalitativa och kvantitativa metoder
- 40Referenser
- Kapitel 3
- 45Forskarens roll under forskningsprocessen
- 46Om att använda sig själv
- 47Förutsättningar för tolkning
- 48Förförståelse
- 51Teoretisk referensram
- 53Beskrivning och tolkning
- 55Referenser
- DEL II
- Forskningsprocessen
- Kapitel 4
- 59Projektloggen
- 59Syfte och utformning
- 60Vad ska tas med
- 61Att lära av erfarenheter
- 62Tre steg framåt och två tillbaka
- 62Referenser
- Kapitel 5
- 65Urval
- 65Adekvata kunskapskällor
- 66Strategiskt urval
- 68Varför inte ett representativt urval
- 70N
- 73Överförbarhet
- 74Urvalsprocessen i praktiken
- 76Referenser
- Kapitel 6
- 79Insamling och bearbetning av kvalitativa data
- 79Olika vägar till levande kunskap
- 82Från erfarenhet och observation till rådata
- 84Filtrering och reduktion
- 86Fältarbete och analys hand i hand
- 86Referenser
- Kapitel 7
- 89Transkribering
- 89En indirekt bild av verkligheten
- 90Från tal till text
- 92Gör utskrifterna själv
- 93Audiodata
- 94Tekniska finesser
- 94Referenser
- Kapitel 8
- 97Analysens mål
- 97Analysnivå
- 100Utveckling av nya beskrivningar
- 102Utveckling av nya begrepp
- 104Utveckling av teoretiska modeller
- 106Referenser
- Kapitel 9
- 109Analys av kvalitativa data
- 109Svaren från materialet beror på de frågor som ställs
- 111Analytisk reduktion
- 112Olika vägval i analysprocessen
- 113Teoristyrd eller datastyrd analys – eller något mitt emellan?
- 115Systematisk textkondensering och fenomenologisk analys
- 116Klädestvätt som metafor
- 117Helhetsintryck – från snårskog till teman
- 119Meningsbärande enheter – från teman till koder
- 124Kondensering – från kod till mening
- 127Sammanfattning – från kondensering till beskrivningar och begrepp
- 130Efterföljande analysrundor
- 131Terminologi
- 132Behöver vi följa detaljerade procedurer?
- 132Referenser
- Kapitel 10
- 135Förmedling av resultaten – rapportering
- 135Format och disposition
- 137Vilken kunskap har analysen givit oss?
- 139Om detta var svaren – vad är då frågan?
- 140Vägar till kunskap i det här projektet
- 142Vad innebär det vi har funnit?
- 144Utgångspunkt
- 145Litteraturreferenser
- 147Sammanfattning – abstract
- 147Skrivarbetet
- 148Referenser
- DEL III
- Mer om design och fältarbete
- Kapitel 11
- 153Kunskap från samtal mellan människor
- 153Den kvalitativa forskningsintervjun
- 156Läkaren som intervjuare
- 157Tid och resurser
- 158Fokusgrupper – gruppintervju
- 160Referenser
- Kapitel 12
- 163Narrativer, kasuistiker och andra berättelser
- 163Narrativer skapas av berättare och åhörare
- 165Webbaserade berättelser
- 167Den medicinska kasuistiken
- 168Fallstudiedesign
- 169Diskursanalys
- 171Referenser
- Kapitel 13
- 175Observation med varierande grad av deltagande
- 175Observation utan deltagande
- 176Observation utifrån – innebörd inifrån
- 177Deltagande observation – upplevd kunskap
- 179Hur påverkas observationerna av observatören?
- 180Fältkunskap och fältblindhet
- 181Att forska på sig själv
- 183Metapositioner
- 184Referenser
- Kapitel 14
- 187Aktionsforskning
- 187Bidrag till förändring
- 188Aktion och forskning hand i hand
- 189Aktionsspiralen
- 192Forskningsspiralen
- 194Begränsningar i experimentell design
- 195Aktionsforskningens möjligheter och begränsningar
- 196Referenser
- Kapitel 15
- 199Kvalitativa metaanalyser
- 199Grovmaskigt garn eller finmaskigt nät
- 200Sökning, selektion och kvalitetsbedömning
- 201Sammanfattning – andra ordningens analys
- 202Metaetnografi – en strategi för kvalitativ metaanalys
- 203Referenser
- DEL IV
- Mer om teoretiska frågor
- Kapitel 16
- 207Mellan teori och empiri
- 207Förväntningar och föreställningar
- 208Teori som tolkningsram eller målsättning
- 209Deduktiv och induktiv – top-down och bottom-up
- 212Att sätta sina hypoteser på prov
- 213Kontrahypoteser som metapositioner och korrektiv
- 214Referenser
- Kapitel 17
- 217Validitet
- 217Relevans igen
- 218Avstämning med informanterna
- 220Konsensus som giltighetskriterium?
- 221Korrespondens- och kriterievaliditet
- 222Kommunikativ validitet – förmedling
- 224Pragmatisk validitet – användbarhet
- 225Hur sant är sant
- 225Referenser
- 18Kapitel 18
- 227Att kombinera metoder
- 227Triangulering
- 229Frågeformulär med öppna svarsalternativ
- 231Inte blanda korten
- 233Motsägelser och överensstämmelser
- 234Referenser
- DELV
- Till sist
- Kapitel 19
- 239Etiska utmaningar vid kvalitativa studier
- 239Närhet – tillit och saklighet
- 241Dialog och medvetandegörande
- 242Självförståelse och personskydd
- 245Ny kunskap
- 245Att forska på kollegor
- 246Ansökan och godkännande
- 247Referenser
- Kapitel 20
- 251Bra och dålig forskning med kvalitativa metoder
- 251Kunskapsmässiga utmaningar
- 252Kvalitetskriterier
- 253Metodologiska utmaningar
- 253Kritisk läsning av kvalitativa studier
- 254Checklista som facit – fallgropar vid kvalitetsbedömning
- 255EPICURE – en agenda för att diskutera vetenskaplig kvalitet
- 257Referenser
- 21Kapitel 21
- 261Några råd inför mötet med den medicinska miljön
- 261Ingen genväg – lär dig hantverket
- 263Aktiva argument
- 264Dialog
- 265Referenser
- 267Litteratur
- 283Sakregister
Information
Översättare:
Per LarsonSpråk:
SvenskaISBN:
9789144094984Utgivningsår:
1998Revisionsår:
2014Artikelnummer:
6598-03Upplaga:
TredjeSidantal:
288