Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Kvalitativa metoder i medicinsk forskning

En introduktion

Skickas följande arbetsdag

Kvalitativa forskningsmetoder bidrar till ny förståelse av människors upplevelser och erfarenheter av sjukdom, hälsa och möten med hälso- och sjukvården. I denna metodtradition står text, tolkning och innebörd i centrum. Författaren delar med sig av sina erfarenheter och ger läsaren en introduktion till grunderna och förutsättningarna för de kvalitativa forskningsmetoderna, en översikt över de olika stegen i forskningsprocessen, en fördjupning av utvalda teman kopplade till fältarbete, design...

Läs mer

Kvalitativa forskningsmetoder bidrar till ny förståelse av människors upplevelser och erfarenheter av sjukdom, hälsa och möten med hälso- och sjukvården. I denna metodtradition står text, tolkning och innebörd i centrum. Författaren delar med sig av sina erfarenheter och ger läsaren en introduktion till grunderna och förutsättningarna för de kvalitativa forskningsmetoderna, en översikt över de olika stegen i forskningsprocessen, en fördjupning av utvalda teman kopplade till fältarbete, design, teori och etik samt en vägledning för kritisk läsning av kvalitativa studier. En stor del av texten är reviderad eller nyskriven i förhållande till de tidigare upplagorna, särskilt när det gäller det metodiska genomförandet av analysprocessen. I den här upplagan finner du också information om projektlogg, kvalitativa metaanalyser, diskursanalys och procedurer för forskningsetiskt godkännande. Kvalitativa metoder i medicinsk forskning riktar sig till studenter och forskare inom hälso- och sjukvård. Den kan även vara av intresse för alla som är intresserade av forskningsmetodik och kunskaps-utveckling.

Stäng
      • 11
        Förord till den svenska upplagan
      • 13
        Förord till tredje upplagan
  • DEL 1
  • Grundläggande principer
        • Kapitel 1
      • 19
        Vetenskaplighet
        • 19
          Vetenskaplig kunskap
        • 21
          Systematisk kritisk reflektion
        • 22
          Reflexivitet
        • 25
          Relevans
        • 26
          Validitet
        • 29
          Kompromisser
        • 29
          Referenser
        • Kapitel 2
      • 31
        Vad är kvalitativa metoder?
        • 31
          Erfarenhet och tolkning
        • 32
          Vilka problemställningar kan vi belysa?
        • 34
          Att förstå innehåll och innebörd
        • 35
          Innan vi kan räkna och mäta
        • 37
          När vi vill veta mer om vad siffrorna betyder
        • 37
          Kvalitativa metoder kontra kvalitetssäkring
        • 39
          Förhållandet mellan kvalitativa och kvantitativa metoder
        • 40
          Referenser
        • Kapitel 3
      • 45
        Forskarens roll under forskningsprocessen
        • 46
          Om att använda sig själv
        • 47
          Förutsättningar för tolkning
        • 48
          Förförståelse
        • 51
          Teoretisk referensram
        • 53
          Beskrivning och tolkning
        • 55
          Referenser
  • DEL II
  • Forskningsprocessen
        • Kapitel 4
      • 59
        Projektloggen
        • 59
          Syfte och utformning
        • 60
          Vad ska tas med
        • 61
          Att lära av erfarenheter
        • 62
          Tre steg framåt och två tillbaka
        • 62
          Referenser
        • Kapitel 5
      • 65
        Urval
        • 65
          Adekvata kunskapskällor
        • 66
          Strategiskt urval
        • 68
          Varför inte ett representativt urval
        • 70
          N
        • 73
          Överförbarhet
        • 74
          Urvalsprocessen i praktiken
        • 76
          Referenser
        • Kapitel 6
      • 79
        Insamling och bearbetning av kvalitativa data
        • 79
          Olika vägar till levande kunskap
        • 82
          Från erfarenhet och observation till rådata
        • 84
          Filtrering och reduktion
        • 86
          Fältarbete och analys hand i hand
        • 86
          Referenser
        • Kapitel 7
      • 89
        Transkribering
        • 89
          En indirekt bild av verkligheten
        • 90
          Från tal till text
        • 92
          Gör utskrifterna själv
        • 93
          Audiodata
        • 94
          Tekniska finesser
        • 94
          Referenser
        • Kapitel 8
      • 97
        Analysens mål
        • 97
          Analysnivå
        • 100
          Utveckling av nya beskrivningar
        • 102
          Utveckling av nya begrepp
        • 104
          Utveckling av teoretiska modeller
        • 106
          Referenser
        • Kapitel 9
      • 109
        Analys av kvalitativa data
        • 109
          Svaren från materialet beror på de frågor som ställs
        • 111
          Analytisk reduktion
        • 112
          Olika vägval i analysprocessen
        • 113
          Teoristyrd eller datastyrd analys – eller något mitt emellan?
        • 115
          Systematisk textkondensering och fenomenologisk analys
        • 116
          Klädestvätt som metafor
        • 117
          Helhetsintryck – från snårskog till teman
        • 119
          Meningsbärande enheter – från teman till koder
        • 124
          Kondensering – från kod till mening
        • 127
          Sammanfattning – från kondensering till beskrivningar och begrepp
        • 130
          Efterföljande analysrundor
        • 131
          Terminologi
        • 132
          Behöver vi följa detaljerade procedurer?
        • 132
          Referenser
        • Kapitel 10
      • 135
        Förmedling av resultaten – rapportering
        • 135
          Format och disposition
        • 137
          Vilken kunskap har analysen givit oss?
        • 139
          Om detta var svaren – vad är då frågan?
        • 140
          Vägar till kunskap i det här projektet
        • 142
          Vad innebär det vi har funnit?
        • 144
          Utgångspunkt
        • 145
          Litteraturreferenser
        • 147
          Sammanfattning – abstract
        • 147
          Skrivarbetet
        • 148
          Referenser
  • DEL III
  • Mer om design och fältarbete
        • Kapitel 11
      • 153
        Kunskap från samtal mellan människor
        • 153
          Den kvalitativa forskningsintervjun
        • 156
          Läkaren som intervjuare
        • 157
          Tid och resurser
        • 158
          Fokusgrupper – gruppintervju
        • 160
          Referenser
        • Kapitel 12
      • 163
        Narrativer, kasuistiker och andra berättelser
        • 163
          Narrativer skapas av berättare och åhörare
        • 165
          Webbaserade berättelser
        • 167
          Den medicinska kasuistiken
        • 168
          Fallstudiedesign
        • 169
          Diskursanalys
        • 171
          Referenser
        • Kapitel 13
      • 175
        Observation med varierande grad av deltagande
        • 175
          Observation utan deltagande
        • 176
          Observation utifrån – innebörd inifrån
        • 177
          Deltagande observation – upplevd kunskap
        • 179
          Hur påverkas observationerna av observatören?
        • 180
          Fältkunskap och fältblindhet
        • 181
          Att forska på sig själv
        • 183
          Metapositioner
        • 184
          Referenser
        • Kapitel 14
      • 187
        Aktionsforskning
        • 187
          Bidrag till förändring
        • 188
          Aktion och forskning hand i hand
        • 189
          Aktionsspiralen
        • 192
          Forskningsspiralen
        • 194
          Begränsningar i experimentell design
        • 195
          Aktionsforskningens möjligheter och begränsningar
        • 196
          Referenser
        • Kapitel 15
      • 199
        Kvalitativa metaanalyser
        • 199
          Grovmaskigt garn eller finmaskigt nät
        • 200
          Sökning, selektion och kvalitetsbedömning
        • 201
          Sammanfattning – andra ordningens analys
        • 202
          Metaetnografi – en strategi för kvalitativ metaanalys
        • 203
          Referenser
  • DEL IV
  • Mer om teoretiska frågor
        • Kapitel 16
      • 207
        Mellan teori och empiri
        • 207
          Förväntningar och föreställningar
        • 208
          Teori som tolkningsram eller målsättning
        • 209
          Deduktiv och induktiv – top-down och bottom-up
        • 212
          Att sätta sina hypoteser på prov
        • 213
          Kontrahypoteser som metapositioner och korrektiv
        • 214
          Referenser
        • Kapitel 17
      • 217
        Validitet
        • 217
          Relevans igen
        • 218
          Avstämning med informanterna
        • 220
          Konsensus som giltighetskriterium?
        • 221
          Korrespondens- och kriterievaliditet
        • 222
          Kommunikativ validitet – förmedling
        • 224
          Pragmatisk validitet – användbarhet
        • 225
          Hur sant är sant
        • 225
          Referenser
        • 18
          Kapitel 18
      • 227
        Att kombinera metoder
        • 227
          Triangulering
        • 229
          Frågeformulär med öppna svarsalternativ
        • 231
          Inte blanda korten
        • 233
          Motsägelser och överensstämmelser
        • 234
          Referenser
  • DELV
  • Till sist
        • Kapitel 19
      • 239
        Etiska utmaningar vid kvalitativa studier
        • 239
          Närhet – tillit och saklighet
        • 241
          Dialog och medvetandegörande
        • 242
          Självförståelse och personskydd
        • 245
          Ny kunskap
        • 245
          Att forska på kollegor
        • 246
          Ansökan och godkännande
        • 247
          Referenser
        • Kapitel 20
      • 251
        Bra och dålig forskning med kvalitativa metoder
        • 251
          Kunskapsmässiga utmaningar
        • 252
          Kvalitetskriterier
        • 253
          Metodologiska utmaningar
        • 253
          Kritisk läsning av kvalitativa studier
        • 254
          Checklista som facit – fallgropar vid kvalitetsbedömning
        • 255
          EPICURE – en agenda för att diskutera vetenskaplig kvalitet
        • 257
          Referenser
        • 21
          Kapitel 21
      • 261
        Några råd inför mötet med den medicinska miljön
        • 261
          Ingen genväg – lär dig hantverket
        • 263
          Aktiva argument
        • 264
          Dialog
        • 265
          Referenser
      • 267
        Litteratur
      • 283
        Sakregister
Information

Författare:

Kirsti Malterud

Översättare:

Per Larson

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144094984

Utgivningsår:

1998

Revisionsår:

2014

Artikelnummer:

6598-03

Upplaga:

Tredje

Sidantal:

288
 ;