
Handbok för uppsatsskrivande
Att genomföra en kvalitativ undersökning och presentera sina resultat

Handbok för uppsatsskrivande
Att genomföra en kvalitativ undersökning och presentera sina resultat
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Förord 7
1. Att skriva uppsats 9
Introduktion 11
Att hitta sitt skrivande 15
Att strukturera en bok om uppsatsskrivande 19
Vägval – att ta ut en tidig riktning 24
Referenser och citat 28
Sammanfattning 31
2. Inledning – problemformulering, syfte och frågeställningar 33
Introduktion 35
Från praktiska till forskningsbara frågor 36
Problemformulering 39
Syfte och frågeställningar 44
Vikten av metakommunikation 51
Sammanfattning 54
3. Bakgrund – uppsatsens sammanhang och andra fakta 55
Introduktion 57
Bakgrund som historia och nuläge 59
Bakgrund som läroplaner och statliga utredningar 61
Terminologi och definitioner 63
Sammanfattning 65
4. Tidigare forskning – kunskapsläge och forskningsperspektiv 67
Introduktion 69
Att söka litteratur och källor 72
Narrativ och systematisk litteraturöversikt 76
Att presentera tidigare forskning 83
Sammanfattning 85
5. Teori – att välja begrepp och analysverktyg 87
Introduktion 89
Sensitiserande begrepp 93
Att välja teori och dess relation till empiri 95
Teori som brygga mellan det specifika och det principiella 99
Teori som samtidsanalys 100
Sociala konstruktioner som teori 104
Sammanfattning 106
6. Metod och metodologi – vägval och tillvägagångssätt 109
Introduktion 111
Urval och design 112
Kvalitativa datainsamlingsmetoder 117
Databearbetning 130
Validitet, reliabilitet och generaliserbarhet 138
Forskningsetik 143
Sammanfattning 146
7. Resultat – att presentera och analysera sin empiri 149
Introduktion 151
Hur man skriver fram ett resultat 152
Tematisering och idealtyper 154
Teorispråk och empiri 158
Kulturanalys 163
Sammanfattning 169
8. Konklusion och diskussion – uppsatsens slutsatser 171
Introduktion 173
Konklusion och/eller diskussion 174
Efterord 177
Vidare läsning 181
Referenser 187
Register 193
Boken riktas i första hand till uppsatsskribenter i samhälls- och utbildningsvetenskapliga ämnen men flera av kapitlen är relevanta inom humaniora också. [...] En utmärkt och användbar handbok för studenter såväl som handledare.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144177182Utgivningsår:
2024Artikelnummer:
46941-01Upplaga:
FörstaSidantal:
194Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144186245Utgivningsår:
2024Artikelnummer:
46941-SB01Upplaga:
Första