Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan
Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Företagsanalys

- från redovisning till värdering

Skickas följande arbetsdag

Denna bok ger ett helhetsperspektiv över hur redovisning används i samband med värdering av och kreditgivning till företag. I boken presenteras metoder för beräkning och analys av ett stort antal nyckeltal baserade på redovisning. Vi lyfter även fram de faktorer som kan påverka redovisningens användbarhet samt hur det praktiskt kan gå till att bedöma kvalitet i redovisning. Boken ger läsaren kunskaper i konkreta modeller för värdering av företag, där information från redovisningen utgör inpu...

Läs mer

Denna bok ger ett helhetsperspektiv över hur redovisning används i samband med värdering av och kreditgivning till företag. I boken presenteras metoder för beräkning och analys av ett stort antal nyckeltal baserade på redovisning. Vi lyfter även fram de faktorer som kan påverka redovisningens användbarhet samt hur det praktiskt kan gå till att bedöma kvalitet i redovisning. Boken ger läsaren kunskaper i konkreta modeller för värdering av företag, där information från redovisningen utgör input. Dessa modeller är både praktiskt användbara och har en direkt koppling till aktuell forskning i företagsvärdering. Boken kombinerar konkreta modeller och beräkningar med konceptuell förståelse. Bokens grundläggande pedagogiska utgångspunkt är att läsaren har större nytta av kunskaper i tekniska beräkningar (exempelvis nyckeltal) om de kopplas samman med en förståelse av vad beräkningarna innebär. Kombinationen av teknik och konceptuell förståelse gör boken användbar både i högre utbildning och i praktiken. På universitet och högskolor är boken tänkt för studenter som har läst minst en grundkurs i redovisning. I praktiken är boken användbar för de som kommer i kontakt med företagsanalys och vill utveckla sina kunskaper i hur redovisning kan användas som grund för analysen.

Stäng

Förord 7

 1 Om företagsanalys 9

1.1 Varför studera företagsanalys? 9

1.2 Företagets intressenter och syften med företagsanalys 10

1.3 Analys och värdering ur ägarperspektiv 12

1.4 Analys ur kreditgivares perspektiv 19

1.5 Skillnad mellan aktieägare och kreditgivare 20

1.6 Redovisning och värdering 23

1.7 Bokens disposition 25

Del IFinansiella rapporter och nyckeltal

 2 De finansiella rapporterna som analysunderlag 29

2.1 De finansiella rapporterna 29

2.2 Koncernredovisning 42

2.3 Användning av finansiella rapporter 49

2.4 Sammanfattning 54

 3 Framtagande av finansiella nyckeltal 55

3.1 Underlaget i de finansiella rapporterna 55

3.2 Lönsamhet 57

3.3 Effektivitet 90

3.4 Kapitalstyrka 98

3.5 Sammanfattning 107

 4 Analys av nyckeltal 109

4.1 Relativ analys av nyckeltal 109

4.2 Relationer mellan nyckeltal 112

4.3 Nedbrytning av information 117

4.4 Reflektion över nyckel­talen ur ägar- respektive kreditgivarperspektiv 118

4.5 Sammanfattning 119

Del IIRedovisningskvalitet och bearbetning

 5 Redovisningskvalitet och kritiska redovisningsposter 123

5.1 Vad är redovisningskvalitet? 123

5.2 Effekter av redovisningsreglering 124

5.3 Effekter av incitament 130

5.4 Effekter av tillsyn 133

5.5 Bearbetning av kritiska redovisningsposter 136

5.6 Sammanfattning 142

 6 Omformulering av företagets finansiella rapporter 143

6.1 Balansräkningen 144

6.2 Resultaträkningen 149

6.3 Kassaflödesanalysen 154

6.4 Samband mellan företagets finansiella rapporter 157

6.5 Sammanfattning 161

Del IIIVärdering av företag

 7 Nuvärdesmodeller 165

7.1 En generisk modell för nuvärdesberäkning 165

7.2 Avkastningsmått 168

7.3 Diskonteringsränta och avkastningskrav 174

7.4 Värdering med hjälp av nuvärdesmodeller 178

7.5 Värdering med hjälp av residualresultat 181

7.6 Sammanfattning 188

 8 Prognoser, proformarapporter och värdering 189

8.1 Strategiska och finansiella värdedrivare 190

8.2 Tillväxt 194

8.3 Att skapa proformarapporter 198

8.4 Värdering med hjälp av nuvärdesmodeller och proformarapporter 209

8.5 Sammanfattning 214

Lästips och referenser 215

Sakregister 219

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144111865

Utgivningsår:

2020

Artikelnummer:

39164-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

224
 ;