Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Strategiskt inköp

Skickas följande arbetsdag

Strategiskt inköp

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 323 kr inkl. moms
Studora e-bok 200 kr inkl. moms

Strategiskt inköpsarbete är en balansgång mellan olika roller i ett företag. Förutom kunnighet inom inköp, avtal, förhandling, lager och logistik behöver man förstå sig på det egna företagets affärsidé, vision, produkter/tjänster, teknik, företagets kunder, leverantörer och inte minst omvärldens påverkan på företaget. Strategiskt inköp beskriver på ett lättillgängligt sätt hur en inköpsavdelning arbetar och vad som skiljer det strategiska inköpsarbetet från övriga inköp. Den strategiska inkö...

Läs mer

Strategiskt inköpsarbete är en balansgång mellan olika roller i ett företag. Förutom kunnighet inom inköp, avtal, förhandling, lager och logistik behöver man förstå sig på det egna företagets affärsidé, vision, produkter/tjänster, teknik, företagets kunder, leverantörer och inte minst omvärldens påverkan på företaget. Strategiskt inköp beskriver på ett lättillgängligt sätt hur en inköpsavdelning arbetar och vad som skiljer det strategiska inköpsarbetet från övriga inköp. Den strategiska inköpsprocessen beskrivs i detalj och en stor mängd användbara inköpsmetoder och verktyg som behövs för att kunna arbeta som framgångsrik strategisk inköpare presenteras. Författarna ger en mängd exempel som hjälper läsaren att förstå hur dessa metoder och verktyg kan användas i praktiken arbetar med inköp.

Stäng

Författarpresentation 9

Förord 11

 1 Inledning13

Inköpsroller13

Arbetsuppgifterna14

Inköpsterminologi16

Instuderingsfrågor till kapitel 120

 2 Inköpsavdelningens roll i företaget21

Företagets omvärld25

Initiala behovspåverkare26

Söka och finna information27

Producentprisindex 28

Export- och importprisindex29

Instuderingsfrågor till kapitel 234

 3 Målstyrning35

Planera arbetet med att ta fram målen35

Bryta ned affärsidén36

Visionen37

Instuderingsfrågor till kapitel 339

 4 Planera41

Inköpskalendern41

Instuderingsfrågor till kapitel 445

 5 Inköpsprocessen47

Schematisk översikt av hela inköpsprocessen49

Instuderingsfrågor till kapitel 550

 6 Spendanalys51

Instuderingsfrågor till kapitel 657

 7 Kategoristyrning59

Diversifiera65

Instuderingsfrågor till kapitel 766

 8 Offertförfrågan69

Formalia kring offerthantering69

Nyttan av att vara formell70

Vem ska få förfrågan?71

RFI – Request For Information72

Instuderingsfrågor till kapitel 874

 9 Förhandling75

Vad är en förhandling?75

Börja i rätt ände76

Hitta alternativ77

Förhandlingens faser80

Planering80

Informationsutbyte80

Förhandling81

Avslut81

Förhandlingens psykologi82

Inköpsförhandlingar specifikt84

Förhandlingsprocessen, förberedelse85

Mål med förhandlingen86

Priser och rabatter – benchmarking87

Öppning, eftergifter och avslut88

Instuderingsfrågor till kapitel 990

 10 Avtal91

Standardavtal92

Egna avtal95

Övriga villkor96

Ramavtal96

Avtalstolkning98

Avvikelser från avtal99

Instuderingsfrågor till kapitel 10100

 11 Leveransvillkor101

Incoterms102

Transportvägar103

Riskhantering103

Andra leveransvillkor114

Instuderingsfrågor till kapitel 11115

 12 Mäta och utvärdera117

Nuläge118

Möjligt resultat118

Förhandlat resultat118

Faktiskt resultat118

Mätresultat119

Instuderingsfrågor till kapitel 12121

 13 Rapportera och informera123

Behov123

Budget125

Beslut126

Rapportering127

Instuderingsfrågor till kapitel 13128

 14 Köpa eller tillverka129

Att köpa in en färdig produkt130

Att tillverka själv131

Kravspecifikation133

Instuderingsfrågor till kapitel 14136

 15 Konkurrens137

Jämför vi äpplen med apelsiner?138

Leverantörens kunder139

Instuderingsfrågor till kapitel 15141

 16 Leverantörsutveckling143

Verktyg144

Andra intressenter146

Extern och intern påverkan147

Långsiktighet148

Processen149

Sammanfattning leverantörsutveckling150

Instuderingsfrågor till kapitel 16150

 17 Projektinköp151

Instuderingsfrågor till kapitel 17159

 18 Att köpa varor och tjänster161

Fysiska varor162

Programvaror165

Köpa tjänster171

Instuderingsfrågor till kapitel 18175

 19 Lean och just-in-time177

Instuderingsfrågor till kapitel 19183

 20 Inköpspolicy och inköpsinstruktioner185

Instuderingsfrågor till kapitel 20191

 21 Kontraktstillverkning193

Kostnader194

Ritningar och tillverkningsunderlag198

Verktyg och mallar199

Instuderingsfrågor till kapitel 21201

 22 Forskning och utveckling203

Träffa utvecklingspersonalen206

Instuderingsfrågor till kapitel 22208

 23 Ett hållbart inköp211

Inköparens uppdrag – att driva förändring211

Vår gemensamma framtid212

Global Compact 214

Globala målens Kompass215

Uppförandekod216

ISO 20400 och ISO 26000216

Cirkulär ekonomi217

Koldioxidekvivalenter218

Miljöspendanalys218

Instuderingsfrågor till kapitel 23220

 24 Sammanfattning221

Affärsmässighet221

Rollbeskrivning221

Verktyg222

Förhandla avtal223

Skilda uppgifter224

Slutord225

Referenser 227

Sakregister 229

Information

Illustratör:

Jonny Hallberg

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144176130

Utgivningsår:

2016

Revisionsår:

2023

Artikelnummer:

39279-02

Upplaga:

Andra

Sidantal:

232
 ;

Strategiskt inköpsarbete är en balansgång mellan olika roller i ett företag. Förutom kunnighet inom inköp, avtal, förhandling, lager och logistik behöver man förstå sig på det egna företagets affärsidé, vision, produkter/tjänster, teknik, företagets kunder, leverantörer och inte minst omvärldens påverkan på företaget. Strategiskt inköp beskriver på ett lättillgängligt sätt hur en inköpsavdelning arbetar och vad som skiljer det strategiska inköpsarbetet från övriga inköp. Den strategiska inkö...

Läs mer

Strategiskt inköpsarbete är en balansgång mellan olika roller i ett företag. Förutom kunnighet inom inköp, avtal, förhandling, lager och logistik behöver man förstå sig på det egna företagets affärsidé, vision, produkter/tjänster, teknik, företagets kunder, leverantörer och inte minst omvärldens påverkan på företaget. Strategiskt inköp beskriver på ett lättillgängligt sätt hur en inköpsavdelning arbetar och vad som skiljer det strategiska inköpsarbetet från övriga inköp. Den strategiska inköpsprocessen beskrivs i detalj och en stor mängd användbara inköpsmetoder och verktyg som behövs för att kunna arbeta som framgångsrik strategisk inköpare presenteras. Författarna ger en mängd exempel som hjälper läsaren att förstå hur dessa metoder och verktyg kan användas i praktiken arbetar med inköp.

Stäng
Information

Illustratör:

Jonny Hallberg

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144181721

Utgivningsår:

2016

Revisionsår:

2023

Artikelnummer:

39279-SB02

Upplaga:

Andra
 ;