Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Ledning och (sned-)styrning i högskolan

Skickas följande arbetsdag

Högskolor och universitet har under senare decennier expanderat kraftigt – och med det tilltagande lednings- och styrformer. Dessa former präglas alltmer av en myndighetslogik som riskerar att kollidera med och att tränga undan en god kärnverksamhet , det vill säga bra utbildning och forskning. Allt oftare görs prioriteringar med fokus på att arbetet formellt ska gå rätt till, konflikter undvikas och att det utåt ska se bra ut. Vad innebär då denna utveckling och vad blir konsekvensern...

Läs mer

Högskolor och universitet har under senare decennier expanderat kraftigt – och med det tilltagande lednings- och styrformer. Dessa former präglas alltmer av en myndighetslogik som riskerar att kollidera med och att tränga undan en god kärnverksamhet , det vill säga bra utbildning och forskning. Allt oftare görs prioriteringar med fokus på att arbetet formellt ska gå rätt till, konflikter undvikas och att det utåt ska se bra ut. Vad innebär då denna utveckling och vad blir konsekvenserna för kärnverksamheterna – forskning och utbildning? I antologin Ledning och snedstyrning i högskolan diskuteras detta av ett antal forskare och lärare – många med egna erfarenheter av att arbeta som rektor, prefekt, studierektor eller forskningsledare. Författarna skildrar vilka utmaningar lärosäten i dag brottas med och som olika lednings- och styrformer inte alltid kommer tillrätta med utan snarare skapar eller förstärker. Förhoppningen är att boken ska bidra till en bättre organisering av universitet och högskola samt ge inspiration och idéer om hur kärnverksamheten kan utvecklas på ett sätt som vidmakthåller dess professionella integritet och oberoende gentemot floskler, byråkratisk styrning och dumheter i allmänhet.

Stäng

Förord 13

Referenser 16

Författarpresentationer 17

 

Inledning 23

–problem på universitet och högskolor

Mats Alvesson & Stefan Sveningsson

Några huvudproblem i högskolan av i dag 27

Anställningar – meritokrati vs nepotism 28

Utbildning – kvalificering vs låg kravnivå 31

Vad styr på lärosätena? 38

Ledningar i korsdraget mellan olika intressen 42

Referenser 46

 

Över- och under--styrning 49

–frihet, kontroll och gnäll i den akademiska världen

Mats Alvesson & Peter Svensson

Styrningsformer inom akademin 52

Överstyrning inom akademin 55

Understyrning inom akademin  64

Avslutning: kritik och gnäll 71

Referenser 75

 

Att valla katter i akademins allmänning 77

Om varför kollegiet behöver chefer!

Håkan Pihl & Stefan Tengblad

Ledarskap och kollegialitet 78

Akademichefens roller 80

Vaktmästaren 82

Ambassadören 85

Principalens agent 87

Allmänintressets beskyddare 90

Konflikthanteraren 96

Förändringsledaren 100

Utvecklat medarbetarskap 102

Referenser 105

 

Tratt, consigliere, gisslan eller paraply? 107

Rollen som mellanchef i akademin

Susann Gjerde & Mats Benner

Från arbetarkollektiv till hierarkisk organisation 108

Sandwich-rollen 109

Vårt material 111

Fyra metaforer för att tänka och agera mellanchef 113

Tratt 114

Consiglieri  115

Gisslan 118

Paraply  120

Metaforerna i kontext 122

Metaforer i reflektiv och reflexiv analys 124

Referenser 126

 

Om pedagogisk ledning i högre utbildning 129

Lars Haikola & Stefan Sveningsson

Bakgrund 129

Finns det en pedagogisk ledning i högre utbildning? 131

Vad är pedagogisk ledning? 132

Vem – om någon – är pedagogisk ledare? 134

Vad är pedagogisk ledning? 135

Studierektor 136

Program- och kursansvariga 137

Spänningar kring pedagogisk ledning, administration och akademiskt ledarskap 138

Pedagogisk ledning – exemplen medicinsk fakultet och rektorsutbildning 139

Sammanfattning – otydlig pedagogisk ledning med utmaningar 141

Pedagogisk ledning i internationell belysning – exemplet Åbo Akademi 142

Pedagogisk ledning i internationell belysning – exemplet Universiteit Utrecht  143

Aktuella utmaningar och problem – genomströmning och kvalitet  144

Pedagogisk ledning – styrning av aktuella problem 151

Referenser 155

Webbplatser 156

 

HRM i akademin 157

Byråkratiskt nonsens eller vägen till en bättre arbetsplats?

Katja Einola & Andreas Werr

Human resource management inom akademin 158

HRM och HR-avdelningen  160

Hur utförs HR inom akademin? 163

Rekrytering 163

Utbildning och utveckling 165

Prestationsledning 167

Befordran och karriär 169

Akademins särart 171

En tuff och hierarkisk kultur 171

Management hotar den oberoende professionen 173

Organisationer utan tydliga gränser  174

Elfenbenstornet och dess källare 175

De båda ensamheterna: HR-funktionen och HR-praktiken  176

Hur HRM i akademin kan bli bättre 177

Mer professionella seniora akademiker 177

En HR-avdelning som tillhandahåller expertkunskap och säkrar kvalitet  178

Minimalistisk HRM 180

Stöd från högsta ledningen 180

HR-processerna i nytt ljus 181

Referenser  184

 

Omgiven av instrumentalister 187

Har det akademiska medborgarskapet gått förlorat?

Marianne Ekman, Monica Lindgren & Johann Packendorff

Prolog: Mot instrumentalismen! 188

Akademikers identitetsarbete och omprofessionalisering 192

Svenska lektorer – glimtar från en intervjustudie 196

Mellanchefsdilemmat: komplexa förväntningar och strategisk tomhet  196

Akademikernas dilemma: karriärism och icke-uppskattande ledningskultur  198

Den ständigt närvarande administrativa logiken 200

Publiceringsinriktad forskningskultur  201

Akademiska medborgare och projektmänniskor 201

Instrumentaliseringens tre ansikten 202

Krypande instrumentalisering 203

Närsynt instrumentalisering 203

Individualiserande instrumentalisering 204

Instrumentaliseringens konsekvenser: Vad går förlorat? Vems fel är det? 206

Att leda akademiska medborgare: råd till mellanchefer 208

Relationsdrivande ledarskap 209

Ansvarsdrivande ledarskap 212

Kvalitetsdrivande ledarskap 213

Referenser 215

 

Från folkbildning till kunskapsproduktion 219

–samverkan mellan akademi och samhälle

Maria Grafström, Anna Jonsson & Mikael Klintman

Från bildning till produktion 221

Från forskarens ansvar till universitetets administration 223

Forskares förståelse av samverkan: både ”verk” och ”värk” 225

Om roller och ideal – en förändrad professionell identitet?  229

Forskaren som ”jourhavande hjälpgumma”? 234

Avslutande diskussion 237

Referenser 240

 

Slutet på den osynliga vetenskapen? 243

Tio sätt att öka synligheten – eller låta bli

Josef Pallas & Linda Wedlin

Fem strategier för det synliga universitetet 246

Delta i rankningar. Alla rankningar. Ju fler desto bättre  246

Bygg en STOR kommunikations- och PR-avdelning.  247

Delta på stora evenemang och missa inte Almedalen! 249

Blogga, twittra, kanske vlogga? Använd sociala medier 250

Bygg! Helst hus, campus och byggnader, men också allianser och samarbeten 251

Fem strategier för den synliga forskaren 252

Sök medial uppmärksamhet 252

Använd priser! 253

Nätverka och utnyttja digitala strukturer 255

Säkerställ en bra publiceringsstrategi 256

Välj forskningsfråga med omsorg 257

De (o)synliga problemen med synlighet 258

Synlighetens syften och drivkrafter 262

Referenser 265

 

Ackreditering i högre utbildning 269

Katja Einola & Stefan Sveningsson

Bakgrund 271

Forskning om ackreditering 273

En översikt över skilda typer av studier 273

Begränsningar och tvetydigheter 274

Positiva effekter 276

Negativa effekter 278

Positioner i förhållande till ackreditering: en fallstudie vid ett europeiskt lärosäte 281

Entusiasterna  281

Pragmatikerna  282

Skeptikerna  284

Cynikerna  285

Diskussion 286

Beaktanden och frågeställningar för en lärosätesledning  287

Slutsatser 289

Referenser 292

 

Interimsprefekten 297

Tommy Jensen

En analytisk autoetnografi 297

Prefektarbetet startar 299

Den förändringsivriga interimsprefekten 301

Dags att sluta 302

Kontrollproblem i akademin – autonomi och cynism 304

Akademisk autonomi  304

Akademisk cynism 308

Ett slag för den byråkratiska prefekten 311

Referenser 312

 

Prefektrollen i backspegeln 315

–med fokus på kärnverksamheten

Christer Löfstedt

I den röda drottningens sällskap 316

Prefektuppdraget 317

Det professionella ledarskapet 318

Klämd mellan sköldarna 320

Föredömligt ledarskap 321

Omorganisation i smått och i stort: Vad är en institution? 322

En ändamålsenlig organisation 325

Mitt liv som paraply 326

Kollegialt ledarskap 328

Peters princip och vikten av självinsikt 331

En lycklig parentes: Mellan RQ08 och RQ20 332

Tio ord på vägen 335

Kommer historien att frikänna mig? 337

Referenser 341

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144127064

Utgivningsår:

2020

Artikelnummer:

39948-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

342

Författare

 ;