Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Ledning och (sned-)styrning i högskolan
Förord 13
Referenser 16
Författarpresentationer 17
Inledning 23
–problem på universitet och högskolor
Mats Alvesson & Stefan Sveningsson
Några huvudproblem i högskolan av i dag 27
Anställningar – meritokrati vs nepotism 28
Utbildning – kvalificering vs låg kravnivå 31
Vad styr på lärosätena? 38
Ledningar i korsdraget mellan olika intressen 42
Referenser 46
Över- och under--styrning 49
–frihet, kontroll och gnäll i den akademiska världen
Mats Alvesson & Peter Svensson
Styrningsformer inom akademin 52
Överstyrning inom akademin 55
Understyrning inom akademin 64
Avslutning: kritik och gnäll 71
Referenser 75
Att valla katter i akademins allmänning 77
Om varför kollegiet behöver chefer!
Håkan Pihl & Stefan Tengblad
Ledarskap och kollegialitet 78
Akademichefens roller 80
Vaktmästaren 82
Ambassadören 85
Principalens agent 87
Allmänintressets beskyddare 90
Konflikthanteraren 96
Förändringsledaren 100
Utvecklat medarbetarskap 102
Referenser 105
Tratt, consigliere, gisslan eller paraply? 107
Rollen som mellanchef i akademin
Susann Gjerde & Mats Benner
Från arbetarkollektiv till hierarkisk organisation 108
Sandwich-rollen 109
Vårt material 111
Fyra metaforer för att tänka och agera mellanchef 113
Tratt 114
Consiglieri 115
Gisslan 118
Paraply 120
Metaforerna i kontext 122
Metaforer i reflektiv och reflexiv analys 124
Referenser 126
Om pedagogisk ledning i högre utbildning 129
Lars Haikola & Stefan Sveningsson
Bakgrund 129
Finns det en pedagogisk ledning i högre utbildning? 131
Vad är pedagogisk ledning? 132
Vem – om någon – är pedagogisk ledare? 134
Vad är pedagogisk ledning? 135
Studierektor 136
Program- och kursansvariga 137
Spänningar kring pedagogisk ledning, administration och akademiskt ledarskap 138
Pedagogisk ledning – exemplen medicinsk fakultet och rektorsutbildning 139
Sammanfattning – otydlig pedagogisk ledning med utmaningar 141
Pedagogisk ledning i internationell belysning – exemplet Åbo Akademi 142
Pedagogisk ledning i internationell belysning – exemplet Universiteit Utrecht 143
Aktuella utmaningar och problem – genomströmning och kvalitet 144
Pedagogisk ledning – styrning av aktuella problem 151
Referenser 155
Webbplatser 156
HRM i akademin 157
Byråkratiskt nonsens eller vägen till en bättre arbetsplats?
Katja Einola & Andreas Werr
Human resource management inom akademin 158
HRM och HR-avdelningen 160
Hur utförs HR inom akademin? 163
Rekrytering 163
Utbildning och utveckling 165
Prestationsledning 167
Befordran och karriär 169
Akademins särart 171
En tuff och hierarkisk kultur 171
Management hotar den oberoende professionen 173
Organisationer utan tydliga gränser 174
Elfenbenstornet och dess källare 175
De båda ensamheterna: HR-funktionen och HR-praktiken 176
Hur HRM i akademin kan bli bättre 177
Mer professionella seniora akademiker 177
En HR-avdelning som tillhandahåller expertkunskap och säkrar kvalitet 178
Minimalistisk HRM 180
Stöd från högsta ledningen 180
HR-processerna i nytt ljus 181
Referenser 184
Omgiven av instrumentalister 187
Har det akademiska medborgarskapet gått förlorat?
Marianne Ekman, Monica Lindgren & Johann Packendorff
Prolog: Mot instrumentalismen! 188
Akademikers identitetsarbete och omprofessionalisering 192
Svenska lektorer – glimtar från en intervjustudie 196
Mellanchefsdilemmat: komplexa förväntningar och strategisk tomhet 196
Akademikernas dilemma: karriärism och icke-uppskattande ledningskultur 198
Den ständigt närvarande administrativa logiken 200
Publiceringsinriktad forskningskultur 201
Akademiska medborgare och projektmänniskor 201
Instrumentaliseringens tre ansikten 202
Krypande instrumentalisering 203
Närsynt instrumentalisering 203
Individualiserande instrumentalisering 204
Instrumentaliseringens konsekvenser: Vad går förlorat? Vems fel är det? 206
Att leda akademiska medborgare: råd till mellanchefer 208
Relationsdrivande ledarskap 209
Ansvarsdrivande ledarskap 212
Kvalitetsdrivande ledarskap 213
Referenser 215
Från folkbildning till kunskapsproduktion 219
–samverkan mellan akademi och samhälle
Maria Grafström, Anna Jonsson & Mikael Klintman
Från bildning till produktion 221
Från forskarens ansvar till universitetets administration 223
Forskares förståelse av samverkan: både ”verk” och ”värk” 225
Om roller och ideal – en förändrad professionell identitet? 229
Forskaren som ”jourhavande hjälpgumma”? 234
Avslutande diskussion 237
Referenser 240
Slutet på den osynliga vetenskapen? 243
Tio sätt att öka synligheten – eller låta bli
Josef Pallas & Linda Wedlin
Fem strategier för det synliga universitetet 246
Delta i rankningar. Alla rankningar. Ju fler desto bättre 246
Bygg en STOR kommunikations- och PR-avdelning. 247
Delta på stora evenemang och missa inte Almedalen! 249
Blogga, twittra, kanske vlogga? Använd sociala medier 250
Bygg! Helst hus, campus och byggnader, men också allianser och samarbeten 251
Fem strategier för den synliga forskaren 252
Sök medial uppmärksamhet 252
Använd priser! 253
Nätverka och utnyttja digitala strukturer 255
Säkerställ en bra publiceringsstrategi 256
Välj forskningsfråga med omsorg 257
De (o)synliga problemen med synlighet 258
Synlighetens syften och drivkrafter 262
Referenser 265
Ackreditering i högre utbildning 269
Katja Einola & Stefan Sveningsson
Bakgrund 271
Forskning om ackreditering 273
En översikt över skilda typer av studier 273
Begränsningar och tvetydigheter 274
Positiva effekter 276
Negativa effekter 278
Positioner i förhållande till ackreditering: en fallstudie vid ett europeiskt lärosäte 281
Entusiasterna 281
Pragmatikerna 282
Skeptikerna 284
Cynikerna 285
Diskussion 286
Beaktanden och frågeställningar för en lärosätesledning 287
Slutsatser 289
Referenser 292
Interimsprefekten 297
Tommy Jensen
En analytisk autoetnografi 297
Prefektarbetet startar 299
Den förändringsivriga interimsprefekten 301
Dags att sluta 302
Kontrollproblem i akademin – autonomi och cynism 304
Akademisk autonomi 304
Akademisk cynism 308
Ett slag för den byråkratiska prefekten 311
Referenser 312
Prefektrollen i backspegeln 315
–med fokus på kärnverksamheten
Christer Löfstedt
I den röda drottningens sällskap 316
Prefektuppdraget 317
Det professionella ledarskapet 318
Klämd mellan sköldarna 320
Föredömligt ledarskap 321
Omorganisation i smått och i stort: Vad är en institution? 322
En ändamålsenlig organisation 325
Mitt liv som paraply 326
Kollegialt ledarskap 328
Peters princip och vikten av självinsikt 331
En lycklig parentes: Mellan RQ08 och RQ20 332
Tio ord på vägen 335
Kommer historien att frikänna mig? 337
Referenser 341
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144127064Utgivningsår:
2020Artikelnummer:
39948-01Upplaga:
FörstaSidantal:
342