Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan
Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Verksamhetsstyrning

Från ekonomistyrning till modern verksamhetsstyrning

Skickas följande arbetsdag

En omfattande utveckling av företagens styrning har initierats under de senaste åren. Pådriven och understödd av faktorer som tilltagande globalisering, utveckling av ny informationsteknik, stärkt ägarorientering och framväxt av kunskapsföretag har den traditionella ekonomiska styrningen kommit att bli otillräcklig.I boken drivs tesen att styrning inte sker med en metod, utan med flera. Det finns inte en metod som löser företagets alla frågor, men med genomtänkta tillämpningar kan de nya meto...

Läs mer

En omfattande utveckling av företagens styrning har initierats under de senaste åren. Pådriven och understödd av faktorer som tilltagande globalisering, utveckling av ny informationsteknik, stärkt ägarorientering och framväxt av kunskapsföretag har den traditionella ekonomiska styrningen kommit att bli otillräcklig.I boken drivs tesen att styrning inte sker med en metod, utan med flera. Det finns inte en metod som löser företagets alla frågor, men med genomtänkta tillämpningar kan de nya metoderna sammantaget innebära en betydande utveckling. Styrningen måste betraktas i sitt organisatoriska sammanhang, d.v.s. företagets unika situation måste beaktas.Författaren fokuserar i boken på processorientering d.v.s. den moderna verksamhetsstyrningens kärna och i dess spår det nya förändrade synsättet på styrfilosofi, metoder, mätetal och medarbetarens roll.Boken vänder sig till praktiskt verksamma med intresse för styrfrågor. Boken är dessutom lämplig på fördjupningskurser vid universitet och högskolor.Andra upplagan

Stäng
    • 11
      Förord till första upplagan
    • 13
      Förord till andra upplagan
    • 15
      KAPITEL 1 Behovet av förändring
        • 15
          Inledning
        • 18
          Vilka omvärldsförändringar måste den nya verksamhetsstyrningen kunna hantera
        • 19
          Tilltagande globalisering
        • 21
          Ny informationsteknik
        • 23
          Ägarstyrning
        • 24
          Kunskapsarbetets framväxt
        • 25
          En första inblick i synen på verksamhetsstyrning
        • 27
          En översiktlig presentation av boken
    • 31
      KAPITEL 2 All styrning utgår från grundläggande föreställningar
        • 31
          Inledning
        • 32
          Den övergripande föreställningen om företagets styrning
        • 36
          Synen på företaget
        • 40
          Synen på omgivningen
        • 41
          Synen på strategi
        • 43
          Synen på företagets organisationsstruktur
        • 45
          Synen på företagets styrsystem
        • 47
          Synen på aktören
        • 47
          Sammanfattning
    • 49
      KAPITEL 3 Problemen med traditionell ekonomistyrning
        • 49
          Inledning
        • 50
          Vad är syftet med ekonomistyrning
        • 51
          Styrning – en fråga om effektivitet och produktivitet
        • 52
          Behovet av målöverensstämmelse
        • 53
          Om informationens roll i företagets styrning
        • 54
          Att uppmärksamma – var finns problemen och vad består de i ?
        • 59
          Att skapa information – problem med det grundläggande klassificeringsschemat
        • 64
          Att besluta – inte bara stöd utan även bekräftelse
        • 65
          Sammanfattning
    • 67
      KAPITEL 4 Företagets strategi kan vara vägledande för verksamheten – men är det så
        • 67
          Inledning
        • 69
          1970-talet: Den linjära strategiuppfattningen – exemplet Igor Ansoffs strategisyn
        • 72
          1980-talet – tid för en ny mer teoriförankrad strategiuppfattning
        • 75
          1990-talets uppfattning – exemplet Hamel & Prahalad
        • 79
          2000-talet: nya strategiska frågor – från heltäckande modeller till enstaka begrepp
        • 84
          Strategiska paradoxer – exemplet lokal anpassning, globala skalfördelar
        • 85
          Strategi, strategiarbete och ekonomisk styrning
        • 88
          Sammanfattning
    • 91
      KAPITEL 5 Organisationsstrukturen – stöd eller hinder
        • 91
          Inledning
        • 92
          En dominerande föreställning – behovet av anpassning (fit) mellan strategi och struktur
        • 95
          Grunden för traditionellt organiserande: funktionsorganisationen
        • 97
          Ett otillräckligt försök att samordna företagets verksamhet – divisionsorganisationen
        • 105
          Matrisorganisationen – ett sätt att hantera och skapa komplexitet
        • 106
          Nätverksorganisationen – stöd för flexibilitet och stärkt samordning
        • 108
          Behov och fördelar av samordning
        • 109
          Hur sker samordningen
        • 111
          Sammanfattning
    • 113
      KAPITEL 6 Verksamhetsstyrningens kärna – processorientering
        • 113
          Inledning
        • 116
          Processorienteringens utgångspunkter
        • 122
          Processorientering – några väsentliga exempel
        • 125
          Total Quality Management som ett uttryck för processorientering
        • 129
          Prestandamätning (benchmarking)
        • 130
          Business Process Reengineering
        • 133
          Processer mellan enheter och företag
        • 134
          Processorienteringens nuvarande situation
        • 136
          Sammanfattning
    • 139
      KAPITEL 7 Verksamhetsstyrningens styrfilosofi
        • 139
          Inledning
        • 140
          En utgångspunkt kring frågan om hur förändringen sker
        • 142
          Från ”control” till ”empowerment” – vem har tillgång till information
        • 146
          Från ”push” till ”pull” – från utbudsstyrd till efterfrågestyrd informationsgivning
        • 148
          Från detaljstyrning till målstyrning och vidare
        • 151
          Från statisk till flexibel rapportering
        • 152
          Från reaktiv till proaktiv styrning (från historisk orientering till framtidsorientering)
        • 155
          Från del- till helhetsperspektiv
        • 157
          Från antingen – eller till både – och
        • 159
          Från system eller norm till både – och
        • 161
          Från kostnadsorienterad till värdeorienterad styrning
        • 163
          Sammanfattning
    • 165
      KAPITEL 8 Från traditionella till moderna styrmetoder
        • 165
          Inledning
        • 167
          En kort tillbakablick på diskussionen om budgetstyrning
        • 169
          Några synpunkter på Wallanders budgetkritik
        • 172
          Mer konkret – vad är problemet med budgeten
        • 172
          Flera och förändrade syften med budgeten
        • 174
          Budgeten som arbetsprocess
        • 176
          Budgeten som produkt
        • 181
          Vilken utveckling sker i dag inom budgetområdet
        • 185
          Produktkalkylering
        • 186
          Två tidigare debatter
        • 189
          Några viktiga frågor vid produktkalkylering
        • 191
          Den allmänna kalkylsituationen i svenska företag
        • 192
          Vilken är situationen i dag vad gäller produktkalkylering
        • 197
          Redovisning
        • 198
          Behovet av snabbare bokslut
        • 199
          Sammanfattning
    • 201
      KAPITEL 9 Förändrade mätningar och mätetal: Balanserat styrkort och Economic Value Added
        • 201
          Inledning
        • 202
          Betydelsen av mätningar – tre viktiga utvecklingssteg
        • 204
          BSC – en kort bakgrund
        • 207
          Styrkortets perspektiv
        • 210
          Några kommenterar till Kaplan och Nortons BSC-uppfattning
        • 213
          Svenska erfarenheter – några exemplen
        • 218
          Några övergripande erfarenheter från praktiskt utvecklingsarbete
        • 222
          Några mer specifika erfarenheter av de olika perspektivens utformning
        • 227
          Viktiga principiella styrkortsfrågor
        • 235
          EVA – Economic Value Added
        • 239
          Sammanfattning
    • 241
      KAPITEL 10 Ekonomen och ekonomiavdelningen
        • 241
          Inledning
        • 242
          Ekonomen som aktör i ekonomistyrningsforskningen
        • 244
          Ekonomen och ekonomiavdelningen under förändringstryck
        • 247
          Förändrat transaktionsarbete
        • 250
          Ett sätt att utveckla transaktionsarbetet – ”Shared Service Centers”
        • 253
          Förändrat analysarbete
        • 255
          Behovet av nya kompetenser
        • 260
          Sammanfattning
    • 263
      Referenser
    • 283
      Sakregister
Information

Författare:

Jan Lindvall

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144044835

Utgivningsår:

2001

Revisionsår:

2011

Artikelnummer:

7059-02

Upplaga:

Andra

Sidantal:

286
 ;