Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Specialdidaktik

En handbok

Skickas följande arbetsdag

Specialdidaktik

En handbok

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 371 kr inkl. moms
Studora e-bok 230 kr inkl. moms

Specialdidaktik berör undervisning och förutsättningar för lärande, och är ett teoretiskt område i skärningspunkten mellan special­pedagogik och ämnesdidaktik. Denna handbok erbjuder konkreta metoder, strategier och stödstrukturer som blir värdefulla verktyg i mötet med alla elever. Inte minst de elever som av lärare upplevs befinna sig i skolsvårigheter, och som behöver en extra varsamhet och medvetenhet. Bokens innehåll omfattar den förstärkta undervisningen och visar hur ett innehåll kan b...

Läs mer

Specialdidaktik berör undervisning och förutsättningar för lärande, och är ett teoretiskt område i skärningspunkten mellan special­pedagogik och ämnesdidaktik. Denna handbok erbjuder konkreta metoder, strategier och stödstrukturer som blir värdefulla verktyg i mötet med alla elever. Inte minst de elever som av lärare upplevs befinna sig i skolsvårigheter, och som behöver en extra varsamhet och medvetenhet. Bokens innehåll omfattar den förstärkta undervisningen och visar hur ett innehåll kan bli mer tillgängligt för alla barns och ungas lärande. Specialdidaktik – en handbok vänder sig till blivande och verksamma lärare i skolans alla stadier, speciallärare, specialpedagoger och skolledare både i grundskola och anpassad grundskola.

Stäng

Inledning 9

Bokens struktur 15

1. Bygg relationer 19

Varför är relationer så viktiga? 21

Hur bygger man positiva relationer? 23

Beståndsdelar i en tillitsfull relation 24

Att vara äkta och empatisk 26

Att visa genuint intresse och att vi tycker om 26

Analysera relationers kvalitet 27

Kontaktbarometer 28

Bjud in till dialog 30

Positiv psykologi – positiv förstärkning för relationsbygge 32

Vem är jag i mötet med mina elever? 34

Var en förebild 35

Vem är jag i mötet med vårdnadshavare? 37

Ytterligare verktyg för att bygga relationer 38

Relationsbingo 39

Bygg relationer: uppdrag till läsaren 40

Sammanfattning 41

2. Elevers olika kognitiva funktioner och förmågor 43

Varför specialdidaktik? 46

Elevsyn – diagnosers vara eller icke vara 47

Kartläggning av elever 48

Att se utvecklingsmöjligheter 49

Neurodiversitet 53

Fånga upp behov och byt perspektiv 54

Elevers styrkor 55

Fokus på att förstå och stärka eleverna 60

Diagnostiska samtal i undervisningen 60

HIFAMS – ”Hur jag känner inför min skola” 61

Självreflektion 62

Elevers olika kognitiva funktioner och förmågor: uppdrag till läsaren 64

Självreflekterande frågor för att utveckla undervisningen 65

Sammanfattning 65

3. Återkoppling som positivt bekräftar och stärker elever 67

Dynamiskt mindset 70

Reflektera över mindset 74

Positiv förstärkning – stöd för olika syften 75

Positiv feedback 77

5:1-metoden för att få elever att växa och göra rätt 78

Säg vad du vill att eleverna ska göra 80

Tydliga förväntningar 81

Hjälp mig att hjälpa mig själv 85

Delaktighet – konkreta samhandlingar 86

Ett bättre alternativ 87

Att vara en del av en gemenskap 88

Återkoppling som positivt bekräftar och stärker elever: uppdrag till läsaren 89

Sammanfattning 89

4. Special­didaktiska perspektiv på särskilda utmaningar 91

Att testa något nytt, göra misstag och få lärdomar 94

Om frustration, trötthet och att utvecklas med stöd 95

Strategier, förhållningssätt och tillväga­gångssätt – när det kan vara särskilt svårt 97

Hur du behåller lugnet när det hettar till 98

Hur du motiverar dig själv till att arbeta med elevers motivation 101

Att bygga gemensamma förhållningssätt 102

Klassrumsledarskap utifrån tydliggörande pedagogik 103

Att arbeta med gester och kroppsspråk 108

Att arbeta med engagemang 111

Särskilda tillfällen och moment som behöver förberedelser 112

Att hantera övergångar 112

Att arbeta med lektionsstarten 115

Lektionsstart med fokus eller överraskningar 115

Lektionsstart med rörelseinslag/stretch 116

Lektionsstart med mindfulness 117

Att skapa sinnesnärvaro i klassrummet 119

Lektionsstart med massage 121

Lektionsstart med digital tystläsning 123

Lektionsstart med morgonuppgifter/startuppgifter 125

Specialdidaktiska perspektiv på särskilda utmaningar: uppdrag till läsaren 126

Sammanfattning 127

5. Visuellt stöd 129

Stödstrukturer 132

Varför visuellt stöd? 134

Visuellt buller 137

Grafiska modeller 159

Kunskapskartor – grafiska stödstrukturer 159

Visuellt stöd: uppdrag till läsaren 160

Sammanfattning 162

6. Special­didaktik för att läsa, skriva och räkna 163

Den goda undervisningen 165

Fem principer för undervisning 167

Att undervisa steg för steg, bit för bit – i mindre delar 168

Aktivt lärarstöd 169

Språklig sårbarhet i skolan 170

Utmaningar i skolsammanhanget 171

Stödstrukturer och anpassningar av undervisning 173

Strukturerade lektioner med genomtänkta instruktioner 176

Detaljer om instruktioner 176

Att lagra kunskaper 178

Räkna med explicit undervisning 179

Att modellera explicit undervisning 180

Att ge varierat stöd och bygga trygghet 182

Konkret material 184

Att stötta skrivandet 185

Få flyt i skrivandet 185

Skrivdidaktik för elever som kan behöva mer stöd i skrivprocessen 186

Skrivmallar och checklistor 187

Skrivuppgifter med börjor 188

Utmanande läsning 201

Packa upp text 201

Att skapa ett innehållsstöd 202

Läslust 210

Generella och specifika metoder – läsa, skriva och räkna 211

Specialdidaktik för att läsa, skriva och räkna: uppdrag till läsaren 214

Sammanfattning 215

7. En tillgänglig lärmiljö 217

Förberedelsefas 221

Att implementera stödstrukturer och anpassningar 223

Att undanröja hinder 224

När något hindrar eleven 225

En guide för att påbörja arbetet 227

Att kartlägga klassrummet 228

Att använda kognitiva hjälpmedel 231

Koncentrationslådor 233

Ökad tillgänglighet i den fysiska miljön 235

Vikten av att dämpa ljud 236

Ljudutjämningssystem 237

En tillgänglig social miljö 238

En tillgänglig utemiljö 240

Att skapa tillgängliga lärmiljöer utanför skolan 243

Den viktiga tiden 247

Stödjande strategier för tillgängliga lärmiljöer 249

Varför strategistöd? 250

Stödjande strategier – en form av stödstruktur 252

Strategier för elevers självständighet 256

Strukturstöd för lektioner och dagens agenda 258

Innehållsstöd 261

Proaktivt innehållsstöd 263

En tillgänglig lärmiljö: uppdrag till läsaren 267

Sammanfattning 269

Epilog 271

Referenser 273

Appendix 281

Register 319

Information

Illustratör:

Hanna Burnesson
Jonny Hallberg

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144186092

Utgivningsår:

2025

Artikelnummer:

47560-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

320
 ;

Specialdidaktik berör undervisning och förutsättningar för lärande, och är ett teoretiskt område i skärningspunkten mellan specialpedagogik och ämnesdidaktik. Denna handbok erbjuder konkreta metoder, strategier och stödstrukturer som blir värdefulla verktyg i mötet med alla elever. Inte minst de elever som av lärare upplevs befinna sig i skolsvårigheter, och som behöver en extra varsamhet och medvetenhet. Bokens innehåll omfattar den förstärkta undervisningen och visar hur ett innehåll kan bl...

Läs mer

Specialdidaktik berör undervisning och förutsättningar för lärande, och är ett teoretiskt område i skärningspunkten mellan specialpedagogik och ämnesdidaktik. Denna handbok erbjuder konkreta metoder, strategier och stödstrukturer som blir värdefulla verktyg i mötet med alla elever. Inte minst de elever som av lärare upplevs befinna sig i skolsvårigheter, och som behöver en extra varsamhet och medvetenhet. Bokens innehåll omfattar den förstärkta undervisningen och visar hur ett innehåll kan bli mer tillgängligt för alla barns och ungas lärande. Specialdidaktik – en handbok vänder sig till blivande och verksamma lärare i skolans alla stadier, speciallärare, specialpedagoger och skolledare både i grundskola och anpassad grundskola.

Stäng

Inledning 9

Bokens struktur 15

1. Bygg relationer 19

Varför är relationer så viktiga? 21

Hur bygger man positiva relationer? 23

Beståndsdelar i en tillitsfull relation 24

Att vara äkta och empatisk 26

Att visa genuint intresse och att vi tycker om 26

Analysera relationers kvalitet 27

Kontaktbarometer 28

Bjud in till dialog 30

Positiv psykologi – positiv förstärkning för relationsbygge 32

Vem är jag i mötet med mina elever? 34

Var en förebild 35

Vem är jag i mötet med vårdnadshavare? 37

Ytterligare verktyg för att bygga relationer 38

Relationsbingo 39

Bygg relationer: uppdrag till läsaren 40

Sammanfattning 41

2. Elevers olika kognitiva funktioner och förmågor 43

Varför specialdidaktik? 46

Elevsyn – diagnosers vara eller icke vara 47

Kartläggning av elever 48

Att se utvecklingsmöjligheter 49

Neurodiversitet 53

Fånga upp behov och byt perspektiv 54

Elevers styrkor 55

Fokus på att förstå och stärka eleverna 60

Diagnostiska samtal i undervisningen 60

HIFAMS – ”Hur jag känner inför min skola” 61

Självreflektion 62

Elevers olika kognitiva funktioner och förmågor: uppdrag till läsaren 64

Självreflekterande frågor för att utveckla undervisningen 65

Sammanfattning 65

3. Återkoppling som positivt bekräftar och stärker elever 67

Dynamiskt mindset 70

Reflektera över mindset 74

Positiv förstärkning – stöd för olika syften 75

Positiv feedback 77

5:1-metoden för att få elever att växa och göra rätt 78

Säg vad du vill att eleverna ska göra 80

Tydliga förväntningar 81

Hjälp mig att hjälpa mig själv 85

Delaktighet – konkreta samhandlingar 86

Ett bättre alternativ 87

Att vara en del av en gemenskap 88

Återkoppling som positivt bekräftar och stärker elever: uppdrag till läsaren 89

Sammanfattning 89

4. Special­didaktiska perspektiv på särskilda utmaningar 91

Att testa något nytt, göra misstag och få lärdomar 94

Om frustration, trötthet och att utvecklas med stöd 95

Strategier, förhållningssätt och tillväga­gångssätt – när det kan vara särskilt svårt 97

Hur du behåller lugnet när det hettar till 98

Hur du motiverar dig själv till att arbeta med elevers motivation 101

Att bygga gemensamma förhållningssätt 102

Klassrumsledarskap utifrån tydliggörande pedagogik 103

Att arbeta med gester och kroppsspråk 108

Att arbeta med engagemang 111

Särskilda tillfällen och moment som behöver förberedelser 112

Att hantera övergångar 112

Att arbeta med lektionsstarten 115

Lektionsstart med fokus eller överraskningar 115

Lektionsstart med rörelseinslag/stretch 116

Lektionsstart med mindfulness 117

Att skapa sinnesnärvaro i klassrummet 119

Lektionsstart med massage 121

Lektionsstart med digital tystläsning 123

Lektionsstart med morgonuppgifter/startuppgifter 125

Specialdidaktiska perspektiv på särskilda utmaningar: uppdrag till läsaren 126

Sammanfattning 127

5. Visuellt stöd 129

Stödstrukturer 132

Varför visuellt stöd? 134

Visuellt buller 137

Grafiska modeller 159

Kunskapskartor – grafiska stödstrukturer 159

Visuellt stöd: uppdrag till läsaren 160

Sammanfattning 162

6. Special­didaktik för att läsa, skriva och räkna 163

Den goda undervisningen 165

Fem principer för undervisning 167

Att undervisa steg för steg, bit för bit – i mindre delar 168

Aktivt lärarstöd 169

Språklig sårbarhet i skolan 170

Utmaningar i skolsammanhanget 171

Stödstrukturer och anpassningar av undervisning 173

Strukturerade lektioner med genomtänkta instruktioner 176

Detaljer om instruktioner 176

Att lagra kunskaper 178

Räkna med explicit undervisning 179

Att modellera explicit undervisning 180

Att ge varierat stöd och bygga trygghet 182

Konkret material 184

Att stötta skrivandet 185

Få flyt i skrivandet 185

Skrivdidaktik för elever som kan behöva mer stöd i skrivprocessen 186

Skrivmallar och checklistor 187

Skrivuppgifter med börjor 188

Utmanande läsning 201

Packa upp text 201

Att skapa ett innehållsstöd 202

Läslust 210

Generella och specifika metoder – läsa, skriva och räkna 211

Specialdidaktik för att läsa, skriva och räkna: uppdrag till läsaren 214

Sammanfattning 215

7. En tillgänglig lärmiljö 217

Förberedelsefas 221

Att implementera stödstrukturer och anpassningar 223

Att undanröja hinder 224

När något hindrar eleven 225

En guide för att påbörja arbetet 227

Att kartlägga klassrummet 228

Att använda kognitiva hjälpmedel 231

Koncentrationslådor 233

Ökad tillgänglighet i den fysiska miljön 235

Vikten av att dämpa ljud 236

Ljudutjämningssystem 237

En tillgänglig social miljö 238

En tillgänglig utemiljö 240

Att skapa tillgängliga lärmiljöer utanför skolan 243

Den viktiga tiden 247

Stödjande strategier för tillgängliga lärmiljöer 249

Varför strategistöd? 250

Stödjande strategier – en form av stödstruktur 252

Strategier för elevers självständighet 256

Strukturstöd för lektioner och dagens agenda 258

Innehållsstöd 261

Proaktivt innehållsstöd 263

En tillgänglig lärmiljö: uppdrag till läsaren 267

Sammanfattning 269

Epilog 271

Referenser 273

Appendix 281

Register 319

Information

Illustratör:

Hanna Burnesson
Jonny Hallberg

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144197388

Utgivningsår:

2025

Artikelnummer:

47560-SB01

Upplaga:

Första
 ;