
Specialdidaktik
En handbok

Specialdidaktik
En handbok
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare
Inledning 9
Bokens struktur 15
1. Bygg relationer 19
Varför är relationer så viktiga? 21
Hur bygger man positiva relationer? 23
Beståndsdelar i en tillitsfull relation 24
Att vara äkta och empatisk 26
Att visa genuint intresse och att vi tycker om 26
Analysera relationers kvalitet 27
Kontaktbarometer 28
Bjud in till dialog 30
Positiv psykologi – positiv förstärkning för relationsbygge 32
Vem är jag i mötet med mina elever? 34
Var en förebild 35
Vem är jag i mötet med vårdnadshavare? 37
Ytterligare verktyg för att bygga relationer 38
Relationsbingo 39
Bygg relationer: uppdrag till läsaren 40
Sammanfattning 41
2. Elevers olika kognitiva funktioner och förmågor 43
Varför specialdidaktik? 46
Elevsyn – diagnosers vara eller icke vara 47
Kartläggning av elever 48
Att se utvecklingsmöjligheter 49
Neurodiversitet 53
Fånga upp behov och byt perspektiv 54
Elevers styrkor 55
Fokus på att förstå och stärka eleverna 60
Diagnostiska samtal i undervisningen 60
HIFAMS – ”Hur jag känner inför min skola” 61
Självreflektion 62
Elevers olika kognitiva funktioner och förmågor: uppdrag till läsaren 64
Självreflekterande frågor för att utveckla undervisningen 65
Sammanfattning 65
3. Återkoppling som positivt bekräftar och stärker elever 67
Dynamiskt mindset 70
Reflektera över mindset 74
Positiv förstärkning – stöd för olika syften 75
Positiv feedback 77
5:1-metoden för att få elever att växa och göra rätt 78
Säg vad du vill att eleverna ska göra 80
Tydliga förväntningar 81
Hjälp mig att hjälpa mig själv 85
Delaktighet – konkreta samhandlingar 86
Ett bättre alternativ 87
Att vara en del av en gemenskap 88
Återkoppling som positivt bekräftar och stärker elever: uppdrag till läsaren 89
Sammanfattning 89
4. Specialdidaktiska perspektiv på särskilda utmaningar 91
Att testa något nytt, göra misstag och få lärdomar 94
Om frustration, trötthet och att utvecklas med stöd 95
Strategier, förhållningssätt och tillvägagångssätt – när det kan vara särskilt svårt 97
Hur du behåller lugnet när det hettar till 98
Hur du motiverar dig själv till att arbeta med elevers motivation 101
Att bygga gemensamma förhållningssätt 102
Klassrumsledarskap utifrån tydliggörande pedagogik 103
Att arbeta med gester och kroppsspråk 108
Att arbeta med engagemang 111
Särskilda tillfällen och moment som behöver förberedelser 112
Att hantera övergångar 112
Att arbeta med lektionsstarten 115
Lektionsstart med fokus eller överraskningar 115
Lektionsstart med rörelseinslag/stretch 116
Lektionsstart med mindfulness 117
Att skapa sinnesnärvaro i klassrummet 119
Lektionsstart med massage 121
Lektionsstart med digital tystläsning 123
Lektionsstart med morgonuppgifter/startuppgifter 125
Specialdidaktiska perspektiv på särskilda utmaningar: uppdrag till läsaren 126
Sammanfattning 127
5. Visuellt stöd 129
Stödstrukturer 132
Varför visuellt stöd? 134
Visuellt buller 137
Grafiska modeller 159
Kunskapskartor – grafiska stödstrukturer 159
Visuellt stöd: uppdrag till läsaren 160
Sammanfattning 162
6. Specialdidaktik för att läsa, skriva och räkna 163
Den goda undervisningen 165
Fem principer för undervisning 167
Att undervisa steg för steg, bit för bit – i mindre delar 168
Aktivt lärarstöd 169
Språklig sårbarhet i skolan 170
Utmaningar i skolsammanhanget 171
Stödstrukturer och anpassningar av undervisning 173
Strukturerade lektioner med genomtänkta instruktioner 176
Detaljer om instruktioner 176
Att lagra kunskaper 178
Räkna med explicit undervisning 179
Att modellera explicit undervisning 180
Att ge varierat stöd och bygga trygghet 182
Konkret material 184
Att stötta skrivandet 185
Få flyt i skrivandet 185
Skrivdidaktik för elever som kan behöva mer stöd i skrivprocessen 186
Skrivmallar och checklistor 187
Skrivuppgifter med börjor 188
Utmanande läsning 201
Packa upp text 201
Att skapa ett innehållsstöd 202
Läslust 210
Generella och specifika metoder – läsa, skriva och räkna 211
Specialdidaktik för att läsa, skriva och räkna: uppdrag till läsaren 214
Sammanfattning 215
7. En tillgänglig lärmiljö 217
Förberedelsefas 221
Att implementera stödstrukturer och anpassningar 223
Att undanröja hinder 224
När något hindrar eleven 225
En guide för att påbörja arbetet 227
Att kartlägga klassrummet 228
Att använda kognitiva hjälpmedel 231
Koncentrationslådor 233
Ökad tillgänglighet i den fysiska miljön 235
Vikten av att dämpa ljud 236
Ljudutjämningssystem 237
En tillgänglig social miljö 238
En tillgänglig utemiljö 240
Att skapa tillgängliga lärmiljöer utanför skolan 243
Den viktiga tiden 247
Stödjande strategier för tillgängliga lärmiljöer 249
Varför strategistöd? 250
Stödjande strategier – en form av stödstruktur 252
Strategier för elevers självständighet 256
Strukturstöd för lektioner och dagens agenda 258
Innehållsstöd 261
Proaktivt innehållsstöd 263
En tillgänglig lärmiljö: uppdrag till läsaren 267
Sammanfattning 269
Epilog 271
Referenser 273
Appendix 281
Register 319
Information
Illustratör:
Hanna BurnessonSpråk:
SvenskaISBN:
9789144186092Utgivningsår:
2025Artikelnummer:
47560-01Upplaga:
FörstaSidantal:
320Inledning 9
Bokens struktur 15
1. Bygg relationer 19
Varför är relationer så viktiga? 21
Hur bygger man positiva relationer? 23
Beståndsdelar i en tillitsfull relation 24
Att vara äkta och empatisk 26
Att visa genuint intresse och att vi tycker om 26
Analysera relationers kvalitet 27
Kontaktbarometer 28
Bjud in till dialog 30
Positiv psykologi – positiv förstärkning för relationsbygge 32
Vem är jag i mötet med mina elever? 34
Var en förebild 35
Vem är jag i mötet med vårdnadshavare? 37
Ytterligare verktyg för att bygga relationer 38
Relationsbingo 39
Bygg relationer: uppdrag till läsaren 40
Sammanfattning 41
2. Elevers olika kognitiva funktioner och förmågor 43
Varför specialdidaktik? 46
Elevsyn – diagnosers vara eller icke vara 47
Kartläggning av elever 48
Att se utvecklingsmöjligheter 49
Neurodiversitet 53
Fånga upp behov och byt perspektiv 54
Elevers styrkor 55
Fokus på att förstå och stärka eleverna 60
Diagnostiska samtal i undervisningen 60
HIFAMS – ”Hur jag känner inför min skola” 61
Självreflektion 62
Elevers olika kognitiva funktioner och förmågor: uppdrag till läsaren 64
Självreflekterande frågor för att utveckla undervisningen 65
Sammanfattning 65
3. Återkoppling som positivt bekräftar och stärker elever 67
Dynamiskt mindset 70
Reflektera över mindset 74
Positiv förstärkning – stöd för olika syften 75
Positiv feedback 77
5:1-metoden för att få elever att växa och göra rätt 78
Säg vad du vill att eleverna ska göra 80
Tydliga förväntningar 81
Hjälp mig att hjälpa mig själv 85
Delaktighet – konkreta samhandlingar 86
Ett bättre alternativ 87
Att vara en del av en gemenskap 88
Återkoppling som positivt bekräftar och stärker elever: uppdrag till läsaren 89
Sammanfattning 89
4. Specialdidaktiska perspektiv på särskilda utmaningar 91
Att testa något nytt, göra misstag och få lärdomar 94
Om frustration, trötthet och att utvecklas med stöd 95
Strategier, förhållningssätt och tillvägagångssätt – när det kan vara särskilt svårt 97
Hur du behåller lugnet när det hettar till 98
Hur du motiverar dig själv till att arbeta med elevers motivation 101
Att bygga gemensamma förhållningssätt 102
Klassrumsledarskap utifrån tydliggörande pedagogik 103
Att arbeta med gester och kroppsspråk 108
Att arbeta med engagemang 111
Särskilda tillfällen och moment som behöver förberedelser 112
Att hantera övergångar 112
Att arbeta med lektionsstarten 115
Lektionsstart med fokus eller överraskningar 115
Lektionsstart med rörelseinslag/stretch 116
Lektionsstart med mindfulness 117
Att skapa sinnesnärvaro i klassrummet 119
Lektionsstart med massage 121
Lektionsstart med digital tystläsning 123
Lektionsstart med morgonuppgifter/startuppgifter 125
Specialdidaktiska perspektiv på särskilda utmaningar: uppdrag till läsaren 126
Sammanfattning 127
5. Visuellt stöd 129
Stödstrukturer 132
Varför visuellt stöd? 134
Visuellt buller 137
Grafiska modeller 159
Kunskapskartor – grafiska stödstrukturer 159
Visuellt stöd: uppdrag till läsaren 160
Sammanfattning 162
6. Specialdidaktik för att läsa, skriva och räkna 163
Den goda undervisningen 165
Fem principer för undervisning 167
Att undervisa steg för steg, bit för bit – i mindre delar 168
Aktivt lärarstöd 169
Språklig sårbarhet i skolan 170
Utmaningar i skolsammanhanget 171
Stödstrukturer och anpassningar av undervisning 173
Strukturerade lektioner med genomtänkta instruktioner 176
Detaljer om instruktioner 176
Att lagra kunskaper 178
Räkna med explicit undervisning 179
Att modellera explicit undervisning 180
Att ge varierat stöd och bygga trygghet 182
Konkret material 184
Att stötta skrivandet 185
Få flyt i skrivandet 185
Skrivdidaktik för elever som kan behöva mer stöd i skrivprocessen 186
Skrivmallar och checklistor 187
Skrivuppgifter med börjor 188
Utmanande läsning 201
Packa upp text 201
Att skapa ett innehållsstöd 202
Läslust 210
Generella och specifika metoder – läsa, skriva och räkna 211
Specialdidaktik för att läsa, skriva och räkna: uppdrag till läsaren 214
Sammanfattning 215
7. En tillgänglig lärmiljö 217
Förberedelsefas 221
Att implementera stödstrukturer och anpassningar 223
Att undanröja hinder 224
När något hindrar eleven 225
En guide för att påbörja arbetet 227
Att kartlägga klassrummet 228
Att använda kognitiva hjälpmedel 231
Koncentrationslådor 233
Ökad tillgänglighet i den fysiska miljön 235
Vikten av att dämpa ljud 236
Ljudutjämningssystem 237
En tillgänglig social miljö 238
En tillgänglig utemiljö 240
Att skapa tillgängliga lärmiljöer utanför skolan 243
Den viktiga tiden 247
Stödjande strategier för tillgängliga lärmiljöer 249
Varför strategistöd? 250
Stödjande strategier – en form av stödstruktur 252
Strategier för elevers självständighet 256
Strukturstöd för lektioner och dagens agenda 258
Innehållsstöd 261
Proaktivt innehållsstöd 263
En tillgänglig lärmiljö: uppdrag till läsaren 267
Sammanfattning 269
Epilog 271
Referenser 273
Appendix 281
Register 319
Information
Illustratör:
Hanna BurnessonSpråk:
SvenskaISBN:
9789144197388Utgivningsår:
2025Artikelnummer:
47560-SB01Upplaga:
Första