
Perspektiv på skolans problem
- vad säger forskningen?

Perspektiv på skolans problem
- vad säger forskningen?
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Författare 13
1 Behov av forskningsbaserad kunskap om skolans problem 21
Andreas Fejes och Magnus Dahlstedt
Del I: Den samtida skoldebatten 24
Del II: Samtidshistoriska perspektiv 28
Del III: Utbildningens skilda sammanhang och villkor 30
Del IV: Skolans problem – eller samhällets? 32
I Den samtida skoldebatten
2 Skolan som ideologiskt slagfält 39
Magnus Hultén och Malin Ideland
En ideologisk strid 39
Problemformuleringens makt 40
Ett nytt skolpolitiskt landskap 41
Den auktoritära högerpositionen 43
Den liberala högerpositionen 46
Gemensam problembild, olika lösningar 49
Synliggör de ideologiska agendorna! 51
Referenser 52
3 Det pedagogiska etablissemangets retoriska funktion 55
Gunnlaugur Magnússon
Skoldebattens behov av förklaringsmodeller 56
Pedagogiska etablissemangets betydelse och funktion 58
Konspirationsteoretiska kännetecken 60
Pedagogiska etablissemangets tillämpning 61
Vad saknas? 64
En slutgiltig uppmaning 65
Referenser 66
4 Faror med en förenklad mediedebatt om lärarutbildning 71
Silvia Edling
Lärarutbildningarnas och läraryrkets komplexitet 72
Media och (lärar)utbildning 75
Nytt fokus i debatten om lärarutbildning 80
Referenser 81
5 Den otillräckliga läraren? 85
Sara Irisdotter Aldenmyr och Maria Olson
Bakgrund 85
Lärarkunskap i skoldebatten 86
Forskningsförankrade lärare som botemedel och vaccin? 90
Vikten av olika röster om lärarpraktiken 92
Vardagsförnuftets värde 94
Referenser 95
6 Betydelsen av skolans sociala aspekter 97
Robert Thornberg
Bakgrund 97
Relationer mellan lärare och elever 98
Klassrummets och skolans sociala klimat 100
Värme och struktur 101
Bortom dikotomin flum och kunskap 104
Referenser 106
7 Perspektiv på skolvåld 111
Ylva Odenbring och Thomas Johansson
Medierapportering om skolvåld 111
Brottsstatistik bland unga 113
Elevperspektiv på våld och utsatthet i skolvardagen 114
Skolan, medierapporteringen, statistiken och forskningen 120
Referenser 122
8 Bildningstankens pedagogiska kraft 125
Bernt Gustavsson
Polariserad debatt 126
Bildning 127
Sociala och kulturella skillnader 132
Framåtblick, bildningens globalisering 133
Det universella och det partikulära 134
Bildningens pedagogiska kraft 136
Referenser 137
9 Språkkrav som migrationspolitiskt verktyg 139
Maria Rydell och Tommaso M. Milani
Språkplikt och andra krav 139
Språkideologi 142
Språkinlärning och språkutbildningars förutsättningar 147
Referenser 150
10 Språkkravens politik 155
Magnus Dahlstedt och Andreas Fejes
En kravpolitisk agenda 155
Språkkravens retorik 156
Bortom svart och vitt 158
Viljor att inkluderas 160
Stängda dörrar 162
En förlamande ovisshet 164
Utbildningarnas sammanhang som hem 165
Avslutande reflektion 166
Referenser 167
II Samtidshistoriska perspektiv
11 11 Skolan återigen i kris 173
Johannes Westberg
Det ständiga missnöjet med skolan 173
Skolans grundläggande problem 175
Olika förklaringar i debatten 178
Hur kan skoldebatten utvecklas? 181
Referenser 185
12 Det svenska marknadsexperimentet 189
Magnus Dahlstedt och Andreas Fejes
Från föredöme till marknadsorientering 189
Ett globalt fenomen 190
I riktning mot en ny svensk modell? 191
Utbildning som individuell angelägenhet? 193
Den nutida svenska utbildningsmarknaden 194
Skolval, ojämlikhet och segregation 195
Fostran till marknadssamhället 199
Lärdomar – och vägar framåt 200
Referenser 201
13 Myten om en skola för alla 205
Dennis Beach och Marianne Dovemark
Skolans differentierande och socialiserande roll 205
Framväxten av en ”skola för alla” 207
Ny statsbärande utbildningsideologi 209
Från en ”skola för alla” till marknadens skola 212
Myten blir till sanning 215
Referenser 216
14 Det utbildningspolitiska systemskiftet 219
Tomas Englund
Skiftet mellan två artskilda perioder 219
Konsekvenser av det fria skolvalet – rättighetsfrågan 226
Konsekvenser av det fria skolvalet – segregationen och skolkoncernerna 228
Epilog 230
Referenser 230
15 God utbildning i lagens namn? 237
Judit Novak och Håkan Gustafsson
Skolans problem blir rättens problem … 237
… som blir skolans problem: skolans juridifiering 239
Spelar juridifieringen någon roll? 242
Rättigheter och rättighetifiering 244
Till sist: Vilken elev fostrar dagens skola? 247
Referenser 249
III Utbildningens skilda sammanhang och villkor
16 Förskolans edukalisering 255
Ingegerd Tallberg Broman
Svensk förskola – omsorg och utbildning 255
En utbildningspolitisk reformperiod 257
Utmaning av institutionella och professionella värden och logiker 260
Förutsättningar för förskolans edukalisering 264
Att återerövra den positiva berättelsen 267
Referenser 268
17 Till kritiken av den utbildningspolitiska ekonomin 273
Majsa Allelin
Otillräckliga åtgärder 273
Från storskaliga kalkyler till flexibel styrning 274
Den formella och reella subsumtionen av skolan 277
Några pedagogiska förhållningssätt i ”kunskapsekonomin” 279
Vardagens mätbarhet 281
Den sociala reproduktionens fortsatta verkan 283
Referenser 286
18 Myten om den praktiske yrkeseleven 291
Mattias Nylund och Per-Åke Rosvall
Bilden av yrkeseleven 291
Intellektuellt och manuellt arbete 292
Föreställningar om den praktiska yrkeseleven 294
Mytens konsekvenser 299
Referenser 301
19 Kan vägledningen möta kraven på erkännande och rättvisa? 305
Fredrik Hertzberg
Det fria tvånget att välja 305
Val under tilltagande osäkerhet 307
När likvärdigheten brister 309
Inkludering, autonomi och valfrihet 311
Avslutande reflektion 315
Referenser 316
20 Distansundervisning i en marknadsutsatt vuxenutbildning 319
Andreas Fejes
Kraftig ökning av distansstudieformen 319
En flexibel och individanpassad utbildning och undervisning 320
Elever på komvux 322
Distansstudier inom komvux 323
Distansstudier som ett sätt att pressa priser 326
Motstridiga mål? 327
Referenser 330
21 Den bortglömda folkhögskolans potential 333
Eva-Marie Harlin och Louise Malmström
Utbildningsdebatt utan grund i forskning 333
En särskild utbildningsform 336
En plats att lyckas på 337
Pedagogik, bildning och demokrati 339
En särskild utbildningskultur 340
Inte på bekostnad av behörighet och anställningsbarhet 343
Referenser 345
IV Skolans problem – eller samhällets?
22 Bredda arbetet mot rasism 351
Emma Arneback och Jan Jämte
Att hantera rasism i skolan 351
Att se rasismens komplexitet 353
Att rikta blicken mot den egna verksamheten 355
Att navigera bland olika antirasistiska arbetssätt 357
Behov av en bred förståelse av rasism och antirasism 361
Referenser 362
23 Skolan och de orimliga förväntningarna 367
Anna-Lena Kempe
Läraren som chef och arbetsledare 368
Den moraliserande blicken på skolan 370
Det är så komplext – vi drar till med något förenklat! 372
Konsten att fokusera uppmärksamhet 373
Mönstereleven 374
Kritiskt tänkande – ja, men fakta först! 376
Maktbalans och marknad 377
Kunskapsstoffet 377
Vågar vi ställa de svåra frågorna? 378
Referenser 379
24 Betygens funktion och framtid 381
Alli Klapp och Anders Jönsson
Betyg som urvalsinstrument 381
Betyget F 386
Betyg som motivator för elevernas lärande? 388
Betyg i ett framtidsperspektiv 389
Referenser 391
25 Kunskap + värde = sant 393
Ásgeir Tryggvason och Johan Öhman
Kunskaper, värden och diskussioner i svenska klassrum 393
Ett didaktiskt perspektiv på undervisning 396
Kunskaper och värden i praktiken 399
Att utveckla en livaktig demokrati 403
Referenser 404
26 Vilket slags samhälle behöver skolan? 407
Gert Biesta
Nya perspektiv på skolans roll 407
Den moderna skolans tudelade historia 408
Goda avsikter men problematiska konsekvenser 410
Impulssamhällets framväxt 412
Utbildningens angelägna demokratiarbete 414
Kan skolan fortfarande vara skola? 416
Referenser 417
27 Demokrati – då som nu för alltid 419
Magnus Dahlstedt och Maria Olson
Den samtida skoldebatten 419
Från demokrati till marknad 420
Gemenskap mellan enhetlighet och mångfald 424
Demokrati på undantag? 425
Tillbaka till framtiden! 427
Referenser 429
”I Perspektiv på skolans problem identifierar forskarna på ett djupare plan de grundläggande problemen i samhället och lyfter exempelvis fram sociala, ekonomiska och demografiska förhållanden. Även politiska beslut och deras bakgrund nagelfars. Historiska tillbakablickar, faktaspäckat forskningsunderlag och stringent argumentation ger andra bilder av skolans problem och svårigheter än vad som framförs i onyanserade debattinlägg.” BTJ-häftet nr 20, 2020. Elisabeth Sörhuus
Information
Kapitelförfattare:
Översättare:
Johanna HolmbergSpråk:
SvenskaISBN:
9789144133898Utgivningsår:
2020Artikelnummer:
40447-01Upplaga:
FörstaSidantal:
431Information
Kapitelförfattare:
Översättare:
Johanna HolmbergSpråk:
SvenskaISBN:
9789144183640Utgivningsår:
2020Artikelnummer:
40447-SB01Upplaga:
Första